Tips Jimat Untuk Melancong Ke Seoul Khas Untuk Pelancong Muslim


Sumber: Passion blog  
Anda bakal ke Korea atau Seoul dalam masa terdekat? Tips ini adalah untuk anda! Anda boleh jimat banyak dan boleh guna duit lebihan itu untuk berseronok di Seoul.
 
Pengangkutan
 
Dapatkan T-Money
 
Nasihat pertama untuk sesiapa yang pergi ke Seoul, atau Korea Selatan? Dapatkan kad T-Money kerana anda akan memerlukan pengangkutan paling banyak di Seoul dan bandar utama lain di Korea seperti Busan. Ia kad pre-loaded (boleh di tambah nilai) yang membolehkan anda menggunakan pengangkutan awam dengan harga yang lebih rendah daripada anda menggunakan one-time pass. Ianya sama seperti kad Oyster di London atau kad Octopus di Hong Kong.
 

 
Jika anda mempunyai bajet, takperlu beli kad Hello Kitty, Rilakkuma dan hanya dapatkan kad T-money yang biasa kerana ia lebih murah dari kad yang mempunyai figurine! Kad tersebut berharga ₩ 2,500 dan anda perlu menambah nilai sebelum menggunakannya. Anda juga boleh tambah nilai dengan mudah di stesen kereta api atau kedai serbaneka.
 
Tip: Anda boleh menyimpan T-Money anda untuk perjalanan dalam masa akan datang kerana ianya tiada tarikh luput! Tetapi  jika anda tidak akan ke Korea lagi anda boleh refund kad di mana-mana kedai serbaneka utama – GS 25, 7-Eleven, Mini Stop, dll.
 
Merancang, merancang dan merancang
 
Seperti mana-mana negara lain, ia lebih baik untuk merancang terlebih dahulu supaya anda tidak membazirkan wang tunai anda untuk mengambil kereta api untuk dua perhentian hanya bila anda menyedari bahawa anda boleh berjalan di sana atau turun di stesen yang salah. Ia akan berlaku jika anda tidak melakukan perancangan.
 
 
Muat turun App Korea Subway Percuma Ini sangatlah berguna kerana sistem kereta api Korea agak rumit (terutamanya jika ini adalah pengalaman pertama anda) ada lebih daripada 10 pintu keluar yang berbeza untuk stesen tertentu.

Aplikasi Subway Korea memaparkan nama stesen dalam bahasa Inggeris dan Hangul dan membolehkan anda merancang laluan keretapi anda, menyediakan laluan terpantas, laluan dengan kurangnya pemindahan dan anggaran tambang.
 
Berjalan  
Tetapi sudah tentu, cara terbaik untuk menjimatkan wang adalah meneroka bandar dengan berjalan kaki. Ada sesetengah tempat atau kawasan boleh dilawati dengan hanya berjalan kaki.
 
Tip : Jika anda ingin melawat kawasan Hongdae, pakailah kasut yang selesa dan pergi lah melawat Hongdae, Sinchon dan Ewha dalam sehari kerana mereka semua berada di kawasan yang sama!
 
Teksi
 
Sekiranya anda benar-benar terpaksa mengambil teksi, Inilah satu tip – elakkan menaikki teksi hitam. Caj tambang teksi hitam lebih mahal daripada teksi biasa terutama untuk jarak yang jauh. Jika anda ingin mengunakan teksi, sediakan alamat Korea untuk mengelakkan sebarang salah faham!
 
Penginapan
Guesthouse / Asrama
 
Rumah-rumah tamu atau asrama sentiasa menjadi pilihan untuk penginapan di Seoul, terutamanya jika anda melancong dengan sekumpulan rakan-rakan. Penginapan sebegini sangat terkenal di sekitar Seoul, terutamanya di lokasi utama seperti Hongdae (Hongik Univ Stn).
 

 
Jika anda sedang mencari rumah tamu yang mesra muslim, anda juga boleh lihat EID Guesthouse di Itaewon . Ya, ini bermakna anda boleh senang melawat restoran mereka untuk menikmati makanan halal Korea.
 
Airbnb
 
Airbnb adalah pilihan bajet yang hebat untuk negara-negara tertentu seperti London atau bahkan Jepun . Tetapi untuk Korea, anda perlu melakukan pencarian  terperinci dan memilih dengan bijak, Apartment yang tersenarai tidak semestinya murah dari guesthouse.  Tetapi anda tetap boleh gunakkannya jika ingin merasai susasa tinggal di rumah tradisional Korea.
 
Tarikan
Walaupun kebanyakan tarikan di Korea tidak percuma, masih banyak yang boleh dilakukan di sekitar bandar yang tidak akan dikenakan bayaran!
 
Mengunjungi Namsan? Lupakan kereta kabel.
 
Menaiki Menara Namsan (atau N Seoul) tidak percuma tetapi anda boleh menjimatkan beberapa won dengan tidak menaikki kereta kabel! Menara ini boleh diakses dengan berjalan kaki atau bas ulang – alik yangmengambil dari stesen-stesen utama seperti Myeongdong dan Stesen Seoul.
 
Tip: Anda hanya perlu membayar untuk observatory, tetapi taman dan mengambil gambar di sekitar kunci cinta adalah percuma.
 
Pergi ke lawatan Bahasa Inggeris percuma di Gyeongbukgung dan Changdeokgung
 
Istana, mereka semua kelihatan sama, kan? Nah, tidak sama sekali. Ia adalah satu pengalaman yang sangat berbeza dan menarik untuk berjalan kaki di istana dengan panduan Korea yang menerangkan sedikit sejarah Korea.
 

Gyeongbukgung – Lawatan pada pukul 11 pagi, 1.30 petang dan 3.30 petang
Changdeokgung – Lawatan pada jam 10.30 pagi dan 2.30 petang
 
Nota: Anda perlu membeli tiket masuk ke istana.
 
Membeli-belah
Korea merupakan salah satu negara impian bagi peminat kosmetik dan fashion. Selain dari berbelanja sakan anda juga boleh berjimat dengan tips-tips ini.
 
Tax Refund
Sekiranya anda merancang untuk membelanjakan lebih daripada 30,000 ₩ di kedai-kedai, butik-butik fesyen rantai atau di kedai-kedai solek, jangan lupa untuk mendapatkan borang pembayaran balik cukai yang boleh anda tuntut di lapangan terbang! Berhati-hati untuk kedua-dua tanda ini di kedai-kedai.
 
Tip #HHWT: Sentiasa RANCANGAN pembelian anda terutama untuk produk kecantikan. Semak semula pemilihan, lakukan penyelidikan anda, kemudian buat pembelian pukal untuk mendapatkan bayaran balik cukai anda (dan sampel percuma )
 
Kupon Diskaun
Apabila anda melancong ke Korea, kupon diskaun ada untuk pelbagai kedai dan jenama, tetapi perhatikan sama ada anda perlu mencetaknya dan periksa tamat tempoh.
 
Membeli dengan harga yang lebih murah
Jika anda pergi ke Dongdaemun dan merancang untuk membeli 3 item atau lebih dari kedai yang sama, jangan lupa untuk tawar menawar. Jika anda tidak boleh bercakap bahasa Korea, jangan risau. Muat turun buku frasa Korea percuma ini dan gunakan kalkulator untuk berkomunikasi dengan pemilik kedai!
 
Sampel dan freebies hanya dengan memasuki kedai
Mereka yang biasa dengan membeli kosmetik Korea mungkin sudah tahu ini – gadis jualan (terutamanya di Myeongdong ) akan menggoda anda untuk memasuki kedai kosmetik mereka dengan memberi barangan percuma dari topeng atau pad kapas. Dan ya, anda boleh menyimpannya walaupun anda tidak membeli apa-apa!
 
Tip: Sekiranya anda membuat pembelian, anda juga akan mendapatkan sampel percuma untuk mencuba produk lain. Semakin banyak anda membeli, semakin banyak anda akan dapat!
 
Jualan musim panas
Jualan musim panas yang mengagumkan! Tarikh-tarikh akan berbeza-beza dari tahun ke tahun tetapi ia sering berlaku pada bulan Julai hingga Ogos.
 
Makanan
Café-hopping 
 
Café-hopping boleh menjadi mahal di Korea, jadi selain dari melawat kafe-kafe rantaian seperti Caffe Bene, Dal.Komm Coffee, A Twosome Place, dan lain-lain, cari lah kafe-kafe yang lebih kecil di kawasan kejiranan.
 
Korea amat suka kopi mereka, jadi anda boleh yakin bahawa kafe-kafe kejiranan ini juga akan dapat secawan kopi yang baik! Kopi di kafe rantaian boleh menjadi ₩ 5,000 atau lebih tetapi Americano di kafe kejiranan boleh menjadi murah sebanyak ₩ 3,000. Satu lagi kebaikkan jika ke kafe kejiranan? Biasanya ₩ 500 lebih murah jika anda memilih untuk takeaway daripada anda makan/minum disana.
 
Quick-bites ( snek segera )
 
Ia mungkin tidak berbaloi jika hanya ke restoran jika anda terasa lapar. Syukurlah, Seoul penuh dengan makanan jalan yang berpatutan (terutamanya tempat-tempat pelancongan seperti Myeongdong ). Jadi jika Itaewon (tempat kebanyakan makanan halal ditemui) tidak dapat diakses, anda boleh membeli beberapa makanan ringan ini untuk Quick-bites – yachae pajeon (pancake sayuran), hotteok , gyeran bbang (roti telur) dan bahkan kebab di kawasan tertentu di Seoul .
 
Kami telah memeriksa bahawa mereka goreng dalam minyak sayuran dan tidak dijual dengan produk daging lain. Tetapi seperti biasa, ini tidak diperakui halal, jadi semak dengan pemilik gerai dan makan mengikut budi bicara anda sendiri.
 
Miscellanous
Percuma wi-fi di sekitar bandar
Pengguna media sosial, anda tidak perlu risau! Seoul adalah tanah internet yang sangat cepat dan boleh guna wi-fi dengan percuma. Ia tidak sukar untuk mencari tempat wifi apabila anda hanya berjalan di jalan-jalan Myeongdong. Di kawasan tertentu, anda juga boleh mencuba nasib anda dengan iptime .
 
Beberapa kawasan pelancongan dengan wifi percuma termasuk – Myeongdong, Itaewon, Insadong, Hongdae, Sinchon / Ewha, Pasar Namdaemun, Gangnam, Cheongyecheon, Taman Yeouido, Taman Banpo, Dongdaemun, Samcheongdong dll
 
Tip: Kebanyakan kafe menyediakan wi-fi percuma juga, jadi tanya sahaja pada staff kata laluan untuk wifi mereka! Tapi ada sesetengah kafe telah pun menyatakan kata laluan di dalam resit mereka.
 
Foto percuma di Style Nanda Hongdae flagship store
Populariti Style Nanda meletupkan sekitar satu atau dua tahun yang lalu dan walaupun anda tidak suka untuk merebut beberapa pakaian dari kedai fesyen, anda boleh berseronok mengambil gambar di gerai foto mereka secara percuma! Tetapi service ini hanya tersedia untuk kedai Hongdae Flagship mereka.
 
Waktu Pembukaan: 11 pagi hingga 11 malam
Alamat: 23, Wausan-ro, 29 da-gil, Mapo-gu, Seoul
Cara untuk sampai ke sana: 6 minit berjalan kaki dari Hongik Uni Exit 7
 
Bawa pasport anda  
Apabila anda keluar, jangan lupa tanyakan foreign discount apabila anda berada di kawasan tarikan atau mengambil kereta api keluar dari Seoul! Ingat untuk membawa pasport anda dengan anda kerana biasanya mereka memberikan diskaun.
 
Sumber: Have Halal Will Travel
The post Tips Jimat Untuk Melancong Ke Seoul – Khas Untuk Pelancong Muslim appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/tips-jimat-untuk-melancong-ke-seoul-khas-untuk-pelancong-muslim/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
11 Pengalaman Yang Harus Ada Di Seoul Bagi Setiap Pelancong Solo Muslimah

11 Pengalaman Yang Harus Ada Di Seoul Bagi Setiap Pelancong Solo Muslimah

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 658 hits
Adakah anda jenis yang lebih suka meneroka dunia sendiri Jika anda pengembara solo saya pasti anda sudah biasa melakukan penyelidikan sesuatu tempat dan membuat jadual perjalanan anda sendiri Tetapi untuk membuat perancangan anda lebih muda...
Panduan Perjalanan Mesra Muslim Ke Korea Selatan Insadong Seoul

Panduan Perjalanan Mesra Muslim Ke Korea Selatan Insadong Seoul

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 697 hits
Sekiranya anda ingin melihat seni makan makanan lazat dan merasai suasana tradisional di tengah tengah Seoul yang sibuk Insadong adalah tempat untuk anda Insadong mempunyai sejarah sebagai jalan yang penuh dengan barisan kedai kedai dan gal...
9 Keperluan Kecantikan Popular Korea Yang Mesra Muslim Untuk Percutian Seoul Anda

9 Keperluan Kecantikan Popular Korea Yang Mesra Muslim Untuk Percutian Seoul Anda

papar berkaitan - pada 10/12/2018 - jumlah : 667 hits
Salah satu perkara popular apabila melancong ke Korea ialah produk produk kencantikan mereka yang lebih murah jika beli di sini Terdapat satu laman yang menyenaraikan bahan bahan yang terdapat di dalam produk produk kecantikan Walaupun prod...
Hebatnya Rita Sosilawati Bawa 4 Anak Kecil Tanpa Helper Melancong Ke Us Guna 8 Tips Ini

Hebatnya Rita Sosilawati Bawa 4 Anak Kecil Tanpa Helper Melancong Ke Us Guna 8 Tips Ini

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 462 hits
Melancong bersama keluarga memang menyeronokkan Apa yang dilakukan oleh Rita Sosilawati ini boleh dijadikan panduan Melancong ke US bersama 4 anak kecil dengan hanya dibantu suami adalah sesuatu yang hebat Rita Sosilawati atau Erni Dekritaw...
Tak Renyah Pun Bawa Bayi Melancong Yang Penting Buat Persediaan Awal Ibu Ini Kongsi 9 Tips Travel Dengan Bayi

Tak Renyah Pun Bawa Bayi Melancong Yang Penting Buat Persediaan Awal Ibu Ini Kongsi 9 Tips Travel Dengan Bayi

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 258 hits
Mungkin ramai yang fikir renyahnya nak bawa anak bersama melancong tambahan pula kalau anak masih bayi Tapi perkongsian 8 tips ibu ini menyangkal semuanya Membawa bayi bersama tidaklah sukar cuma perlu ada persediaan mental dan fizikal dari...
8 Tips Percutian Muslim Ke Korea

8 Tips Percutian Muslim Ke Korea

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 658 hits
Korea Selatan adalah destinasi popular yang pasti ada pada senarai setiap pengemar drama dan lagu Korea Bagi pelancong Islam anda tak perlu lagi risau sekarang Korea Selatan sudah pun menjadi negara yang lebih mesra Muslim Untuk mempersiapk...
Panduan Mesra Muslim Untuk Meneroka Sinchon Bandar Universiti Di Seoul

Panduan Mesra Muslim Untuk Meneroka Sinchon Bandar Universiti Di Seoul

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 574 hits
Sumber Menjadi pelancong dan berkunjung ke Seoul bukanlah sesuatu yang mudah kerana kawasan pelancongan seperti Itaewon Myeongdong dan Gangnam biasanya sesak dengan orang Sememangnya kawasan kawasan tersebut mempunyai tempat membeli belah d...
Itinerary 5 Hari 4 Malam Mesra Muslim Ke Seoul Korea

Itinerary 5 Hari 4 Malam Mesra Muslim Ke Seoul Korea

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 617 hits
Sama ada ia adalah kali pertama anda ke Seoul atau yang ketiga ada sesuatu tentang bandar ini yang terus menarik pelancong Mungkin pada masakan Korea yang lazat tempat tempat alam semulajadi yang indah atau tempat tempat membeli belah yang ...
Panduan Pelancong Muslim Untuk Ke Jeju

Panduan Pelancong Muslim Untuk Ke Jeju

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 492 hits
Sumber Pulau Jeju adalah pulau yang paling popular di Korea Pulau ini dikenali dengan lambang keindahan alam yang luar biasa Adakah anda bersedia untuk melancong dan mengembara ke Jeju Berikut adalah senarai tempat tempat yang mesti anda la...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke



Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi


Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Buasir Otak Tv Main Teka Bendera Negara

3 Leather Sofas For Your Mid Century Modern Entertainment Room