Jangan Sesuka Hati Suap Makanan Pada Anak Orang Pakar Pemakanan Cakap Ada Kesan Buruknya


Tabiat suka suap makanan pada mulut anak orang lain mungkin dianggap perkara biasa di kalangan masyarakat. Tapi awas sebab ia ada kesan buruknya.
“Comelnya anak kau ni. Geram aku. Takpe kan aku bagi dia sikit kek ni. Kesian pulak tengok dia telan air liur.”
Bila berkumpul bersama sanak-saudara dan sahabat handai di musim perayaan, ramai yang suka dukung bayi atau kanak-kanak.
Muka comel mereka pasti mengundang geram ramai orang. Dalam masa yang sama, ramai yang suka suap anak orang lain apa sahaja makanan tanpa merujuk kepada ibu bapa si kecil.
Memang niat anda sangat baik kerana hendak memberi si kecil tersebut makanan tetapi tindakan tersebut sebenarnya boleh mengundang kesan buruk. Kenapa?
Seorang pakar pemakanan, Encik Faizal MS ada berkongsi sebabnya dalam laman facebook beliau. Semoga lepas ini, ramai yang lebih peka dan tak mudah ‘sentap’ bila ibu bapa anak kecil yang comel itu tidak membenarkan anda menyuap anak mereka sebarang makanan atau minuman.
ASAL NAMPAK COMEL JER, MESTI NAK SUAP!
Comel kan tengok budak-budak kecik dan baby-baby atas dukung mak ayah, merangkak-rangkak, bertatih-tatih atau jalan terkedek-kedek datang beraya?!
Tapi..tapi..
Yang tak berapa comelnya bila ada satu tabiat segelintir daripada kita yang suka menyuap si kecil ini. Lemang, ketupat, rendang, kek, satey, air manis, minuman berkarbonat, sosej, nugget, coklat, aiskrim, tapai.. pendek kata, habis semua benda mahu dimasukkan ke dalam mulut mereka. Asal nampak comel jer, mesti nak suap!
Tahukah kita bahawa perut anak-anak kecil ini (terutamanya bawah 1 tahun) sangatlah sensitif kerana sistem pencernaan dan penghadaman mereka masih belum ‘matang’ sepenuhnya lagi?
Ditambah lagi dengan sejarah perubatan seperti lahir tidak cukup bulan (premature baby), penyakit jantung, asthma, alergik, eczema, inborn error metabolism (IEM) dan sebagainya, meningkatkan lagi risiko bahaya (seperti kerosakan gigi, rashes, sesak nafas, diarrhea, muntah-muntah, dehydration, leaking gut, nephrotic syndrome dll) dek kerana apa yang disuapkan kita kepada mereka.


Dengan alasan “alah, sikit je kot!”..sikit memang sikit tapi dah yang jumpa budak tu semuanya datang nak suap-menyuap, tak ke jadinya banyak?; “kesian tengok budak tu teliuq!”..kesian memang kesian tapi janganlah kesian tak bertempat; “alah, mak bapak budak tu tak kata pape pun!”..memanglah tak kata apa-apa, sebab mereka nak jaga hati kita; “niat baik kot.. dulu-dulu pun mak-ayah diorang, aku jugak yang suapkan. elok-elok aje jer tu, tak jadi pape!”.. memang tiada siapa pun kata kita jahat tapi niat tidak menghalalkan cara dan tak semua kanak-kanak atau bayi sama sahaja keadaannya.. Facepalm sungguh dengan orang yang ada seribu satu alasan ini.

Hentikan bermacam-macam lagi alasan yang diberikan untuk menghalalkan kelakuan ‘tak senonoh’ itu. Kasihani anak-anak kecil ini dengan membayangkan dirinya menangis-nangis tidak dapat tidur malam atau terlantar sakit di katil hospital.
Dan ingatlah.. jikalau apa-apa yang berlaku kepada anak-anak syurga ini, mahukah kita bertanggungjawab terhadap apa yang ditanggung mereka dan keluarga mereka?
Sekiranya mahu suap juga (bagi kanak-kanak yang melebihi 1 tahun), tanyalah dahulu ibu bapa anak kecil ini. Ambil tahu apa yang boleh dan tak boleh dimakan, diminum mereka agar perkara yang tak diingini tidak terjadi.
Kasihanilah mereka, sayangilah mereka.
#CommonSense
#BeResponsible
faizalMS
Dietitian,
Hospital USM.
Sumber: Facebook Hagemaru Flyingfox
 
The post Jangan Sesuka Hati Suap Makanan Pada Anak Orang. Pakar Pemakanan Cakap Ada Kesan Buruknya appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jangan-sesuka-hati-suap-makanan-pada-anak-orang-pakar-pemakanan-cakap-ada-kesan-buruknya-2/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pakar Psikologi Larang 7 Ayat Ini Mak Ayah Jangan Cakap Pada Anak

Pakar Psikologi Larang 7 Ayat Ini Mak Ayah Jangan Cakap Pada Anak

papar berkaitan - pada 13/7/2019 - jumlah : 402 hits
Merajuk teruk nampaknya anak aku yang seorang tu Aku ada tersalah cakap ke masa marah dia tadi Ish tapi takkan marah sikit pun tak boleh Apa tips komunikasi dengan anak supaya dia lembut hati ya Sebagai ibu bapa biasanya kita menganggap apa...
Nak Suapkan Makanan Pada Anak Orang Jangan Suka Hati Je Minta Izin Mamanya Dulu Takut Tersalah Bagi

Nak Suapkan Makanan Pada Anak Orang Jangan Suka Hati Je Minta Izin Mamanya Dulu Takut Tersalah Bagi

papar berkaitan - pada 20/7/2019 - jumlah : 401 hits
Kita selalu tak perasan akan hal ini Kita ingat kita terlebih prihatin dan berikan makanan pada anak anak orang lain untuk gembirakan dia tetapi rupanya tak disenangi oleh kedua ibu bapa Jangan salah faham bukan tidak suka sebaliknya kena b...
Kesan Makanan Terhadap Anak

Kesan Makanan Terhadap Anak

papar berkaitan - pada 22/7/2019 - jumlah : 288 hits
Kesan Makanan Terhadap Anak1 Kajian terkini dari University of Central Florida mendapati terdapat hubungkait antara pemakanan ibu dengan anak autism Kewujudan Propionic Acid dalam makanan yang diproses memberikan kesan negatif terhadap anak...
Sekejap Cakap Melayu Sekejap Inggeris Mahu Anak Cepat Cakap Jangan Campur Bahasa

Sekejap Cakap Melayu Sekejap Inggeris Mahu Anak Cepat Cakap Jangan Campur Bahasa

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 344 hits
Komunikasi anak sebenarnya dah bermula sejak mereka lahir Menurut kajian usia bayi hingga tiga tahun adalah peringkat paling kritikal untuk mempelajari bahasa Sekiranya tempoh ini diganggu dengan pelbagai unsur mengelirukan ia mungkin boleh...
Ayah Jangan Malu Suap Anak Makan Peluklah Anak Jangan Biarkan Anak Tidur Dengan Jiwa Kosong

Ayah Jangan Malu Suap Anak Makan Peluklah Anak Jangan Biarkan Anak Tidur Dengan Jiwa Kosong

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 774 hits
Peranan seorang ayah sebagai ketua keluarga sangat penting Jika ayah mengambil berat apa yang berlaku setiap hari dirumah pasti keluarga tersebut menjadi sebuah keluarga yang harmoni Penglibatan ayah dalam mendidik dan menjaga anak anak jug...
Jangan Cepat Kasihan Pujuk Masa Anak Mengamuk Hati Mak Ayah Kena Keras

Jangan Cepat Kasihan Pujuk Masa Anak Mengamuk Hati Mak Ayah Kena Keras

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 411 hits
Ramai ibu bapa tak tahu cara tangani perilaku anak anak Mereka tak tahu apa perlu dilakukan terutamanya bila anak tunjuk tantrum ketika di tempat awam atau di majlis keramaian Tantrum adalah cara anak anak mengambil perhatian kita dan membe...
Anak Langsung Tak Nak Makan Nasi Mama Jangan Rasa Stress Boleh Gantikan Dengan Makanan Lain

Anak Langsung Tak Nak Makan Nasi Mama Jangan Rasa Stress Boleh Gantikan Dengan Makanan Lain

papar berkaitan - pada 7/7/2019 - jumlah : 523 hits
Sememangnya ada di kalangan anak anak kita yang tidak suka makan nasi Malah langsung tidak boleh terima nasi dalam menu harian mereka Rungsing ibu dibuatnya bila anak anak tidak mahu langsung menjamah nasi seperti anak anak lain Sihatkah me...
Ibu Bapa Sila Hati Hati Dengan Tutur Kata Terhadap Anak Setiap Hari

Ibu Bapa Sila Hati Hati Dengan Tutur Kata Terhadap Anak Setiap Hari

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 658 hits
Dalam ramai ramai adik beradik kulit dialah yang paling gelap Budak gemuk Dia tak pandai belajar macam abang kakak dia Kakngah yang paling tak comel Dia paling nakal Skrip itu diulang ulang oleh si ibu sewaktu berbual dengan saudara mara da...
Meski Kadang Terlihat Cuek Soal Keluarga Inilah 7 Isi Hati Anak Rantau Yang Kerja Keras Di Ibukota

Meski Kadang Terlihat Cuek Soal Keluarga Inilah 7 Isi Hati Anak Rantau Yang Kerja Keras Di Ibukota

papar berkaitan - pada 19/7/2019 - jumlah : 223 hits
Jarak terkadang membuat ketakutan dan kekhawatiran semakin membesar Rasa Nyes selalu terasa setiap orangtua bertanya kapan pulang nak
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Potong Ikan Keluar Api

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid