Belajar Dari Sultan Salahuddin King Richardseni Politik Kenapa Mahathir Serang Anwar




Kita lawan bila lawan mampu melawan

SENI POLITIK...KENAPA MAHATHIR SERANG ANWAR?






NORMAN RADZUAN


Bukan saya ingin menunjuk nunjuk atas doa kebaikan kpd Hamzah Zainuddin. Ia ikhlas dari hati saya walaupun pengkhianatan dilakukan kpd rakyat itu sgt kejam. Bagi saya itu urusan antara dia dgn Allah. Tapi bila dia sakit saya kena doakan. Bila dia sihat kita berlawan hujah kembali dgnnya.

Seperti skg saya sakit... tersentuh hati apabila ramai sahabat FB yg mendoakan kesihatan saya. Ramai juga yg PM memberi petua dan ubatan yg perlu dibeli. Malah ada yg bersusah payah mencarikan daun tradisi utk mengubati penyakit saya. Jadi bila kita sakit bukan sahaja kwn tapi yg memusuhi saya juga dpt doakan yg baik2 utk saya...

Dari pengalaman, pembelajaran dan pembacaan byk mengajar saya. Kalau sukar kita memaafkan seseorang itu jiwa rasa tak tenteram. Sb itu pada rakan2 tak perlu minta maaf pada saya. Selalu saya bercakap dgn Tuhan saya maafkan kesalahan org lain. Jika saya tidak tahan provokasi... saya unfriend sahaja.

Kisah memaafkan musuh ini saya byk belajar dari Sultan Salahuddin Al Ayubbi. Ketika perang Salib berlaku, apabila Salahuddin mendengar Ketua Peperangan musuhnya,King 'Richard The Lionheart' sakit, Salahuddin mengarahkan genjatan senjata serta merta.

Salahuddin telah menghantar seorang Tabib ( ada buku meriwayatkan Salahuddin yg dtg merawat sendiri King Richard) merawati musuhnya itu sehingga sembuh. Kata Richard selepas pulang ke England," Hari ini kita tewas bukannya kerana kekuatan tentera Islam tetapi kerana kekuatan akhlak yg ada pada diri Salahuddin Al Ayubbi." Jadi ingat nilai akhlak itu penting.

Beberapa minggu yg lalu saya diserang oleh penyokong sebuah parti agama dgn kata2 yg mengaibkan saya sehingga memfitnah... ketika itu pelbagai serangan kpd beliau... mungkin tidak tahan dgn serangan dan mahu mengambil tindakan undang2 kpdnya, insan ini PM saya memohon kemaafan.

Ketika itu di wall, dia diserang bertali arus. Jadi saya minta dia block saya dari terus diserang. Akhirnya dia ingin bersilaturahim. Itu satu kemenangan buat saya dari seorang membenci saya, kini bersilaturahim.

Pagi ini bukan nak cerita kebaikkan saya tapi dlm politik kita kena bijak. Saya byk belajar dari DS Anwar Ibrahim. Bagaimana Anwar begitu mudah memaafkan musuh2 politiknya terutama manusia bernama Tun Mahathir.

Politik ini sebenarnya unpredictable. Hari dia musuh nombor satu, esok lusa belum tentu. Ketika ini saya sgt kecewa dgn mereka yg percaya kpd Mahathir. Mereka lebih percaya Mahathir dikhianati oleh Muhyiddin berbanding Mahathir mengkhianati Anwar. Sebab sandiwaranya sgt hebat.

Hanya mereka yg memahami seni politik faham jika melihat trilogi kejadian. Mahathir kata dia dikhianati Muhyiddin tetapi mengapa dia lebih kerap menyerang Anwar berbanding Muhyiddin. Dia tidak menyerang Azmin dan Hishamuddin sdgkan kedua insan ini adalah mastermind pengkhianatan.

Ini kerana Muhyiddin adalah PM yg ada 'expired date' baginya. Tapi Azmin dan Hishamuddin adalah generasi seterusnya yg akan menentukan masa depan politik anaknya. Yg peliknya, 'Salahuddin Malaysia' melihat Mahathir dikhianati oleh Azmin Ali. Pemikiran yg sgt cetek tentang ilmu politik.

Dlm buku karya peperangan China berjudul Thirty Six Strategies ada satu strategi peperangan dinamakan 'Serang Wei utk selamatkan Zhao.' Maksudnya apabila musuh sgt kuat utk diserang, maka seranglah kesayangan musuh.

Siapa mereka yg menjadi kesayangan atau ikonik perjuangan reformasi? Tubuh itu tentulah Anwar Ibrahim. Strategi Mahathir melemahkan apa yg disayangkan oleh penyokong dan pendokong Reformasi. Kononnya menyerang Muhyiddin tapi sebenarnya mahu memusnahkan Anwar.

Sebab itu dia mesti membina keyakinan rakyat dgn memburukkan imej Anwar saban bulan. Dulu seks, skg gila kuasa, tak mahu kerjasama dgnnya, desak dia letak jawatan dan mcm2 fitnah lagi. Sebenarnya Mahathir tiada niat mahu jadi PM pun. Mahathir sekadar mahu memecah belahkan dari kepimpinan hingga ke penyokong PH.

Perasan tak yg sibuk menyerang Anwar ketika ini adalah Mahathir, Mukhriz dan Azmin. Bukannya Muhyiddin Yassin. Jadi fikir2kanlah sendiri kenapa? Sepatutnya Mukhriz saban malam mestilah menyerang Azmin dan Muhyiddin kerana dah tentu mereka itu pemerintah dan Mukhriz pembangkang.

Kisah strategi PN ini kita bualkan dlm isu yg lain.

 






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/01/belajar-dari-sultan-salahuddin-king.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Strategi Baru Gugat Ph Desak Mahathir Anwar Berundur

Strategi Baru Gugat Ph Desak Mahathir Anwar Berundur

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 216 hits
Raja Gelap Tadi aku scroll di Twitter terjumpa video Syed Saddiq Aku tak tengok penuh sebab berasa mual Antara yang dia sebutkan kita dulu jatuh sebab bergaduh bergaduh sebab jawatan Orang yang sama sampai hari ini sudah tiada jawatan pun m...
Tolak Mereka Yang Rasuah Salah Guna Kuasa Dan Hanya Pentingkan Laba Politik Titah Sultan Nazrin

Tolak Mereka Yang Rasuah Salah Guna Kuasa Dan Hanya Pentingkan Laba Politik Titah Sultan Nazrin

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 194 hits
freemalaysiatoday com January 12 2021 12 52 PMIPOH Umat Islam diingatkan supaya tidak menyerahkan amanah atau tanggungjawab kepada golongan yang bermoral rendah terpalit dengan rasuah salah guna kuasa tidak jujur mahupun ikhlas Sultan Perak...
Anwar Atau Mahathir Siapa Pilihan Ph

Anwar Atau Mahathir Siapa Pilihan Ph

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 277 hits
Kemampuan Pakatan Harapan bertindak sebagai barisan bersatu kini dipersoalkan kerana sebilangan pemimpinnya mungkin cuba bekerjasama dengan Umno sementara yang lain menyokong Dr Mahathir Mohamad meninggalkan Anwar Ibrahim dalam keadaan tida...
Proklamasi Darurat Menyesalkah Datuk Seri Anwar Dan Tun Dr Mahathir

Proklamasi Darurat Menyesalkah Datuk Seri Anwar Dan Tun Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 23/1/2021 - jumlah : 302 hits
by1Media my January 23 2021Dr Kamarul Zaman Yusoff UUM 22 Januari 2021 Pada 9 Mei 1994 Datuk Seri Anwar Ibrahim yang waktu itu adalah Timbalan Perdana Menteri telah membentangkan satu rang undang undang di Parlimen bagi memasukkan Fasal ke ...
Cabar Darurat Di Mahkamah Beri Persepsi Anwar Pentingkan Politik Kata Penganalisis

Cabar Darurat Di Mahkamah Beri Persepsi Anwar Pentingkan Politik Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 244 hits
PETALING JAYA Seorang penganalisis politik berkata tindakan Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim mahu mengambil tindakan undang undang bagi mencabar perisytiharan darurat akan memberi persepsi beliau lebih mementingkan agenda politik berbanding ...
Henti Main Politik Nasihat Azmin Kepada Anwar

Henti Main Politik Nasihat Azmin Kepada Anwar

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 148 hits
KOTA TINGGI Jangan main politik berpanjangan Itu nasihat Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Parti Pribumi Bersatu Malaysia Datuk Seri Mohamed Azmin Ali terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim susulan tindakan mendesak semua ahli Parlimen menghantar s...
Anwar Lebih Utamakan Politik Peribadi Berbanding Kepentingan Rakyat

Anwar Lebih Utamakan Politik Peribadi Berbanding Kepentingan Rakyat

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 161 hits
by1Media my January 19 2021Tindakan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mahu mencabar proklamasi darurat melalui mahkamah jelas memperlihatkan sikapnya yang lebih mementingkan agenda politik peribadi berbanding kepentingan rakya...
Ksn Perlu Jelaskan Penyertaannya Dalam Mesyuarat Politik Pn Kata Anwar

Ksn Perlu Jelaskan Penyertaannya Dalam Mesyuarat Politik Pn Kata Anwar

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 162 hits
January 25 2021 Anwar Ibrahim menjemput Ketua Setiausaha Negara Mohd Zuki Ali menghadiri mesyuarat majlis presiden kerajaan Pakatan Harapan akan datang susulan kehadirannya pada mesyuarat Majlis Presiden Perikatan Nasional semalam Pengerusi...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


10 Keutamaan Silaturahmi Berdasarkan Hadits Hadits Shahih

Balang Biskut Raya 2024

Bendi Goreng Bersambal

Lunch Di Don Kari Kepala Ikan Seksyen 16 Shah Alam Shah Alam Selangor

Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub