Cara Mudah Tapi Berkesan Ajar Anak Lemah Matematik Hafal Sifir Mulakan Dari Darjah 1


Sistem Guru Online
Sistem Guru Online - "SGO Web Pendidikan No.1 di Malaysia Rujukan Guru, Murid dan Ibu Bapa"

Cara Mudah Ajar Anak Lemah Matematik Hafal Sifir?. Sebenarnya ini bukan satu-satunya cara tetapi ianya satu perkongsian yang menarik untuk kita ambil tahu dan untuk kita ketengahkan agar dapat membuka mata ramai orang.
Mari kita lihat perkongsian berikut.
Perkongsian Mohamad Hakim Ajar Anak Lemah Matematik Hafal Sifir Dalam mata pelajaran Matematik, sifir memang cukup penting. Mahutak mahu memang kena hafal kalau tak susah untuk anak membuatpenyelesaian kira-kira.
Bagi anak-anak yang lemah matematik kerana tak hafal sifir bolehpraktikkan tip yang dikongsi oleh Mohamad Hakim yang jugaguru Matematik sendiri.
Sebenarnya ada banyak cara dan tip dalam aktiviti penghafalansifir. Cumanya kali ini aku nak kongsikan langkah-langkah yang akupraktikkan untuk anak murid di sekolah. Ianya berkesan!
1. Sendiri-sendiri Tetapkan masa. Baca sifir secara kuat berpandukan buku tulis dansifir yang ada. Ulang dalam 5-6 kali. Oh ya, mungkin ada yang akanbertanya, cara mana yang lebih berkesan.
1 x 2 =2
atau
2
4
6
8
Bagi aku mana-mana cara pun tak ada masalah. Mana-mana punboleh. Tapi aku lebih suka yang hafal jawapan terus. Ia mengecilkanskop nombor bagi sesuatu sifir.
2. Tulis Selepas beberapa minit, sifir ni mesti ditulis semula. Iasebagai aktiviti pengukuhan. Terjemahkan apa yang sudah dihafaltadi. Masa ni lah nak tunjuk power dengan kawan-kawan.
Boleh gunakan cara segi tiga atau baris ke bawah terus. Kalauaku, aku buat segi tiga dulu kemudian baru baris ke bawah.
Segi tiga
2 2 2 2 2 2 2 2
4 4 4 4 4 4 4
6 6 6 6 6 6
8 8 8 8 8
101010
1212
14
Baris
2
4
6
8
10
12
14
16
18
20
Kalian boleh tengok contoh pada gambar di bawah.


3. Pasangan Cari pasangan. Seorang baca dan seorang lagi semak kemudiansaling bertukar peranan. Bila murid semak, dia akan alert denganjawapan rakan. Bila dia yang baca, dia akan alert dengan jawapansendiri. Membantu untuk hafal sebenarnya.
Kemudian, panggil dua-dua ke hadapan. Seorang-seorang baca.Salah, dua-dua kena hukum. Jadi, mereka hafal sifir bukan untukdiri sendiri sahaja, tapi untuk elak rakan dari dihukum.
4. Latih tubi
 
Banyak jenis latih tubi yang ada. Antaranya aku suka buatpertandingan. Rujuk pada gambar, aku panggil seorang murid lelakidan seorang murid perempuan. Lawanlah siapa cepat dan betul.
Budak-budak ni kalau bertanding kalian faham-faham sahajalah.Teruja dia lain macam sampaikan boleh bergaduh. Tak apa. Yangpenting semangat tu mesti ada. Membantu bukan?
Oh ya, kalian juga boleh gunakan latihan mentalis yang aku dahbuat tu. Berkesan!
5. 1 hari 1 sifir Jangan banyak sangat sifir dalam satu hari. Paling banyak 1sifir untuk 1 hari. Lagi bagus 1 sifir 1 minggu. Jangan 1 tahun 1sifir dah lah. Lambat!
6. Baca di perhimpunan Budak-budak ni suka show off. Bagi aku tak salah kalau benda niboleh bantu mereka untuk hafal sifir. Tapi bila dah janji memangtak boleh buat main. Dimarahnya aku balik sebab tak panggil diorangbaca sifir di tapak perhimpunan.
Cuma cara aku, aku akan inform mereka pagi tu tanpa pengetahuanorang lain yang dia akan dipanggil. Aku nak dia bersedia dan taknak isu memalukan di hadapan nanti.
7. Bakar line Yang ni paling membantu. Masuk sahaja ke Tahun 6, aku bakarline. 「Murid tahun 3 pun dah hafal sifir 8. Tak kan kamu tak boleh.Mesti boleh!」
Tercabar lah beb. Haha. Satu hari nanti aku nak buatpertandingan sifir antara kelas. Biar mereka teruja!
8. Pesan Setiap hari aku tinggalkan pesan akan pentingnya sifir. Sambilmandi tu, kamu baca lah sifir. Sebelum tidur, baca. Dalam keretapun boleh baca. Dengan harapan supaya mereka baca sifir dimana punmereka berada.
9. Rotan Ini sebagai catalyst dan ianya sangat berkesan. Kalian letaksahaja rotan di sisi. Pasti membantu! Bila salah jawapan tu,hayunkan sedikit rotan tu. Haha.
Zaman kita dulu-dulu puas dah kena rotan dan marah ni. Hasilnya,sampai sekarang sifir dalam ingatan. Bukan sifir sahaja, tetapimomen disebat juga pasti akan dikenang sampai bila-bila. ….
Ini antara langkah-langkah yang aku guna. Semoga ianyamembantu.
Bagi aku, murid yang dah hafal sifir, dia akan bergerak lajudalam menyelesaikan satu-satu soalan matematik.
Bila nak mula? Mulakanlah dari darjah 1.
Sumber: Mohamad Hakim
Apa Cara Anda Pula Tidak dinafikan bahawa setiap ibubapa mungkin ada matlamat masing-masing dan ada cara masing-masing untuk mendidik anak mereka. Ya, percayalah ada di kalangan kita yang tidak kisah sama ada anak mereka dapat menghafal sifir semasa masih kecil, mungkin ada yang berpegang kepada “masa kecil adalah masa anak-anak bermain dan belajar mengenai nilai murni”.
Namun bagi mereka yang begitu pentingkan pendidikan, pasti lain pula caranya. Jadi, jika anda jenis ibubapa yang pentingkan pendidikan, bagaimana pula cara anda mendidik anak-anak anda menghafal sifir? Kongsikan kepada kami.
 
Cara Mudah Tapi Berkesan Ajar Anak Lemah Matematik Hafal Sifir. Mulakan Dari Darjah 1
3,198,047 people


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2019/03/cara-mudah-tapi-berkesan-ajar-anak-lemah-matematik-hafal-sifir-mulakan-dari-darjah-1.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Mudah Buat Burger Homemade Yang Sihat Untuk Anak Anak

Cara Mudah Buat Burger Homemade Yang Sihat Untuk Anak Anak

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 668 hits
Kanak kanak mungkin lebih tertarik pada makanan segera fast food mereka yang dewasa apa kurangnya Tetapi makanan segera fast food sememangnya tidak bagus jika diamalkan dimakan selalu Jika ingin lebih rasa selamat serta yakin apa kata kami ...
Anak Suka Mengamuk Bermacam Cara Cuba Tapi Semua Tak Jalan Mama Papa Perlu Periksa 5 Perkara Ini

Anak Suka Mengamuk Bermacam Cara Cuba Tapi Semua Tak Jalan Mama Papa Perlu Periksa 5 Perkara Ini

papar berkaitan - pada 14/3/2019 - jumlah : 305 hits
Sebagai Ibu bapa kadang kadang kita buntu kenapa anak suka mengamuk Sakit ke dia Lapar ke terangkan kenapa anak suka mengamuk Mungkin lima perkara ini ibu bapa perlu periksa kalau anak mengamuk Patutlah Solahuddin Ni Suka Mengamuk Serius sa...
Jangan Ajar Anak Salahkan Orang Lain Nampak Remeh Tapi Ada Kesan Pada Anak

Jangan Ajar Anak Salahkan Orang Lain Nampak Remeh Tapi Ada Kesan Pada Anak

papar berkaitan - pada 24/3/2019 - jumlah : 492 hits
Tanpa sedar kita sendiri yang ajar anak kita supaya menyalahkan orang lain Kita nampak perkara semacam ini mudah tapi banyak kesannya pada perkembangan anak anak kita Perkongsian ibu yang juga merupakan seorang doktor ini banyak benarnya Ki...
Ajak Anak Makan Nasi Dengan Cara Tersembunyi Resipi Bebola Nasi Paling Ringkas Dan Mudah Dibuat

Ajak Anak Makan Nasi Dengan Cara Tersembunyi Resipi Bebola Nasi Paling Ringkas Dan Mudah Dibuat

papar berkaitan - pada 10/3/2019 - jumlah : 523 hits
Dek kerana susah hati kerana anaknya tidak mahu makan nasi ibu ini berusaha untuk memancing selera anaknya dengan resipi bebola nasi Tidaklah sukar untuk dibuat dan boleh disediakan dengan menggunakan bahan asas di dapur Jika anda juga memp...
Elakkan Kutuk Makanan Depan Anak Nak Ajar Anak Erti Bersyukur Mulakan Dengan Menghargai Makanan

Elakkan Kutuk Makanan Depan Anak Nak Ajar Anak Erti Bersyukur Mulakan Dengan Menghargai Makanan

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 351 hits
Menjadi ibu bapa bukanlah tugas yang mudah untuk memastikan anak di didik dengan didikan yang sempurna Ibu bapa juga akan menjadi contoh yang terbesar dalam hidup anak anak Sebagai ibu bapa kita harus berhati hati dalam setiap tindakan dan ...
Hiburan Bukan Mimpi Tapi Realiti Ini Cara Mudah Dapatkan Kulit Berseri Bak Bidadari

Hiburan Bukan Mimpi Tapi Realiti Ini Cara Mudah Dapatkan Kulit Berseri Bak Bidadari

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 305 hits
Hidup di sebuah bandaraya seperti Kuala Lumpur cukup memenatkan terutamanya untuk golongan wanita Seawal 6 pagi dah kena bangun bersiap siap untuk ke pejabat Sekiranya tiada overtime paling awal boleh merehatkan diri di rumah pun selambat j...
Sebak Terbayang Anak Sendiri Que Haidar Belanja Anak Anak Syria Makan Video Ini Bukan Riak Tapi Contoh Kata Netizen

Sebak Terbayang Anak Sendiri Que Haidar Belanja Anak Anak Syria Makan Video Ini Bukan Riak Tapi Contoh Kata Netizen

papar berkaitan - pada 19/3/2019 - jumlah : 409 hits
Pelakon Johan Ariff telah memuatnaik dua buah video di instagramnya Video tersebut memaparkan seorang pelakon terkenal Que Haidar sedang memujuk anak Syria di tepi jalan di Turki untuk makan bersamanya Video kedua dimuatnaik semasa anak ana...
New Zealand Ajar Dunia Pas Umno Bagaimana Cara Menghormati Manusia

New Zealand Ajar Dunia Pas Umno Bagaimana Cara Menghormati Manusia

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 355 hits
AZAN Jumaat akan berkumandang di setiap saluran radio dan TV di New Zealand esok Esok wanita di seluruh New Zealand akan memakai tudung tanda simpati terhadap umat Islam New Zealand berikutan pembunuhan kejam oleh pengganas Australia yang m...
Ajar Yusuf Buat Sarapan Sendiri Sebelum Adik Keluar Bagus Cara Didikan Hanis Zalikha Netizen

Ajar Yusuf Buat Sarapan Sendiri Sebelum Adik Keluar Bagus Cara Didikan Hanis Zalikha Netizen

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 315 hits
Pelakon Hanis Zalikha pernah memberitahu bahawa beliau dijangka akan melahirkan bayinya yang kedua pada bulan Ramadhan ataupun Hari Raya menerusi postingnya yang terdahulu Menerusi perkahwinanya bersama Hairul Azreen yang juga pelakon popul...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah