Bersatu Hanya Dapat Kembali Kepada Ph Jika Kem Muhyiddin Tewas Kepada Kem Mahathir





Anwar Ibrahim sekali lagi memperlihatkan sifat pemaaf dan jiwa besarnya terhadap Tun Mahathir Mohamad.
Walaupun pernah dikhianati dan juga dikecam oleh Tun Mahathir kononnya beliau tidak diterima oleh orang Melayu kerana dikatakan seorang yang yang berfikiran liberal, Anwar tetap menunjukkan jiwa besarnya untuk bersama semula dengan bekas Perdana Menteri sebanyak dua kali itu.
Kata beliau, PH yang diterajuinya kini sedia menerima kembali Bersatu ke dalam gabungan itu.
Anwar yang juga Presiden PKR berkata demikian sebagai respon terhadap kenyataan Mukhriz Mahathir yang menegaskan Bersatu sekarang ini tidak ada pilihan lain selain perlu kembali semula ke pangkuan PH.
Sebelum ini, dalam sebuah nukilannya, Pengarah Komunikasi Amanah, Khalid Samad juga ada menyebut tentang hasrat Tun Mahathir mahu membawa semula Bersatu menyertai PH.
Namun demikian, Anwar mengingatkan Bersatu perlu patuh kepada agenda perubahan termasuk reformasi yang dipelopori PH.
“Itu keputusan yang harus dibuat oleh Bersatu dan PH mengambil sikap terbuka untuk menerima mereka semula.
“Tapi harus patuh kepada agenda perubahan termasuk reformasi yang dipelopori PH, termasuk menolak sistem korup dan kita tidak mahu mengulangi kesilapan-kesilapan yang lalu,” katanya lagi.
Jika Anwar akhirnya berbaik semula dengan Tun Mahathir untuk tujuan mendepani kemelut politik negara, ini bermakna sudah dua kali beliau berbuat demikian.
Selepas dipecat sebagai Timbalan Perdana Menteri pada 1998, pada 2016 lalu, buat pertama kali Anwar menerima huluran tangan persahabatan semula daripada Tun Mahathir apabila bekas Perdana Menteri itu membuat kunjungan mengejut kepadanya di mahkamah.
Sejak itu, Tun Mahathir semakin diterima ke dalam PH sehinggalah akhirnya perjuangan bersama mereka berjaya menumbangkan Najib Razak, UMNO dan BN dalam PRU14 pada 2018 lalu.
Tetapi kini setelah Bersatu terpecah dua dan agenda di hadapan Tun Mahathir adalah untuk menyingkirkan Muhyiddin Yassin – yang paling dekat melalui usul undi tidak percaya dan seterusnya dalam PRU15 akan datang – beliau nampaknya sekali lagi tidak ada pilihan selain perlu bekerjasama semula dengan Anwar dan PH.
Meskipun Anwar menyatakan PH bersikap terbuka untuk menerima semula Bersatu, namun ini juga sebenarnya merupakan suatu cabaran yang bukan kecil buat Tun Mahathir.
Yang utamanya, Tun Mahathir yang kini Pengerusi Bersatu tidak mungkin dapat membawa parti itu menyertai PH selagi Bersatu terpecah kepada dua, satu kumpulan bersamanya dan satu kumpulan lagi bersama Muhyiddin yang kini berada dalam kerajaan PN.
Satu-satunya cara untuk Bersatu dapat dibawa menyertai PH semula ialah dengan Tun Mahathir mesti memastikan Mukhriz berjaya menewaskan Muhyiddin dan kumpulannya secara majoriti menguasai parti itu dalam pemilihan parti yang bakal diadakan tidak lama lagi.
Sebaliknya, jika Muhyiddin terus menang sebagai Presiden, sementara Tun Mahathir telah menang tanpa bertanding sebagai Pengerusi, Bersatu akan terus menjadi parti dua nakhoda dan tidak mungkin beliau dapat membawanya mudik semula ke pangkuan PH.
Malah, kedudukan Bersatu seperti yang ada sekarang – kem Muhyiddin dalam kerajaan dan kem Tun Mahathir bersama pembangkang – berterusan untuk tempoh yang lebih lama lagi.
Ini bermakna, keputusan sama ada Bersatu dapat kembali ke pangkuan PH atau tidak hanya dapat ditentukan selepas pemilihan parti itu selesai.
Sekaligus, jika ada sebarang agenda untuk menyingkirkan Muhyiddin seperti melalui usul undi tidak percaya di Parlimen misalnya, sebelum kedudukan sebenar Bersatu dapat dimuktamadkan, meletakkan semula Tun Mahathir sebagai calon Perdana Menteri tentu saja nampak tidak kena kerana Bersatu belum lagi merupakan anggota rasmi PH.
Bersatu kini masih berada di luar PH dan hanya bekerjasama secara tidak rasmi.
Mahu tidak mahu, Tun Mahathir bersama empat lagi Ahli Parlimen Bersatu yang setia dengannya perlu memberi sokongan kepada Anwar yang mewakili PH yang dibelakangnya ada 92 Ahli Parlimen sebagai calon Perdana Menteri.
Lagi pula, takkanlah untuk kali ketiga Tun Mahathir yang bakal mencecah usia 95 tahun, mahu dinaikkan lagi sebagai Perdana Menteri. 
(ShahbudinHusin 06/05/2020)



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/05/bersatu-hanya-dapat-kembali-kepada-ph.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kembali Ke Umno Adalah Jalan Paling Mulia Bagi Pengkhianat Bersatu

Kembali Ke Umno Adalah Jalan Paling Mulia Bagi Pengkhianat Bersatu

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 273 hits
Sudah ada suara yang MENGHENTAM AHLI BERSATU yang TIDAK MENYOKONG KERAJAAN PN ini Yang sebuk MENGHENTAM AHLI YANG MENENTANG PENGKHIANATAN TERSEBUT sebenarnya TIDAK SEDAR DIRI kerana mereka TELAH DI PERGUNAKAN OLEH MUHYIDDIN untuk MENCAPAI M...
Bersatu Tiada Pilihan Lain Lagi Mukhriz Mahathir

Bersatu Tiada Pilihan Lain Lagi Mukhriz Mahathir

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 297 hits
Kebelakangan ini beberapa pemimpin Umno di peringkat nasional dan negeri telah membuat kenyataan mengenai Bersatu dan kerjasama politik antara Umno dan PAS dalam Muafakat Nasional Saya percaya ramai ahli ahli Bersatu dan Umno telah membaca ...
Daripada Dibuli Umno Pas Elok Bersatu Kembali Kepada Ph

Daripada Dibuli Umno Pas Elok Bersatu Kembali Kepada Ph

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 257 hits
ULASAN Kebelakangan ini beberapa pemimpin Umno di peringkat nasional dan negeri telah membuat kenyataan mengenai Bersatu dan kerjasama politik antara Umno dan Pas dalam Muafakat Nasional Saya percaya ramai ahli ahli Bersatu dan Umno telah m...
Tun Mahathir Komentar Mengenai Usul Undi Tidak Percaya Terhadap Muhyiddin Yassin

Tun Mahathir Komentar Mengenai Usul Undi Tidak Percaya Terhadap Muhyiddin Yassin

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 361 hits
Tun Mahathir Komentar Mengenai Usul Undi Tidak Percaya Terhadap Muhyiddin YassinrePublish Berita Terkini MalaysiaTun Mahathir Komentar Mengenai Usul Undi Tidak Percaya Terhadap Muhyiddin Yassin Medium perkongsian sosial berbentuk media Arti...
Muhyiddin Has No Choice But To Sack Mahathir But Will He Dare

Muhyiddin Has No Choice But To Sack Mahathir But Will He Dare

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 320 hits
PETALING JAYA Two analysts are at odds in suggesting the attitude PPBM should take towards its founder Dr Mahathir Mohamad now that there has been a falling out between him and party president Muhyiddin Yassin Azmi Hassan of Universiti Tekn...
Umno Terus Menekan Muhyiddin Hanya Mahu Hidupkan Mn Tapi Ingin Lupakan Pn

Umno Terus Menekan Muhyiddin Hanya Mahu Hidupkan Mn Tapi Ingin Lupakan Pn

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 230 hits
Minggu lepas Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi menulis surat kepada Perdana Menteri Muhyiddin Yassin menuntut agar empat pemimpin parti itu di Sabah dilantik dalam jawatan kerajaan dan juga GLC Empat pemimpin yang dituntut diberikan jawatan ...
Dr Mahathir Pemimpin Utama Bersatu Ada Kuasa Mutlak Marzuki

Dr Mahathir Pemimpin Utama Bersatu Ada Kuasa Mutlak Marzuki

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 313 hits
Setiausaha Agung Parti Pribumi Bersatu Malaysia Datuk Marzuki Yahya mengingatkan semua pihak bahawa pemimpin utama parti itu adalah Tun Dr Mahathir Mohamad dan beliau mempunyai kuasa mutlak untuk memimpin Bersatu Katanya ia ada selari denga...
Idea Terima Bersatu Kembali Dalam Ph Tak Bermaruah Amk

Idea Terima Bersatu Kembali Dalam Ph Tak Bermaruah Amk

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 303 hits
Pemuda PKR membidas kenyataan Timbalan Presiden Amanah Salahudin Ayub yang menyatakan Pakatan Harapan sedia menerima kembali Bersatu Johor Setiausaha AMK Ahmad Syukri Bin Che Ab Razab berkata AMK secara tegas menolak idea untuk menerima kem...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Islamic Studies Expert The Act Of Likening Humans To Dogs For Patronising Mcd S Is Sinful



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Honor Malaysia Bakal Lancar Empat Produk Baharu Pada 22 April

Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur