Dr Mahathir Pemimpin Utama Bersatu Ada Kuasa Mutlak Marzuki




Setiausaha Agung Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Datuk Marzuki Yahya mengingatkan semua pihak bahawa pemimpin utama parti itu adalah Tun Dr Mahathir Mohamad dan beliau mempunyai kuasa mutlak untuk memimpin Bersatu.
Katanya, ia ada selari dengan prinsip kedaulatan undang-undang dan perlembagaan parti, justeru segala tindak tanduk dan arah parti adalah tertakluk kepada keputusan Dr Mahathir sebagai penyandang jawatan pengerusi.
“Ia selaras dengan Fasal 16.2 parti bahawa tugas-tugas pengerusi adalah menjadi pengerusi dan pemimpin utama parti yang bertanggungjawab menjamin kelicinan keseluruhan perjalanan pentadbiran serta dasar parti.
“Pengerusi juga mempunyai kuasa memanggil dan mempengerusikan mesyuarat MPT,” katanya dalam kenyataan malam ini.
Beliau berkata demikian sebagai reaksi kepada kenyataan Ketua Penerangan Bersatu, Dr Radzi Jidin bahawa Dr. Mahathir tidak mempunyai kuasa untuk menandatangani kenyataan bersama Pakatan Harapan, Bersatu dan Parti Warisan Sabah bertarikh 4 Mei lalu.
Artikel berkaitan: Bersatu enggan rujuk dengan PH
Radzi dalam kenyataan petang tadi turut menegaskan bahawa Bersatu di bawah kepimpinan Presidennya, Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak berhasrat untuk kembali ke pangkuan Pakatan Harapan.
MGF23102019_SIDANG-PARLIMEN13
Marzuki Yahya
Mengulas lanjut, Marzuki turut menegaskan bahawa Bersatu tidak pernah menamakan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri kelapan.
“Justeru itu keputusan yang dibuat oleh ahli-ahli Parlimen BERSATU tidak boleh merubah ketetapan keputusan Majlis Pimpinan Tertinggi dan keputusan Bersatu tidak terikat dengan keputusan itu,” katanya.
Beliau turut merujuk kepada dua perkara yang diputuskan pada mesyuarat terakhir Majlis Pimpinan Tertinggi sebagai badan eksekutif tertinggi Bersatu pada 24 Februari 2020 iaitu:
i) sebulat suara menolak perletakan jawatan Dr. Mahathir sebagai Pengerusi , dan
ii) sebulat suara menamakan Tun Dr. Mahathir sebagai calon tunggal jawatan Perdana Menteri.
Katanya, mesyuarat MPT pada 23 Februari 2020 juga tidak mencapai keputusan secara rasmi untuk Bersatu keluar daripada PH.
“Walaupun perkara tersebut dibahaskan tetapi pada akhirnya keputusan sebulat suara memberi sepenuhnya kepecayaan kepada YB Tun Dr Mahathir selaku Pengerusi untuk membuat keputusan.
“Maka, kenyataan bahawa kononnya keputusan Majlis Pimpinan Tertinggi adalah untuk BERSATU keluar dari PH adalah tidak tepat dan salah sama sekali,” katanya.
Menjawab dakwaan Mohd Radzi, Marzuki menegaskan MPT Bersatu tidak pernah sama sekali bersetuju untuk mengadakan sebarang hubungan dengan UMNO dan Pas serta tidak ada keputusan atau perbincangan secara rasmi untuk mewujudkan Perikatan Nasional (PN) dan menubuhkan kerajaan bersama.
Malah, katanya, MPT Bersatu dalam mesyuaratnya terakhir pada 23 dan 24 Februari 2020 itu tidak pernah membuat keputusan untuk keluar daripada Pakatan Harapan atau tidak lagi mempunyai apa-apa hubungan kerjasama dengan gabungan tersebut.
‘Di mana salah laku yang dilakukan oleh YB Tun Dr Mahathir yang melanggar peraturan parti sehingga boleh menggugurkan keahlian beliau, sebagai seorang Ahli Parlimen Langkawi beliau berhak memutuskan apa jua keputusan berladaskan mandat yang diberi oleh rakyat pengundi di Langkawi.
“Kenyataan bahawa gugur keahlian secara automatik Menurut fasa 10.2.3 adalah tidak terpakai langsung,” katanya.
Marzuki turut bertanya kepada Radzi tentang dakwaan beliau bahawa Timbalan Presiden Bersatu, Datuk Seri Mukhriz Mahathir telah melanggar peraturan dan keputusan parti sehingga boleh menyebabkan keahliannya tergugur.
Katanya, sebagai Ketua Penerangan yang hadir dalam mesyuarat MPT, Radzi seharusnya berpegang teguh kepada keputusan mesyuarat dan bukannya membelakangi keputusan yang dibuat.
MalaysiaGazette




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/05/08/dr-mahathir-pemimpin-utama-bersatu-ada-kuasa-mutlak-marzuki/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=dr-mahathir-pemimpin-utama-bersatu-ada-kuasa-mutlak-marzuki

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemimpin Bersatu Sahkan Ada Masalah Di Johor Minta Pemimpin Campur Tangan

Pemimpin Bersatu Sahkan Ada Masalah Di Johor Minta Pemimpin Campur Tangan

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 265 hits
Jika para pemimpin ikhlas memperjuangkan agenda penyatuan dan bukan hanya mementingkan diri sendiri seharusnya mereka berusaha memastikan kesatuan bukan mengapi apikan ke arah perpecahan kata Wan Saiful Pemimpin Bersatu mengakui berlakunya ...
We Established The Party To Replace Umno Dr Mahathir Reminds Bersatu Members In Special May 9 Address

We Established The Party To Replace Umno Dr Mahathir Reminds Bersatu Members In Special May 9 Address

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 425 hits
Parti Pribumi Bersatu Malaysia chairman Tun Dr Mahathir Mohamad today reminded his party that it was established to replace Umno as the latter has abandoned its responsibilities to the Malay and Bumiputera community In a special May 9 addre...
Masalah Dengan Umno Johor Boleh Tular Ke Negeri Lain Kata Pemimpin Bersatu

Masalah Dengan Umno Johor Boleh Tular Ke Negeri Lain Kata Pemimpin Bersatu

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 492 hits
Mohd Farhan Darwis PERTELINGKAHAN dengan Umno di Johor perlu diselesaikan segera untuk mengelakkan masalah itu merebak ke negeri lain kata Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu Wan Saiful Wan Jan Katanya masalah itu boleh menular memandang...
Dr Mahathir Bersatu Kini Terkontang Kanting Akan Kalah Teruk Pru15

Dr Mahathir Bersatu Kini Terkontang Kanting Akan Kalah Teruk Pru15

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 507 hits
Pada ulang tahun kedua kemenangan PH pada PRU ke 14 Dr Mahathir Mohamad memberi peringatan kepada anggota Bersatu untuk menilai semula kedudukan parti itu dalam kerajaan Perikatan Nasional Dalam satu ucapan menerusi rakaman video pengerusi ...
Kiranya Bersatu Keluar Ph Idea Mahathir

Kiranya Bersatu Keluar Ph Idea Mahathir

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 396 hits
Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad turut bersama dalam usaha membawa Bersatu keluar dari Pakatan Harapan dakwa Ketua Penerangan Bersatu Radzi Jidin Radzi berkata Dr Mahathir cuma mengubah fikiran pada saat saat akhir Saya juga ingin ...
Tak Ada Asas Untuk Bersatu Tinggalkan Ph Kata Mahathir

Tak Ada Asas Untuk Bersatu Tinggalkan Ph Kata Mahathir

papar berkaitan - pada 11/5/2020 - jumlah : 262 hits
Pengerusi Bersatu Dr Mahathir Mohamad berkata parti itu tidak memiliki alasan yang baik untuk mengambil tindakan meninggalkan Pakatan Harapan pada Feb lalu Menjelaskan krisis itu sekali lagi melalui klip video yang disiarkan di media sosial...
Dr Mahathir Dan Mukhriz Tidak Dipanggil Mesyuarat Mpt Bersatu

Dr Mahathir Dan Mukhriz Tidak Dipanggil Mesyuarat Mpt Bersatu

papar berkaitan - pada 11/5/2020 - jumlah : 411 hits
ARIF ATAN Bersatu difahamkan tidak memanggil pengerusi dan timbalan presiden parti untuk Mesyuarat Majlis Pimpinan Tertinggi yang dijadualkan berlangsung esok Mengikut notis yang diedarkan panggilan mesyuarat bermula dengan Presiden diikuti...
Bersatu Bakal Pecat Mahathir Dan Mukhriz

Bersatu Bakal Pecat Mahathir Dan Mukhriz

papar berkaitan - pada 11/5/2020 - jumlah : 534 hits
Senario terburuk Bersatu boleh pecat Dr M Mukhriz Sumber Mesyuarat Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu dijangka diadakan esok namun pengerusinya Dr Mahathir Mohamad dan timbalan presiden parti Mukhriz Mahathir tidak dijemput Beberapa sumber p...
15 Pemimpin Dan Ahli Bersatu Mahu Ambil Tindakan Disiplin Ke Atas Muhyiddin

15 Pemimpin Dan Ahli Bersatu Mahu Ambil Tindakan Disiplin Ke Atas Muhyiddin

papar berkaitan - pada 14/5/2020 - jumlah : 333 hits
Ambil tindakan disiplin terhadap Muhyiddin Sekurang kurangnya 15 pemimpin dan ahli Bersatu menulis surat kepada Lembaga Disiplin bagi mendesak tindakan diambil terhadap presiden Muhyiddin Yassin kerana mengumumkan keluar daripada Pakatan Ha...
Transforming Malaysia S Healthcare Financing System

Twinboss The Story Of Irwann Cheng S Twin Engine Yamaha Rxz

Bulan Malaysia Sihat Sejahtera 2024 Tarikh Senarai Aktiviti

Legoland Nagoya Travel Guide

Happy168 Happy168 Asia 29 2567 Happy168 168 Top 35 By Princess

Hyatt Alila Bangsar Kuala Lumpur Best Hotel Ever

Linkin Park The Emptiness Machine Chord

Autism Walkathon Melaka 2024


echo '';
Hamba Laut Masalah Perhambaan Asia Tenggara Yang Meruncing

Biodata Bella Khan Bella Khann Personaliti TikTok Founder Produk Vigorous Hair Tonic

Bagaimana Perkongsian Ilmiah Media Sosial Buatkan Kita Semakin Kurang Cerdik

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Pinjaman Syurga Slot Akasia TV3

Kini Kembali Ini Butiran Info Gegar Vaganza 2024 Musim 11


Mengapa Hadi Tidak Bekerjasama Dengan Anwar

Lunch Spicy Buttermilk Chicken Rice Di Bite N Sip Alor Setar

Sedapnya Makan Pizza Wagyu By Chef Jofliam

Budoxe The Dark Knight

Kedah Air Melimpah Di Kedah Empat Kampung Dilanda Banjir Kilat

Budak Didakwa Bawa Ipad Pada 1941