Bahaya Pewarna Dalam Makanan Memang Anak Suka Tapi Kesannya Jejaskan Kesihatan


Sekarang ni banyak makanan berwarna-warni dijual semata-mata untuk menarik pelanggan. Bagi ibu yang ada anak kecil makanan berwarna ini antara menjadi pilihan kerana boleh tarik anak untuk makan.
Bagaimanapun, tahukah anda di sebalik pewarna itu ada kandungan bahaya yang tak elok untuk kesihatan terutama pengambilannya dalam tempoh yang panjang.

Perkongsian dari Puan Fatin Nabila AH ini sangat memberi input yang berguna dan sebaik-baiknya elakkan dari pewarna tambahan dalam makanan.
Jauhilah PEWARNA tambahan dalam MAKANAN.
Ya betul,
semua kukis ke kek ke roti jala tu nampak suwit cantik ceriaaaa je bila bewarna warni.
Especially Rainbow Cheese Cookies tu kan?
Nampak dapp nyee.
Tapi kesan dia nauzubillah.
Most bahan pewarna buatan industri ni ada kesan terhadap kesihatan dan ada juga yang karsinogenik.
And,
mostly makanan yang ceria warna warni ni bebudak suka. Ceria lah katakan. Kena dengan jiwa anak anak.

Tapi pernah ke kita fikirkan,
Apa jadi pada HATI anak anak kita? 
Apa jadi pada organ dalaman anak anak kita?
Ingin Kak Bella tegaskan,
“Ibu bapa yang set dalam tabiat makan harian anak anak, nak makan apa? nak makan sayur ke? nak makan buah ke? nak makan jajan ke? nak bagi makan megi ke? nak ajar minum air kosong je ke? nak ajar minum air gas ke? pepagi wajib minum mailo ke? nak minum cacao ke? ” – You decide.
Kalau kita sikit sikit nak bagi diskaun dekat anak, “Takpe, bukan slalu pun nak makan jajan. Bulan ni baru sekali.” – maka silakan.
Jadilah ibu bapa yang tegas dalam perihal makan anak-anak.
Pilih dan sediakan yang baik baik.
 

Ceriakan juadah makan dengan warni warni asli dari alam.
Allah dah jadikan sayuran dan buahan ni ada 7 warna semuanya jika dihimpunkan semua jenis yang ada dalam dunia. Pasti setiap satu warna itu ada fungsi dan sebab dia dijadikan.
Tapi tahukah apa yang ada dalam pewarna?

#1_Tartrazine (E102 atau Yellow 5).
Tartrazine adalah pewarna kuning yang banyak digunakan dalam makanan dan ubat-ubatan. Selain berpotensi meningkatkan hiperaktiviti kanak-kanak, pada sekitar 1- 10 dari sepuluh ribu orang , tartrazine menimbulkan kesan samping langsung seperti urtikaria (ruam kulit), rinitis (hidung meler), athma, purpura (kulit lebam) dan anafilaksis sistemik (shock).
#2_Sunset_Yellow (E110, Orange Yellow S atau Yellow 6).
Sunset Yellow adalah pewarna yang dapat ditemukan dalam makanan seperti jus oren, jus nenas, aiskrim, keju, jeli, minuman soda dan banyak ubat-ubatan. Untuk sekelompok kecil individu, konsumsi pewarna aditif ini dapat menimbulkan urtikaria, rinitis, alergi, hiperaktif, sakit perut, mual, dan muntah.
Dalam beberapa penelitian sainstifik, zat ini telah dihubungkan dengan peningkatan kejadian tumor pada haiwan dan kerosakan kromosom, namun kadar konsumsi zat ini dalam kajian tersebut jauh lebih tinggi dari yang dikonsumsi manusia.
Kajian Organisasi Kesihatan Dunia (WHO) tidak menemukan bukti insiden tumor meningkat baik dalam jangka pendek dan jangka panjang kerana konsumsi Sunset Yellow.
#3_Ponceau_4R (E124 atau SX Purple).
Ponceau 4R adalah pewarna merah hati yang digunakan dalam berbagai produk, termasuk selai, kuih, agar-agar dan minuman ringan. Selain berpotensi memicu hiperaktiviti pada kanak-kanak, Ponceau 4R dianggap karsinogenik (penyebab kanser) di beberapa negara, termasuk Amerika Serikat, Norwegia, dan Finlandia.
US Food and Drug Administration (FDA) sejak tahun 2000 telah menyita permis dan makanan buatan Cina yang mengandung Ponceau 4R. Pewarna aditif ini juga dapat meningkatkan serapan aluminium sehingga melebihi batas toleransi badan.
#4_Allura_Red (E129).
Allura Red adalah pewarna merah jingga yang banyak digunakan pada makanan dan minuman. Allura Red sudah dilarang di banyak negara lain, termasuk Belgia, Perancis, Jerman, Swedia, Austria dan Norwegia.
Sebuah kajian menunjukkan bahawa reaksi hipersensitif terjadi pada 15% orang yang menggunakan Allura Red. Dalam kajian itu, 52 peserta yang telah menderita gatal-gatal atau ruam kulit selama empat minggu atau lebih diikutkan dalam program diet yang sama sekali tidak mengandung Allura Red dan makanan lain yang diketahui dapat menyebabkan ruam atau gatal-gatal.
Setelah tiga minggu tidak ada gejala, para peserta kembali diberi makanan yang mengandung Allura Red dan dimonitor. Dari pengujian itu, 15% kembali menunjukkan gejala ruam atau gatal-gatal.
#5_Quinoline_Yellow (E104).
Pewarna makanan kuning ini digunakan dalam produk seperti aiskrim dan minuman tenga. Zat ini sudah dilarang di banyak negara termasuk Australia, Amerika, Jepun dan Norwegia karena dianggap meningkatkan risiko hiperaktiviti dan serangan athma.
Tahu tak uolls,
dalam teh pun depa buh pewarna. Bukan teh hijau yang femes itu, tapi teh kuning cicah biskut mayat tu. Itu teh hijau beli di Siam, memang ada pewarna tambahan.

Pilih makanan sihat
Last but not least,
Pilihlah makanan yang Halal dan Thoiyyib.
Makanan yang baik untuk badan.
Makanan yang ada manfaat untuk kesihatan.
dan jaga juga makanan jiwa kita. 
Makanan rohani yang akan membawa kita ke jalan Allah.
P/S: Sekarang dah ada jual ekstrak pewarna natural dari sumber tumbuhan untuk tujuan bakeri atau masakan. Harga agak mahal tapi sumbernya lebih baik. Kalau rajin lebih, buat esktrak warna sendiri. 
Sumber: Fatin Nabila AH
The post Bahaya Pewarna Dalam Makanan. Memang Anak Suka Tapi Kesannya Jejaskan Kesihatan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bahaya-pewarna-dalam-makanan-memang-anak-suka-tapi-kesannya-jejaskan-kesihatan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kekacang Bijian Baik Untuk Kesihatan Gigi Anak 5 Sumber Makanan Ini Bagus Untuk Perkembangan Gigi

Kekacang Bijian Baik Untuk Kesihatan Gigi Anak 5 Sumber Makanan Ini Bagus Untuk Perkembangan Gigi

papar berkaitan - pada 23/3/2019 - jumlah : 382 hits
Anak anda memerlukan pelbagai sumber makanan untuk mendapat cukup nutrisi bagi perkembangan giginya Selain kumpulan makanan utama dengan menambah lebih makanan super dalam diet anak anda akan menyediakan lebih mineral vitamin serat dan lema...
Main Congkak Je Pun Nampak Biasa Tapi Mampu Asah Motor Halus Anak Bonding Pun Makin Kuat

Main Congkak Je Pun Nampak Biasa Tapi Mampu Asah Motor Halus Anak Bonding Pun Makin Kuat

papar berkaitan - pada 31/3/2019 - jumlah : 916 hits
Sebenarnya tak susah pun nak cipta bonding dengan anak anak di rumah Tak perlukan kos yang tinggi pun Cuma berikan tumpuan yang lebih saja Salah satu permainan yang tak terjangka hebatnya adalah permainan congkak Bukan saja cipta bonding ta...
Dulu Niaga Makanan Jana 5 Angka Sebulan Tapi Dek Kesilapan Diri Aku Jatuh Terduduk

Dulu Niaga Makanan Jana 5 Angka Sebulan Tapi Dek Kesilapan Diri Aku Jatuh Terduduk

papar berkaitan - pada 22/3/2019 - jumlah : 448 hits
The ReporterJatuh bangun terduduk sesebuah perniagaan itu bergantung pada disiplin seseorang peniaga itu Jika mudah buta melihat duit yang banyak hasil dari keuntungan yang diperolehi adalah baik anda berhati hati dan jangan lakukan kesilap...
Subur Macam Mana Pun Kita Kalau Allah Tak Nak Bagi Memang Takkan Dapat Anak

Subur Macam Mana Pun Kita Kalau Allah Tak Nak Bagi Memang Takkan Dapat Anak

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 306 hits
Setiap orang ujiannya berbeza beza Usah bandingkan antara satu sama lain Alangkan saiz kasut dan kasut juga berbeza inikan pula ujian kiriman Tuhan Ujian itu ibarat hadiah dari Allah untuk melihat sejauh mana kita mampu untuk bertahan dan b...
Anak Ada Tonsil Nampak Remeh Tapi Bila Ada Ciri Ciri Ni Doktor Sarankan Perlu Dibedah

Anak Ada Tonsil Nampak Remeh Tapi Bila Ada Ciri Ciri Ni Doktor Sarankan Perlu Dibedah

papar berkaitan - pada 31/3/2019 - jumlah : 266 hits
Masalah anak tonsil selalu dipandang masalah ringan yang tidak terlalu memudaratkan anak kita Hakikatnya anak anak amatlah rasa tak selesa bila setiap kali sakit Jika anak anda ada tonsil dan mempunyai ciri ciri yang diberikan ini ada baikn...
Cara Mudah Tapi Berkesan Ajar Anak Lemah Matematik Hafal Sifir Mulakan Dari Darjah 1

Cara Mudah Tapi Berkesan Ajar Anak Lemah Matematik Hafal Sifir Mulakan Dari Darjah 1

papar berkaitan - pada 24/3/2019 - jumlah : 714 hits
Cara Mudah Ajar Anak Lemah Matematik Hafal Sifir Sebenarnya ini bukan satu satunya cara tetapi ianya satu perkongsian yang menarik untuk kita ambil tahu dan untuk kita ketengahkan agar dapat membuka mata ramai orang Mari kita lihat perkongs...
Jealous Tengok Kau Ada Anak Anak Tapi Aku Masih Berdua Ada Atau Tak Ada Anak Ujiannya Tetap Ada Be Positive

Jealous Tengok Kau Ada Anak Anak Tapi Aku Masih Berdua Ada Atau Tak Ada Anak Ujiannya Tetap Ada Be Positive

papar berkaitan - pada 31/3/2019 - jumlah : 245 hits
Suami isteri mana yang berkahwin tidak mahukan zuriat sendiri Soalnya bukan tidak mahu cuma masih belum dikurniakan rezeki dari Allah Masanya mungkin belum tiba Satu hal yang mama papa kena tahu dikurniakan rezeki anak bukan pelengkap kehid...
Makanan Simple Tetapi Berkhasiat Baik Untuk Otak Anak Boleh Mula Diberikan Dari Awal

Makanan Simple Tetapi Berkhasiat Baik Untuk Otak Anak Boleh Mula Diberikan Dari Awal

papar berkaitan - pada 23/3/2019 - jumlah : 281 hits
Kecerdasan otak si manja bergantung sepenuhnya kepada rangsangan sepanjang tempoh pertumbuhannya sejak usia bayi Daripada pelbagai jenis rangsangan yang perlu diberi salah satunya melibatkan pemakanan Makanan berkhasiat berupaya membantu me...
Sosok Dian Al Mahri Di Mata Sang Anak Tak Hanya Seorang Ibu Tapi Juga Sahabat

Sosok Dian Al Mahri Di Mata Sang Anak Tak Hanya Seorang Ibu Tapi Juga Sahabat

papar berkaitan - pada 31/3/2019 - jumlah : 291 hits
Pendiri Masjid Kubah Emas Dian Djuriah Maimun Al Rasyid atau lebih dikenal dengan nama Dian Al Mahri meninggal dunia akibat pneumonia Jumat pukul 02 20 WIB dini hari Dikatakan anak kedelapan Dian Al Mahri Ratu Ayu Novianti sang ibunda merup...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil