Umno Mungkin Sokong Usul Undi Percaya Mahathir Kata Tok Mat




Umno tidak menolak kemungkinan menyokong usul “undi percaya” kepimpinan Dr Mahathir Mohamad yang akan dibawakan PAS ke Dewan Rakyat bulan depan, sekiranya ia memberi manfaat kepada rakyat.
Bagaimanapun, Timbalan Presidennya, Mohamad Hasan berkata, Umno akan mendapatkan penjelasan PAS terlebih dahulu dalam mesyuarat Muafakat Nasional, sebelum membuat keputusan secara bersama.
“Usul ini datang daripada PAS dan sebagai rakan dalam Muafakat Nasional, kita mesti lakukan secara bersama-sama.
“Jika ia merupakan sesuatu langkah yang baik, maka Umno tidak akan teragak-agak untuk bersama,” katanya selepas Ceramah Muafakat Nasional Parlimen Bandar Tun Razak malam tadi.
Sabtu lalu, Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man dilaporkan berkata, ahli Parlimennya akan membawa usul “undi percaya” bagi menyokong kepimpinan Mahathir ke persidangan Dewan Rakyat pada bulan depan.
Katanya, usul menyokong kepimpinan perdana menteri sehingga tamat penggal ini bertujuan menjamin kestabilan politik dan ekonomi negara yang menurutnya terdapat banyak kemelut belum selesai.
PAS secara terbuka menyuarakan sokongan kepada kepimpinan Mahathir sebagai perdana menteri sehingga mandat pentadbiran pimpinan Pakatan Harapan tamat pada 2023.
Pada 20 Jan lalu, FMT melaporkan kemungkinan berlaku penjajaran baru politik yang boleh mendorong PAS ke Putrajaya berikutan kemerosotan sokongan kepada PH dan pertemuan Presidennya, Abdul Hadi Awang dengan Mahathir.
Penjajaran baru itu yang dikatakan bakal menghimpunkan kumpulan menyokong Mahathir serta pengaruh PAS di negeri majoriti Melayu akan memberi kesan buruk kepada DAP dan Presiden PKR, Anwar Ibrahim yang akan menjadi perdana menteri ke-8 menerusi persefahaman antara pimpinan PH.
Bagaimanapun, Mahathir pada 8 Feb lalu menafikan beliau mempelawa Umno dan PAS menubuhkan kerajaan baru.
katanya, banyak spekulasi dibuat berikutan keterbukaannya untuk berjumpa dengan semua pihak, termasuk pemimpin pembangkang.
Mohamad yang lebih dikenali sebagai Tok Mat turut mengingatkan pemimpin dan ahli Umno terus memfokuskan usaha merampas Putrajaya pada pilihan raya umum akan datang, bukannya pembentukan kerajaan pintu belakang seperti yang disebarkan khabar angin.
“Dua, 3 hari ini ada bising-bising, apa yang hendak dibisingkan? Orang belum melamar kita lagi, kita sudah bising. Itu sebabnya orang kata strategi kena betul, ini langkah tidak betul, maka mudah dibaca orang.
“Jangan pening-pening kepala hendak masuk pintu belakang atau pintu tepi. Kita ingat pilihan raya sajalah. Kalau ada rezeki, ada. Jangan menikam dari belakang.
“Kebanyakan empayar seperti Andalusia, Uthmaniyah kalah bukan disebabkan orang luar, tetapi orang dalam. Jadi, janganlah kita menjadi penderhaka kepada perjuangan.”
Katanya, kenyataan itu tidak merujuk mana-mana individu dan beliau enggan mengulas tindakan Majlis Kerja Tertinggi (MKT) Umno merujuk Ahli Majlis Tertingginya, Lokman Noor Adam ke Lembaga Disiplin.
Jumaat lalu, MKT menyerahkan kepada Lembaga Disiplin untuk menyiasat dan mengambil tindakan ke atas Lokman kerana menyerang Presidennya, Ahmad Zahid Hamidi yang didakwa mahu bekerjasama dengan Mahathir.
Susulan itu, Lokman mendakwa beliau dipecat daripada Umno melalui undi angkat tangan yang tidak sepatutnya mengambil kira undian pengerusi negeri yang bukannya ahli MKT.
Katanya, Umno memerlukan pemimpin yang sedia berjuang untuk rakyat, bukannya individu yang “berkompromi dengan golongan berkuasa”.
Oleh itu, beliau menggesa Zahid berundur jika hanya mampu tunduk kepada Mahathir bagi menghalang pendaftaran Umno dibatalkan dan akaun banknya dibekukan.
FMT




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/02/10/umno-mungkin-sokong-usul-undi-percaya-mahathir-kata-tok-mat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Usul Undi Percaya Pas Komponen Ph Juga Perlu Sokong Mahathir Kata Penganalisis

Usul Undi Percaya Pas Komponen Ph Juga Perlu Sokong Mahathir Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 262 hits
Pengisytiharan Pas yang akan menyokong kepimpinan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad melalui usul undi percaya di Dewan Rakyat wajar dilihat sebagai peringatan agar kesemua anggota dewan untuk terus menyokong pentadbiran beliau Malah d...
Mat Hasan Umno Sokong Usul Percaya Pm Jika Beri Manfaat

Mat Hasan Umno Sokong Usul Percaya Pm Jika Beri Manfaat

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 223 hits
MALAYSIAKINI Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan menjelaskan partinya tidak akan teragak agak menyokong usul undi percaya terhadap kepimpinan Dr Mahathir Mohamad yang akan dibawakan PAS ke Dewan Rakyat bulan depan Jelasnya ini kerana PAS m...
Umno Belum Buat Keputusan Usul Sokong Pm Tok Mat

Umno Belum Buat Keputusan Usul Sokong Pm Tok Mat

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 231 hits
Umno belum membuat sebarang keputusan berhubung usul menyokong Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad yang akan dibawa PAS pada sidang Parlimen Mac ini Bagaimanapun Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan berkata beliau telah dimaklumkan mengenai...
Usul Undi Percaya Kepada Mahathir Tindakan Nodai Konsensus Peralihan Kuasa

Usul Undi Percaya Kepada Mahathir Tindakan Nodai Konsensus Peralihan Kuasa

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 245 hits
Sama ada usul undi percaya kepada Perdana Menteri benar benar akan berlaku atau cuma sekadar spekulasi tetapi itulah yang menjadi perbualan hangat di arena politik negara kebelakangan ini Dikatakan usul tersebut akan dibentangkan dalam sesi...
Umno Will Pay Dearly In Ge15 If It Collaborates With Dr Mahathir Says Tok Mat

Umno Will Pay Dearly In Ge15 If It Collaborates With Dr Mahathir Says Tok Mat

papar berkaitan - pada 6/2/2020 - jumlah : 283 hits
A government that is formed without the blessing of voters will be killed off in the next general election warns Umno deputy president Datuk Seri Mohamad Hasan The Rantau state assemblyman said that it was against Umno s stand to form a pol...
Usul Percaya Pm Itu Tanda Pas Takut Dan Cemas Kata Penganalisis

Usul Percaya Pm Itu Tanda Pas Takut Dan Cemas Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 213 hits
Tulang Besi9 28 malam A AHasrat PAS untuk mengemukakan undi percaya terhadap Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad di parlimen adalah strategi parti itu yang berbentuk provokasi kata penganalisis politik Pensyarah Universiti Teknologi Malaysi...
Pas Sepatutnya Bawa Usul Undi Tak Percaya Namakan Hadi Awang Calon Perdana Menteri

Pas Sepatutnya Bawa Usul Undi Tak Percaya Namakan Hadi Awang Calon Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 420 hits
Sebagai pembangkang keputusan Pas untuk membawa usul percaya di Parlimen bagi menyokong kepimpinan Tun Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri adalah sesuatu yang aneh dan pelik Tidak pernah berlaku pembangkang menyokong Perdana Menteri me...
Pas Syaitan Yang Nyata Usul Percaya Boleh Juga Akibatkan Mahathir Hilang Jawatan Pm

Pas Syaitan Yang Nyata Usul Percaya Boleh Juga Akibatkan Mahathir Hilang Jawatan Pm

papar berkaitan - pada 8/2/2020 - jumlah : 381 hits
Selepas gagal mahu menumbangkan PH melalui hasrat menubuhkan kerajaan baru Pakatan Nasional bersama UMNO dan Bersatu Pas nampaknya terus berusaha untuk menggugat keharmonian PH Kali ini parti itu bercadang pula mahu mengemukakan usul percay...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun

Mb S Son Five Others Remanded In Rm600 000 False Claim Probe Under Macc

Dilema Calun Prk Kkb Melayu Atau Cina

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

The Friendly S Music Pub By Kvadrat Architects In Astana Kazakhstan