Kembar Tak Sama Berat Rupanya Ada Ttts Komplikasi Yang Serius Ibu Ini Kongsi Bayi Kembarnya Berjaya Survive


Twin to Twin Tranfusion Syndrome (TTTS), sebenarnya dah lama nak buat post pasal benda ni tapi belum ada kesempatan nak buat. Alhamdulillah Allah bagi masa untuk saya share benda ni pada semua.

Abang: Afdhal                                         Adik: Ahsan
Pernah terfikir tak kenapa kalau ibu-ibu mengandung kembar lebih daripada satu, nurse dan doktor akan berikan priority sikit berbanding ibu yang single pregnancy. Salah satu sebabnya ialah TWIN TO TWIN TRANFUSION SYNDROME (TTTS). TTTS adalah satu komplikasi yang serius yang berlaku kepala kandungan kembar yang berkongsi satu uri atau MonoChorionic Diamniotic (MCDA). 10-15% daripada kandungan MCDA berpotensi untuk mendapat TTTS.
TTTS merupakan aliran darah yang tidak sama untuk kedua-dua fetus yang disebabkan perkongsian saluran darah yang sama melalui satu uri. Bagi kes yang serius, salah satu kembar (Recipient Twin) atau Penerima akan lebih besar dan dikelilingi dengan air ketuban yang sangat banyak berbanding dengan kembar yang lain (Donor Twin) atau Penderma yang akan kelihatan lebih kecil dan air ketuban yang sikit. Donor Twin juga akan melekat pada dinding rahim disebabkan air ketuban yang semakin berkurang.
Ibu-ibu boleh mengetahui tanda TTTS dengan melakukan ultrasound dimana petanda awalnya ialah perbezaan kandungan air ketuban yang sangat banyak untuk kedua-dua kembar. Disini saya kongsikan stage untuk TTTS ini:

Stage 1: Kandungan air ketuban tak sama. (<2cm donor) dan (>8cm recipient). Perbezaan berat sebanyank 20%.
Stage 2: Pundi kencing untuk Donor Twin dah tak nampak atau pundi kencing tidak dipenuhi dengan air kencing bila doctor scan dengan ultrasound.
Stage 3: Aliran darah yang tidak seimbang pada salur darah.
Stage 4: Aliran darah yang tidak seimbang pada salur darah yang mengakibatkan kegagalan jantung.
Stage 5: Satu atau kedua-dua kembar meninggal dunia disebabkan TTTS yang teruk.
Untuk Stage 1, pemeriksaan berkala sudah memadai. Untuk Stage 2 dan ke atas, pembedahan janin adalah salah satu pilihan yang ada.
Rawatan yang boleh dilakukan untuk TTTS termasuklah Serial Amnireduction dimana doctor akan melakukan pembuangan air ketuban pada Recepient Donor. Kekerapan rawatan ini bergantung kepada keadaan janin dan kandungan air ketuban. Rawatan ini dilakukan untuk mengelakkan kelahiran tidak cukup bulan. Peratus kejayaan untuk rawatan ini adalah 60-70%.
Rawatan seterusnya ialah Laser Photocoagulation of Communicating Vessels.
Rawatan ni agak menarik sikit, dimana doktor akan memisahkan saluran darah yang menghubungkan kedua-dua kembar menggunakan Laser Fibre dan Fetoscope atau lebih dikenali sebagai Laser Surgery.tetapi rawatan ini hanya boleh dibuat pada usia kandungan 18-26 minggu.
Kat mana rawatan ni boleh dibuat? Untuk Malaysia, Hospital Raja Permaisuri Bainun Ipoh Perak sahaja ada menyediakan rawatan ini yang dilakukan oleh DR Japaraj. Tapi,saya baru dapat tahu yang DR Japaraj meninggal dunia pada 3 September 2018 . Saya dalam proses mencari siapa lagi yang boleh melakukan pembedahan ini selain beliau tapi masih belum jumpa. Sekarang tengah menunggu maklum balas daripada HRPB dan seorang Prof dari IIUM Kuantan. Saya akan update kalau dah dapat ye.
p/s: Beza berat antara kedua-dua kembar bukan penentu TTTS ye ibu-ibu. Nanti saya share pulak macam mana saya tahu twins saya TTTS. They are fighters.
Ni pengalaman saya;
Dapat Tahu Hamil Kembar
Alhamdulillah, saya mendapat tahu saya mengandung kembar pada 10 minggu usia kandungan saya dan itulah pertama kali saya melakukan ‘ultrasound scan’ di Klinik Jaya Taman Melawati. Saya mula dapatkan regular check up di IIUM Health Care sebanyak dua kali, dan sambung check up di Klinik Kesihatan Batu 8 Gombak. Disebabkan multiple pregnancies (kembar), saya dirujuk ke doctor pakar O & G Hospital Selayang. Maka bermulalah episode berulang alik ke Hospital Selayang untuk check up pakar dua minggu sekali.
Berat Kembar Berbeza
20 weeks : Twin A (431g) Twin B (316g)
21 weeks : Twin A (311g), Twin B (303g). Berat tak Nampak ketara sangat.
24 weeks : Twin A (626g) Twin B (437g) dah Nampak beza kat situ.
26 weeks : Twin A (894g) Twin B (889g).
28 weeks : Twin A (1040g) Twin B (869g)
Mula Risau Berat Twins Tak Sama
Minggu ke-28 tu doctor tu ada cakap, kami check up twins regularly sebab risau twin sorang besar sorang kecik. Bahaya untuk dua2 twin. Masa tu saya dah start risau. Balik hostel dah mula search.
Saya masih ingat lagi saya taip kat search bar google “Twins pregnant one small one big “ HAHAHAHA. Scroll punya scroll sampal lah jumpa term TTTS.
I cant do nothing. Mampu berdoa je semoga twins berat sama . Masa week 28 tu jugak saya dah kena inject Dexa dua dos untuk matangkan paru-paru twins. 930am dan 930pm. Alhamdulillah takda masalah apa dari minggu 28 ke minggu 30. Start 30w+1d, perut dah lain macam. Sakit macam senggugut. Kejap-kejap datang. Dah start kira contraction tapi tempoh masa sakit tu masih jauh. Sakit pun datang kejap je. Sampailah 30w+3d, memang sakit tak tahan, risau tak tau apa jadi kat twins. Saya bawaklah diri ke Hospital Bersalin Kuala Lumpur. Tunggu punya tunggu turn check up twins.
30 weeks : Twin A (1803g) Twin B (1634g)
At that time, I was so excited sebab berat twins tak lari banyak. Lebih kurang. Doktor cakap sakit yang saya rasa tu sebab Vaginal Infections. So saya balik rumah dengan senang hati sampailah 30w+6d, sakit yang tak terbendung dah. Datang HKL lagi, lama jugak kena tunggu sebab ada kes lagi perlu rawatan segera. Masa tu doctor dalam 2-3 kali jugak scan nak confirmkan. And yes, berat twins beza sangat almost 50% masa tu. Doktor tak bagitau pulak exact value. I was admitted and started to fast sebab bila-bila je doctor boleh decide untuk emergency c-section.
Kena tolak ke labour room dalam pukul 1-2am. Malam tu dah inject ubat tahan sakit sekali sebab dah tak tahan sakit sangat dah. Jalan pun tak bukak. Kena tunggu pagi 8am untuk refer Maternal Fetal Medicine (MFM) HKL. Ni kira klinik yang boleh details scan janin. Sambil tunggu tu. NICU doctor datang bagi explaination tentang Kelahiran Pramatang dan risikonya. Alhamdulillah. Pihak NICU dah sediakan (booked) dua incubators untuk Twins. Tepat pukul 8am berbekalkan urine bag di tangan. (Sebab dah sambung hos kat pundi kencing). Nurse tolak saya dengan wheelchair ke MFM Clinic untuk details scan.
This is the part. Scan punya scan. Doktor bagitau Saluran darah dari uri ke Twin B dah samar-samar,almost invisible. Contraction yang saya rasa tu disebabkan TTTS dimana for my case, it was TTTS Stage 3. Doktor sempat bergurau nak hiburkan hati yang gundah gulana ni siap tanya. “Mak nak deliver hari ni ke lagi dua hari?” Saya sengih-sengih jawab hari ni je la doctor. Alhamdulillah dah tempah slot untuk emergency C-section pukul 10am. Tapi Twins nak duduk kejap lagi dalam rahim mak. Disebabkan ada kes emergency, kes saya di postpone ke pukul 12pm. Alhamdulillah masuk ke Dewan Bedah.
My twins selamat dilahirkan Twin B (840g) (1.11pm) Twin A (1450g) (1.14pm) pada 25 January 2017.
Twin B is Mohd Afdhal Furqan bin Mohd Rasyidi (1st twin)

Twin A is Mohd Ahsan Furqan bin Mohd Rasyidi (2nd twin)
They continue their journey in NICU HKL and alhamdulillah they are turning two years old this 25th January 2019. Look how strong they are. Semoga membesar dengan jayanya. Menjadi anak soleh mak abah. Penyebab mak abah masuk syurga. Amin. InsyaAllah. Kalau ada masa. I will share information/experience being a NICU mom

Rujukan:
1. http://www.japaraj.com/
2. https://www.ssmhealth.com/…/…/twin-twin-transfusion-syndrome
3. https://www.tttsfoundation.org/laser_centers.php
4. https://www.malaysiakini.com/letters/441599
Sumber: Marliza Roslee
The post Kembar Tak Sama Berat Rupanya Ada TTTS, Komplikasi Yang Serius! Ibu Ini Kongsi Bayi Kembarnya Berjaya “Survive” appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/kembar-tak-sama-berat-rupanya-ada-ttts-komplikasi-yang-serius-ibu-ini-kongsi-bayinya-berjaya-survive/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Makan Vitamin Diberikan Doktor Masa Hamil Tak Menyebabkan Bayi Besar Dan Berat Ibu Naik

Makan Vitamin Diberikan Doktor Masa Hamil Tak Menyebabkan Bayi Besar Dan Berat Ibu Naik

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 400 hits
Ramai yang anggap makan vitamin boleh buat ibu hamil gemuk dan bayi dalam kandungan besar Itu salah Sepatutnya jangan culas untuk mengambilnya kerana ini untuk elakkan masalah perkembangan janin Vitamin prenatal ni penting sebab ibu mengand...
Biasa Ada Anak Kecil Ibu Selalu Terlambat Solat Suami Isteri Ini Kongsi Cara Solat Dengan Bayi

Biasa Ada Anak Kecil Ibu Selalu Terlambat Solat Suami Isteri Ini Kongsi Cara Solat Dengan Bayi

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 929 hits
Selalu ibu ibu bila ada anak kecil tak seronok terasa peluang ibadah semakin sempit Selalu rindu nak solat berjemaah dengan kawan kawan Puan dan suami berkongsi cara solat dengan bayi sebagai panduan untuk ibu bapa lain yang mempunyai anak ...
Jururawat Kongsi Tentang Pemeriksaan Ibu Hamil Di Kkia Rupanya Ada Sebab Buku Pink Perlu Dibawa Sentiasa

Jururawat Kongsi Tentang Pemeriksaan Ibu Hamil Di Kkia Rupanya Ada Sebab Buku Pink Perlu Dibawa Sentiasa

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 431 hits
Bagi ibu hamil pertama kali atau ibu yang sudah lama tidak hamil info terkini mengenai pemeriksaan pemeriksaan pranatal di klinik ibu dan anak ini amat membantu Ibu hamil pertama kali mungkin akan berasa janggal dengan pemeriksaan yang dila...
Susah Tidur Hantuk Kepala Rupanya Tanda Anak Stres Ibu Kongsi Pengalaman Dalam Pa Ma Tv

Susah Tidur Hantuk Kepala Rupanya Tanda Anak Stres Ibu Kongsi Pengalaman Dalam Pa Ma Tv

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 366 hits
Si kecil menunjukkan simptom sukar untuk tidur dan menghantuk kepala ke dinding rupanya tanda tanda si kecil sedang stres Pengalaman ini dikongsikan oleh ibu ini dalam rancangan TV Pa Ma Puan Siti Fairuz berkongsi tentang puterinya Nur Zalf...
Depresi Anxiety Kembali Selepas Kelahiran Anak Ibu Ini Kongsi Perjuangannya Untuk Sihat

Depresi Anxiety Kembali Selepas Kelahiran Anak Ibu Ini Kongsi Perjuangannya Untuk Sihat

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 459 hits
Luka bengkak bengkak susu melecet bentan selepas bersalin membuat depresi anxiety kembali menghantui Ikuti pengalaman ibu ini yang turut berkongsi cara kembali sihat Kesihatan mental sama seperti kesihatan fizikal Benar orang yang pernah me...
Akhirnya Dapat Juga Anak Perempuan Setelah Dapat 6 Anak Lelaki Ibu Ini Kongsi Pengalaman Tip Berguna

Akhirnya Dapat Juga Anak Perempuan Setelah Dapat 6 Anak Lelaki Ibu Ini Kongsi Pengalaman Tip Berguna

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 393 hits
Apabila sesebuah keluarga mempunyai zuriat lelaki pasti cita cita mereka juga inginkan anak perempuan Tapi bukan senang untuk dapatkan seperti yang kita impikan Selain berdoa kita juga harus berusaha untuk mendapatkanya Begitu juga yang ber...
Ibu Mengalami Masalah Kelenjar Tiroid Ketika Hamil Bayi Berisiko Alami Kecacatan Otak

Ibu Mengalami Masalah Kelenjar Tiroid Ketika Hamil Bayi Berisiko Alami Kecacatan Otak

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 338 hits
Masalah kelenjar tiroid ketika hamil lebih berisiko dan mungkin akan menjejaskan kehamilan bagi wanita Ini kerana rawatan semasa hamil lebih sukar berbanding sebelum hamil Menurut masalah kelenjar tiroid yang tidak dirawat dengan baik sudah...
Ibu Hamil Yang Ingin Melakukan Umrah Pergilah Musim Sejuk Ibu Ini Kongsi Pengalam Mengerjakan Umrah Ketika Hamil

Ibu Hamil Yang Ingin Melakukan Umrah Pergilah Musim Sejuk Ibu Ini Kongsi Pengalam Mengerjakan Umrah Ketika Hamil

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 490 hits
Terbaca satu soalan di group KHDU tentang tips umrah ketika hamil Saya pernah mengerjakan ibadah haji ketika hamil pada trimester pertama Saya kongsikan sedikit tips yang saya amalkan ketika itu InshaAllah semoga dapat membantu serba sediki...
Hari Ke 9 Luka Caeser Terbuka Keluar Air Bisa Ibu Kongsi Pengalaman Tip Cuci Luka

Hari Ke 9 Luka Caeser Terbuka Keluar Air Bisa Ibu Kongsi Pengalaman Tip Cuci Luka

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 2090 hits
Luka caeser terbuka semula igauan ngeri bagi ibu ibu yang bersalin secara pembedahan Ikuti pengalaman tips yang dikongsikan ibu ini yang melalui episod mendebarkan di mana luka bedahnya terbuka semula Dia yang tidak mahu dikenali berkongsi ...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Asal Usul Coca Cola

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

6 Pegawai Kanan Dan Anggota Polis Ditahan Semula Mengikut Sosma

Apple Dilaporkan Meminta Maaf Atas Iklan Kontroversial Ipad Pro Nya

Kopi Saigon Indera Mahkota 7 Catat Jualan Tertinggi Daripada 100 Cawangan Seluruh Negara

Dua Kali Melalui Proses Bedah Bukan Mudah Shila Amzah Tak Dapat Melahirkan Secara Normal Bayi Dah Terbelit Tali Pusat

Liyana Jasmay Bakal Keluar Dua Single Baharu Rakam Lagu Di Jakarta Saya Taknak Mv Biasa Biasa