Ubat Senggugut Melegakan Period Cramp Ini 9 Pilihan Terbaik


Ubat senggugut seperti kapsul dan pad pemanas adalah jenis pilihan ubat yang popular digunakan oleh kaum wanita setiap bulan.
Namun lambakan jenama yang ada di pasaran menyebabkan kadang kala kita rambang mata untuk memilih produk yang terbaik dan berkesan.
Justeru artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan ubat senggugut yang boleh anda guna untuk merawat masalah period pain atau dysmenorrhea.
Baca juga:
Cara Hilangkan Senggugut Cara Mengeluarkan Darah Haid  Period Tak Teratur Masalah sengugut ketika datang haid Senggugut atau dysmenorrhea adalah kesakitan yang dialami oleh golonan wanita di bahagian bawah peru atau pelvis semasa datang haid.
Terdapat dua jenis senggugut yang perlu anda tahu:
Senggugut primer: berlaku bukan disebabkan patologi di pelvis dan rahim. Ia biasa berlaku selepas 6-12 bulan akil baligh apabila kitaran ovulasi bermula. Senggugut sekunder: berlaku disebabkan patologi di pelvis dan rahim. Ia biasa berlaku di kalangan wanita yang lebih berumur dan masih subur oleh kerana penyakit atau kesan ubat hormon tertentu. Senarai ubat sengugut Berikut adalah beberapa ubat senggugut yang boleh anda dapatkan di pasaran untuk kelegaan sementara:
Ubat senggugut 1. Panadol Menstrual Relief of Period Pain Ubat senggugut pertama adalah Panadol Menstrual. Ubat ini memberikan kelegaan yang cepat dan berkesan untuk masalah ketidakselesaan semasa senggugut.
Ia mengandungi Paracetamol yang mempunyai sifat melegakan kesakitan, mengurangkan demam dan Pamabrom yang bertindak untuk meningkatkan aliran darah buah pinggang dan kadar penapisan glomerular, sekaligus menggalakkan dieresis.
Pamabrom juga membantu melegakan simptom semasa haid dan pada awal haid.
Bahan-bahan: 500mg Paracetamol, 25mg Pamabrom 
Cara penggunaan: Untuk wanita di atas umur 12 tahun, makan 1-2 kapsul ubat setiap 4-6 jam. Tidak boleh melebihi 8 kapsul dalam masa 24 jam. Tidak disarankan untuk kanak-kanak bawah umur 12 tahun.
Beli Di Shopee 2. Blood MenstruHeat Patch MenstruHeat dibuat untuk memberikan kelegaan semula jadi sepanjang hari. Formulasi propretari yang digunakan dalam ubat senggugut ini membolehkan haba dibebaskan dengan cepat dan berterusan selama 12 jam, supaya anda boleh mendapatkan keselesaan dan kelegaan sepanjang hari.
Fungsinya bagi mengurangkan masalah senggugut dengan memberikan terapi haba optimum untuk menggalakkan pengaliran darah dan mengendurkan otot rahim
Bahan-bahan: Iron, Activated carbon, WaterSalt, Vermiculite (mineral)
Cara penggunaan: Koyak bungkusan dan lekatkan pada bahagian badan yang sakit. Ia akan mula beransur-ansur panas dalam 5-10 minit.
Beli Di Shopee 3. Hurix Menstrual Pain Hurix Menstrual Pain dihasilkan oleh herba semulajadi berkualiti tiinggi dan digabungkan dengan teknologi canggih di bawah kualiti terkawal GMP.
Ia digunakan secara tradisional sebagai ubat senggugut untuk melegakan sakit senggugut, sakit kepala, dan mengawal senggugut.
Bahan-bahan: Radix codonopsis pilosula, flos carthamus tinctorius, herba leonurus japonicus, rhizoma ligusticum chuanxiong
Cara penggunaan: Umur di atas 12 tahun, makan 3 biji.
Beli Di Shopee 4. Uphamol Menstrual 500 Ubat senggugut seterusnya adalah Uphamol Menstrual.
Ubat ini digunakan untuk melegakan simptom peningkatan berat badan disebabkan air, perut kembung, bengkak, sakit kepala, sakit bahagian belakang badan, sakit otot, dan kekejangan yang berkaitan dengan prahaid dan haid.
Bahan-bahan: Paracetamol dan Pamabrom
Cara penggunaan: Makan 2 biji setiap 4-6 jam. Jangan ambil lebih daripada 8 tablet dalam 24 jam. Boleh diambil dengan atau tanpa makanan. Tidak disyorkan untuk kanak-kanak di bawah umur 12 tahun.
Beli Di Shopee 5. Yokoyoko Patch Menstrual Pain Yokoyoko Patch Menstrual Pain mengandungi haba terapeutik semulajadi selama 8 jam dan membantu melegakan sakit senggugut.
Ubat senggugut ini berkesan meningkatkan peredaran darah dan mengurangkan gejala sakit haid. Tiada pewangi atau ramuan perubatan dirumuskan. 
Bahan-bahan: Serbuk besi, air, karbon teraktif, vermikulit, garam, polimer penyerap super
Cara penggunaan: Koyakkan bungkusan dan lekatkan pada bahagian badan yang sakit. Ia akan mula beransur-ansur panas dalam 5-10 minit.
Beli Di Shopee 6. Himalaya Evecare Capsules Himalaya Evecare Capsules adalah salah satu ubat senggugut yang menawarkan penjagaan rahim wanita yang lengkap. Ia berasaskan tumbuhan semulajadi untuk mengimbangi hormon anda.
Tablet ini telah dibuat untuk mengawal kitaran haid dengan memperbaiki endometrium (membran dalam rahim), mengimbangi rembesan hormon endogen, mengatur kitaran haid kembali teratur, dan melegakan simptom pendarahan rahim.
Bahan-bahan: Ashoka Tree, Asparagus, Lodh Tree, Malabar Nut
Cara penggunaan: Makan 1-2 biji sehari selepas makan.
Beli Di Shopee 7. Synflex 275mg Tablet Synflex tergolong dalam kumpulan ubat senggugut yang dipanggil Non-Steroidal AntiInflammatory Drugs (NSAIDs).
Ia melegakan kesakitan dan mengurangkan keradangan yang mungkin berlaku selepas bersalin, selepas dimasukkan IUD, gout akut, selepas pembedahan ortopedik, kecederaan tisu lembut, sakit senggugut, dan sakit kepala migrain.
Bahan-bahan: Natrium Naproxen 
Cara penggunaan: Dos yang disyorkan ialah 825-1375mg sehari diambil dalam dua dos pada hari pertama. Jangan melebihi 1100mg dalam sehari.
Beli Di Shopee 8. Himalaya Q-DEE Cramps Himalaya Q-DEE Cinnamon+Licorice Tablet MD ialah tablet yang berkesan memberikan kelegaan pantas dari masalah kekejangan ketika datang haid.
Bahan-bahan: Cinnamon (Cinnamomum zeylanicum), Yashtimadhu/Licorice (Glycyrrhiza glabra)
Cara penggunaan: Makan 1-2 biji apabila perlu tidak lebih 8 biji sehari. Jangan telan keseluruhan tablet. Bairkan ia larut dalam mulut tanpa mengunyah.
Beli Di Shopee 9. Hurix Coline Tong Hurix Coline Tong digunakan secara tradisional untuk melancarkan perjalanan haid, kitaran haid tidak teratur, peredaran darah untuk melegakan sakit senggugut dan sakit perut.
Bahan-bahan: Rhizoma Curcuma Kwangsinensis, Radix Rheum Palmatu, Radix Curcuma longa, Radix Aucklandia lappa, radix angelica sinensis, Folium Artemisia Argyi Extract, Flos Carthamus tinctorius L, Radix Scutellaria Baicalensis, Rhizoma sparganium stoloniferum
Cara penggunaan: Makan 2 biji 3 kali sehari selepas makan dengan air suam. Ia lebih sesuai diambil ketika 1 minggu sebelum haid atau jika haid terlewat selama 1-3 minggu.
Beli Di Shopee Cara legakan sengugut secara semulajadi Terdapat juga beberapa cara lain yang boleh anda lakukan di rumah untuk melegakan gejala senggugut:
Bersenam dengan kerap membantu meredakan senggugut bagi sesetengah wanita Kurangkan tekanan mampu meningkatkan risiko anda mengalami senggugut yang teruk Cuba suplemen pemakanan yang tinggi vitamin E, asid lemak omega-3, vitamin B-1 (thiamin), vitamin B-6 dan suplemen magnesium mungkin mengurangkan senggugut Gunakan haba seperti berendam mandi air panas, pad pemanas, botol air panas atau tampalan haba pada bahagian bawah perut untuk meredakan senggugut Akupuntur dengan memasukan jarum yang sangat halus melalui kulit pada titik strategik pada badan anda Diharapkan semoga perkongsian kami berkenaan dengan ubat senggugut dapat memberikan anda semua informasi dan ilmu pengetahuan yang bermanfaat untuk dijadikan panduan bersama.
Sumber:
Senggugut. Kementerian Kesihatan Malaysia Dysmenorrhea (Menstrual Cramps). Cleveland Clinic

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/ubat-senggugut/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=ubat-senggugut

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ubat Demam Kanak Kanak Yang Bagus Ini 12 Pilihan Terbaik

Ubat Demam Kanak Kanak Yang Bagus Ini 12 Pilihan Terbaik

papar berkaitan - pada 15/3/2024 - jumlah : 84 hits
Apakah ubat demam kanak kanak yang sesui dan boleh anda gunakan untuk merawat masalah anak yang demam Demam pada kanak kanak adalah masalah biasa yang berlaku Hal ini kerana sistem imun anak masih berkembang kanak kanak mungkin mencipta pyr...
Ubat Sakit Mata Elak Mata Kering Cuba 10 Pilihan Terbaik

Ubat Sakit Mata Elak Mata Kering Cuba 10 Pilihan Terbaik

papar berkaitan - pada 18/3/2024 - jumlah : 120 hits
Salah satu cara untuk mengatasi masalah mata kering adalah dengan menggunakan ubat sakit mata jenis titisan yang diberikan doktor atau dibeli di farmasi Ubat titis mata adalah sediaan steril yang digunakan untuk merawat masalah di bahagian ...
Ubat Ulser Mulut Ini 10 Pilihan Terbaik Berkesan

Ubat Ulser Mulut Ini 10 Pilihan Terbaik Berkesan

papar berkaitan - pada 16/3/2024 - jumlah : 105 hits
Ubat ulser mulut sangat berguna digunakan untuk merawat masalah mata ikan pada bahagian mulut khususnya Justeru artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan ubat ulser mulut yang boleh anda guna untuk merawat masal...
Deko Putih Sepenuhnya Adalah Pilihan Idaman Bagi Semua Orang Dari Langsir Hingga Cat Dinding Inilah Pilihan Terbaik

Deko Putih Sepenuhnya Adalah Pilihan Idaman Bagi Semua Orang Dari Langsir Hingga Cat Dinding Inilah Pilihan Terbaik

papar berkaitan - pada 8/3/2024 - jumlah : 114 hits
Deko putih sepenuhnya sememangnya idaman untuk semua orang Dari langsir cat sehinggalah perabot semuanya putih je Kredit Anis Natasha AB The post appeared first on
Hangouts Urban Eco Langkawi Jadi Pilihan Penginapan Terbaik Dan Punyai Keunikan Tersendiri

Hangouts Urban Eco Langkawi Jadi Pilihan Penginapan Terbaik Dan Punyai Keunikan Tersendiri

papar berkaitan - pada 14/3/2024 - jumlah : 119 hits
Untuk edisi Pengembaraan bersama AlongMurni AM telah turut sama menyertai QTT FAM Trip ke Pulau Langkawi yang dianjurkan oleh QTT Group Plt dengan kerjasama Lembaga Pembangunan Langkawi Jupeter Holidays dan dibantu oleh Team KembaRojak AM b...
Ubat Gegat 6 Fungsi Terbaik Menghapuskan Serangga Perosak

Ubat Gegat 6 Fungsi Terbaik Menghapuskan Serangga Perosak

papar berkaitan - pada 17/3/2024 - jumlah : 67 hits
Adakah ubat gegat betul betul berkesan untuk menghapuskan dan menghalau lipas di dalam rumah Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan fungsi dan kelebihan yang terdapat dalam ubat gegat Baca juga Apa itu ubat g...
Susu Ibu Mengandung 15 Pilihan Dengan Nutrisi Terbaik

Susu Ibu Mengandung 15 Pilihan Dengan Nutrisi Terbaik

papar berkaitan - pada 17/3/2024 - jumlah : 106 hits
Susu ibu mengandung memainkan peranan penting dalam pengambilan nutrisi semasa hamil Mereka perlu mengekalkan pengambilan nutrisi yang seimbang untuk menyokong perkembangan janin yang optimum Salah satu komponen penting dalam pengambilan di...
Rahsia Kulit Cantik Berseri Di Hari Raya 2024 Dengan Moisturizer Terbaik

Rahsia Kulit Cantik Berseri Di Hari Raya 2024 Dengan Moisturizer Terbaik

papar berkaitan - pada 15/3/2024 - jumlah : 127 hits
Pastinya sambutan Hari Raya Aidilfitri tahun ini bakal menyemarakkan suasana apabila kita berpeluang berkumpul bersama ahli keluarga tercinta dan kembali pulang ke kampung halaman Persiapan Menyambut Hari Raya Korang tahu tak beberapa hari ...
Cinta Tak Semestinya Memiliki Bella Astillah Sedia Berpisah Dengan Aliff Aziz Percaya Itu Jalan Terbaik

Cinta Tak Semestinya Memiliki Bella Astillah Sedia Berpisah Dengan Aliff Aziz Percaya Itu Jalan Terbaik

papar berkaitan - pada 14/3/2024 - jumlah : 62 hits
Terkini pelakon Bella Astillah telah memfailkan perceraian terhadap suaminya yang juga merupakan seorang aktor Aliff Aziz ekoran isu kontroversinya ditangkap khalwat bersama aktres Ruhainies pada Sabtu lalu Failkan cerai secara ekspres Menu...
Pentingnya Muhasabah Diri

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Record 13 Pay Hike For Civil Servants Get Ready For Subsidy Cuts Skyrocketing Inflation And Even Recession

2 Direman Kemuka Butiran Palsu Pelaburan Rm38 Juta

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Tugas Penyimpan Mohor Besar Raja Raja Selain Dari Pengumuman Puasa Dan Raya

Bite Sized Bliss Of Weed Edibles For Every Occasion To Use

Sindiket Scammer Didalangi Warga Asing Tumpas

Mak Terpaksa Buat Banyak Kerja Untuk Dapat Rm700 Tiap Minggu Rupanya Ini Abang Buat Pada Mak

Pengalaman Anak Anak Sertai Poomsae Di 7th Hypermax Junior Taekwondo Invitational Championship 2023

Lumira Kawasan Rumah Moden Dan Ideal Di Eka Heights