10 Tips Pertama Kali Ke Pulau Perhentian


Okay, siapa dekat sini ada plan untuk pergi ke Pulau Perhentian? tips untuk pertama kali ke Pulau Perhentian. Harap tips ini berguna kepada mereka yang merancang untuk ke Pulau Perhentian terutama yang pertama kali datang ke Pulau Perhentian.
Bercuti Ke Pulau Perhentian. 1.Pilih area pulau yang bersesuaian.
Untuk pengetahuan semua, Pulau Perhentian ini ada beberapa bahagian dan amatlah penting apabila memilih tempat penginapan. Boleh tengok peta bawah.

BACA : Penginapan Murah di Jepun! Hotel Ini Tawar Bilik Serendah RM4.95 Semalam Tetapi Ada Peraturan Pelik Korang Perlu Setuju
Okay dari map ni korang boleh tengok ada area Fisherman, Long Beach, Coral Bay. Setiap chalet dekat Pulau Perhentian ada kelebihan masing-masing.
Contohnya kalau korang jenis lepak malam, nak tengok pertunjukan api , korang boleh stay dekat area Long Beach.
Kalau korang nak tengok sunset boleh stay dekat area Coral Bay, kalau nak duduk kawasan kampung and makan murah boleh stay dekat Fisherman Village and boleh tengok masjid baru dekat Pulau Perhentian.
Kalau nak stay dekat Fisherman Village, korang boleh stay dekat Sealife Inn. Sebelum nie tinggal sana and serius harga makanan jauh berbeza lagi murah dengan area Long Beach, mungkin sebab kawasan kampung ikut harga orang sana.
Website : http://perhentiansealifeinn.com/
Whatsapp Enquiry : +60142128764 (Encik Nazir)
Instagram : https://instagram.com/sealifeinn/
2.Jika naik flight, pastikan  ke Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra Kota Bharu, Kelantan
Pasti ramai yang tersalah beli tiket kapal terbang  ke Lapangan Terbang dekat Terengganu. Yelaa, Diorang semua ingat yang Pulau Perhentian kan terletak di Terengganu jadi kena turun kapal terbang kat sana.

Sebenarnya kalau nak ke Pulau Perhentian, korang kena naik bot dekat Jeti Kuala Besut. Kalau dari Terenganu, kena drive and ambil masa lebih kurang 2 jam ke jeti Kuala Besut. Kalau teksi? Lebih dari Rm100.
Cantik Airport dekat Kuala Terengganu ni Hehehe 🙂 3.Kena tahu jadual bot sebelum booking flight or bus supaya tak tunggu lama or tergesa-gesa
Untuk pengetahuan korang, bot ke Pulau Perhentian adalah dari pukul 9 pagi-4.30 petang. Biasanya diorang akan berlepas bila bot dah penuh dengan penumpang. Kalau balik ke jeti, ada 3 waktu iaitu 8 pagi, 12 tengahari dan 4 petang.
Tapi kalau korang punya trip diuruskan oleh ejen, diorang dah bagitau korang siap-siap tentang waktu bot ni.
Korang kena tahu, waktu jadual bot supaya korang boleh budget masa dan tidak terlepas bas or kapal terbang untuk pulang.
4.Pemilihan pakej yang sesuai
Kalau korang check online, sebenarnya pelbagai pakej yang ada kalau korang hendak ke Pulau Perhentian.
Masa pilih pakej untuk ke Pulau Perhentian,check dengan ejen iday :
+ Berapa checkpoint untuk pakej snorkeling dan dimana checkpoint itu (makesure ada shark checkpoint Hehe)
+ Siapa akan handle kalau perlu perkhidmatan bot melawat sekitar pulau.

Ada perkhidmatan sewa waterproof camera and berapa? Adakah pakej termasuk makan? makan ape? kalau without makan, harga pakej boleh kurang?
Dicadangkan pilih Sealife Inn, and serius puas hati dengan pakej yang disediakan. Siap ada BBQ lagi. Kalau korang nak pergi bersama kawan-kawan, ida recommend sangat Sealife Inn sebab dia ada bilik untuk 3 orang, 6 orang dan 10 orang.

Website : http://perhentiansealifeinn.com/
Whatsapp Enquiry : +60142128764 (Encik Nazir)
Instagram : https://instagram.com/sealifeinn/
5 . Jangan lupa bawa Selipar! Kasut boleh bawa jika ada plan nak jungle trekking
Kalau korang tiada plan untuk jungle trekking, disyorkan pakai selipar or croc. Tapi kalau plan nak panjat tangga Kincir Angin tu, korang boleh bawa kasut.
Bila korang snorkeling, korang takkan pakai apa-apa, hati hati takut terkena terumbu karang, boleh luka tau.

Pastikan bawa selipar, kalau tak terpaksa beli selipar dekat sana. Kalau beli area Long Beach atau tempat tumpuan tourist, agak mahal. Kalau korang beli dekat kedai runcit area Fisherman Village, dapat murah.
6.Pemilihan bag dan pakaian yang sesuai
Jangan bawa bag yang ada roda semua tu ye, susah nanti nak angkut masuk bot.

Pakaian pon penting, sila bawa baju yang bersesuaian. Kalau kawasan kampung, memang dilarang sama sekali memakai pakaian yang menjolok mata. Bikini Bikini, No No! Haha

Bawa bag kedap udara supaya bila atas bot, korang boleh letak barang berharga seperti wallet or phone dalam bag tu.
7.Bawa duit or wallet semasa snorkeling.Oh sila bawa cash yang cukup bila ke Pulau Perhentian
Kenapa bawa duir or wallet? Semasa snorkeling, bila waktu lunch, diorang akan berhenti makan di kedai dekat Fisherman Village.
Ada beberapa pelancong yang terpaksa pinjam duit dengan guide sebab tak bawa duit. Kecuali korang punya pakej memang ada lunch sekali. Tapi apa-apa, kena confirm dengan ejen.

BACA : Bapa Ini Bawa Lari Anak Dia Ke Vietnam Selama 24 Hari Dan Tinggalkan Isteri Dia Di Rumah
Nak Stay Kat Mana ? Stay dekat Fisherman Village, supaya time diorang stop waktu lunch, iday boleh balik ke bilik untuk solat and ke toilet or ambil duit Hehe
Pastikan bawa cash yang mencukupi sebab dekat Pulau Perhentian tiada mesin atm.
8.Waterproof Camere, sewa atau sendiri
Serius, kalau datang ke Pulau Perhentian dan ada pakej untuk snorkeling, mesti ada waterproof camera atau sewa dekat chalet kalau available.
Alhamdulillah, masa dekat Pulau Perhentian hari tu, sewa dengan chalet and siap ada bantuan ambil gambar dari guide.


Gambar-gambar macam ni la nanti nak tunjuk dekat kawan-kawan. Kenangan gitu 🙂
Pakej bersama makanan atau tidak? Kalau stay dekat Fisherman Village, jangan ambil pakej makanan. Sebab bila sebut tentang kampung nelayan, banyak kedai-kedai makan yang ada and murah. Mana taw dapat kurangkan harga pakej. Hehehe
Tempat lain tak sure, tapi kalau kat Pulau ni, Fisherman Village je yang offer makanan murah. Bayangkan burger kat sini RM3 je. Malam tu, iday lepak dekat Long Beach, burger harga RM15. Rasa lebih kurang je.
Oh, dekat Fisherman Village ada jual ABC terbaik! Iday suka sebab ABC yang klasik dulu-dulu, takde pewarna yang macam-macam. Lupa pulak nak ambil gambar. Hahaha
9.Tudung Inner untuk Snorkeling
Pada wanita-wanita betudung, bawa lah inner untuk snorkeling. Hahaha Hari tu iday pakai Bawal and sangat tak bagi kerjasama. Asal pakai goggles, tudung ke belakang.

10.Check la tips usual bila pergi pantai or pulau macam pakai sunblock, bawa baju ape semua.
Semoga berguna untuk mereka yang pertama kali nak ke Pulau Perhentian.
Untuk pengetahuan korang, mana-mana chalet or hotel akan cuti selama 3 bulan semasa musim tengkujuh. Jangan nanti mentang-mentang Air Asia buat promo, korang pergi booking flight.

Website : http://perhentiansealifeinn.com/
Whatsapp Enquiry : +60142128764 (Encik Nazir)
Instagram : https://instagram.com/sealifeinn/
Terima kasih kerana membaca 10 tips pertama kali ke Pulau Perhentian. Kalau ada tips lain boleh kongsikan di ruangan komen dibawah and kalau rasa tips ni berguna, boleh share! 🙂
Sumber : https://www.sayaiday.com/
The post 10 Tips Pertama Kali ke Pulau Perhentian appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suaraviral.org/10-tips-pertama-kali-ke-pulau-perhentian/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Panduan Dan Tips Bercuti Ke Pulau Langkawi Buat Pengunjung Kali Pertama

Panduan Dan Tips Bercuti Ke Pulau Langkawi Buat Pengunjung Kali Pertama

papar berkaitan - pada 26/11/2019 - jumlah : 574 hits
Dekat negara kita ini ada banyak destinasi percutian yang menarik Tak perlu sampai nak keluar negara dan berhabis sampai belasan ribu ringgit kalau nak luangkan masa bersama keluarga mahupun insan yang tersayang Bertuahnya kita di Malaysia ...
Pertama Kali Muncul Di Depan Publik Setelah 2 Tahun Penampilan Kim Woo Bin Bikin Lega Penggemar

Pertama Kali Muncul Di Depan Publik Setelah 2 Tahun Penampilan Kim Woo Bin Bikin Lega Penggemar

papar berkaitan - pada 23/11/2019 - jumlah : 283 hits
Sempat menyampaikan pidato singkat Woo bin ungkapkan terima kasihnya kepada publik yang selama ini mendukungnya
Hukum Memberi Salam Pertama Dua Kali Ketika Solat

Hukum Memberi Salam Pertama Dua Kali Ketika Solat

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 353 hits
SOALAN Adakah sah solat saya sekiranya saya memberi salam ke sebelah kanan dua kali kerana saya ingin memperbetulkan bacaan salam sebelah kanan saya yang pertama Lalu selepas membetulkan salam sebelah kanan saya memberi salam sebelah kiri A...
Awal Scha Berlakon Bersama Buat Pertama Kali

Awal Scha Berlakon Bersama Buat Pertama Kali

papar berkaitan - pada 21/11/2019 - jumlah : 353 hits
PASANGAN selebriti terkenal Awal Ashaari dan Scha Alyahya atau dikenali sebagai Schawal buat pertama kali berlakon bersama sepanjang tujuh tahun berkahwin Awal dan Scha muncul dalam program dan drama pendek Misi Rumah Impian yang akan bersi...
Bukan Pertama Kali Timbalan Presiden Tidak Rasmi Kongres Kata Pemuda Pkr

Bukan Pertama Kali Timbalan Presiden Tidak Rasmi Kongres Kata Pemuda Pkr

papar berkaitan - pada 25/11/2019 - jumlah : 351 hits
Ketua Pemuda PKR Akmal Nasir ketika sidang media Majlis Pimpinan AMK di Ibu Pejabat PKR hari ini PETALING JAYA Ketua Pemuda PKR berkata bukan kali pertama penganjuran kongres parti itu dirasmi oleh individu selain timbalan presiden Akmal Na...
Remaja Buta Warna Menangis Pertama Kali Lihat Warna Sebenar Lepas Pakai Kaca Mata Khas

Remaja Buta Warna Menangis Pertama Kali Lihat Warna Sebenar Lepas Pakai Kaca Mata Khas

papar berkaitan - pada 1/12/2019 - jumlah : 358 hits
Satu momen mengharukan telah tular di media sosial yang menyaksikan seorang kanak kanak buta warna buat pertama kalinya boleh melihat warna sebenar apabila dia memakai kaca mata khas Momen yang dirakam di sebuah sekolah di Cottonwood Minnes...
Bercuti 3 Hari 2 Malam Di Pulau Redang Terengganu Tips Itinerary Dan Harga Pakej

Bercuti 3 Hari 2 Malam Di Pulau Redang Terengganu Tips Itinerary Dan Harga Pakej

papar berkaitan - pada 21/11/2019 - jumlah : 580 hits
Bercuti 3 Hari 2 Malam di Pulau Redang Terengganu Tips Itinerary Dan Harga Pakej Punyalah lama entry ni tersangkut dalam draft Alhamdulillah plan mama adik beradik untuk bercuti bersama sama akhirnya terlaksana jua itu pun kami terkilan seb...
Kali Pertama Ke Frogasia Leaps Of Knowledge Rugi Pulak Rasa

Kali Pertama Ke Frogasia Leaps Of Knowledge Rugi Pulak Rasa

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 338 hits
Pada 23 November yang lalu saya berkesempatan untuk menyertai Leaps of Knowledge 2019 anjuran Frogasia Berlangsung hilang gemilang di JW Marriot Hotel Kuala Lumpur perhimpunan ini menghimpunkan ramai speaker luar dan dalam negara yang manta...
Pria 70 Tahun Nikahi Wanita 20 Tahun Baru Pertama Kali Menikah Dan Beri Mahar Rp 9 3 Milyar

Pria 70 Tahun Nikahi Wanita 20 Tahun Baru Pertama Kali Menikah Dan Beri Mahar Rp 9 3 Milyar

papar berkaitan - pada 20/11/2019 - jumlah : 268 hits
Pria 70 tahun yang menikahi wanita usia 20 tahun viral media sosial Pernikahan tersebut merupakan pernikahan pertama sang pria dengan mahar Rp 9 3 Milyar Dilansir Oriental Daily viralnya pernikahan itu bermula dari unggahan halaman Facebook...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord