Buka Sekolah Ikut Data Bukan Fasa Pakar Gesa Kpm


 
Menurut pakar KPM dengan nasihat KKM dan MKN boleh membuka dahulu sekolah di daerah yang mencatatkan kes rendah atau tiada kes, tanpa mengikut fasa.PETALING JAYA: Pembukaan sekolah mengikut Fasa Pelan Pemulihan Negara (PPN) pada 3 Okt ini sudah tidak lagi relevan, sebaliknya Kementerian Pendidikan (KPM) harus mempertimbangkan pembukaan sekolah menggunakan data kes mengikut mukim atau daerah, kata seorang pakar pendidikan.
Pensyarah kanan dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Anuar Ahmad berkata, menggunakan data kes mengikut mukim atau daerah sebagai asas pembukaan sekolah dilihat lebih selamat dan tepat memandangkan pelajar serta murid di bawah 18 tahun masih ketinggalan jauh dalam kumpulan penerima vaksin.
“Sebab itu menggunakan fasa-fasa PPN sebagai asas pembukaan sekolah adalah kurang sesuai. Sepatutnya KPM menggunakan data kes mukim atau daerah sebagai asas membuat keputusan pembukaan sekolah. Itu lebih selamat dan tepat,” katanya kepada FMT.
Ketika ini, Kedah dan Johor masih di bawah Fasa 1 PPN, manakala Selangor, Kuala Lumpur, Putrajaya, Perak, Pulau Pinang, Pahang, Kelantan, Terengganu, Sabah serta Melaka di bawah Fasa 2, manakala Negeri Sembilan, Perlis dan Sarawak pula sudah beralih ke Fasa 3, dengan hanya Labuan di bawah Fasa 4.
Pada 12 Sept lalu, Menteri Pendidikan Radzi Jidin mengumumkan sekolah di negeri bawah Fasa 1 dan 2 PPN kekal ditutup, manakala Fasa 3 dan 4 dibuka mengikut jadual pada 3 Okt ini dengan kehadiran pelajar di sekolah adalah 50% daripada enrolmen keseluruhan secara penggiliran setiap minggu.
Ini bermakna, setiap kelas akan dibahagikan kepada dua kumpulan, iaitu secara bersemuka serta pengajaran dan pembelajaran di rumah (PdPR), yang bergilir-gilir setiap minggu.
Mengulas lanjut, Anuar memberi contoh situasi jangkitan Covid-19 di Sarawak yang masih tinggi walaupun negeri berkenaan sudah berada di dalam Fasa 3 PPN.
“Sedangkan kes di Sarawak masih tinggi, hanya beberapa daerah/bahagian sahaja di Sarawak yang menunjukkan kes harian yang rendah dan terkawal seperti Maradong, Konawit, dan Julau dengan masing-masing empat, Matu (tiga), Lundu, Mabong, dan Telang Usan, masing-masing dua serta Beluru (enam).
“Manakala daerah lain masih sangat tinggi seperti Kuching (1,866 kes harian). Tetapi oleh kerana Sarawak berada di negeri Fasa 3, KPM membenarkan sekolah di Kuching dibuka,” jelasnya.
Bagaimanapun, tambahnya lagi, ia tidak selari dengan apa yang berlaku di Johor yang kini masih dalam Fasa 1, di mana terdapat mukim yang langsung tidak merekodkan kes harian namun sekolah masih tidak dibenarkan dibuka.
“Misalnya mukim Kundang, Pulau-Pulau, Sembrong dan Kambau (masing-masing tiada kes). Begitu juga di negeri Fasa 2 seperti Selangor ada mukim kes harian adalah sifar tetapi sekolah diarahkan kekal ditutup seperti mukim Hulu Tinggi, Sungai Gumut, Sungai Tinggi dan Kuala Kalumpang.
“Maksudnya dalam sesebuah negeri, akan ada daerah yang kadar jangkitan adalah rendah dan terkawal. Jadi KPM dengan nasihat Kementerian Kesihatan dan Majlis Keselamatan Negara boleh membuka dahulu sekolah di daerah tersebut,” tegasnya.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/09/buka-sekolah-ikut-data-bukan-fasa-pakar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kpm Kaji Buka Sekolah Di Negeri Fasa 4 Ppn

Kpm Kaji Buka Sekolah Di Negeri Fasa 4 Ppn

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 281 hits
MALAYSIA NOW KPM adakan perbincangan dengan pihak berkuasa berkaitan di Labuan bagi melaksanakan pembukaan sekolah di negeri itu dalam keadaan yang selamat Menteri Pendidikan Radzi Jidin dalam pertemuan bersama persatuan ibu bapa dan guru d...
Pengumuman Kpm Buka Sekolah 30 Peratus Murid Terkapai 70 Peratus Lagi Terabai

Pengumuman Kpm Buka Sekolah 30 Peratus Murid Terkapai 70 Peratus Lagi Terabai

papar berkaitan - pada 20/9/2021 - jumlah : 198 hits
Oleh SYAZMIR HARIZ NOORAZALAN September 19 2021Keterujaan rakyat jelata khususnya guru dan ibubaba terhadap pelantikan YB Dr Radzi Jidin selaku Menteri Kanan Pendidikan buat kali kedua setelah YB Pagoh meletakkan jawatan sebagai Perdana Men...
Buka Sekolah Kpm Perlu Tumpu Tiga Aspek I Guru

Buka Sekolah Kpm Perlu Tumpu Tiga Aspek I Guru

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 160 hits
PETALING JAYA Ikatan Guru Guru Muslim Malaysia menggesa Kementerian Pendidikan memberi tumpuan terhadap tiga aspek seiring dengan pembukaan sekolah Oktober ini Presidennya Mohd Azizee Hasan berkata pihaknya menyambut baik pengumuman Menteri...
Buka Sekolah Elok Ditunda Ke Januari Tahun Depan Kata Tok Mat Bomoh

Buka Sekolah Elok Ditunda Ke Januari Tahun Depan Kata Tok Mat Bomoh

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 252 hits
Tok Mat Bomoh tak setuju sesi persekolahan mula dibuka pada 3 Oktober ini Ada banyak sebab yg dia tidak setuju Mengikut ramalan dan projection Tok Mat Bomoh masalah gejala COVID di ketika itu masih lagi pada paras ganas dan bukannya kendur ...
Keputusan Buka Sekolah Berperingkat Tepat Elak Pelajar Burn Out

Keputusan Buka Sekolah Berperingkat Tepat Elak Pelajar Burn Out

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 166 hits
Sudah ambil kira pandangan pakar penting untuk kelangsungan pendidikan BANGI Polemik isu pembukaan semula sesi persekolahan secara bersemuka hangat diperbincangkan kebelakangan ini Ada ibu bapa yang bersetuju tidak kurang juga ada yang memb...
Buka Gerai Air Meniaga Tepi Jalan Lepas Cuti Tanpa Gaji Terkedu Dapat Mesej Kawan Sekolah Dan Ini Jawapannya

Buka Gerai Air Meniaga Tepi Jalan Lepas Cuti Tanpa Gaji Terkedu Dapat Mesej Kawan Sekolah Dan Ini Jawapannya

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 261 hits
Buka Gerai Air Meniaga Tepi Jalan Lepas Cuti Tanpa Gaji Terkedu Dapat Mesej Kawan Sekolah Dan Ini Jawapannya PANDEMIK Covid 19 yang melanda sejak lebih setahun lalu banyak mengubah kehidupan rakyat kita Selain hidup dalam norma baharu ada s...
Mukhayyam Arabiy Sekolah Sekolah Kpm Negeri Selangor 2021

Mukhayyam Arabiy Sekolah Sekolah Kpm Negeri Selangor 2021

papar berkaitan - pada 25/9/2021 - jumlah : 278 hits
Assalamualaikum Alhamdulilah wa thumma alhamdulilah Ucapan lafaz kesyukuran saya panjatkan kepadaNYA atas peluang dan kesempatan yang telah di berikan kepada saya dan team BA SKI dalam melaksanakan program Mukhayyam Arabiy 2021 Bermula deng...
Buka Semula Sekolah Langkah Wajar Utamakan Keselamatan Pelajar Kata Nutp

Buka Semula Sekolah Langkah Wajar Utamakan Keselamatan Pelajar Kata Nutp

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 172 hits
September 12 2021 NUTP berharap semua guru akan terus memberi kepercayaan dan sokongan kepada Kementerian Pendidikan susulan pengumuman berhubung pembukaan semula sekolah mulai bulan depan PETALING JAYA Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Keban...
Pembukaan Sekolah Kpm Berhak Pastikan Keselamatan Murid

Pembukaan Sekolah Kpm Berhak Pastikan Keselamatan Murid

papar berkaitan - pada 25/9/2021 - jumlah : 187 hits
Golongan guru harus memahami konteks perkhidmatan mereka yang berbeza dengan pekerjaan lain sekaligus memerlukan mereka meletakkan kepentingan anak murid di tempat utama SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confi...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Hawthorn Hood House By Bent Architecture In Victoria Australia

Clear Air Over Najib S Supplementary Order Anwar And Ag Told

De Fam S Popular Local Raya Tune Alamak Raya Lagi Finds Its Way To Nippon Via Social Media

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals

Gunung Ruang Meletus Ini Senarai Penerbangan Mas Airasia Yang Dibatalkan