Ibu Hamil Jangan Buat 7 Kerja Rumah Ini Boleh Beri Kesan Negatif Pada Kehamilan Dan Bayi Anda


Ramai yang tahu, menjaga kehamilan mungkin satu perkara yang agak rumit, tambah-tambah lagi awal kehamilan anak pertama. Tidak dinafikan mengandung adalah perkara yang paling menggembirakan bagi pasangan yang berkahwin. Lebih-lebih lagi kandungan pertama.
Semasa mengandung, adalah dinasihatkan supaya mengelakkan diri daripada melakukan beberapa kerja rumah. Ini kerana terdapat tugasan di rumah yang boleh memberikan kesan negatif kepada kehamilan anda dan juga bayi.

1. Penggunaan bahan kimia Bahan kimia seperti produk pencuci atau peluntur dan penyembur serangga/nyamuk yang mengandungi bahan kimia yang berbahaya. Anda boleh meminta bantuan ahli keluarga lain untuk membantu membersihkan bilik air yang kotor itu.
Anda boleh tukarkan kepada produk pembersihan semula jadi seperti cuka, lemon atau soda penaik juga menjadi satu alternatif yang berkesan.
2. Memanjat di atas kerusi atau tangga Cuba untuk elak dari melakukan kerja yang memerlukan untuk anda memanjat atau berdiri atas kerusi serta tangga. Kemungkinan ibu hamil mudah terjatuh kerana perut membesar dan berasa kekok kerana tidak stabil.
3. Mengemop dan menyapu lantai Sebagai seorang wanita, sememangnya jika mendapati rumah tidak bersih, mesti secara pantasnya akan mengabil mop untuk mengemop semula lanti. Ketahuilah aktiviti ini boleh menjejaskan bahagian bawah belakang badan dan urat pelipat lutut anda. Jadi ambil rehat sebentar semasa melakukan kerja seperti ini.
4. Membersihkan tingkap Elakkan untuk berdiri di atas tangga atau kerusi jika lakukan kebersihan tingkap. Malah untuk menjaga keselamat ibu hamil, anda boleh menggunakan kertas lembab untuk memcucinya.
5. Bersihkan sangkar haiwan peliharaan Untuk pengetahuan anda, toksoplasmosis merupakan jangkitan yang berpindah dari najis kucing dan besar kemungkinan mempunyai risiko yang besar untuk anak dalam kandungan anda. Selain itu, anda juga terdedah dengan parasit atau kuman apabila anda membersihkan najis kucing atau anjing.
Jadi, diingatkan supaya memakai sarung tangan dan memcuci tangan anda dengan sebaiknya selepas melakukan kerja tersebut. Lebih selamat, minta oran lain untuk mencucikannya.
6. Mengalihkan perabot berat Jangan mengambil risiko untuk mengangkat barangan berat terutamanya perabot. ia boleh meningkatkan risiko dan anda mengalami ketegangan oto, sakit atau kecederaan. Hal ini kerana semasa hamil, tisu dan ligamen perantara mungkin melonggar.
jadi, biarlah suami anda yang melakukan semua tugasan ini.
7. Mencantikkan perabot Tidak digalakkan untuk ibu hamil melakukan kerja ini, kerana bahan pelarut daripada perabot lama atau kesan daripada bau cat baharu juga akan menganggu kesihatan ibu dan anak dalam kandungan anda bahkan boleh meningkatkan risiko keguguran.
Jika anda mahu melakukan kerja-kerja ini, langkah pencegahan di bawah boleh membantu anda:
Melakukan kerja di luar atau dalam kawasan yang mempunyai aliran udara yang baik untuk mencegah risiko pendedahan kepada asap. Memakai sarung tangan, seluar panjang dan baju lengan panjang semasa membuat kerja rumah. Memakai topeng muka untuk mengelakkan tersedut debu zarah. Elakkan makan atau minum semasa membuat kerja. Gunakan produk yang tidak mengandungi pelarut. Secara kesimpulannya, ibu hamil diminta untuk menjaga kesihatan, lebih banyak berehat. Kerja-kerja seperti ini perlulah diberi kepada si suami. Penyelesaian terbaik adalah tunggu sehingga selamat melahirkan dahulu.
Sumber: Hello Doktor


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/08/04/ibu-hamil-jangan-buat-7-kerja-rumah-ini-boleh-beri-kesan-negatif-pada-kehamilan-dan-bayi-anda/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suami Hebat Dia Tak Susahkan Isteri Boleh Jaga Anak Buat Kerja Rumah Dah Bagus

Suami Hebat Dia Tak Susahkan Isteri Boleh Jaga Anak Buat Kerja Rumah Dah Bagus

papar berkaitan - pada 5/8/2019 - jumlah : 984 hits
Berapa ramai bapa mithali zaman ini Kita lelaki dan perempuan tiada yang sempurna kecuali Junjungan Mulia Nabi SAW Tetapi berusahalah menjadi yang terbaik sebagai ibu dan bapa Zaman ini peranan bapa sudah berubah sudah tidak seperti dahulu ...
Isteri Jangan Buat Semua Kerja Simpan Sikit Kerja Rumah Untuk Suami Selesaikan

Isteri Jangan Buat Semua Kerja Simpan Sikit Kerja Rumah Untuk Suami Selesaikan

papar berkaitan - pada 29/7/2019 - jumlah : 457 hits
Duduk sembumbung tetapi masih ramai yang anggap kerja rumah ini hanya tugas seorang isteri semata mata Dia lah yang jaga anak anak dan dia lah yang kemas rumah dan cuci pinggan mangkuk bagai Allah memang penat kalau isteri seorang saja yang...
Masa Hantar Sihat Ibu Tak Sangka Bayi 3 Bulan Meninggal Dalam Buaian Rumah Pengasuh

Masa Hantar Sihat Ibu Tak Sangka Bayi 3 Bulan Meninggal Dalam Buaian Rumah Pengasuh

papar berkaitan - pada 27/7/2019 - jumlah : 409 hits
Siapa menyangka pagi semalam adalah pagi terakhir ibu ini menatap anak keduanya sebelum bayi berkenaan pergi dalam sekelip mata Lebih lebih lagi semasa dihantar bayi masih dalam keadaan sihat Seorang bayi berusia tiga bulan dilaporkan maut ...
Jangan Malas Waktu Hamil Ibu Bersenam Buat Anak Aktif Dalam Perut

Jangan Malas Waktu Hamil Ibu Bersenam Buat Anak Aktif Dalam Perut

papar berkaitan - pada 10/8/2019 - jumlah : 262 hits
Mungkin sesetengah wanita hamil menganggap waktu mengandung untuk berehat Tidak boleh bergerak aktif atau terlalu lasak dikhuatiri memberi kesan kepada kandungan Sebenarnya jika seseorang wanita hamil itu aktif dan banyak bersenam sewaktu m...
Balik Kerja Rumah Terabur Suami Jangan Marah Dulu Isteri Bukan Malas Tapi Tak Sempat

Balik Kerja Rumah Terabur Suami Jangan Marah Dulu Isteri Bukan Malas Tapi Tak Sempat

papar berkaitan - pada 8/8/2019 - jumlah : 413 hits
Setelah mendirikan rumah tangga persefahaman dan saling memahami amat penting kalau nak bahagia Jangan cepat melenting membuat kesimpulan selidik dan fahami dulu keadaan isteri di rumah dengan anak anak Suami isteri ibarat gigi dan lidah Ta...
Mulut Tu Jangan Asyik Nak Kecam Isteri Baik Buat Kerja Rumah Sama Sama Dengannya

Mulut Tu Jangan Asyik Nak Kecam Isteri Baik Buat Kerja Rumah Sama Sama Dengannya

papar berkaitan - pada 11/8/2019 - jumlah : 281 hits
Sama sama bekerja tidak dinafikan penatnya juga sama rata Suami letih isteri apatah lagi Bila balik ke rumah ada pula kerja yang menanti Nak uruskan anak anak perlu memasak dan mengemas Sebenarnya tertekan juga kalau berterusan tanpa dibant...
Kerja Part Time Yang Boleh Dilakukan Hanya Dari Rumah Ini Ulasan Saya

Kerja Part Time Yang Boleh Dilakukan Hanya Dari Rumah Ini Ulasan Saya

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 582 hits
Ada pelawat blog ini yang bertanya Saya nak cari kerja part timer yang mana saya boleh bekerja dari rumah Bermula tahun 2019 isteri saya yang bekerja dengan sebuah syarikat Insurans di Kuala Lumpur sudah mula bekerja dari rumah Kalau sebelu...
Awas Ya Ibu Melayan Handphone Masa Menyusukan Bayi Boleh Memudaratkan Mereka

Awas Ya Ibu Melayan Handphone Masa Menyusukan Bayi Boleh Memudaratkan Mereka

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 291 hits
Hari ini kebanyakan ibu menyusu akan mengambil kesempatan memeriksa atau melayan handphone semasa menyusukan bayi sebagai cara mengisi masa lapang Tahukah anda menurut pakar ibu yang menggunakan telefon pintar mereka ketika menyusukan bayi ...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms