Hendak Tanah Orang Melayu Tapi Tak Mampu Bayar Harga Tinggi




Walaupun kerajaan menaikkan harga tanah Kampung Baru sehingga RM1,000 setiap kaki persegi(kps), namun harga itu belum cukup menarik dan memuaskan hati penduduk perkampungan tersebut.
Rata-rata mereka mendakwa harga tanah yang ditawarkan oleh kerajaan itu tidak munasabah.
Mat Harus Abdul Rahman, 71, menganggap kerajaan seolah-olah hanya mahu mempergunakan orang Melayu apabila meletakkan harga murah dan tidak berbaloi demi mengaut keuntungan dan tujuan pembangunan semata-mata.
Sekiranya benar kerajaan mahu melihat Melayu maju seperti yang sering laung-laungkan oleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, harga tanah Kampung Baru perlu ditetapkan pada kadar RM4,000 kps.
Katanya, kerajaan yang sering memperlekehkan orang Melayu sebelum ini sepatutnya rasa malu kerana tidak mampu menawarkan harga tinggi untuk mendapatkan tanah milik penduduk dan pewaris Kampung Baru.
“Kutuk Melayu, tapi nak beli tanah Melayu dengan harga murah, beli tanah Cina sampai RM5,000 hingga RM6,000 kaki persegi,” kata Mat Harus ketika ditemui MalaysiaGazette hari ini.
Tambahnya lagi, majoriti tanah yang dimiliki oleh penduduk Kampung Baru tidak mencecah satu ekar pun, justeru dengan harga RM1,000 kps untuk tanah warisan tidak besar mana, langsung tidak memberikan manfaat.
“Kalau nak kena letak harga RM4,000 kaki persegi tanah di sini. Dengan jumlah itu bolehlah anak Melayu cari tempat lain. RM1,000 apa nak beli? Tanah Kampung Baru ini bukan satu orang satu ekar, lot sahaja semuanya, nak bahagi pula 10, 20 ahli keluarga yang lain,” tambahnya.
Anak kelahiran Kampung Baru, Jahinab Mariani, 64, dan empat adik-beradiknya pula curiga dengan pakej tawaran yang dibuat oleh kerajaan untuk menggunakan bayaran RM150/kps dalam bentuk pegangan saham menerusi syarikat tujuan khas (SPV) yang akan ditubuhkan kelak.
Wanita itu berkata, semuanya tidak jelas, selain masa depan wang yang akan dipegang oleh SPV tersebut juga tidak diketahui.
Jahinab khuatir sekiranya saham syarikat itu merudum, wang mereka juga bakal lesap begitu sahaja.
“Harga yang ditawarkan RM1,000 itu tidak diberi sepenuhnya kepada kita. Daripada RM1,000 pula, RM150 itu diambil untuk buat pelaburan, kita tidak tahu pelaburan jenis apa, macam mana nak dibuat, baru cakap macam itu sahaja.
“Pelaburan sahaja kita tahu, jadi kita tidak boleh setuju (begitu sahaja), kita nak tahu pelaburan apa yang nak dibuat dengan duit kita. Kena jelaskan. Kalau pelaburan itu merudum apa yang kita akan dapat?” soal anak jati Kampung Baru itu.
Seorang warga emas, Shuib Tahir, 83, pula tetap mahu terus menetap di tanah pusaka milik keluarganya walaupun tanpa sebarang pembangunan.
Beliau yang tidak termakan dengan tawaran tanah yang dicadangkan oleh kerajaan berkata, dia langsung tidak memandang wang ringgit.
“Siapa nak jual? Pasal apa nak jual tanah di sini yang cantik, kedudukan strategik?
“Tanah dalam pekan (bandar) yang nak diambil tanah orang Melayu. Lepas ni orang Melayu nak pergi mana? Bungkus selepas tiada tanah? Nak cari tanah lain pula?” katanya.
Tambah beliau, nasib dan masa depan orang Melayu di situ akan bertukar menjadi malang sekiranya tanah diserahkan hanya atas alasan pembangunan.
Sementara itu, penduduk Kampung Baru, Ramlan Latip, 57, mendakwa 70 hingga 80 peratus pemilik tanah sudah bersetuju untuk menjual dengan harga yang ditetapkan kerajaan.
Ini kerana, kebanyakan pemilik dan waris tidak bergantung hidup di situ sebaliknya sudah mempunyai tanah di kawasan lain yang boleh dibangunkan, seperti keluarganya yang merancang untuk mendirikan rumah di Perak selepas mendapat bayaran kelak.
“Kita memang setuju nak jual, tapi kita nak tengok harga, kali kedua diletakkan harga RM1,000 sekarang 70 hingga 80 peratus dah setuju dengan harga terbaharu ini,” katanya ringkas.- MalaysiaGazette




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/10/26/hendak-tanah-orang-melayu-tapi-tak-mampu-bayar-harga-tinggi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Yan Ker Diajak Berdebat Tanah Melayu Atau Tanah Malaysia

Yan Ker Diajak Berdebat Tanah Melayu Atau Tanah Malaysia

papar berkaitan - pada 21/10/2019 - jumlah : 334 hits
Sambil mempertahankan tindakan Naib Canselor Universiti Malaya Datuk Dr Abdul Rahim Hashim ketika menyampaikan ucapan dalam Kongres Maruah Melayu baru baru ini seorang aktivis muda dari Johor tampil membuat pelawaan menarik Aktivis Muda Joh...
Oneplus 7t Dijual Secara Rasmi Pada Harga Lebih Mampu Milik Hanya Rm2599

Oneplus 7t Dijual Secara Rasmi Pada Harga Lebih Mampu Milik Hanya Rm2599

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 310 hits
Kedua dua OnePlus 7T Pro sudah pun boleh dibeli di Malaysia secara rasmi OnePlus 7T Pro pada harga RM3399 manakala edisi McLaren pula hanya RM3899 Tetapi bagi yang merasakan variasi ini adalah mahal dan tidak mampu dibeli OnePlus juga ada v...
Baghdadi Bayar Musuh Buat Perlindungan Tapi Dikhianati Orang Dekatnya Sendiri

Baghdadi Bayar Musuh Buat Perlindungan Tapi Dikhianati Orang Dekatnya Sendiri

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 110 hits
Rincian lain dari penggerebekan itu muncul kemarin dalam jumpa pers yang digelar Pentagon Dalam penggerebekan itu pasukan AS menemukan sejumlah komputer jinjing dan ponsel dari tempat persembunyian Baghdadi dan enam orang kemudian tewas aki...
Kg Baru Tawaran Harga Baru Lahirkan Ramai Jutawan Melayu

Kg Baru Tawaran Harga Baru Lahirkan Ramai Jutawan Melayu

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 353 hits
1 BN belum putus calon PRK Tanjung Piai 2 Allahyarham Pitt Haniff selamat dikebumikan 3 Pemimpin Daesh Abu Bakr maut 4 Safawi mahu julang trofi Piala Malaysia
Melayu Jatuh Hati Berada Di Tanah Haram Mekah

Melayu Jatuh Hati Berada Di Tanah Haram Mekah

papar berkaitan - pada 21/10/2019 - jumlah : 252 hits
DI DALAM buku The Malays in The Middle East terbitan University of Malaya Press Dr Mohammad Redzuan Othman dan Dr Md Sidin Ahmad Ishak menyebut bahawa orang Melayu sudah mula mengembara ke tanah Hijaz tidak lama selepas mereka memeluk Islam...
Kisah Orang Melayu Aceh Di Mekah Bagaimana Masalah Tanah Sekarang

Kisah Orang Melayu Aceh Di Mekah Bagaimana Masalah Tanah Sekarang

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 363 hits
BADAN Pelaksana Badan Pengelola Keuangan Haji berencana menginvestasikan dana jemaah asal Indonesia yang terkumpul Dana sebesar Rp 102 5 triliun itu rencananya antara lain akan diinvestasikan ke tanah milik Pemerintah Provinsi Aceh di Makka...
Boleh Cakap Tentang Melayu Islam Tapi Tanpa Akhlak Takkan Berjaya

Boleh Cakap Tentang Melayu Islam Tapi Tanpa Akhlak Takkan Berjaya

papar berkaitan - pada 27/10/2019 - jumlah : 379 hits
Diterbitkan Hari ini 4 35 petangNaratif pembinaan negara baru bagi Malaysia perlu menumpukan kepada asas asa ekonomi dan bukannya retorik kaum atau agama kata Presiden PKR Anwar Ibrahim Anwar berkata negara secara keseluruhannya perlu memfo...
Kena Jual Lagi Katanya Dengan Harga Lebih Tinggi

Kena Jual Lagi Katanya Dengan Harga Lebih Tinggi

papar berkaitan - pada 20/10/2019 - jumlah : 217 hits
Genting Group sedang berusaha untuk menjual semula kapal mewah yang pernah dimiliki oleh ahli perniagaan dalam buruan Jho Low pada harga yang lebih tinggi Ia hanya enam bulan selepas Genting membeli kapal tersebut daripada kerajaan Syarikat...
Komik Bri Cuba Nafi Sejarah Tanah Melayu

Komik Bri Cuba Nafi Sejarah Tanah Melayu

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 271 hits
Dewan Ulama PAS membantah sekeras kerasnya komik kontroversi karya Hew Kuan Yaw yang didakwa cuba menafikan sejarah asal Tanah Melayu Ketua penerangannya Mohd Nor Hamzah berkata orang ramai sudah sedia maklum bahawa Tanah Melayu ini pendudu...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Cara Qada Solat Fardhu

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster