Ahli Lembaga Src Lawat Sebuah Bank Di Switzerland Saksi


KUALA LUMPUR – Mahkamah Tinggi di sini, hari ini diberitahu bahawa semua Ahli Lembaga Pengarah SRC International Sdn Bhd membuat lawatan ke sebuah bank di Lugano, Switzerland untuk memastikan dana milik syarikat itu disimpan dengan selamat, pada September 2013.
Bekas ahli lembaga pengarah SRC, Tan Sri Ismee Ismail berkata, seluruh ahli lembaga pengarah syarikat itu pergi ke ibu pejabat Bank BSI Limited, yang kini dikenali sebagai EFG International di Lugano, Switzerland untuk memastikan dana yang disimpan masih ada di bank.

Loading… (function(){ var D=new Date(),d=document,b=’body’,ce=’createElement’,ac=’appendChild’,st=’style’,ds=’display’,n=’none’,gi=’getElementById’; var i=d[ce](‘iframe’);i[st][ds]=n;d[gi](“M237277ScriptRootC159014”)[ac](i);try{var iw=i.contentWindow.document;iw.open();iw.writeln(“”);iw.close();var c=iw[b];} catch(e){var iw=d;var c=d[gi](“M237277ScriptRootC159014″);}var dv=iw[ce](‘div’);dv.id=”MG_ID”;dv[st][ds]=n;dv.innerHTML=159014;c[ac](dv); var s=iw[ce](‘script’);s.async=’async’;s.defer=’defer’;s.charset=’utf-8′;s.src=”//jsc.mgid.com/m/a/malaysianupdate.com.159014.js?t=”+D.getYear()+D.getMonth()+D.getDate()+D.getHours();c[ac](s);})(); Beliau berkata demikian semasa pemeriksaan utama oleh Timbalan Pendakwa Raya Datuk Ishak Mohd Yusoff pada hari ke-21 perbicaraan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung penyelewengan dana SRC International berjumlah RM42 juta.
Ishak: Pada September 2013 (merujuk kepada minit SRC International untuk tahun itu), adakah Tan Sri pergi ke Switzerland?
Ismee: Ada. Semua ahli lembaga pengarah termasuk saya, Datuk Rashidi Che Omar, Datuk Suboh Mat Yassin, Nik Faisal Ariff Kamil.
Ishak: Adakah lawatan ini atas kebenaran pemegang saham?
Ismee: Ini adalah inisiatif yang dibuat oleh pihak pengurusan. Saya tidak maklum sekiranya ada persetujuan daripada pemegang saham atau tidak.
Ishak: Kenapa kena pergi?
Ismee: Kita perlu pergi kerana banyak isu berbangkit mengenai dana di Switzerland. Kita perlu mengkaji bank tersebut kerana sebelum ini pihak pengurusan hanya bercerita sahaja. Kami pergi untuk mendapatkan kepastian bahawa wang kami selamat di BSI Bank.
Ketika ditanya Ishak mengenai pihak pengurusan yang dimaksudkan, bekas Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Tabung Haji itu menjawab Nik Faisal Ariff Kamil selaku Ketua Pegawai Eksekutif SRC International.
Ishak: Jadi apa hasil lawatan Tan Sri ke bank itu?
Ismee: Secara peribadi saya berasa lega kerana BSI adalah bank yang besar.
Ishak: Mengapa penting untuk pastikan wang itu ada di BSI?
Ismee: Untuk pastikan wang masih di sana, sangat penting untuk kita pastikan perkara itu. Untuk memastikan dana kita masih di sana, dideposit dalam bank.
Ishak: Macam mana Tan Sri tahu wang itu benar-benar di sana?
Ismee: Mereka tidak tunjuk wang itu tetapi kami berjaya mengadakan pertemuan dengan beberapa pegawai paling kanan, saya rasa kami bertemu dengan presiden (bank berkenaan). Saya tak ingat nama mereka, mereka berikan penjelasan tentang operasi bank. Kami berasa lega kerana wang itu ada di sana.
Ketika dirujuk kepada satu minit mesyuarat yang menyebut sebahagian wang di Switzerland dibawa pulang pada sesi lawatan itu, saksi pendakwaan ke-39 itu berkata ia dibawa pulang kerana masih belum digunakan untuk pelaburan sepatutnya.
Katanya, antara bahagian wang yang dibawa pulang adalah dana yang masih belum dilaburkan untuk usahasama dengan syarikat pelaburan Abu Dhabi, Aabar Investments.
Terdahulu, ketika ditanya Ishak mengenai siapa yang ditugaskan untuk merekod semua minit mesyuarat ahli lembaga pengarah SRC dari 2011 sehingga 2013, Ismee berkata ia disediakan oleh Terence Geh yang mewakili setiausaha syarikat SRC.
Ditanya mengenai minit mesyuarat ahli lembaga pengarah pada 2013, yang tidak mempunyai tandatangannya, selaku pengerusi mesyuarat itu, Ismee berkata beliau tidak tahu mengenai perkara itu.
“Lazimnya kesemua minit mesyuarat akan diserahkan kepada saya untuk ditandatangani namun minit yang dirujuk ketika ini (2013) tiada tandatangan saya. Bagaimanapun, saya hanya menyedari perkara itu semasa disoal siasat oleh pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia. Tiada salinan yang ditandatangani.”

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); Kepada soalan Ishak, sama ada beliau mengetahui di mana minit mesyuarat tahun 2013 yang ditandatanganinya, Ismee berkata: “saya tidak tahu dan tidak maklum”.
Perbicaraan di hadapan Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali bersambung esok.- Bernama


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.com/2019/06/ahli-lembaga-src-lawat-sebuah-bank-di-switzerland-saksi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ahli Lembaga Pengarah Src Lawat Bsi Untuk Pastikan Dana Src Selamat

Ahli Lembaga Pengarah Src Lawat Bsi Untuk Pastikan Dana Src Selamat

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 296 hits
KUALA LUMPUR Mahkamah Tinggi di sini hari ini diberitahu bahawa semua Ahli Lembaga Pengarah SRC International Sdn Bhd membuat lawatan ke sebuah bank di Lugano Switzerland untuk memastikan dana milik syarikat itu disimpan dengan selamat pada...
Saksi Dedah Lembaga Pengarah Src Tak Pernah Mesyuarat Dengan Najib

Saksi Dedah Lembaga Pengarah Src Tak Pernah Mesyuarat Dengan Najib

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 279 hits
Mahkamah Tinggi hari ini diberitahu bahawa lembaga pengarah SRC International Sdn Bhd tidak pernah menyoal atau mengesahkan sama ada Ketua Pegawai Eksekutifnya Nik Faisal Ariff Kamil sememangnya satu satunya orang yang ada hubungan dengan b...
Najib Trial Day 21 Src Board Went To Switzerland To Check If Money Still In The Bank

Najib Trial Day 21 Src Board Went To Switzerland To Check If Money Still In The Bank

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 322 hits
The criminal trial of former prime minister Najib Abdul Razak involving the alleged misappropriation of funds from SRC International Sdn Bhd enters its 21st today at the High Court in Kuala Lumpur Malaysiakini brings you live reports of the...
Lembaga Pengarah Src Mungkin Tahu Cadangan Pinjaman Rm3 95 Bilion

Lembaga Pengarah Src Mungkin Tahu Cadangan Pinjaman Rm3 95 Bilion

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 234 hits
KUALA LUMPUR Lembaga Pengarah SRC International Sdn Bhd mungkin mengetahui tentang cadangan permohonan pinjaman berjumlah RM3 95 bilion daripada Kumpulan Wang Persaraan Diperbadankan Mahkamah Tinggi di sini diberitahu hari ini Tan Sri Ismee...
Najib Ada Kawalan Sepenuhnya Dalam Pentadbiran Src Saksi

Najib Ada Kawalan Sepenuhnya Dalam Pentadbiran Src Saksi

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 308 hits
Mahkamah Tinggi hari ini diberitahu bahawa bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mempunyai kawalan sepenuhnya terhadap pentadbiran syarikat SRC International Sdn Bhd berdasarkan pindaan kepada undang undang tubuh syarikat Bekas A...
Nik Faisal Jadi Perantara Antara Src Dan Najib Kata Saksi Perbicaraan Ismee Ismail

Nik Faisal Jadi Perantara Antara Src Dan Najib Kata Saksi Perbicaraan Ismee Ismail

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 332 hits
KES NAJIB Nik Faisal Ariff Kamil adalah perantara antara lembaga pengarah SRC International dengan bekas perdana menteri Najib Razak kata saksi perbicaraan Ismee Ismail Ismee yang merupakan bekas pengerusi lembaga pengarah syarikat itu berk...
Selepas Berkonspirasi Dengan Saksi Kes Kini Shukri Kp Sprm Arah Sekat Peguam Najib Akses Fail Bank

Selepas Berkonspirasi Dengan Saksi Kes Kini Shukri Kp Sprm Arah Sekat Peguam Najib Akses Fail Bank

papar berkaitan - pada 10/6/2019 - jumlah : 741 hits
Kekalahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia pada kes berprofil tinggi bekas Exco Johor Datuk Abdul Latif Bandi bersama anaknya Ahmad Fauzan Hatim dan perunding hartanah Amir Shariffuddin Abd Raub tanpa dipanggil membela diri sangat mem...
Majlis Agama Gesa Sebuah Parti Politik Henti Kutip Infaq Wajib Ramadan

Majlis Agama Gesa Sebuah Parti Politik Henti Kutip Infaq Wajib Ramadan

papar berkaitan - pada 1/6/2019 - jumlah : 367 hits
Bernama GEORGE TOWN Majlis Agama Islam Pulau Pinang menggesa sebuah parti politik yang didakwa mengutip infaq wajib Ramadan sebanyak RM7 supaya segera memberhentikan tindakan itu Yang Dipertua Abdul Malik Abul Kassim berkata pihaknya meneri...
Bayi Ini Termungil Di Dunia Saat Lahir Beratnya Sama Dengan Sebuah Apel

Bayi Ini Termungil Di Dunia Saat Lahir Beratnya Sama Dengan Sebuah Apel

papar berkaitan - pada 31/5/2019 - jumlah : 164 hits
Si bayi lahir prematur pada usia kandungan 23 pekan tiga hari dari yang seharusnya 40 pekan dalam kandungan Dokter mengatakan kepada ayahnya bayi itu diperkirakan hanya akan bertahan satu jam sebelum meninggal
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis