Guan Eng Cabar Zahid Pecat Pemimpin Umno Tolak Pru 15 Awal


wartarakyat.com.my
By Wartawan WartaRakyat
-June 10, 2022

SELEPAS musim perayaan Aidilfitri berakhir, pemimpin-pemimpin UMNO kelihatan semakin rancak mendesak kerajaan membubarkan Parlimen bagi membolehkan Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) diadakan lebih awal

Melihat kepada situasi politik negara yang semakin membahang ketika ini, ramai pemerhati menjangka PRU-15 mungkin berlangsung lebih awal hujung tahun ini.

Namun, dalam keghairahan pemimpin-pemimpin tertinggi UMNO itu, mereka seolah-olah terlupa bahawa tidak semua pemimpin parti khususnya yang berjawatan menteri bersetuju dengan desakan tersebut.

Maka, Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi diingatkan oleh Pakatan Harapan (PH) supaya melihat ke dalam partinya sendiri dan bukan hanya tahu menyalahkan pihak lain sekiranya rancangan mendesak kerajaan membubarkan Parlimen gagal.

Pengerusi DAP, Lim Guan Eng menuduh Ahmad Zahid seolah-olah cuba mengalihkan perhatian daripada pandangan berbelah bahagi dalam kalangan pemimpin-pemimpin partinya sendiri.

Ahli Parlimen Bagan itu berkata demikian ekoran kenyataan Ahmad Zahid dalam laman Facebook semalam yang mendakwa, pembangkang nampaknya mahu ‘membeli masa’ dengan menolak pilihan raya awal diadakan dan mereka cuba menipu pengundi.

“UMNO berbelah bahagi sama ada mahu pilihan raya diadakan.

“Mudah untuk menyalahkan pembangkang. Ada Ahli Parlimen dan menteri dalam UMNO yang juga tidak menyokong pilihan raya diadakan.

“Jika beliau mahu menunjukkan bercakap serupa bikin, kenapa tidak pecat saja mereka yang menentang pilihan raya mengejut daripada parti dan bukannya sekadar memberikan omongan kosong,” katanya seperti dilaporkan FMT.

Beliau menambah, Ahmad Zahid tidak sepatutnya mendesak pilihan raya diadakan, sebaliknya menasihatkan rakan-rakan dalam kerajaan memerintah supaya menangani isu kenaikan harga barangan, kekurangan tenaga kerja, dan nilai ringgit yang semakin lemah.

Sementara itu Ahli Jawatankuasa Pusat Amanah, Faiz Fadzil memberitahu, dakwaan Ahmad Zahid bahawa pilihan raya akan membawa kepada kerajaan yang stabil adalah tidak benar.

Menurut beliau, BN yang sebenarnya bertanggungjawab mengakibatkan isu yang kini melanda negara, seterusnya dasar-dasar gabungan itu yang tidak stabil akan berterusan sekiranya ia menang.

Faiz mendakwa, pada masa lalu, BN tidak bijak menangani inflasi, dan memberi contoh kadar inflasi 4.2 peratus pada Februari 2016, yang melonjak kepada 5.1 peratus pada Mac 2017.

“Hari ini pula, Perdana Menteri tiada strategi keluar daripada krisis kekurangan makanan dan peningkatan harga barangan.

“Jadi apa relevannya mahukan kerajaan stabil sedangkan orang yang sama begitu yakin mereka akan kembali berkuasa?” soalnya.

Beliau menambah, mengadakan pilihan raya sekarang akan menelan belanja tinggi sedangkan dana boleh digunakan untuk menangani isu berkaitan inflasi.

Dalam pada itu, Timbalan Presiden Amanah, Datuk Seri Salahuddin Ayub menyifatkan komen Ahmad Zahid itu tidak perlu dilayan kerana beliau bukannya mampu membubarkan Parlimen.

“Kita patut tidak mengendahkannya saja,” katanya.

Beliau berkata, pembangkang sentiasa bersedia untuk menghadapi pilihan raya tetapi isu seperti kenaikan harga barangan adalah lebih mendesak.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/06/guan-eng-cabar-zahid-pecat-pemimpin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Pun Berbelah Bahagi Untuk Adakan Pilihan Raya Awal Ph Beritahu Zahid

Umno Pun Berbelah Bahagi Untuk Adakan Pilihan Raya Awal Ph Beritahu Zahid

papar berkaitan - pada 10/6/2022 - jumlah : 130 hits
freemalaysiatoday com June 10 2022 10 57 AMPresiden Umno dan Pengerusi Barisan Nasional Ahmad Zahid Hamidi telah menuduh pembangkang membeli masa dengan menolak pilihan raya awal diadakan GEORGE TOWN Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dikriti...
Zahid Hadi Tak Mahu Pru Awal Mungkin Sebab Takut Pas Hilang Kerusi

Zahid Hadi Tak Mahu Pru Awal Mungkin Sebab Takut Pas Hilang Kerusi

papar berkaitan - pada 12/6/2022 - jumlah : 123 hits
malaysiakini comDiterbitkan Jun 11 2022 1 57 PMBarangkali Presiden PAS Abdul Hadi Awang menentang pelaksanaan PRU lebih awal kerana takut partinya akan hilang banyak kerusi kata Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi Zahid mengulas kenyataan Abdu...
Pas Takut Hilang Banyak Kerusi Jika Pru Awal Zahid Bidas Hadi

Pas Takut Hilang Banyak Kerusi Jika Pru Awal Zahid Bidas Hadi

papar berkaitan - pada 11/6/2022 - jumlah : 126 hits
Ahmad Zahid Hamidi membidas Abdul Hadi Awang selepas presiden PAS itu menggelar pihak yang mahu mempercepatkan PRU15 sebagai kumpulan kemaruk kuasa KUALA LUMPUR Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi membidas Abdul Hadi Awang sebenarnya takut PAS...
Pru15 Lepas Belanjawan Hanya Untungkan Umno Bn Kata Guan Eng

Pru15 Lepas Belanjawan Hanya Untungkan Umno Bn Kata Guan Eng

papar berkaitan - pada 15/6/2022 - jumlah : 129 hits
freemalaysiatoday com June 15 2022 9 37 AMLim Guan Eng berkata menggunakan belanjawan untuk memancing undi PRU15 adalah tindakan menyalahgunakan kuasa kerana menggunakan sumber negara untuk kepentingan politik dan peribadi PETALING JAYA Cad...
Shahril Apa Kena Mengena Pru Awal Dengan Kes Mahkamah

Shahril Apa Kena Mengena Pru Awal Dengan Kes Mahkamah

papar berkaitan - pada 13/6/2022 - jumlah : 147 hits
malaysiakini comDiterbitkan Jun 12 2022 12 13 PMKetua Penerangan Umno Shahril Hamdan menyelar dakwaan parti itu mahu mengadakan pilihan raya umum awal kerana presidennya takut dipenjara Soal Shahril apa kaitan PRU15 dengan kes mahkamah yang...
Tolak Penipu Penyamun Tolak Umno

Tolak Penipu Penyamun Tolak Umno

papar berkaitan - pada 2/6/2022 - jumlah : 140 hits
Tolak pembohong tolak PH setuju Tolak parti cap ayam tolak PN setuju Tolak PENIPU tolak penyamun tolak UMNO baghal sangat kalau Tak setuju
Zahid Takut Masuk Penjara Kalau Pru Lambat Kata Sanusi

Zahid Takut Masuk Penjara Kalau Pru Lambat Kata Sanusi

papar berkaitan - pada 12/6/2022 - jumlah : 142 hits
agendaily com11 06 2022Pengarah Pilihan Raya PAS Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor Pengarah Pilihan Raya PAS Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor hari ini membalas kritikan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dengan mengatakan Presiden UMNO itu taku...
Khir Toyo Zahid Berjaya Angkat Umno Keluar Longkang

Khir Toyo Zahid Berjaya Angkat Umno Keluar Longkang

papar berkaitan - pada 10/6/2022 - jumlah : 142 hits
malaysiakini comWAWANCARA Bagi Dr Mohamad Khir Toyo Ahmad Zahid Hamidi merupakan presiden Umno yang telah berjaya mengangkat parti itu kembali dari dalam longkang sehingga menjadi rebutan pada hari ini Bekas menteri besar Selangor itu berka...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024