Kisah Orang Melayu Aceh Di Mekah Bagaimana Masalah Tanah Sekarang



BADAN Pelaksana Badan Pengelola Keuangan Haji berencana menginvestasikan dana jemaah asal Indonesia yang terkumpul. Dana sebesar Rp 102,5 triliun itu rencananya antara lain akan diinvestasikan ke tanah milik Pemerintah Provinsi Aceh di Makkah. 

Belum disebutkan jenis investasi yang direncanakan. Kepala Badan Pelaksana Badan Pengelola Keuangan Haji, Anggito Abimanyu, hanya mengatakan, dasar hukum untuk investasi itu sudah terbit. Saat ini prosesnya sedang dinegosiasikan dengan Pemerintah Arab Saudi. 

Anggito tidak menyebut jelas tanah wakaf mana yang dimaksud. Direktur Pusat Kajian Peradaban dan Budaya Aceh M Adli Abdullah, dalam tulisannya yang terbit di Harian Serambi Indonesia pada 2010, menyatakan ada beberapa tanah wakaf milik orang Aceh yang pernah bermukim di Arab Saudi tersebar di Makkah. 

Namun, ada satu tanah wakaf yang sering disebut yaitu milik Habib Abdurrahman Al-Habsyi alias Habib Bugak Asyi. Setiap tahun jemaah haji asal Aceh menerima uang wakaf yang berjumlah jutaan rupiah dari hasil pengelolaan tanah itu. 
Rujuk:
Pemerintah Akan Investasi Dana Haji di Tanah Wakaf Milik Aceh di Saudi
JK Minta BPKH Investasikan Dana Haji di Arab Saudi

Bermula pada Tahun 2006

Pemberian uang tunai itu bermula pada 2006, setelah tanah wakaf milik Habib Bugak Asyi terkena proyek perluasan Masjidil Haram pada masa Raja Malik Saud bin Abdul Aziz. Bangunan di atas tanah itu yang sempat digunakan untuk penampungan jemaah haji dan pelajar Aceh. 

Untuk mengganti penggusuran, Kerajaan Arab Saudi memberikan dua tanah yang letaknya juga tidak jauh dari Kakbah. Setelah penggusuran dan ada ganti rugi, sempat belum ada tempat tinggal atau bangunan yang berikan untuk jemaah asal Aceh. Ketua nazhir (pengelola) Wakaf Habib Bugak Asyi, Muneer Abdul-Gani Asyi, mengatakan uang baru diberikan pada 2006 setelah ada investor yang ingin membangun hotel di atas tanah itu. 

"Kami saat itu belum memiliki keuntungan untuk dibagikan. Setelah ada investor yang mau membangun hotel di lahan itu, barulah kita mendapatkan keuntungan dari uang sewa lahannya," kata Muneer saat pembagian uang pada 2007 seperti dilansir Antara.

Pada 2007, sebanyak 4.282 jemaah haji Aceh menerima uang sebesar USD 337. Pada 2010 terkumpul dana sebesar Rp 14 miliar dibagikan untuk 4.133 jemaah. Sedangkan pada 2017, setiap jemaah haji Aceh menerima Rp 4,2 juta dari hasil pengelolaan tanah itu.  Tidak ditemukan jumlah dana yang diterima jemaah asal Aceh pada tahun-tahun lain. 

Namun, disebutkan ada dana yang diberikan setiap tahunnya. Muneer juga mengatakan, dari keuntungan lainnya, nazhir membeli dua areal lahan seluas 1.600 meter persegi dan 850 meter persegi di kawasan Aziziah.  Pada 2006, kedua lahan itu dibangun pemondokan khusus untuk jamaah asal Aceh. Jika pemondokan itu sudah selesai nazhir tidak akan membagikan uang lagi ke jemaah asal Aceh. Tidak jelas pemondokan itu sudah selesai atau belum, tapi pada 2017 masih ada uang yang dibagikan.

Zaman Orba

Mengenai rencana Pemerintah Indonesia yang ingin memanfaatkan tanah itu ternyata bukan kali ini saja terjadi. Adli menyebutkan, pada tahun 1980-an, Pemerintahan Orde Baru pernah meminta agar dana dari tanah itu diserahkan ke Indonesia. Namun, permintaan itu ditolak. 

Pasalnya, Habib Bugak Asyi yang berasal dari Aceh Singkil mencatatkan wakafnya pada 1224 Hijriah atau 1809 Masehi kepada nazhir (pengelola wakaf). Saat mencatatkan wakafnya, Habib Bugak Asyi meminta tanahnya bisa untuk tempat bermukim warga Kerajaan Aceh Darussalam yang sedang belajar atau berhaji. 

Nazhir yang mengelola tanah itu menjelaskan wakaf tidak boleh dipindahmilikkan dan dialihkan selain dari yang telah dicantumkan oleh pewakaf. Habib Bugak Asyi telah mewakafkan berupa rumah pemondokan di Qasasiah, Makkah, ke hadapan Hakim Mahkamah Syariyah Makkah sebagai tempat pemondokan warga negara Aceh. 

Jika tidak ada orang Aceh yang ke Makkah untuk belajar atau haji bangunan itu bisa dimanfaatkan untuk siswa dari Nusantara (Jawi) atau kawasan ASEAN saat ini. Jika tidak ada dari Nusantara, wakaf diserahkan kepada Imam Masjidil Haram untuk kebutuhan masjid.

Tahun 2010

Pada musim haji 2010, sempat ada peletakan batu pertama pembangunan pemondokan asrama haji Aceh. Pembangunan pondok itu direncanakan selesai pada 2014 untuk menampung 5.000 jemaah asal Aceh. Namun, hingga kini belum jelas pembanguna sudah selesai atau belum.

Tgk Yan
Majlis Taklim Aceh Chow Kit Rd.
KL

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-124: Budaya Saudi &Melayu Kota Mekah Kini..Kisah Orang Melayu di Kota Mekah
Perkampungan Melayu Di Kota Mekah.(8)Pemuda M'sia Jual Produk Halal M'sia Di Saudi (14)..Kisah Semarak Bahasa Melayu (19) Mekah/Madinah &Kg...Jabal Ajyad (20) Perkampungan Komuniti Melayu Di M...Orang Arab Cakap Melayu Loghat K'tan Di Makkah.Orang Melayu Dihormati Di Mekah, Mengapa?Melayu Jatuh Hati Berada Di Tanah Haram, Mekah.Kisah Ibnu Hasyim Di Mekah 1987. Catatan Dari Colo...

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2019/10/kisah-orang-melayu-aceh-di-mekah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Melayu Jatuh Hati Berada Di Tanah Haram Mekah

Melayu Jatuh Hati Berada Di Tanah Haram Mekah

papar berkaitan - pada 21/10/2019 - jumlah : 47 hits
DI DALAM buku The Malays in The Middle East terbitan University of Malaya Press Dr Mohammad Redzuan Othman dan Dr Md Sidin Ahmad Ishak menyebut bahawa orang Melayu sudah mula mengembara ke tanah Hijaz tidak lama selepas mereka memeluk Islam...
Kisah Semarak Bahasa Melayu Mekah Madinah Kg Kelantan

Kisah Semarak Bahasa Melayu Mekah Madinah Kg Kelantan

papar berkaitan - pada 10/10/2019 - jumlah : 95 hits
Gegantung dalam bahasa Melayu yang digantung di tiang tiang sepanjang jalan ke masjid Semarak Bahasa Melayu di Bumi Mekah dan Madinah Wan NorasikinMENJEJAKKAN kaki di bumi Mekah dan Madinah menjadi impian setiap umat Islam Mekah bukan sahaj...
Orang Melayu Dihormati Di Mekah Mengapa

Orang Melayu Dihormati Di Mekah Mengapa

papar berkaitan - pada 14/10/2019 - jumlah : 38 hits
SELAIN kehebatan orang Melayu dalam perniagaan pakej haji Saifudin Masodi turut berkongsi kemasyhuran nama nama ulama Nusantara yang disegani dan mendapat tempat di Mekah dan Madinah Kerana Kemasyhuran Ulama NusantaraAntara yang tersohor ad...
Hidup Melayu Dalam Diam Tanah Gadai

Hidup Melayu Dalam Diam Tanah Gadai

papar berkaitan - pada 10/10/2019 - jumlah : 57 hits
Oleh W Faudzin Dikatakan di era PH jadi kerajaan baru berusia setahun lebih maka maruah Melayu jatuh Maka terpaksa diadakan Kongres Maruah Melayu Cuba lihat di bawah kepimpinan rejim terdahulu inikah maruah Melayu yang terbilang Itu belum l...
Kisah Ibnu Hasyim Di Mekah 1987 Catatan Dari Colombo

Kisah Ibnu Hasyim Di Mekah 1987 Catatan Dari Colombo

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 43 hits
Atas Pintu Babus Salam Bawah Foto Ka bah di malam hari Di mana orang sedang thawaf di sekeliling Ka bah Diangkat dari Artikel Sri Lanka Jumpa Kawan Lama 22 Tahun Lalu CATATAN PERJALANAN SRI LANKA 10 BAS yang saya naik dari Colombo sampai ke...
Kisah 1 Keluarga Yang Menunggu Hari Kiamat Pilih Hidup Di Ruang Bawah Tanah Selama 9 Tahun

Kisah 1 Keluarga Yang Menunggu Hari Kiamat Pilih Hidup Di Ruang Bawah Tanah Selama 9 Tahun

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 84 hits
Ini kisah nyata dari sebuah keluarga di Belanda Satu keluarga yang menghabiskan waktu selama sembilan tahun di bawah tanah menunggu kiamat ditemukan kepolisian Belanda setelah anak laki laki tertuanya muncul di bar setempat Seorang pria ber...
Yan Ker Diajak Berdebat Tanah Melayu Atau Tanah Malaysia

Yan Ker Diajak Berdebat Tanah Melayu Atau Tanah Malaysia

papar berkaitan - pada 21/10/2019 - jumlah : 81 hits
Sambil mempertahankan tindakan Naib Canselor Universiti Malaya Datuk Dr Abdul Rahim Hashim ketika menyampaikan ucapan dalam Kongres Maruah Melayu baru baru ini seorang aktivis muda dari Johor tampil membuat pelawaan menarik Aktivis Muda Joh...
Hendak Tanah Orang Melayu Tapi Tak Mampu Bayar Harga Tinggi

Hendak Tanah Orang Melayu Tapi Tak Mampu Bayar Harga Tinggi

papar berkaitan - pada 26/10/2019 - jumlah : 51 hits
Walaupun kerajaan menaikkan harga tanah Kampung Baru sehingga RM1 000 setiap kaki persegi namun harga itu belum cukup menarik dan memuaskan hati penduduk perkampungan tersebut Rata rata mereka mendakwa harga tanah yang ditawarkan oleh keraj...
Komik Bri Cuba Nafi Sejarah Tanah Melayu

Komik Bri Cuba Nafi Sejarah Tanah Melayu

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 90 hits
Dewan Ulama PAS membantah sekeras kerasnya komik kontroversi karya Hew Kuan Yaw yang didakwa cuba menafikan sejarah asal Tanah Melayu Ketua penerangannya Mohd Nor Hamzah berkata orang ramai sudah sedia maklum bahawa Tanah Melayu ini pendudu...
Padah Langgar Lampu Isyarat Merah Penunggang Motosikal Bersepai Dirempuh Kereta

Inilah Janda Putih Teroris Yang Paling Berbahaya

Syukur Calvin Thoo Masuk Islam

Kenangan Kartun Kegemaran Ramai Era 80an Mospaeda

Resepi Kek Minyak Kukus Untuk Orang Baru Belajar Baking

Business Marketing

Buat Duit Sebagai Penjual Di Lazada Dengan Sales 4 Angka Setiap Hari

Time To Re Evaluate The Civil Service Glics And Glcs



7 Tragedi Tumpahan Minyak Paling Buruk Dalam Sejarah

Biodata Brendan Gan Pemain Bola Sepak Malaysia

6 Sejarah Penting Yang Berlaku Akibat Butterfly Effects

7 Buah buahan Klon dan Hibrid yang Dihasilkan MARDI Malaysia

Sejarah Mengapa Bola Ragbi Berbentuk Bujur


Rakyat Mengamuk Di Prk Tanjung Piai

Baca Novel Dia Yang Ku Cinta Bab 1 Bab 11

Tanjung Piai Bn Dijangka Menang Besar Sebelum Penamaan Calon Lagi

Kucing Dan Kotak

Kebaikan Dan Keburukan Muzik Ke Atas Otak

Bn Rampas Tanjong Piai