Tips Kekal Cergas Bertenaga Ketika Berpuasa Di Bulan Ramadhan


Pejam celik pejam celik tinggal berapa hari je lagi nak puasa kan. Inilah bulan yang ditunggu-tunggu untuk tingkatkan amal ibadat kita. Jadi, kita haruslah kekal cergas bertenaga ketika berpuasa di bulan Ramadhan.
Ini supaya kita dapat berpuasa dengan sempurna dan menjalankan ibadah yang dituntut di bulan penuh barakah ini. Bulan Ramadhan nie hanya sekali, rugi sangat kalau kita tak manfaatkannya. Itulah pentingnya kita kena sentiasa cergas bertenaga ketika berpuasa.
Selalunya, kalau masa puasa badan terasa penat, tak bermaya, lemah jek macam mana kita nak tingkatkan pahala kita kan. Asyik tido & baring je sambil tengok jam berapa lama lagi nak buka puasa. Tambahan pula kalau ada yang hamil atau menyusukan anak waktu bulan puasa ni kan. Lagi la memenatkan.  Jadi sangat penting untuk kita kekal bertenaga ketika berpuasa.
Sebenarnya ada cara untuk mengelakkan cepat rasa lapar, penat, letih dan tidak bertenaga ketika puasa. Ikuti tips ini dan amalkan supaya kita kekal cergas dan bertenaga ketika berpuasa.  
Tips Kekal Cergas Bertenaga ketika Berpuasa 1.Melewatkan waktu sahur, kerana glukos (sumber tenaga) daripada karbohidrat yang dimakan pada waktu sahur akan tahan lebih lama.
2. Ambil makanan yang lambat dihadam ketika waktu sahur seperti nasi, capati, roti jagung, oat, bijirin, roti mil, sayur, dan buah-buahan. Makanan ini mengandungi karbohidrat yang kompleks dan serat yang akan berada dalam perut dalam jangkamasa yang lama dan melambatkan rasa lapar.
3.Lebihkan makanan yang cepat dihadam ketika berbuka, seperti roti putih, kuih-muih, jus buah, sup dan bubur. Makanan nie mengandungi kandungan gula dan karbohidrat yang cepat dihadam.
4. Ambil 3-4 biji kurma sewaktu berbuka. Selain makanan sunnah ia mengandungi gula, serat, karbohidrat serta zat galian yang baik untuk kesihatan. Kurma dapat memberikan tenaga dengan segera yang diperlukan oleh badan kita setelah seharian penat berpuasa.
5. Elakkan makan bergoreng dan berlemak. Makanan ini menyebabkan ketidakhadaman dan senang berlakunya pedih ulu hati.
6. Kurangkan makanan manis. Makanan manis tidak dapat disimpan lama kerana dihadam terlalu cepat dan hanya akan membuatkan kita cepat berasa letih.
7. Tingkatkan pengambilan air. Minum 2 gelas air sewaktu berbuka, ini termasuklah jus buah-buahan atau susu rendah lemak. Minum 2-3 gelas air putih sebelum tidur, Minum 2 gelas air putih sewaktu sahur.
8. Elakkan makanan berempah dan pedas. Makanan ini akan merangsang pengeluaran terlalu banyak asid gastrik. Meraka yang mempunyai masalah gastrik eloklah mengelakkan makanan sebegini.
9. Elakkan minuman berkafein dan air berkarbonat kerana minuman ini akan menyebabkan kita lebih kerap membuang air dan mempercepatkan kehilangan cecair dalam badan.
Tips Tambahan untuk Bertenaga ketika berpuasa Ini adalah tips tambahan yang MiaZain lakukan sepanjang bulan berpuasa. Dan ternyata ia dapat membantu saya kekal bertenaga sewaktu berpuasa walaupun pada masa tersebut saya sedang mengandung dan menyusukan anak. Tiada lagi rasa terketar-ketar, rasa mengantuk yang teruk, rasa penat yang berpanjangan.
Semua ini saya dapat lakukan dengan adanya bantuan makanan tambahan yang diambil secara konsisten. Makanan tambahan itu adalah Energizing Soy Protein (ESP) dan Performance Drink.
ESP biasanya saya ambil sewaktu sebelum bersahur, manakala Performance drink pula saya akan ambil sewaktu berbuka. Setiap satunya mempunyai fungsi yang berbeza dimana ia akan memastikan badan kita sentiasa mempunyai air yang mencukupi dan memberikan rasa kenyang yang lama.
ESP dan Performance Drink Memberi Tenaga Ketika Berpuasa ESP adalah sumber protein berasaskan tumbuhan soya. Satu hidangan ESP bersamaan dengan 2x ganda daging, 4x ganda telur, 12x ganda susu rendah lemak. Ia bertindak sebagai pembekal tenaga dengan segera. Sangat sesuai diminum waktu sahur untuk membantu mengurangkan rasa lapar disiang hari.
Disebabkan ESP mempunyai indeks glisemik yang rendah ia dapat memlambatkan proses pertukaran glukosa kepada tenaga. Jadi, ia boleh memberikan kita rasa kenyang yang lama walaupun tidak sempat bersahur ketika berpuasa. Kalau dah terlambat untuk bersahur tu, kita minum ESP ni pun dah cukup untuk bertenaga ketika berpuasa.
Manakala, Perfomance Drink adalah minuman elektrolit yang membantu mengelakkan penyahhidratan ketika berpuasa dan membantu mengurangkan rasa haus. Ia mengandungi formula karbohidrat unik iaitu opticarb yang membekalkan tenaga serta merta. Opticarb adalah rangkaian karbohidrat yang memberikan kita tenaga berterusan tanpa mengganggu kestabilan gula dalam darah.
Perfomance drink ni sama macam minuman isotonik lain diluar sana seperti air 100 plus tu. Tapi kandungan gula dalam perfomance drink ni sangat rendah, sangat berbeza dengan air isotonik diluar sana yang mengandungi banyak gula. Sangat sesuai diminum ketika bersahur dan berbuka. Kalau waktu berbuka tu, campur kan je perfomance drink ni ke dalam air sejuk, terasa segar je waktu berbuka.
Inilah penyelamat ketika saya berpuasa. Saya masih kekal bertenaga walaupun berpuasa sambil menyusukan anak.
Pengalaman Pengguna Bertenaga Di Bulan Puasa Ramai yang dah cuba minum esp dan performance drink ini sewaktu berpuasa. Semuanya berpuas hati seperti akak kat bawah nie:
Testimoni #1: “Saya ibu yang menyusu baby 16 bulan yang sangat kuat menyusu tapi dengan ESP & PD, badan saya jadi bertenaga bila berpuasa hingga berbuka. Alhamdulillah saya dapat menjalani puasa dengan sihat selalu. Kalau dulu saya memang betul-betul tak larat bila berpuasa menggigil 1 badan dengan lesu dan tak bertenaganya, tapi degan ESP saya dah tak bimbang nak puasa . Badan bertambah sihat, baby pon sihat. Rasanya tak mahu miss beli ESP ini. Minuman wajib saya setiap pagi bersahur”
~Fazlillah Khalisyah~

Testimoni #2: “Puasa hari ini, rasa segar je. Rasa macam tak puasa pulak. Perut kenyang dengan air je. Minum ESP + milo, lepas tu minum PD + Oren, lepas tu air masak. Memang penuh tangki dan alhamdulillah hasil tuaian pagi ni pun masih maintain…”
~Azilah A Rashid~
Memang highly recommended 2 produk nie untuk bulan puasa. Mia pun dah ada simpanan untuk dibuat stok. Memang sangat sesuai untuk semua tak kiralah ibu menyusu, ibu hamil, yang berkerja, surirumah, pelajar, semua pun boleh ambil.  Kedua-dua produk ini boleh bertahan sehingga sebulan ke sebulan setengah. Sangat berbaloi. Berpuasa sambil dapat meningkatkan pahala dengan cergas dan bertenaga ketika berpuasa.
Sekiranya anda juga ingin mengekalkan tenaga ketika dibulan puasa seperti Mia, dan berminat untuk mendapatkan dua produk ini, boleh segera hubungi Mia melalui whatsapp di 012-928 3726. Mia sedia membantu anda untuk terus kekal bertenaga di bulan puasa.
——————————————————————————-
Saya MiaZain
(ID Shaklee : 1081104)
adalah pengedar sah Shaklee anda

Jika anda berminat atau ingin mengajukan soalan,
sila hubungi :
✆ SMS | WhatsApp : 012 928 3726 [Mia]

Setiap pembelian di laman web ini, anda layak menerima :
Jadual pengambilan vitamin
Tips ekslusif
Konsultasi percuma berterusan
Layak dijemput ke group eksklusif di Whatsapp

FB : Salmiah Md Zain
COD | USM Pulau Pinang dan kawasan berdekatan
Penghantaran dibuat ke seluruh Malaysia

PENAFIAN
Kenyataan dihalaman ini tidak dinilai oleh badan FDA (Food And Drug Adminstration).
Ia tidak bertujuan untuk mendiagnos, menyembuh, merawat atau mencegah sebarang jenis penyakit
———————————————————————————
The post Tips Kekal Cergas Bertenaga ketika Berpuasa di Bulan Ramadhan appeared first on MiaZain.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.miazain.com/tips-bertenaga-ketika-berpuasa-di-bulan-ramadhan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hukum Berkumur Ketika Wuduk Bulan Ramadhan

Hukum Berkumur Ketika Wuduk Bulan Ramadhan

papar berkaitan - pada 23/4/2019 - jumlah : 340 hits
Jom dengar penjelasan daripada Ustaz Azhar Idrus Semoga manfaat untuk kita masuk Ramadhan tahun ini
4 Tips Agar Introvert Percaya Diri Ketika Berkencan

4 Tips Agar Introvert Percaya Diri Ketika Berkencan

papar berkaitan - pada 17/4/2019 - jumlah : 275 hits
Jika kamu merupakan introvert lajang yang sedang mencari cinta biasanya akan merasa berkecil hati Karena kamu sudah mengikuti apa yang disarankan orang orang ke kamu tapi ada satu masalah Tak ada orang yang menyadari kesulitan yang kamu had...
18 Resepi Kuih Tradisional Melayu Yang Famous Ketika Ramadhan

18 Resepi Kuih Tradisional Melayu Yang Famous Ketika Ramadhan

papar berkaitan - pada 17/4/2019 - jumlah : 3482 hits
18 Resepi Kuih Tradisional Melayu yang Famous Ketika Ramadhan Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua Haa pejam celik pejam celik dah nak dekat dah kita dengan bulan Ramadhan bulan yang dinanti nanti untuk memperoleh pahala berlipat kal...
5 Tips Kurangkan Berat Badan Di Bulan Puasa

5 Tips Kurangkan Berat Badan Di Bulan Puasa

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 533 hits
Ramadhan merupakan satu peluang untuk mengurangkan berat badan bagi mereka yang mengalami masalah berat badan berlebihan Tetapi ada juga yang mendapat kesan di sebaliknya Selepas sebulan berpuasa berat badannya naik dengan mendadak Seperti ...
Ketika Berpuasa Penderita Mag Justru Bakal Lebih Sehat

Ketika Berpuasa Penderita Mag Justru Bakal Lebih Sehat

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 208 hits
Saya malah jarang menangani pasien yang sakit mag saat puasa ungkap dokter spesialis penyakit dalam konsultan gastroenterologi hepatologi Hendra Nurjadin
Dah Bersedia Ke Untuk Ketibaan Bulan Ramadhan

Dah Bersedia Ke Untuk Ketibaan Bulan Ramadhan

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 282 hits
Hye semua Hari ni dah masuk 15 April April dah oiii Apa je la yang saya dah buat tahun ni Rasa macam tak de apa ni Kalau masuk sekolah ni mesti saya lah orang paling sikit dapat sticker bintang Dan mungkin juga yang tak dapat langsung stick...
Rahsia Ibu Menyusu Bertenaga Semasa Berpuasa

Rahsia Ibu Menyusu Bertenaga Semasa Berpuasa

papar berkaitan - pada 21/4/2019 - jumlah : 258 hits
Ramai ibu menyusu risau mereka tidak mempunyai tenaga sewaktu berpuasa kerana mereka tidak boleh makan dan minum disiang hari Akan tetapi terdapat satu rahsia yang boleh membuatkan ibu menyusu bertenaga semasa berpuasa Ibu menyusu memang ak...
Amalan Khusus Menyambut Bulan Suci Ramadhan

Amalan Khusus Menyambut Bulan Suci Ramadhan

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 238 hits
Bulan Ramadhan adalah bulan yang paling utama dalam setahun Karena pada bulan tersebut Allah subhanahu wa ta ala menjadikan amalan puasa sebagai suatu kewajiban dan menjadikannya sebagai salah satu rukun Islam yaitu rukun Islam yang keempat...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

Filem Mustaqim



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah