Jangan Buat Main Ini Tujuh Makanan Manusia Boleh Membunuh Kesihatan Kucing


Kucing merupakan haiwan peliharaan yang sangat digemari oleh kebanyakan daripada kita. Selain dijadikan haiwan peliharaan, kucing juga dianggap sebagai sahabat setia yang selalu menemani tuannya.
Ketika makan, kucing gemar menghampiri dengan harapan ada sedikit makanan yang akan diberikan kepadanya. Disebabkan adanya sifat simpati terhadap haiwan peliharaan tersebut, kita akan memberikan sedikit makanan yang diambil dari pinggan kita.
Gambar: carstvo.com Namun begitu, tahukah anda bahawa terdapat beberapa makanan manusia yang tidak sesuai untuk diberikan kepada ia?
Coklat Coklat merupakan makanan ringan yang sangat digemari oleh kebanyakan orang.
Namun begitu, coklat dikatakan sangat berbahaya untuk diberikan kepada kucing kerana boleh menyebabkan muntah, demam dan dehidrasi. Perkara ini adalah kerana, coklat mengandungi theobromine (methylxanthine) yang sangat berbahaya kepada kucing. Ianya juga boleh menyebabkan gangguan pada jantung, dan juga fungsi susunan saraf pusat yang menyebabkan saluran cerna kucing terganggu.
Gambar: Tribun Bali 2. Kismis dan Anggur
Rasa manis yang terdapat pada anggur dan juga kismis menyebabkan ramai orang gemar menikmati buah-buahan ini.  Walaupun digemari oleh kebanyakan orang, namun ianya tidak sesuai diberikan kepada kucing peliharaan anda kerana boleh menjejaskan kesihatan.
Anggur dan kismis boleh menyebabkan gangguan kesihatan seperti ginjal dan gangguan pencernaan terhadap tubuh badan kucing anda. Ianya boleh dikesan melalui penurunan nafsu makan, lesu, sakit perut dan juga kekurangan air kencing.
Gambar: CoklatKita 3. Alkohol
Sedia maklum, alkohol memberikan kesan buruk terhadap kesihatan manusia dalam jangka masa panjang. Kesan tersebut juga turut diterima oleh kucing sekiranya anda membiarkan kucing anda menikmati alkohol.
Kucing yang diberikan alkohol akan menyebabkan penyakit bergerak, keracunan, gangguan pencernaan dan juga gangguan degupan jantung. Malah, yang lebih teruk bahawa alkohol juga boleh menyebabkan kematian kucing kesayangan anda.
Gambar: Keystonebsa 4. Avokado
Disebabkan alpukat atau avokado mengandungi lemak baik untuk tubuh manusia, ianya sering menjadi pilihan orang ramai terutamanya untuk menurunkan berat badan. Namun begitu, anda perlu menyedari bahawa buah-buahan ini sangat berbahaya kepada kucing peliharaan.
Buah ini boleh menyebabkan saluran pencernaan, masalah pernafasan dan juga pengumpulan cecair pada jantung sehingga sekiranya diberikan.
Gambar: Youtube 5. Bawang
Bawang merupakan bahan asas di dalam kebanyakan masakan yang dijamah oleh manusia. Walaupun ianya menjadi makanan harian manusia, namun ianya sangat berbahaya kepada kucing.
Kesemua jenis bawang mengandungi sebatian kimia yang boleh membahayakan kucing. Kucing anda berisiko sesak nafas dan cirit birit sekiranya menelan bahan masakan ini. Ianya juga boleh dikesan melalui simptom muntah, lesu dan kemaluan bertukar kemerah-merahan.
Gambar: The Mamamiow 6. Telur Mentah
Telur mentah juga dikatakan berbahaya kepada kesihatan kucing peliharaan kerana mempunyai bakteria Salmonella E coli. Telur mentah yang mengandungi avidin boleh menghalang penyerapan vitamin B di dalam tubuh badan kucing sehingga memberi kesan kepada kulit dan bulu.
Gambar: telurayamyogyakarta.com 7. Limau
Walaupun mempunyai rasa yang masam, limau atau oren yang mengandungi Vitamin C mempunyai nutrisi yang baik kepada tubuh badan manusia. Walaupun begitu, ianya berbeza terhadap kucing kerana boleh menyebabkan gangguan sistem saraf kepada kucing. Perkara ini adalah kerana tubuh badan kucing tidak dapat menerima kesan masam sitrus daripada buah-buahan ini.
Gambar: faizaleda Pemakanan kucing peliharaan adalah sangat penting untuk dijaga supaya kesihatannya terjamin. Oleh itu, anda tidak boleh sewenang-wenangnya memberikan sisa makanan anda yang tidak habis kepada kucing kerana beberapa jenis makanan ini boleh menjejaskan kesihatannya.
Sumber: IDNTIMES


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/08/01/jangan-buat-main-ini-tujuh-makanan-manusia-boleh-gugat-kesihatan-kucing/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Trend Suka Makan Pedas Boleh Menjejaskan Kesihatan

Trend Suka Makan Pedas Boleh Menjejaskan Kesihatan

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 444 hits
Oleh Saya rasa dah tiba masanya kita hentikan trend menu makanan pedas melampau dan cabaran makan makanan pedas Ia trend yang boleh menjejaskan kesihatan Makanan pedas memang sedap dan menyelerakan Namun bila dah terlalu pedas mana datang n...
Jangan Main Sapu Je Ubat Jumpa Doktor Dulu Bila Anak Kena Ekzema Kesian Anak Kita

Jangan Main Sapu Je Ubat Jumpa Doktor Dulu Bila Anak Kena Ekzema Kesian Anak Kita

papar berkaitan - pada 25/7/2019 - jumlah : 638 hits
Masalah ekzema yang dilalui bayi kita bukanlah perkara biasa Tak sanggup rasanya bila melihat anak gatal gatal dan tidak tidur malam malah menangis dan garu hingga berdarah Ibu mana yang sanggup melihat kesengsaraan anak yang masih kecil Ja...
Mama Boleh Tak Belikan Adik Smiggle Didik Anak Jangan Bermegah Dengan Kemewahan

Mama Boleh Tak Belikan Adik Smiggle Didik Anak Jangan Bermegah Dengan Kemewahan

papar berkaitan - pada 3/8/2019 - jumlah : 325 hits
Hari ni mama berlumba lumba nak penuhi permintaan anak Belikan beg bekas air bekas pensil dan pelbagai aksesori berjenama Tak salah pun jika berkemampuan namun janganlah didik anak kita untuk bermegah megah dengan orang lain yang tidak mamp...
Ibu Hamil Jangan Buat 7 Kerja Rumah Ini Boleh Beri Kesan Negatif Pada Kehamilan Dan Bayi Anda

Ibu Hamil Jangan Buat 7 Kerja Rumah Ini Boleh Beri Kesan Negatif Pada Kehamilan Dan Bayi Anda

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 591 hits
Ramai yang tahu menjaga kehamilan mungkin satu perkara yang agak rumit tambah tambah lagi awal kehamilan anak pertama Tidak dinafikan mengandung adalah perkara yang paling menggembirakan bagi pasangan yang berkahwin Lebih lebih lagi kandung...
Nak Suapkan Makanan Pada Anak Orang Jangan Suka Hati Je Minta Izin Mamanya Dulu Takut Tersalah Bagi

Nak Suapkan Makanan Pada Anak Orang Jangan Suka Hati Je Minta Izin Mamanya Dulu Takut Tersalah Bagi

papar berkaitan - pada 20/7/2019 - jumlah : 407 hits
Kita selalu tak perasan akan hal ini Kita ingat kita terlebih prihatin dan berikan makanan pada anak anak orang lain untuk gembirakan dia tetapi rupanya tak disenangi oleh kedua ibu bapa Jangan salah faham bukan tidak suka sebaliknya kena b...
Hentikan Trend Menu Makanan Pedas Ia Tidak Bagus Untuk Kesihatan Doktor

Hentikan Trend Menu Makanan Pedas Ia Tidak Bagus Untuk Kesihatan Doktor

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 320 hits
The ReporterTrend makan makanan pedas kini semakin menjadi jadi Bermula dari mee segera dari luar negara diikuti pula kedai atau restoran yang mahu menarik pelanggan lebih ramai dengan memperkenalkan menu pedas tak ingat dunia Namun tidakka...
6 Makanan Cegah Gout Saranan Kementerian Kesihatan Malaysia

6 Makanan Cegah Gout Saranan Kementerian Kesihatan Malaysia

papar berkaitan - pada 20/7/2019 - jumlah : 500 hits
Gout aduhai sakitnya hanya penderitanya aje yang tahu Ia menyebabkan denyutan rasa yang perit dan rasa yang teramat sakit Gout adalah sejenis penyakit yang berpunca daripada asid urik yang berlebihan di dalam tubuh Kredit foto curearthritis...
Kau Boleh Bagi Makanan Berulat Babi La Kau Pelanggan Mengamuk Temui Ulat Dalam Makanan Yang Hampir Habis Dijamah

Kau Boleh Bagi Makanan Berulat Babi La Kau Pelanggan Mengamuk Temui Ulat Dalam Makanan Yang Hampir Habis Dijamah

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 962 hits
The ReporterViral di media sosial klip video seorang pelanggan lelaki memarahi beberapa pekerja di sebuah kedai mamak yang mendakwa makanannya dicemari ulat Lelaki terbabit berang apabila mendapati makanan yang dipesannya dicemari beberapa ...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

Penuhkan Keseniangan Anda Dengan Kedatangan Terbaru Vivo V30e 5g Di Malaysia

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Cara Guna Baki Gas Dalam Tong Gas Yang Hampir Habis

The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India

Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch