Kali Pertama Ke Frogasia Leaps Of Knowledge Rugi Pulak Rasa


Pada 23 November yang lalu saya berkesempatan untuk menyertai Leaps of Knowledge 2019 anjuran Frogasia. Berlangsung hilang gemilang di JW Marriot Hotel, Kuala Lumpur perhimpunan ini menghimpunkan ramai speaker luar dan dalam negara yang mantap dan menyengat.

Adiwira PAK21 di Frogasia Leaps of Knowledge 2019

Langsung dari Majlis Edufluencers bersama Guru Adiwira PAK21 yang lain macam Ustaz Asrulnizam, Cikgu Stephen, Cikgu Stefanus dan Cikgu Halizah, ini kali Pertama saya hadir ke Leaps of Knowledge. Hehehehe..

Bukan kerana taknak ikut sebelum nih. Tapi sebab tarikh pada tahun-tahun sbeelumnya tu memang tak cun, ada saja program. So memang tak sempat nak join lagi. Tapi alhamdulillah dapat jugak join untuk yang tahun nih punya.

Selain itu juga kehadiran saya kali ini adalah sebagai tanda sokongan saya kepada rakan dan kenalan di Frogasia yang saya dah kenal sebelum nih. Macam Hafizi, Azima, Usha, Hafiz dan ramai lagi. Semua nih orang baik yang tak sampai hati plak saya nak tolak ajakan mereka.



So masa nak menunggu majlis bermula, ada banyak Permainan educational yang disediakan. Banyak juga yang menarik dan menghiburkan. Sempat lah kami Cuba beberapa Permainan.




Bila majlis bermula maka terus ambik tempat dan dapat lah jumpa lebih ramai lagi guru-guru aktif lagi cukup bersemangat. Puji betul bab nih. Sanggup jer cikgu-cikgu nih datang untuk cari ilmu walaupun kena bayar yuran.


Banyak perkongsian menarik pada hari ini. Contohnya daripada perkongsian daripada Top 50 Global Teacher daripada India, Swaroop Rawal juga daripada Pegawai Varkey Foundation sendiri iaitu Michael Picauad yang banyak berkongsi kisah menarik usaha dan pengorbanan guru di serata dunia.






Highlight perkongsian dan juga perkongsian terbaik untuk hari itu saya berikan pada sesi dialog bersama Puan Sri Sherina Aris, Tokoh pendidik yang memang banyak pengalaman menarik dan kisah yang menginspirasikan.

Diselang seli dengan lawak jenaka nya yang bersahaja, jiwa guru nya jelas terpancar dari setiap tutur kata beliau. Sangat menyenangkan!

Selesai sesi Keynote speaker kami bergerak ke sesi selari. Dan sesi yang kami pilih adalah perkongsian daripada seorang guru dari UK bagaimana VLE FROG digunakan dengan sangat baik untuk beliau jalanan pdpc dan dokumentasikan semua program sekolah.





Pendekatan utama beliau adalah lawatan ke tapak pembelajaran, yang sememabgnya kita akui banyak memberi kesan positif kepada murid. Perkara yang sama juga boleh berlaku di Malaysia jika beberapa urusan dan prosedur bawak murid keluar dipermudahkan. Setuju tak?

Oleh kerana saya dan Ustaz Asrul kena bertolak balik ke Kedah awal, maka kami tinggal kan majlis selepas makan tengah ari. Sayang juga nak tinggal sebab petang pun ada sesi perkongsian yang menarik, terutamanya dari Sir Soonufat, Cikgu Bahasa Inggeris dari Kedah yang juga rakan saya. Tapi, apa boleh buat..

Cikgu Aman pun ada kat Leaps of Knowledge 2019

Secara keseluruhannya, saya merasa kan Leaps of Knowledge 2019 oleh Frogasia nih merupakan satu inisiatif yang sangat baik dalam menghimpunkan guru- guru yang sentiasa bersemangat dan bermotivasi nak mencari ilmu baharu. Macam satu gathering orang orang positif untuk satu tujuan yang Sama sama nak baiki diri.

Saya jumpa dengan sangat ramai guru yang bagus, lagi aktif sepanjang sehari berlangsung program. Dan semua juga cukup positif dengan perkara perkara macam nih. Thumbs up untuk yang ini!






Pengisian juga menarik dan membuka mata. Walau bagaimana pun cadangan saya perbanyakkanlah perkongsian daripada local talent. Seperti yang kita ketahui di Malaysia juga ramai guru guru hebat yang kita boleh ketengahkan.

Mentaliti bahawa  'orang luar' tu lebih bagus, patut kita tolak tepi, sedangkan kita juga punya talent yang menyerlah hingga diberi pengiktirafan luar. Kenapa kita tak ketengahkan dan tunjuk kepada orang luar bahawa kita juga lubuk guru guru hebat.

Seperti yang saya katakan pada awal tadi, Rugi Pulak rasanya.. So apa yang rugi? Rugi sebab tak pernah dapat join Leaps of Knowledge nih lebih awal!





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.cikguhailmi.com/2019/11/kali-pertama-ke-frogasia-leaps-of-knowledge.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Pertama Kali Dalam Hidup Aku Dengar Cina Panggil Cina Lain Munafiq

Ini Pertama Kali Dalam Hidup Aku Dengar Cina Panggil Cina Lain Munafiq

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 329 hits
Serius lawak ahli politik memang pandai main politik tapi apa yang ahli politik ni tak tahu ialah bukan semua rakyat bodoh dan naif senang termakan ayat manis ahli politik Ini juga bukti bukan semua orang Cina suka pendekatan politik DAP Bi...
Kali Pertama Beraksi Dapat Emas

Kali Pertama Beraksi Dapat Emas

papar berkaitan - pada 5/12/2019 - jumlah : 216 hits
MACAM tak percaya terpilih mewakili negara ke Sukan Sea Namun saya gembira dapat sertai pasukan bola jaring kebangsaan dan menang pula pingat emas kata pemain bola jaring negara Khairunnisa Nazri yang beraksi kali pertama di Sukan Sea Filip...
Confirm Hamil Elak Kopi 12 Minggu Pertama Jangan Ikut Sangat Rasa Tekak Tu

Confirm Hamil Elak Kopi 12 Minggu Pertama Jangan Ikut Sangat Rasa Tekak Tu

papar berkaitan - pada 4/12/2019 - jumlah : 356 hits
Tabiat minum kopi memang sesuatu yang sukar dielakkan terutamanya jika seseorang itu hantu kopi Rasa seperti tidak lengkap jika tidak menikmati minuman beraroma itu dalam sehari Apabila seseorang wanita hamil dan kebetulan pula dia penggema...
Bukan Pertama Kali Timbalan Presiden Tidak Rasmi Kongres Kata Pemuda Pkr

Bukan Pertama Kali Timbalan Presiden Tidak Rasmi Kongres Kata Pemuda Pkr

papar berkaitan - pada 25/11/2019 - jumlah : 352 hits
Ketua Pemuda PKR Akmal Nasir ketika sidang media Majlis Pimpinan AMK di Ibu Pejabat PKR hari ini PETALING JAYA Ketua Pemuda PKR berkata bukan kali pertama penganjuran kongres parti itu dirasmi oleh individu selain timbalan presiden Akmal Na...
Sejarah Zebra Cross Pertama Kali Di Dunia Pertama Sejak Tahun 1951

Sejarah Zebra Cross Pertama Kali Di Dunia Pertama Sejak Tahun 1951

papar berkaitan - pada 18/11/2019 - jumlah : 319 hits
Para pengguna jalan raya hampir pasti tahu fungsi zebra cross ini Garis belang belang mirip warna kulit zebra yang biasanya di temukan di perempatan atau pertigaan jalan ini berfungsi sebagai tempat penyeberangan jalan Namun sedikit yang ta...
Panduan Dan Tips Bercuti Ke Pulau Langkawi Buat Pengunjung Kali Pertama

Panduan Dan Tips Bercuti Ke Pulau Langkawi Buat Pengunjung Kali Pertama

papar berkaitan - pada 26/11/2019 - jumlah : 578 hits
Dekat negara kita ini ada banyak destinasi percutian yang menarik Tak perlu sampai nak keluar negara dan berhabis sampai belasan ribu ringgit kalau nak luangkan masa bersama keluarga mahupun insan yang tersayang Bertuahnya kita di Malaysia ...
10 Tips Pertama Kali Ke Pulau Perhentian

10 Tips Pertama Kali Ke Pulau Perhentian

papar berkaitan - pada 26/11/2019 - jumlah : 668 hits
Okay siapa dekat sini ada plan untuk pergi ke Pulau Perhentian tips untuk pertama kali ke Pulau Perhentian Harap tips ini berguna kepada mereka yang merancang untuk ke Pulau Perhentian terutama yang pertama kali datang ke Pulau Perhentian B...
Kali Pertama Beli Emas Public Gold Tahun 2009

Kali Pertama Beli Emas Public Gold Tahun 2009

papar berkaitan - pada 4/12/2019 - jumlah : 492 hits
Kisah ini berlaku tahun 2009 Setelah menunggu hampir dua minggu Saya menerima panggilan dari Branson Hello Sabri you ada mana i nak hantar emas Oh Branson Saya ada di rumah Waktu ni saya menetap di Dungun Ok you tunggu ya dalam masa 30 mini...
Pertama Kali Muncul Di Depan Publik Setelah 2 Tahun Penampilan Kim Woo Bin Bikin Lega Penggemar

Pertama Kali Muncul Di Depan Publik Setelah 2 Tahun Penampilan Kim Woo Bin Bikin Lega Penggemar

papar berkaitan - pada 23/11/2019 - jumlah : 284 hits
Sempat menyampaikan pidato singkat Woo bin ungkapkan terima kasihnya kepada publik yang selama ini mendukungnya
Towards More Comprehensive Pension Reform

Makanan Perlis Paling Popular

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan