Bila Masa Anak Nak Pandai Bercakap Kalau Asyik Main Gajet Risiko Anak Delay


Anak lambat bercakap, mak ayah mulalah risau. Tanpa sedar, anak lambat bercakap disebabkan oleh penggunaan telefon bimbit yang diperkenalkan pada mereka sejak kecil. Mungkin kita tidak tahu atau takut anak ketinggalan zaman kerana tidak pandai menggunakan gajet.
Pn Wawa Shauqi, Penulis Keibubapaan berkongsi pertanyaan seorang ibu mengenai kebimbangannya jika anak ketinggalan zaman dek kerana tidak pandai bermain gajet. Ini yang dikongsikan oleh beliau.
Yang jelasnya, bukan hanya anak akan lambat bercakap bahkan ada beberapa perkara lagi yang membuatkan anak tertinggal perkembangan dirinya. Amat berbahaya!

Suka dengan soalan ni. Terima kasih puan yang sudi bertanya.
1) Mengenai umur anak tu, memang ada garis panduan pun. Bukan saya yang tetapkan. Tapi American Academy of Pediatric yang tetapkan. Mereka kata:
– anak 18-24 bulan tak dibenar sama sekali diberi gajet.
– 2-4 tahun, 1 jam aje sehari.
– 5 tahun ke atas, 2 jam aje sehari.
Itupun, setiap sesi tak boleh lebih dari 30 minit. AAP dah buat kajian. Kalau tak ikut garis panduan ni, bertabahlah kita bila anak dapat macam-macam kesan sampingan.
2) Bab tak ikut peredaran zaman tu pula, biarlah anak ketinggalan. Asalkan mereka tak ketinggalan dari segi keperluan perkembangan. Antara kesan kelewatan perkembangan terhadap anak yang diberi gajet secara berlebihan.

ANAK HADAPI RISIKO SPEECH DELAY
Bayangkan, anak perlu dengar 11 juta perkataan dari parents dalam setahun untuk dia bertutur 10 patah perkataan. Mana nak cukupkan kuota ni kalau mereka asyik dengan gajet.
KEMAHIRAN KOMUNIKASI SOSIAL ANAK TERJEJAS
Kita mungkin rasa anak belajar banyak kosa kata dari gajet. Tapi, mereka hanya boleh sebut. Tapi tak reti nak guna dalam perbualan dengan orang lain. Lain kita tanya, lain dijawab.
GANGGUAN FUNGSI OTAK
Apabila anak mengamuk bila gajet diambil dan menangis bila kita tak bagi gajet, maknanya anak dah tunjukkan tanda-tanda ketagih. Ketagih disebabkan hormon dopamin yang berlebihan di dalam otak. Hormon ini akan menjejaskan fungsi otak limbik iaitu otak memori dan emosi. Ia turut menyumbang kepada masalah tingkah laku anak.
TANTRUM
Anak yang perkembangan bahasanya terhad, memang mudah tantrum. Sebab mereka tak pandai nak terjemahkan keinginan melalui perkataan. Bila mengamuk, baru orang tau mereka nak sesuatu.

MASALAH KESEIMBANGAN BADAN
Rajin-rajin cek carta milestone. Adakah anak boleh melompat, berlari, memanjat, tak gayat bila naik buai atau tak termuntah bila bergerak aktif sikit. Anak kecil ni perlu bergerak untuk bina kemahiran badan. Tapi bila badan mereka ‘kena kunci’ dengan gajet, kemahiran badan tu tak ada.
Ini pun boleh mengganggu fokus anak. Masuk darjah 1, sepatutnya anak dah boleh duduk di kerusi diam-diam. Tapi anak yang ada masalah ni, badannya rasa tak selesa untuk duduk diam.
ANAK ADA MASALAH FOKUS
Anak sukar tumpu buat sesuatu aktiviti yang diberi. Sebabnya ada 2.
1) Anak tak punya delay gratification sebab banyak dapat stimulasi dari kartun yang laju dan gajet yang memberi respon sepantas mencalit jari.
2) Sebab 2 deria yang diperlukan untuk fokus diganggu oleh pendedahan skrin yang berlebihan ; iaitu visual dan auditori.
MASALAH SENSORI
Terutamanya sensori sentuhan. Anak punya masalah ‘geli’ nak pegang pasir. Geli nak pijak rumput. Tengok bola yang ada tekstur pun geli. Masalah ni boleh effect tahap anxiety dan stress anak.

TAK PANDAI PEGANG PENSIL & PERALATAN LAIN
Anak yang kurang aktiviti sebab banyak hadap gajet, mempunyai masalah motor halus yang lemah. Pegang pensel pun letih. Nak cedok air pakai senduk pun canggung. Nak suap makan sendiri cepat penat. Butang baju tak boleh. Ia sangat mengganggu akademik dan proses anak nak urus diri.
TAK RETI BERMAIN
Ini lebih perlu dikhuatiri. Bermain tu fitrah anak-anak. Dari bermain, anak akan dapat banyak kemahiran yang mereka perlukan. Sampai ada kanak-kanak yang menangis bila disuruh main.
Panjang lagi senarai sebenarnya. Tapi, ini je pun dah buat kita (perlu) rasa sangat seram. Ramai yang nak anak pandai. Tapi ramai lagi yang tak tau, komponen kecil inilah yang jadi penyumbang terbesar.
Dan semuanya rosak disebabkan satu alat yang kita tak kawal : GAJET!
Sibukkan anak dengan aktiviti. Ajak mereka bermain bersama. Kerap-kerap keluar rumah dan teroka hobi baru. Di dalam rumah, kerapkan komunikasi. Lagi kerap kita sibukkan anak dengan aktiviti, lagi banyak progres pada anak tau!
Wawa Shauqi
Artikel berkaitan: Usia 2 Tahun Mata Dah Rabun Teruk, Doktor Sarankan Guna Formula Ni Elak Anak Rosak Sebab Gajet
Tak Perlu Gajet, Bijak Pilih Mainan Pun Anak Boleh Duduk Diam, Pakar Kongsikan 5 Tip
Nak relaks, jom cuci mata di SINI.
Nak macam-macam info? Jom join telegram Pa&Ma D Parents https://t.me/pamadparents
The post Bila Masa Anak Nak Pandai Bercakap Kalau Asyik Main Gajet, Risiko Anak ‘Delay’! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bila-masa-anak-nak-pandai-bercakap-kalau-asyik-main-gajet-risiko-anak-delay/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Lemah Berat Susut Susah Buang Air Besar Gara Gara Asyik Main Gajet Tak Kesian Ke Pada Anak

Anak Lemah Berat Susut Susah Buang Air Besar Gara Gara Asyik Main Gajet Tak Kesian Ke Pada Anak

papar berkaitan - pada 26/12/2020 - jumlah : 201 hits
Larangan bermain gajet yang terlampau bukan saja saja disyorkan oleh pihak tertentu Akan tetapi ia dikeluarkan oleh pelbagai kajian yang menunjukkan kesan yang tidak baik untuk anak kita Perkongsian oleh di facebooknya ini antara kesan fizi...
Cara Nak Kesan Anak Anda Delay Dalam Bercakap

Cara Nak Kesan Anak Anda Delay Dalam Bercakap

papar berkaitan - pada 28/12/2020 - jumlah : 360 hits
RAMAI YANG TAK TAHU MACAM MANA BILA NAK DETECT ANAK DELAY KE TIDAK Artikel ini dikongsikan oleh Aishah Kassim di laman web ramsi beliau berkenaan macam mana nak detect anak delay bercakap ya Caranya senang sahaja macam ni Cara Nak Kesan Ana...
Hiburan Bakal Perlahankan Kegiatan Dunia Seni Diana Danielle Nak Luang Lebih Masa Dengan Anak

Hiburan Bakal Perlahankan Kegiatan Dunia Seni Diana Danielle Nak Luang Lebih Masa Dengan Anak

papar berkaitan - pada 11/12/2020 - jumlah : 229 hits
Pelakon cantik Diana Danielle baru baru ini telah meluahkan hasrat apabila dia ingin memperlahankan karier seninya kerana ingin memberi sepenuh perhatian kepada anak anak dan keluarga Dia dilihat menulis tentang perkara itu menerusi akaun I...
Masa Kecil Anak Merengek Menangis Sabar Allah Nak Matangkan Kita Pasangan

Masa Kecil Anak Merengek Menangis Sabar Allah Nak Matangkan Kita Pasangan

papar berkaitan - pada 25/12/2020 - jumlah : 370 hits
Sibuk sekali pun kita dengan kerja luangkanlah masa dengan anak anak Biarlah tak bawa berjalan jauh pun tapi cukup untuk anak rasa kemesraan dengan kita sebagai ibu bapanya Mungkin masa kecil kita rasa agak stres bila anak menangis bergaduh...
Anak Selalu Dengan Gajet Ada Risiko Rabun Guna Formula Yang Doktor Saran Elak Mata Rosak Sebab Gajet

Anak Selalu Dengan Gajet Ada Risiko Rabun Guna Formula Yang Doktor Saran Elak Mata Rosak Sebab Gajet

papar berkaitan - pada 25/12/2020 - jumlah : 281 hits
Hari ini gajet sudah menjadi keperluan kepada setiap lapisan umur walaupun ramai yang tahu gajet tidak baik untuk diberikan kepada si kecil namun masalah ini seakan tiada jalan penyelesaiannya Memang tidak digalakkan sama sekali memberikan ...
Bermain Kotor Lebih Baik Dari Beri Anak Main Gajet Anak Lebih Bijak Bila Meneroka Alam

Bermain Kotor Lebih Baik Dari Beri Anak Main Gajet Anak Lebih Bijak Bila Meneroka Alam

papar berkaitan - pada 11/12/2020 - jumlah : 233 hits
Di saat anak anda sudah pandai berjalan akan tiba satu peringkat di mana si kecil akan meneroka setiap yang berada di sekeliling mereka Mereka akan melihat menyentuh menghidu mendengar dan merasa benda yang ada pada mereka Ketika peringkat ...
Melukis Altenatif Main Gajet Bantu Otak Anak Aktif Bila Bereksperimen Dengan Garisan Warna

Melukis Altenatif Main Gajet Bantu Otak Anak Aktif Bila Bereksperimen Dengan Garisan Warna

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 221 hits
Ketika bercuti panjang ini tidak dinafikan gajet menjadi pilihan utama anak anak di rumah Ubahlah cara ini jika tidak mahu anak ketinggalan dalam semua perkara malah merisikokan kehidupan mereka sendiri Lebih lebih lagi pada anak anak kecil...
Nak Anak Dapat Khasiat Sepatutnya Cara Sukat Bancuhan Susu Main Peranan Kalau Salah Boleh Kurang Zat Untuk Anak

Nak Anak Dapat Khasiat Sepatutnya Cara Sukat Bancuhan Susu Main Peranan Kalau Salah Boleh Kurang Zat Untuk Anak

papar berkaitan - pada 27/12/2020 - jumlah : 312 hits
Membancuh susu anak ada aturannya Begitu juga pengendalian botol susu Cara yang tepat boleh membantu si kecil mendapatkan khasiatnya Adakalanya ibu bapa jadi kurang endah bab mencuci botol Mungkin kerana nak cepat ada yang mencuci dengan pe...
Bukan Masa Sesuai Isteri Akan Tahu Lepas Ni Suami Tak Sedia Beritahu 3 Anak Dah Tiada

Bukan Masa Sesuai Isteri Akan Tahu Lepas Ni Suami Tak Sedia Beritahu 3 Anak Dah Tiada

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 338 hits
Saya tidak akan beritahu dia sekarang bukan masa yang sesuai Demikian kata Muhammad Alhafiz Mohamad 29 suami kepada Nur Aimi Nadiah Abdul Rahim 27 yang parah dalam kemalangan meragut nyawa tiga anak lelaki mereka di Kilometer 272 4 Lebuh Ra...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api