10 Jenis Makanan Atasi Kadar Kolesterol Dalam Badan


10 Jenis Makanan Atasi Kadar Kolesterol Dalam Badan  | Tak kira berapa usia, kita yang pentingkan kesihatan akan sentiasa bimbang dengan kadar kolesterol dalam badan yang menjurus pada masalah jantung. 
Kolesterol adalah sejenis lemak yang diperlukan oleh tubuh untuk bekerja dengan baik. Badan anda boleh menghasilkan kolesterol dan juga mendapatkannya daripada sumber makanan. Terdapat dua jenis kolesterol iaitu kolesterol ‘baik’ dan ‘buruk’. 
10 Jenis Makanan Atasi Kadar Kolesterol Dalam Badan 
sumber: Google
Selain daripada orang dewasa, kanak-kanak juga boleh mengalami kadar kolesterol tinggi (hiperkolesterolmia). Ini boleh menyebabkan masalah kesihatan apabila mereka dewasa.
Tiga sebab kanak-kanak mempunyai kolesterol tinggi:

KeturunanDietObesiti
Perlu diketahui yang kolesterol penting bagi tubuh untuk menghasilkan:

Sel-sel membranHempeduSesetengah hormonVitamin D


Bacaan kadar kolesterol pada mg/dL 
(miligram untuk setiap desiliter):

Baik – 170 ke bawahPertengahan – 170 – 199Tinggi – 200 ke atas

10 Jenis Makanan Atasi Kadar Kolesterol Dalam Badan Kadar kolesterol boleh berubah-ubah mengikut gaya hidup dan pemakanan. Anda boleh meningkatkan kadar kolesterol baik (LDL) and mengurangkan kadar kolesterol buruk (HDL) dengan cara berikut:

Mengelakkan makanan lemak trans - Kentang goreng memang enak tetapi mempunyai asid lemak trans yang tinggi. Begitu juga marjerin dan snek-snek. Menghadkan pengambilan makanan lemak tepu - Lemak tepu paling tinggi datang daripada haiwan dan makanan berasaskan haiwan seperti mentega, susu penuh krim, keju, mayonis, lemak daging dan sebagainya. Meningkatkan pengambilan serat terutamanya serat larut - Serat larut mampu mengurangkan serapan kolesterol di dalam darah. Serat larut boleh didapati daripada makanan seperti oats dan kekacang, dan buah-buahan seperti epal dan pear. Bersenam - Aktiviti seperti berjalan, berbasikal, dan berlari adalah bagus untuk kesihatan jantung. Cuba bersenam selama 30 minit, lima kali seminggu. Berhenti merokok - Kesan daripada menghentikan tabiat merokok adalah hampir serta-merta. Dalam masa 20 minit anda berhenti merokok, tekanan darah dan kadar jantung anda akan turun. Mengurangkan pengambilan alkohol - Pengambilan alkohol dikaitkan dengan kadar HDL yang tinggi. Bagi wanita di semua peringkat umur dan lelaki berusia 65 tahun ke atas, disarankan hanya satu gelas alkohol sehari. Bagi lelaki berusia 65 tahun ke bawah pula, mereka boleh mengambil dua gelas alkohol sehari.  
Kolesterol adalah lemak lipid sterol yang bergerak melalui saluran darah dan boleh dibahagikan kepada 2 jenis utama, iaitu:

Kolesterol baik merujuk kepada lipoprotein berketumpatan tinggi (HDL)Kolesterol jahat dikenali sebagai lipoprotein berketumpatan rendah (LDL)
Kolesterol baik atau HDL, membantu menyingkirkan kolesterol daripada tubuh melalui hati. Tahap kolesterol HDL yang tinggi dapat mengurangkan risiko masalah jantung dan strok. Kolesterol LDL disebabkan pengumpulan lemak pada saluran darah, seterusnya menyekat aliran darah dan menyebabkan serangan jantung atau strok. 
Ada ke makanan turunkan kolesterol?
Ya, terdapat banyak makanan bagi turunkan kolesterol untuk dijadikan amalan setiap hari.
Diet pemakanan seseorang sememangnya memainkan peranan penting dalam menentukan tahap kolesterol individu.
Pengambilan makanan yang dapat menjaga tahap keseimbangan kolesterol boleh membantu mencegah masalah kesihatan, termasuklah serangan jantung atau angin ahmar.


Dalam 10 makanan buat turun kolesterol ini ada yang anda tidak suka tapi kena mulakan selera untuk suka kerana makanan ini dapat mengurangkan faktor risiko lain yang menyumbang kepada penyakit jantung.
10 Jenis Makanan Atasi Kadar Kolesterol Dalam Badan
sumber : Google 
1. TerungTerung mengandungi serat makanan yang tinggi dan merupakan antara jenis makanan turunkan kolesterol. Serat yang terdapat di dalam terung membantu meningkatkan kadar kolesterol darah. Ia juga mengurangkan risiko daripada mendapat:

Penyakit jantungStrokObesitiDiabetes jenis 2


2. EpalPengambilan 2 biji epal sehari dipercayai dapat mengurangkan kadar kedua-dua jenis kolesterol. Amalan ini juga menurunkan kadar trigliserida – sejenis lemak dalam darah.
Epal juga mengandungi sebatian yang disebut polifenol, yang dikatakan memberi kesan positif pada kadar kolesterol.


3. Ikan berlemak Ikan berlemak seperti salmon dan ikan tenggiri adalah sumber asid lemak omega-3 yang sangat baik. Omega-3 dapat memperbaiki kesihatan jantung dengan meningkatkan kolesterol HDL dan menurunkan risiko keradangan dan strok.
Manfaat pelindung jantung juga boleh diperolehi daripada ikan melalui sebatian peptida yang terdapat dalam protein ikan.


Baca juga: Kebaikan Daun Belalai Gajah untuk kesihatan


4. Buah-buahanBuah adalah makanan turunkan kolesterol yang baik untuk ditambah dalam diet pemakanan jantung sihat.
Terdapat pelbagai jenis buah tinggi dengan serat larut – yang membantu menurunkan kadar kolesterol.
Buah juga mengandungi sebatian bioaktif yang membantu mencegah penyakit jantung dan masalah kesihatan kronik lain kerana kesan antioksidan dan antiradangnya.


5. KekacangKekacang adalah sumber lemak tak tepu yang baik dan dapat membantu menurunkan kadar kolesterol jahat LDL.
Makanan turunkan kolesterol ini kaya serat dan dapat mengawal penyerapan kolesterol oleh tubuh dan meningkatkan proses penyingkirannya.
Antara jenis kekacang yang sesuai untuk diet sihat dan mengurangkan kolesterol adalah:

Kacang badamWalnutPistachioPecanKacang hazelGajus


6. Coklat gelapKoko yang terdapat dalam coklat gelap, mengandungi flavanoid – sebatian dalam kebanyakan jenis buah-buahan dan sayuran.
Sifat antioksidan dan antiradang yang terkandung di dalamnya dapat memberikan pelbagai manfaat kepada kesihatan secara keseluruhan.
Mereka yang ada masalah kolesterol tinggi disarankan untuk mengambil sebarang produk coklat gelap secara sederhana kerana kebanyakannya tinggi kandungan lemak tepu dan gula.


7. Teh hijauKandungan antioksidan yang dikenali sebagai catechin dalam teh tertentu, seperti teh hijau, sangat bermanfaat kepada kesihatan.
Pengambilan teh hijau dipercayai dapat meningkatkan tahap kolesterol secara signifikan, mengurangkan tahap kolesterol total dan LDL tanpa menurunkan tahap kolesterol HDL.


8. Sayuran berdaun gelapSecara amnya, semua sayuran adalah baik untuk jantung. Pun begitu, sayuran berdaun gelap sangat bermanfaat dan menjadi antara jenis makanan turunkan kolesterol.
Antara jenis sayuran berdaun gelap seperti bayam dan kangkung, mengandungi lutein dan karotenoid – yang dikaitkan dengan risiko penyakit jantung lebih rendah.
Sayuran jenis ini juga membantu menurunkan kadar kolesterol dengan mengikat asid hempedu dan menjadikan tubuh menyingkirkan lebih banyak kolesterol.


9. Minyak zaitunExtra virgin olive oil (EVOO) yang sering digunakan sebagai minyak masak adalah antara 10 jenis makanan penurun kolesterol dan baik untuk jantung.
Kandungan lemak tak tepu mono (monounsaturated fat) yang terdapat dalam minyak zaitun ini membantu mengurangkan kadar LDL.
EVOO ini juga mempunyai sifat antioksidan dan antiradang yang sangat bermanfaat untuk keseluruhan kesihatan kardiovaskular.


10. Bendi Kandungan seakan gel di dalam bendi yang disebut sebagai mucilage dapat membantu menurunkan kadar kolesterol dengan mengikatnya semasa proses pencernaan. Ia membantu menyingkirkan kolesterol melalui najis.


KesimpulanMemastikan kadar kolesterol seimbang dalam badan penting untuk mengurangkan risiko penyakit jantung dan angin ahmar.
Bagi memastikan kadar kolesterol anda berada di tahap normal, lakukan pemeriksaan kadar kolesterol secara rutin.
Bagi individu berusia 20 tahun ke atas, adalah disarankan untuk melakukan pemeriksaan kadar kolesterol setiap lima tahun. Namun, jika anda berisiko tinggi, anda perlu membuat pemeriksaan yang lebih kerap. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.iamfuzy.com/2022/01/10-jenis-makanan-atasi-kadar-kolesterol.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
20 Jenis Makanan Sehat Penambah Berat Badan Dijamin Efektif Dream Co Id Cara Efektif Menambah Berat Badan

20 Jenis Makanan Sehat Penambah Berat Badan Dijamin Efektif Dream Co Id Cara Efektif Menambah Berat Badan

papar berkaitan - pada 2/1/2022 - jumlah : 115 hits
Hallo bertemu kembali pada kali ini akan membawa pembahasan mengenai cara efektif menambah berat badan 20 Jenis Makanan Sehat Penambah Berat Badan Dijamin Efektif Dream co id simak selengkapnya Ilustrasi Merasa badan terlalu kurus dan jauh ...
Bukan Semua Jenis Makanan Sesuai Diberi Pada Anak Ini Senarai Makanan Yang Patut Dielakkan

Bukan Semua Jenis Makanan Sesuai Diberi Pada Anak Ini Senarai Makanan Yang Patut Dielakkan

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 84 hits
Fiona kau dah ada dua orang anak kan Ajarlah aku resipi makanan bayi nak cuba bagi dekat Adam nanti tanya Nadia dalam keadaan teruja Kedatangan si comel dalam keluarga memang memberi banyak perasaan positif Semua ibu bapa mahukan yang terba...
Salmon Grill Honey Lime Resipi Untuk Bayi Bagus Untuk Otak Imun Badan

Salmon Grill Honey Lime Resipi Untuk Bayi Bagus Untuk Otak Imun Badan

papar berkaitan - pada 15/1/2022 - jumlah : 94 hits
Bila anak dah mula makan makanan pejal ibu jangan lupa perkenalkan ikan dalam menu makanan si manja Tapi ikan hanya boleh diperkenalkan kepada bayi bila sudah berusia 8 bulan ke atas Menurut pakar pemakanan kesihatan seorang anak bergantung...
Peluh Bukan Hanya Penyebab Bau Badan Boleh Jadi Petanda 5 Masalah Kesihatan Ini

Peluh Bukan Hanya Penyebab Bau Badan Boleh Jadi Petanda 5 Masalah Kesihatan Ini

papar berkaitan - pada 16/1/2022 - jumlah : 86 hits
Peluh Bukan Hanya Penyebab Bau Badan Boleh Jadi Petanda 5 Masalah Kesihatan Ini BAU badan merupakan perkara normal yang berlaku pada setiap orang dan ia terjadi disebabkan pertumbuhan bakteria di bahagian tubuh ketika berpeluh Keadaan ini j...
Betul Ke Daun Sanna Boleh Turunkan Berat Badan

Betul Ke Daun Sanna Boleh Turunkan Berat Badan

papar berkaitan - pada 17/1/2022 - jumlah : 145 hits
Betul Ke Daun Sanna Boleh Turunkan Berat Badan Assalamualaikum dan salam sejahtera semua Setiap tahun pasti setiap orang ada azam masing masing dalam kehidupan Target ini tak kiralah dari segi kewangan keluarga kesihatan dan bisnes Azam pal...
Bayi Kembar 2 Kepala 1 Badan Meninggal Dunia Selepas 3 Jam

Bayi Kembar 2 Kepala 1 Badan Meninggal Dunia Selepas 3 Jam

papar berkaitan - pada 16/1/2022 - jumlah : 99 hits
BH ONLINE Pasukan doktor RSMH Palembang berdoa untuk bayi kembar dengan dua kepala dengan satu badan Foto ANTARA Jabatan Perhubungan Awam RSMH Palembang SUMATERA SELATAN Bayi kembar yang dilahirkan dengan dua kepala pada satu badan di Hospi...
Kami Hanya In Character Penari Badan Lentik Sebijik Ac Mizal Jawab Kecaman Netizen Video

Kami Hanya In Character Penari Badan Lentik Sebijik Ac Mizal Jawab Kecaman Netizen Video

papar berkaitan - pada 15/1/2022 - jumlah : 73 hits
Kami Hanya In Character Penari Badan Lentik Sebijik AC Mizal Jawab Kecaman Netizen VIDEO RAMAI tertanya tanya tentang identiti penari lelaki yang mempunyai wajah seiras selebriti Datuk AC Mizal Ada yang mendakwa sebagai kembar malah tak kur...
Jom Cuba Turunkan Berat Badan Dengan Air Buah

Jom Cuba Turunkan Berat Badan Dengan Air Buah

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 104 hits
Turunkan berat badan di tahun 2022 mungkin menjadi salah satu azam korang Kalau betul eh azam kita samalah Hahhaa Kalau tengok sis tak adalah nampak montel sangat Cuma untuk diri sendiri sis rasa tak selesa dengan pertambahan 4kg Tambahan p...
Hidup Aktif Badan Sihat

Hidup Aktif Badan Sihat

papar berkaitan - pada 12/1/2022 - jumlah : 165 hits
Genap tarikh 12 01 2022 iaitu hari ni Dah masuk 3 bulan tak makan nasi Apatah lagi kek aiskrim keropok makanan bergaram berlebihan air bergas Kalau saya lapar malam saya hanya makan buah itupun yang tidak mempunyai kandungan gula tinggi Dah...
Special Task Force To Present Report On Supplies Of Cooking Oil Chicken Eggs Tomorrow

Invite The Sun Into Your Decor With A Yellow Sofa

Darah Daging Bertukar Musuh Akibat Harta

Kes Wanita Curi Milo Tindakkan Jutawan Ini Buat Ramai Orang Respek

Formula Ukuran Jarak Keluasan Tanah

15 Resepi Daging Yang Popular Dan Sedap Untuk Dicuba

4 Strategies In Increasing Sales

Remaja Diacu Pisau Sebelum Disamun Penjenayah Dalam Lif



7 Patung Figura LEGO Terawal Dunia

8 Fakta Drama Novel Berepisod Risik Pada Hati TV3 Yang Ramai Tak Tahu

31 Peraturan Ketat China Untuk Kawal Live Streamers

5 Misteri Berkenaan Mat Kilau Yang Diceritakan Kenalan Terdekat

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Jodohku Babysitter Slot Megadrama Astro Ria


Meta Disaman Bekas Pekerja Kerana Guna Data Yang Telah Dipadam Pengguna

Jepun Kuatkuasa Penjara Hingga Setahun Atas Penghinaan Dalam Talian

Bank Negara Bebas Laksana Dasar Monetari Termasuk Opr Kata Menteri

Bnm Khuatir Amp 039 Buy Now Pay Later Amp 039 Pengaruhi Pengguna Berbelanja Melebihi Kemampuan

Asean Bincang Cara Pikat Lebih Ramai Pelancong

Ujian Psikometrik Pegawai Pembangunan Masyarakat Gred S41