Anwar Lebih Utamakan Politik Peribadi Berbanding Kepentingan Rakyat


by1Media.my-January 19, 2021


Tindakan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mahu mencabar proklamasi darurat melalui mahkamah jelas memperlihatkan sikapnya yang lebih mementingkan agenda politik peribadi berbanding kepentingan rakyat.

Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Mohd Rafiq Abdullah berkata, dalam keadaan negara sedang dilanda pandemik COVID-19, Anwar sepatutnya perlu bersama-sama berganding bahu membantu dan melupakan soal politik serta kuasa untuk sementara waktu.

“Jika kita perhalusi tindakan Anwar selama ini, beliau hakikatnya lebih mengutamakan soal agenda politik peribadinya berbanding kepentingan rakyat.

“Pada masa rakyat sedang bergelut dengan pelbagai masalah terutama ekonomi yang terjejas akibat pandemik, beliau tidak habis-habis dengan usaha untuk merebut kuasa.

“Sebelum ini, beliau bertemu Yang di-Pertuan Agong kononnya sudah mempunyai sokongan ahli Parlimen dan terkini mahu mencabar keputusan darurat yang dibuat baginda di mahkamah pula,” katanya dalam satu kenyataan pada Isnin.

Terdahulu, Anwar berkata, pengisytiharan darurat disifatkan seperti tidak ada kaitan dengan usaha dan upaya negara melawan impak COVID-19.

Dalam pada itu tegas Mohd Rafiq, Anwar sepatutnya bersabar dan menunggu pilihan raya umum yang akan diadakan tidak lama lagi.

“Saya yakin, setelah kes jangkitan COVID-19 ini semakin menurun dan pulih, Perdana Menteri akan melaksanakan PRU untuk memberi mandat kepada rakyat memilih kerajaan yang stabil dan kuat.

“Namun, tindakan Anwar seolah-olah menggambarkan beliau tidak hormat terhadap keputusan yang dibuat Yang di-Pertuan Agong dalam usaha negara untuk mengekang penularan COVID-19.

“Memang Perdana Menteri dan jemaah menteri yang menasihati Yang di-Pertuan Agong dalam membuat keputusan itu berdasarkan keadaan negara yang dilanda pandemik supaya kerajaan boleh menumpukan perhatian terhadap usaha mengekang penularan jangkitan,” ujarnya.

Tegasnya, Anwar perlu tahu bahawa keputusan darurat bukan hak Perdana Menteri tetapi Yang di-Pertuan Agong setelah mengkaji dengan teliti nasihat yang diberikan jemaah Menteri.

Justeru katanya, tindakan Anwar yang mahu mencabar keputusan darurat di mahkamah adalah bukti beliau mencabar keputusan yang telah dibuat oleh Yang di-Pertuan Agong dan bukannya Perdana Menteri.

“Jadi saya minta Anwar dan pembangkang tidak membuat tuduhan bukan-bukan terhadap kerajaan, kononnnya darurat semata-mata untuk Muhyiddin mengekalkan kuasa dan sebagainya.

“Hakikatnya, apa yang kita lihat berdasarkan tindakan Anwar sejak kebelakangan ini adalah bukti beliau terdesak mahukan kuasa sehingga tidak mempedulikan keadaan negara dan kepentingan rakyat.

“Lebih terdesak bila Anwar cuba mencabar keputusan Yang di-Pertuan Agong pula,” tegasnya. 
– AA

Sumber: https://negaramerdeka.com/anwar-lebih-utamakan-politik-peribadi-berbanding-kepentingan-rakyat-kata-mpt-bersatu/

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/01/anwar-lebih-utamakan-politik-peribadi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rentasan 803 Negara Didaruratkan Antara Kepentingan Politik Dan Rakyat

Rentasan 803 Negara Didaruratkan Antara Kepentingan Politik Dan Rakyat

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 238 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 8021 PAS KEKAL MAIN DUA KOLAM 2 PROKLAMASI DARURAT TIADA PRU 3 PEMBANGKANG PERLU DIPANGGIL TUBUH JAWATANKUASA BEBAS
Henti Main Politik Nasihat Azmin Kepada Anwar

Henti Main Politik Nasihat Azmin Kepada Anwar

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 148 hits
KOTA TINGGI Jangan main politik berpanjangan Itu nasihat Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Parti Pribumi Bersatu Malaysia Datuk Seri Mohamed Azmin Ali terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim susulan tindakan mendesak semua ahli Parlimen menghantar s...
Kerajaan Semakin Hilang Wibawa Di Ketika Rakyat Sedang Derita Anwar

Kerajaan Semakin Hilang Wibawa Di Ketika Rakyat Sedang Derita Anwar

papar berkaitan - pada 17/1/2021 - jumlah : 191 hits
Rakyat sedang menderita Perkara yang paling menyayat hati adalah untuk mendengar kenyataan kerajaan bahawa mereka tidak mampu berbuat apa apa mengenainya Inilah yang cuba disampaikan oleh kerajaan pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin baru baru...
Politik Desperado Anwar Sudah Tidak Laku

Politik Desperado Anwar Sudah Tidak Laku

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 127 hits
Tindakan politik desperado Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mendesak semua Ahli Parlimen menghantar surat kepada Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah bagi memohon perkenan baginda memba...
Anwar Jangan Hasut Rakyat Pertikai Kebijaksanaan Ydpa

Anwar Jangan Hasut Rakyat Pertikai Kebijaksanaan Ydpa

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 217 hits
harakahdailyJanuary 15 2021 PROKLAMASI Darurat yang telah dilaksanakan hari ini adalah atas pertimbangan dan kebijaksanaan KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong berdasarkan situasi semasa akibat daripada bencana besar dan pandemik...
Arab Saudi Akan Mengurangkan Pengeluaran Minyak Lebih Tinggi Berbanding Negara Lain Selama Dua Bulan

Arab Saudi Akan Mengurangkan Pengeluaran Minyak Lebih Tinggi Berbanding Negara Lain Selama Dua Bulan

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 206 hits
Anggota Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum telah mengadakan pertemuan pada Isnin untuk membincangkan pengeluaran untuk bulan Februari yang dicadangkan oleh Rusia untuk ditingkatkan sebanyak 500 000 bpd Walau bagaimanapun kebanyakan ang...
Jangan Khayal Sediakan Rm500 Juta Untuk Rakyat Hadapi Pkp Pkpb Anwar Beritahu Muhyiddin

Jangan Khayal Sediakan Rm500 Juta Untuk Rakyat Hadapi Pkp Pkpb Anwar Beritahu Muhyiddin

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 255 hits
January 12 2021 Mulai Rabu hingga 26 Jan ini PKP akan dilaksanakan di Pulau Pinang Selangor Kuala Lumpur Putrajaya Labuan Melaka Johor dan Sabah PETALING JAYA Ketua pembangkang Anwar Ibrahim mendesak kerajaan segera menyediakan dana RM500 j...
Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024