Komik Bri Cuba Nafi Sejarah Tanah Melayu



Dewan Ulama PAS membantah sekeras-kerasnya komik kontroversi karya Hew Kuan Yaw yang didakwa cuba menafikan sejarah asal Tanah Melayu.

Ketua penerangannya, Mohd Nor Hamzah berkata, orang ramai sudah sedia maklum bahawa Tanah Melayu ini penduduk asalnya dihuni oleh kaum Melayu.

"Dan cubaan penafian tersebut berniat jahat bagi menjayakan agenda 'Malaysian Malaysia'.

"(Ini) sikap prejudis yang jelas dengan menjatuhkan imej kaum Melayu dalam isu kemerdekaan. Sedangkan perjuangan memerdekakan Tanah Melayu dari penjajah telah pun ditiupkan semangat jihad oleh para ulama yang membantah keras penjajahan dan sistem zalim yang dikenakan oleh penjajah.

"Malang sekali, apabila komik tersebut cuba mendoktrin para pembaca kalangan pelajar sekolah dengan ideologi seleweng kononnya Bintang 3 dan Komunis dilihat hero dalam isu memerdekakan negara," katanya dalam kenyataan kepada media, hari ini.

Terdahulu, komik Jalur dan Laluan (BRI) China itu adalah komik terbitan Muzium Kebudayaan Komik Asia dengan Hew - atau turut dikenali dengan gelaran Superman - menjadi pencerita, manakala Chong Po Ling menjadi pelukisnya.

Ia menjadi kontroversi selepas diedarkan kepada sekolah tertentu di Pulau Pinang.

Susulan itu, kerajaan menegaskan bahawa komik tersebut diedarkan tanpa kebenaran, manakala Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad mengesahkan kerajaan tidak terlibat dalam penerbitannya.

Sebagai rekod Hew mula dikenali ramai kerana kelantangannya di pentas-pentas ceramah DAP. Dia bagaimanapun meninggalkan parti terbabit pada 2016.

Hew kemudian dilantik menjadi ketua pegawai ekskutif Majlis Perniagaan Bersama China-Malaysia pada awal tahun ini.

Sementara itu Mohd Nor berkata, pihaknya mendesak agar pihak berwajib mengambil tindakan tegas ke atas dalang bagi isu penyebaran komik yang menjadi kontroversi hangat dalam kalangan masyarakat dan di Dewan Rakyat.

Katanya, amat dikesali apabila komik kontroversi tersebut diedar ke sekolah sedangkan isi kandungannya jelas sekali bercanggah dengan fakta sejarah malah ia boleh dikaitkan sebagai satu hasutan berniat jahat.

"Dewan Ulama PAS mendesak agar pihak berkuasa mengambil tindakan tegas terhadap pelukis komik atas hasutan yang dilakukan menerusi kandungan yang menimbulkan kontroversi.

"Tindakan juga perlu ke atas dalang edaran komik tersebut ke sekolah-sekolah kerana jelas melanggar etika persekolahan dalam cubaan mendoktrin para pelajar dengan sesuatu yang jelas bertentangan dan pimpinan parti yang bersubahat dan bersekongkol dalam edaran komik kontroversi ini," katanya.

Justeru tambahnya, orang ramai di setiap peringkat disarankan untuk mengambil langkah proaktif dengan membuat laporan polis bagi memastikan satu tindakan serius lagi tegas untuk menangani doktrin jahat ini.

"Dengan kecaknaan orang ramai dalam isu sebegini diperlukan sebagai tanda bahawa sebarang ideologi dan doktrin yang salah di sisi agama dan perlembagaan tidak boleh disebarkan bagi menjamin kesejahteraan negara dan masyarakat," kata Mohd Nor.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2019/10/komik-bri-cuba-nafi-sejarah-tanah-melayu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Bangsa Melayu Ibarat Myammar Nafi Hak Rohingya

Kerajaan Bangsa Melayu Ibarat Myammar Nafi Hak Rohingya

papar berkaitan - pada 11/10/2019 - jumlah : 147 hits
Kaum Melayu tidak wajar berfikiran sempit dengan menafikan hak kaum lain sebagaimana termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan tegas Menteri Wilayah Persekutuan Khalid Samad Pengarah Komuniksi Parti Amanah Negara itu berkata demikian ketika ...
Hidup Melayu Dalam Diam Tanah Gadai

Hidup Melayu Dalam Diam Tanah Gadai

papar berkaitan - pada 10/10/2019 - jumlah : 271 hits
Oleh W Faudzin Dikatakan di era PH jadi kerajaan baru berusia setahun lebih maka maruah Melayu jatuh Maka terpaksa diadakan Kongres Maruah Melayu Cuba lihat di bawah kepimpinan rejim terdahulu inikah maruah Melayu yang terbilang Itu belum l...
Melayu Jatuh Hati Berada Di Tanah Haram Mekah

Melayu Jatuh Hati Berada Di Tanah Haram Mekah

papar berkaitan - pada 21/10/2019 - jumlah : 248 hits
DI DALAM buku The Malays in The Middle East terbitan University of Malaya Press Dr Mohammad Redzuan Othman dan Dr Md Sidin Ahmad Ishak menyebut bahawa orang Melayu sudah mula mengembara ke tanah Hijaz tidak lama selepas mereka memeluk Islam...
Kisah Orang Melayu Aceh Di Mekah Bagaimana Masalah Tanah Sekarang

Kisah Orang Melayu Aceh Di Mekah Bagaimana Masalah Tanah Sekarang

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 358 hits
BADAN Pelaksana Badan Pengelola Keuangan Haji berencana menginvestasikan dana jemaah asal Indonesia yang terkumpul Dana sebesar Rp 102 5 triliun itu rencananya antara lain akan diinvestasikan ke tanah milik Pemerintah Provinsi Aceh di Makka...
Kerajaan Terengganu Pantau Sebaran Komik Bri

Kerajaan Terengganu Pantau Sebaran Komik Bri

papar berkaitan - pada 24/10/2019 - jumlah : 228 hits
Ustaz Satiful Bahari di Majlis Menandatangani Memorandum Persefahaman Antara Majlis Sukan Negeri Terengganu dan TATI University College di Wisma Darul Iman Kuala Terengganu baru baru ini DUNGUN 24 Oktober Kerajaan Terengganu sentiasa memant...
Kpm Nafi Benar Edaran Buku Komik Di Sekolah

Kpm Nafi Benar Edaran Buku Komik Di Sekolah

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 442 hits
Kementerian Pendidikan berkata ia akan bekerjasama dengan KDN mengani aspek keselamatan membabitkan buku komik berkenaan PUTRAJAYA Kementerian Pendidikan hari ini menegaskan bahawa pihaknya tidak pernah memberi kebenaran dan kelulusan untuk...
Tanah Cengau Banyak Menyimpan Peninggalan Sejarah

Tanah Cengau Banyak Menyimpan Peninggalan Sejarah

papar berkaitan - pada 26/10/2019 - jumlah : 176 hits
Sepanjang jalur Sungai Pelimbangan Cengal Ogan Komering Ilir Sumatera Selatan diyakini menjadi permukiman masyarakat pra masa dan usai Kerajaan Sriwijaya Tidak heran banyak peninggalan harta karun yang ditemukan warga di pinggiran sungai
Dap Nafi Terlibat Dengan Penerbitan Komik Propaganda

Dap Nafi Terlibat Dengan Penerbitan Komik Propaganda

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 1624 hits
Kerajaan DAP Pulau Pinang mengesahkan tidak terlibat dalam penerbitan buku komik berbentuk propaganda bertajuk Inisiatif Jalur dan Jalan Meraih Manfaat Bersama terbitan Muzium Kebudayaan Komik Asia Ketua Menteri Chow Kon Yeow berkata keraja...
Yan Ker Diajak Berdebat Tanah Melayu Atau Tanah Malaysia

Yan Ker Diajak Berdebat Tanah Melayu Atau Tanah Malaysia

papar berkaitan - pada 21/10/2019 - jumlah : 331 hits
Sambil mempertahankan tindakan Naib Canselor Universiti Malaya Datuk Dr Abdul Rahim Hashim ketika menyampaikan ucapan dalam Kongres Maruah Melayu baru baru ini seorang aktivis muda dari Johor tampil membuat pelawaan menarik Aktivis Muda Joh...
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Pembangkang Perlu Ketepi Ego Contohi Langkah Ph Meterai Mou Bersama Kabinet Ismail Sabri

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

Ibis Styles Iskandar Puteri Buffet Berbuka Puasa

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Wanita Syurga Slot Akasia TV3

5 Fakta Tentang Dragonball Mutiara Naga Yang Anda Perlu Tahu


Resepi Sambal Terung

Naik Lrt Mrt Kl Central Ke Star Hill Pavilion 2024

Jangan Pernah Berhenti

Resepi Kfc Double Down

Lokasi Tapak Bazar Ramadan Sekitar Shah Alam 2024

Ains Nilam Kpm Advance Integrated Nilam System