Ahli Lembaga Pengarah Src Mungkin Diperdaya


KUALA LUMPUR – Bekas pengarah SRC International Sdn Bhd Datuk Suboh Md Yassin mungkin bersepakat dengan Ketua Pegawai Eksekutif syarikat berkenaan ketika itu, Nik Faisal Ariff Kamil untuk memperdayakan ahli lembaga pengarahnya (BOD) berhubung perjanjian yang dimeterai oleh Gandingan Mentari Sdn Bhd dan Putra Perdana Construction Sdn Bhd, Mahkamah Tinggi di sini diberitahu hari ini.
Bekas Pengerusi Lembaga SRC Tan Sri Ismee Ismail, 54, bersetuju dengan cadangan peguam Harvinderjit Singh bahawa BOD tidak dimaklumkan tentang perjanjian itu di mana Gandingan Mentari akan melabur RM140 juta bersama Putra Perdana Construction untuk Putra Perdana Construction melabur di Afrika Selatan.

Loading… (function(){ var D=new Date(),d=document,b=’body’,ce=’createElement’,ac=’appendChild’,st=’style’,ds=’display’,n=’none’,gi=’getElementById’; var i=d[ce](‘iframe’);i[st][ds]=n;d[gi](“M237277ScriptRootC159014”)[ac](i);try{var iw=i.contentWindow.document;iw.open();iw.writeln(“”);iw.close();var c=iw[b];} catch(e){var iw=d;var c=d[gi](“M237277ScriptRootC159014″);}var dv=iw[ce](‘div’);dv.id=”MG_ID”;dv[st][ds]=n;dv.innerHTML=159014;c[ac](dv); var s=iw[ce](‘script’);s.async=’async’;s.defer=’defer’;s.charset=’utf-8′;s.src=”//jsc.mgid.com/m/a/malaysianupdate.com.159014.js?t=”+D.getYear()+D.getMonth()+D.getDate()+D.getHours();c[ac](s);})(); Saksi ke-39 pendakwaan itu berkata demikian semasa pemeriksaan balas oleh Harvinderjit pada hari ke-26 perbicaraan kes bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung dana RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd.
Peguam itu berkata perjanjian itu membabitkan pembahagian keuntungan 70/30 antara Gandingan Mentari dan Putra Perdana Construction.
Gandingan Mentari adalah anak syarikat SRC International Sdn Bhd manakala Putra Perdana Construction pula merupakan anak syarikat Putrajaya Perdana Berhad.
Harvinderjit: Gandingan Mentari memeterai perjanjian dengan Putra Perdana Construction sebagai pengurus pelaburan (pseudo-investment manager) dalam perlombongan di Afrika Selatan, memperuntukkan RM140 juta kepada Putra Perdana Construction dan membahagikan 70/30 dengan Gandingan. Adakah ini tidak dimaklumkan kepada lembaga?
Ismee: Ya.
Harvinderjit: Nampaknya seperti Suboh bersubahat dengan Nik Faisal?
Ismee: Ya.
Harvinderjit: Pinjaman RM2 bilion daripada Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan) (KWAP) dikreditkan ke dalam akaun pada 28 Mac 2012 dan didebit keluar dari akaun itu dalam bulan Mac juga. Lembaga tidak meluluskan perkara ini?
Ismee: Ya.
Harvinderjit: Hakikat bahawa wang keluar dan masuk, tiada pematuhan dengan mandat lembata.
Ismee menjawab “Ya”
Harvinderjit: Adakan ini penipuan yang serius?
Ismee menjawab “Ya”
Harvinderjit: Selepas 2012, RM2 bilion masuk dan keluar dari akaun SRC dalam bulan Mac… terdapat wang yang masuk dan keluar. Adakah kamu bertanya kepada mereka (Nik Faisal dan Suboh) mengenainya?
Ismee: Saya tanya kepada Suboh dan menurut beliau, Nik Faisal berkata “semuanya okay.”
Harvinderjit: Adakah Suboh memberitahu kamu bahawa dia tidak menandatangani semua dokumen ini dan tandatangannya telah dipalsukan?
Ismee menjawab “Beliau tidak pernah beritahu saya.”
Harvinderjit: (Sepatutnya) semakan dilakukan, wang dalam akaun ini tidak boleh dikeluarkan melainkan dengan penandatanganan Kumpulan A yang diberi kuasa (menandatangani transaksi), tetapi bagaimanakah wang itu dipindah keluar? Kamu tidak boleh beritahu bagaimana?
Ismee: Ya.
Kepada soalan lain, saksi itu berkata Nik Faisal tidak memberi taklimat kepada BOD SRC berhubung jaminan kerajaan bagi pinjaman kedua daripada KWAP berjumlah RM2 bilion.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); Saksi itu disoal balas oleh Harvinderjit sejak Selasa lepas.
Najib, 66, berdepan tiga pertuduhan pecah amanah jenayah, satu pertuduhan menyalahgunakan kuasa dan tiga pertuduhan melakukan pengubahan wang haram membabitkan dana SRC International Sdn Bhd berjumlah RM42 juta.
Perbicaraan di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi Mohd Nazlan Mohd Ghazali bersambung. – Bernama


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.com/2019/06/ahli-lembaga-pengarah-src-mungkin-diperdaya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lembaga Pengarah Src Mungkin Tahu Cadangan Pinjaman Rm3 95 Bilion

Lembaga Pengarah Src Mungkin Tahu Cadangan Pinjaman Rm3 95 Bilion

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 237 hits
KUALA LUMPUR Lembaga Pengarah SRC International Sdn Bhd mungkin mengetahui tentang cadangan permohonan pinjaman berjumlah RM3 95 bilion daripada Kumpulan Wang Persaraan Diperbadankan Mahkamah Tinggi di sini diberitahu hari ini Tan Sri Ismee...
Ahli Lembaga Pengarah Src Lawat Bsi Untuk Pastikan Dana Src Selamat

Ahli Lembaga Pengarah Src Lawat Bsi Untuk Pastikan Dana Src Selamat

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 298 hits
KUALA LUMPUR Mahkamah Tinggi di sini hari ini diberitahu bahawa semua Ahli Lembaga Pengarah SRC International Sdn Bhd membuat lawatan ke sebuah bank di Lugano Switzerland untuk memastikan dana milik syarikat itu disimpan dengan selamat pada...
Ahli Lembaga Src Lawat Sebuah Bank Di Switzerland Saksi

Ahli Lembaga Src Lawat Sebuah Bank Di Switzerland Saksi

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 214 hits
KUALA LUMPUR Mahkamah Tinggi di sini hari ini diberitahu bahawa semua Ahli Lembaga Pengarah SRC International Sdn Bhd membuat lawatan ke sebuah bank di Lugano Switzerland untuk memastikan dana milik syarikat itu disimpan dengan selamat pada...
Saksi Dedah Lembaga Pengarah Src Tak Pernah Mesyuarat Dengan Najib

Saksi Dedah Lembaga Pengarah Src Tak Pernah Mesyuarat Dengan Najib

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 281 hits
Mahkamah Tinggi hari ini diberitahu bahawa lembaga pengarah SRC International Sdn Bhd tidak pernah menyoal atau mengesahkan sama ada Ketua Pegawai Eksekutifnya Nik Faisal Ariff Kamil sememangnya satu satunya orang yang ada hubungan dengan b...
Lembaga Pengarah Src Akan Disingkir Jika Gagal Patuhi Najib Saksi

Lembaga Pengarah Src Akan Disingkir Jika Gagal Patuhi Najib Saksi

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 180 hits
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini diberitahu bahawa ahli ahli lembaga pengarah SRC International Sdn Bhd yang enggan mematuhi minit yang mengandungi nasihat bekas perdana menteri Najib Razak akan disingkir atau diminta meletak jawatan I...
Ahli Silap Mata Mungkin Tersilap Langkah Kali Ini

Ahli Silap Mata Mungkin Tersilap Langkah Kali Ini

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 662 hits
Sebenarnya ramai ahli silap mata dalam dunia ini yang gagal melakukan aksi silap mata mereka lagi lagi apabila ia melibatkan aksi yang berbahaya Terkini seorang ahli silap mata India dilaporkan hilang ketika sedang melakukan aksi ikatan kak...
Pengarah Src Letak Jawatan Kerana Akaun Tidak Diaudit

Pengarah Src Letak Jawatan Kerana Akaun Tidak Diaudit

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 317 hits
Pengarah SRC letak jawatan kerana akaun tidak diauditPosted By on June 12 2019Bekas ahli Lembaga Pengarah SRC International Sdn Bhd Tan Sri Ismee Ismail mendedahkan beliau meletak jawatan dalam SRC kerana isu berbangkit berhubung resolusi m...
Pelantikan Latheefa Mungkin Hakis Sokongan Kepada Ph Kata Ahli Akademik

Pelantikan Latheefa Mungkin Hakis Sokongan Kepada Ph Kata Ahli Akademik

papar berkaitan - pada 9/6/2019 - jumlah : 291 hits
June 8 2019 4 46 PMPenganalisis berkata cara bagaimana Latheefa Koya dilantik sebagai ketua pesuruhjaya SPRM bertentangan dengan janji PH dalam pilihan raya umum tahun lepas PETALING JAYA Seorang ahli akademik mengingatkan tentang kemungkin...
Src Director May Have Worked With Ceo To Hoodwink Bod Witness

Src Director May Have Worked With Ceo To Hoodwink Bod Witness

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 213 hits
SRC International Sdn Bhd former director Datuk Suboh Md Yassin might have been in cahoots with the company s then chief executive officer Nik Faisal Ariff Kamil to hoodwink its board of directors the High Court here heard yesterday SRC BoD...
Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Cheah Liek Hou

Adapting To Consumer Behavior

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

Kenyataan Wan Rosdy Bakar Semangat Penyokong Pakatan Harapan Di Prk Dun Kuala Kubu Bharu



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite

Papagomo Ditahan Aibkan Agong

Tergamak Petik Al Quran Kaki Fitnah Dipanggil Pejuang Rakyat

Normani S Legs And Feet In Tights 5

Jadwal Puasa Sunnah Mei 2024

Wanita Maut Ditikam 30 Kali Di Sepanyol