Bukan Semua Jenis Makanan Sesuai Diberi Pada Anak Ini Senarai Makanan Yang Patut Dielakkan


“Fiona, kau dah ada dua orang anak kan? Ajarlah aku resipi makanan bayi, nak cuba bagi dekat Adam nanti!”, tanya Nadia dalam keadaan teruja.
Kedatangan si comel dalam keluarga memang memberi banyak perasaan positif. Semua ibu bapa mahukan yang terbaik untuk anak kecil mereka, terutama sekali apabila bayi sudah mula makan makanan pejal.

Namun, ibu bapa harus peka akan 5 makanan yang dilarang untuk diperkenalkan kepada si comel anda.
Usah perkenalkan makanan bayi ini dulu
Terdapat beberapa jenis makanan yang belum sesuai untuk bayi kerana faktor umur mereka. Proses pencernaan mereka belum berkembang sepenuhnya seperti orang dewasa.
Oleh itu, penting untuk anda mengambil kira resipi makanan bayi yang boleh memudaratkan kesihatan mereka.
Makanan tinggi kandungan garam
Banyak makanan, terutama sekali makanan yang diproses mengandungi kandungan garam yang tinggi. Kandungan garam tinggi tidak baik untuk diet bayi anda kerana ia akan memberi efek terhadap buah pinggang mereka.
Tidak perlulah untuk letak garam, kiub stok atau kuah yang mengandungi garam ke dalam diet bayi anda. Sebaliknya, anda boleh membuat broth sendiri daripada tulang atau kaki ayam tanpa garam. Ia lebih sihat dan membantu perkembangan antibodi bayi anda.

Contoh makanan tinggi kandungan garam ialah :
dendeng daging sosej kentang goreng bergaram kerepek makanan yang dibeli di luar Makanan tinggi kandungan gula
Resipi makanan bayi anda tidak perlu kandungan gula yang banyak. Bukan makanan sahaja, namun ingatlah bahawa banyak minuman yang mempunyai kandungan gula yang tinggi seperti minuman berkarbonat.
Jus buah dikaitkan dengan gaya hidup sihat bagi yang dewasa, tetapi ia tidak baik sama sekali untuk si comel anda. Walaupun tidak bergula, proses membuat jus tersebut telah menyingkirkan khasiat yang diperlukan oleh bayi anda.
Kandungan gula tinggi juga menjejaskan tumbesaran gigi anak anda.
Beberapa makanan tinggi gula yang tidak digalakkan ialah:
Minuman berkarbonat Jus Biskut Agar-agar Makanan tinggi lemak tepu
Makanan bayi anda tidak seharusnya mengandungi lemak tepu yang tinggi.Bacalah label nutrisi makanan sebelum membeli untuk si comel anda. Pilihlah makanan yang mempunyai kandungan lemak tepu dan lemak trans bawah 2 gram.
Lemak tepu berupaya untuk meningkatkan risiko masalah jantung kepada si kecil anda.
Ia senang dijumpai dalam kumpulan makanan ringan dan makanan segera. Contohnya :
Biskut, kek, pai Manisan Burger diproses Sosej Nuget Seperti nuget dan juga burger, ia senang sekali untuk dibuat sendiri. Anda boleh dapatkan resipi yang lebih berkhasiat untuk makanan bayi anda dan cuba sendiri di rumah.
Madu, masalah untuk makanan bayi juga?
Kadangkala, sesetengah madu mengandungi kuman yang boleh menghasilkan toksin dalam usus bayi, dikenali sebagai toksin botulinium. Ia mampu menjejaskan kesihatan bayi anda, dan menyebabkan penyakit infant botulism.
Keadaan ini bahaya kerana toksin itu boleh menyerang sistem saraf bayi dan menyebabkan kelumpuhan. Selain itu, ingatlah madu juga tinggi kandungan gulanya. Ia tidak bagus untuk diet bayi anda dan boleh merosakkan gigi si manja. Cuba elakkan beri madu kepada bayi anda sehingga mereka berumur setahun ke atas.
Kekacang – makanan bayi atau tidak?
Jawapannya, tidak. Tunggulah sehingga si manja anda berumur 5 tahun ke atas kerana bayi berisiko tercekik jika makan kacang. Namun begitu, jika kacang tersebut dikisar, ditumbuk atau dalam bentuk mentega kacang, anda boleh cuba untuk memberi kepada bayi anda.
Haruslah ingat bahawa jika bayi, anda atau ahli keluarga terdekat mempunyai alergi untuk sesetengah makanan, lebih elok untuk anda berjumpa dengan doktor sebelum cuba memberinya kepada si manja.

Konklusi
Terdapat banyak lagi resepi makanan bayi yang tidak digalakkan untuk diberikan kepada bayi anda. Resepi makanan bayi yang elok seharusnya semula jadi, dimasak sepenuhnya dan tidak mengandungi banyak bahan perasa.
Sememangnya sukar sama sekali untuk menidakkan kemahuan si comel anda, namun ingatlah sesetengah makanan yang diberikan terlalu awal mampu memudaratkan kesihatan mereka.
Sebelum memperkenalkan makanan baru kepada anak anda, silalah rujuk kepada pegawai perubatan atau pegawai dietetik untuk mendapat informasi lanjut yang tepat dan bermanfaat untuk si manja.
Kredit: Hello Health
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!)
The post Bukan Semua Jenis Makanan Sesuai Diberi Pada Anak, Ini Senarai Makanan Yang Patut Dielakkan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bukan-semua-jenis-makanan-sesuai-diberi-pada-anak-ini-senarai-makanan-yang-patut-dielakkan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Semoga Kita Semua Diberi Kesihatan Yang Baik Ini Keadaan Terkini Intan Ladyana Selepas Seminggu Dij4ngkiti C0vid 19

Semoga Kita Semua Diberi Kesihatan Yang Baik Ini Keadaan Terkini Intan Ladyana Selepas Seminggu Dij4ngkiti C0vid 19

papar berkaitan - pada 1/1/2022 - jumlah : 259 hits
Pelakon Intan Ladyana mengucapkan rasa syukur apabila dibenarkan pulang ke rumah selepas dimasukkan ke Hospital Sg Buloh akibat dija ngkiti C OVID 19 Intan menerusi hantaran terbaharu di akaun Instagramnya memaklumkan perkara itu dan memoho...
Senarai Minyak Urut Minyak Panas Tak Sesuai Untuk Bayi Ibu Ayah Take Note

Senarai Minyak Urut Minyak Panas Tak Sesuai Untuk Bayi Ibu Ayah Take Note

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 150 hits
Urutan bayi sejak lahir antara yang boleh memberi ketenangan Usapan dengan penuh kasih sayang boleh menyebabkan bayi dapat tidur dengan lena Lagi satu jika bayi kembung perut ibu akan menggunakan minyak angin dengan tujuan untuk beri kesele...
Elak Baju Tertukar Guna Cara Ni Tak Tanggal Beli Satu Semua Anak Boleh Guna

Elak Baju Tertukar Guna Cara Ni Tak Tanggal Beli Satu Semua Anak Boleh Guna

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 179 hits
Kebiasaannya ibu ibu yang ada anak nak masuk taska hantar rumah pengasuh atau tadika akan kelam kabut sikit untuk menulis nama pada baju seluar tuala atau apa saja yang berkaitan Maklumlah bila dah ramai ramai kemungkinan untuk tertukar tu ...
Senarai 30 Jenis Pokok Keladi Viral

Senarai 30 Jenis Pokok Keladi Viral

papar berkaitan - pada 15/1/2022 - jumlah : 1076 hits
Senarai 30 Jenis Pokok Keladi Viral Malaysia sukakan sesuatu yang viral Dan antara topik yang sedang viral dan menjadi pilihan ialah pokok keladi Pokok bunga keladi viral Semakin lama semakin menjadi kegilaan Pokok keladi dijual dengan harg...
Mengenal 5 Jenis Blog Di Indonesia Sesuai Peruntukannya

Mengenal 5 Jenis Blog Di Indonesia Sesuai Peruntukannya

papar berkaitan - pada 17/1/2022 - jumlah : 145 hits
Selain untuk menulis sesuatu yang bersifat personal di Indonesia blog ternyata punya banyak jenis sesuai tujuannya Yuk cari tahu
20 Jenis Makanan Sehat Penambah Berat Badan Dijamin Efektif Dream Co Id Cara Efektif Menambah Berat Badan

20 Jenis Makanan Sehat Penambah Berat Badan Dijamin Efektif Dream Co Id Cara Efektif Menambah Berat Badan

papar berkaitan - pada 2/1/2022 - jumlah : 176 hits
Hallo bertemu kembali pada kali ini akan membawa pembahasan mengenai cara efektif menambah berat badan 20 Jenis Makanan Sehat Penambah Berat Badan Dijamin Efektif Dream co id simak selengkapnya Ilustrasi Merasa badan terlalu kurus dan jauh ...
Sedapnya Resipi Puding Sumi Campur Dua Jenis Susu Teruja Anak Makan

Sedapnya Resipi Puding Sumi Campur Dua Jenis Susu Teruja Anak Makan

papar berkaitan - pada 17/1/2022 - jumlah : 164 hits
Puding yang satu ini pastinya dapat menarik perhatian anak anak kita Mana tidaknya sumi segera dijadikan bahan utama dalam pembuatan puding sumi Memang berebut anak nanti Nak buatnya macam mana Ini cara yang dikongsikan oleh Memang sedap Ba...
10 Jenis Makanan Atasi Kadar Kolesterol Dalam Badan

10 Jenis Makanan Atasi Kadar Kolesterol Dalam Badan

papar berkaitan - pada 10/1/2022 - jumlah : 247 hits
10 Jenis Makanan Atasi Kadar Kolesterol Dalam Badan Tak kira berapa usia kita yang pentingkan kesihatan akan sentiasa bimbang dengan kadar kolesterol dalam badan yang menjurus pada masalah jantung Kolesterol adalah sejenis lemak yang diperl...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Cara Claim Towing Kereta Dengan Etiqa Auto Assist Care



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Spontaneous Thursday

Building Trust In The Digital Age The Rise Of Fraud Verification Services

Kelantan Polis Tahan Empat Penjawat Awam

Dibelasah Kerana Keluar Dating Dengan Isteri Orang

New Twist In Najib S Bid To Serve Jail Term At Home As Two Ministers Dispute Claims Over Supposed Royal Order

Keuntungan Arenamall Reit Meningkat Hampir Dua Kali Ganda Setahun