Panduan Pelancong Muslim Untuk Ke Jeju


Sumber : CCN Pulau Jeju adalah pulau yang paling popular di Korea. Pulau ini dikenali dengan lambang keindahan alam yang luar biasa. Adakah anda bersedia untuk melancong dan mengembara ke Jeju? Berikut adalah senarai tempat-tempat yang mesti anda lawati !!
1.    Pantai Hyeopjae

Salah satu pantai pasir putih yang paling bersih yang ada di pulau Jeju  ialah Pantai Hyeopjae! Pantai Hyeopjae dikatakan begitu ajaib, kerana anda boleh melihat warna air yang berubah-ubah dengan jelas dari pelbagai warna turquoise dan warna biru, ia sangat menganggumkan! Pantai ini dipenuhi dengan batu laut volcanic di sepanjang pantai. Berjalan dan nikmati nikmati ketenangan pantai sebagai terapi sambil ombak laut kecil bergerak kepada anda.
 
Caj Masuk: Percuma
Waktu operasi: 9:00 pagi – Sunset, awal bulan Julai hingga akhir Ogos
Cara untuk ke sana:
Bas – Dari Lapangan Terbang Jeju, naik bas No. 100/200 atau teksi (kira-kira 2000won) → Turun di Terminal Bas Intercity Jeju. → Tukar ke bas intercity yang berjalan di Jalan Il-ju ke barat → Turun di Hanrim Park (bas pertama 5:40, bas terakhir 9:00 / 20 min selang / masa perjalanan: 45 minit.) Teksi – Ambil teksi di Terminal Bas Cross-country Jeju (waktu perjalanan: 35-40 minit.)  
2.   Taman Hallim

Taman yang dipenuhi dengan tumbuhan hijau yang jarang dijumpai, pokok, burung dan juga haiwan. Ia seperti hutan yang teratur, Terdapat gua di dalam taman juga! Terdapat sangkar ‘love-bird’ di mana anda boleh masuk dan mengambil gambar dengan burung.
 
Caj Masuk: Dewasa 10,000 ₩, Remaja 7,000 ₩, Kanak-kanak 6,000 ₩, Senior 9,000 ₩
Waktu Operasi :
Mac-September: 8:30 pagi – 7:00 malam Musim puncak (15 Julai-20 Ogos): 8:30 pagi – 7:30 petang Oktober: 8:30 pagi – 6:30 petang November-Februari: 8:30 pagi – 6:00 petang (Kemasukan terakhir ialah satu jam sebelum waktu tutup) Cara untuk ke sana:
Ambil bas ekspres ke barat dari Terminal Bas Intercity Jeju dan turun di Hallim Park (Masa perjalanan 50 min). Ambil bas ekspres ke barat dari Terminal Bas Intercity Seogwipo dan turun di Hallim Park (Masa perjalanan 80 min). Ambil bas ekspres di barat di Jungmun Bus Stop dan turun di Hallim Park (Masa perjalanan 60 minit).  
3.   Yonduam Dragon Rock

Pantai Yongduam Dragon Rock, tidak seperti pantai Hyeopjae yang merupakan pantai berpasir, Pantai Yongduam Dragon Rock dipenuhi dengan batu-batu pembentukan gunung berapi. Di Yongduam Dragon Rock kelihatan seperti kepala seekor naga dan telah berumur seratus tahun. Air laut dalam ini sangat bersih dan tidak mempunyai perubahan warna pada air laut. Terdapat juga ‘Sea Ajhummas’ yang menjual ikan, kerang, sotong segar yang juga boleh makan di sana.
 
Caj Masuk: Percuma
Waktu Operasi : NA
Cara untuk ke sana:
Bas – Dari Lapangan Terbang Antarabangsa Jeju, naik bas untuk ke jeju-si Jungang-ro. Turun di Yongdam Rotary. Berjalan menuju pantai selama 5-10 minit. Teksi – masa perjalanan hanya 10 minit dengan teksi dari Lapangan Terbang Antarabangsa Jeju ke Yongduam Rock.  
4.   Seongsan Illchulbong Peak

Jika anda ingin tahu tentang latar belakang Pulau Jeju, disini lah tempat yang patut anda tuju. Semasa letusan beberapa ribu tahun dahulu, kawah gunung berapi yang besar ini naik dari laut dalam dan kini berdiri sebagai monumen prasejarah. Perkara pertama yang anda perhatikan dari pintu masuk ke Seongsan adalah bukit hijau besar yang menuju ke kawah. Jalannya lurus dan semakin menaik, dengan berjalan mengikut laluan anda perlahan-lahan akan memanjat ke arah kawah dengan pemandangan yang cantik dari setiap arah. Tempat ini juga diiktirafkan oleh UNESCO sebagai salah satu Tapak Warisan Dunia.

Caj Masuk: Dewasa 2,000 ₩, Remaja & Kanak-kanak 1,000 ₩
Waktu Operasi: 1 jam sebelum matahari terbit sehingga matahari terbenam. (ia mungkin ditutup semasa cuaca buruk)
Cara untuk ke sana:
Bas: Dari Terminal Bas Intercity Jeju, naik bas (bas Dongilju ke Seongsan) dan turun di Perhentian Bas Seongsalliipgu. (Waktu perjalanan: kira-kira 2 jam) Dari Hentian Bas Seongsalliipgu, anda akan melihat Seongsan Ilchulbong Peak. Berjalan ke puncak (kira-kira 1km). 5.   Seongeup Land: Menunggang Kuda
Sumber: airportal Pulau Jeju dikenali dengan kuda dan kuda padi (Pony) sejak zaman purba. Sehingga kini, kuda adalah sebahagian daripada tarikan luar bandar Jeju dan menunggang kuda dianggap sebagai aktiviti utama. Di Seongup Land, terdapat ladang kuda yang disediakan khas di mana anda boleh memakai pakaian seragam koboi dan mengambil gambar sebelum memulakan perjalanan dengan kuda. Anda tak perlu risau jika tidak pernah menunggang kuda kerana penjaga kuda akan berada di sebelah anda ketika berjalan. Jadi anda hanya tunggang dan nikmati pemandangan di Seongeup Land.
Caj Masuk: Kos untuk perjalanan bergantung pada jumlah waktu yang anda pilih. Ia boleh dari 11,000 ₩ (5-minit) hingga 120,000 ₩ (1 jam)
Cara untuk ke sana:
Dari Terminal Bas Intercity Jeju ambil Bas Intercity ke Beonnyeong-ro. Turun di ‘Seongeup 1 (il) -ri’ (성읍리) samuso. Jalan kaki mengikut laluan jalan untuk kira-kira 200m. Bas – waktu perjalanan: 1 jam, 40 minit Dari Terminal Bas Intercity Seogwipo ambil bas Dongilju. Turun di ‘Pyoseon-ri samuso.’ Jalan terus dan belok kiri di persimpangan. Jalan terus lagi sehingga anda sampai ke perhentian bas. Ambil bas Beonnyeong-ro. Turun di ‘Seupeup 1-ri.’ Bas – waktu perjalanan: 45 min.  
6.   Seongup Folk Village

Dikenali sebagai salah satu kampung warisan kebudayaan Korea, tempat ini terkenal dengan rumah kediamannya yang unik, kuil Confucian dan sekolah, pejabat kerajaan purba, patung batu, runtuhan kubu, dan monumen batu. Di antara kebudayaan penduduk kampung adalah aset budaya seperti drama rakyat, makanan asli, pertukangan kraf rakyat tempatan, dan dialek tempatan. Malah pokok-pokok adalah bahagian penting dari warisan kawasan itu.
 
Waktu Operasi: 24 jam
Nota: Restoran dibuka dari 10 pagi hingga 10 malam dan tidak mempunyai pensijilan halal.
Arah:
Dari Terminal Bas Intercity Jeju ambil Bas Intercity ke Beonnyeong-ro. Turun di ‘Seongeup 1 (il) -ri’ (성읍리) samuso. Jalan kaki mengikut laluan jalan untuk kira-kira 200m. Bas – waktu perjalanan: 1 jam, 40 minit Dari Terminal Bas Intercity Seogwipo ambil bas Dongilju. Turun di ‘Pyoseon-ri samuso.’ Jalan terus dan belok kiri di persimpangan. Jalan terus lagi sehingga anda sampai ke perhentian bas. Ambil bas Beonnyeong-ro. Turun di ‘Seupeup 1-ri.’ Bas – waktu perjalanan: 45 min.  
7.   Jungmun Daepo Coast Jusangjeolli Cliff

 
Setiap pantai-pantai di Jeju adalah unik dan mempunyai sesuatu yang misteri dan ajaib. Anda boleh lihat keajaiban batuan gunung berapi apabila anda melawat Jungmun Daepo Coastline.
 
Pembentukan batu kolumnar heksagon di sepanjang pinggir laut akan mengagumkan anda! Pantai ini mempunyai taman kelapa sawit di sebelahnya, dari mana anda dapat melihat bayang gunung di pedalaman.
 
Nombor telefon: + 82-64-710-6616
Waktu Operasi: 8:00 pagi – 6:00 petang (Tertakluk kepada perubahan bergantung pada masa matahari terbenam)
Caj Masuk: Dewasa 2,000 ₩, Remaja & Kanak-kanak 1,000 ₩
Cara untuk ke sana:
Ambil Bas Limosin Penerbangan No. 600 dan turun di Perhentian Bas Pusat Konvensyen Antarabangsa. (Waktu perjalanan: kira-kira 50 minit) Ambil Bas Jungmun Express dari Terminal Bas Intercity Jeju ke Kompleks Pelancongan Jungmun. (Masa perjalanan: kira-kira 60 minit). Ambil teksi ke Jusangjeolli Cliff.  
8.   Play KPOP: Muzium Kpop di Jeju

Jika anda fikir Jeju adalah hanya tentang alam semulajadi, muzium Play KPOP akan membawa anda kembali ke apa yang Korea terkenal juga. Anda boleh duduk dengan bintang Kpop kegemaran anda dalam gambar hologram! Berpakaian seperti Psy pada hologram dan bernyanyi dengan G-Dragon! Menari kepada ” Fantastic Baby” Big Bang dan anda akan muncul di hologram dengan Big Bang! Dan akhir sekali anda boleh berpeluang merasai duduk  sebagai penonton dalam konsert hologram.
 
Terdapat juga muzium sejarah K-Pop jika anda berminat dan banyak pakaian G-Dragon dan Psy dipamerkan.
 
Waktu Operasi: 9:00 pagi – 7:00 malam
Caj Masuk: Dewasa (umur 18 dan ke atas) 15,000 ₩, Remaja (umur 13-18) 13,000 ₩, Kanak-kanak (umur 3-12) 12,000 ₩
Cara untuk ke sana: Dari Lapangan Terbang Antarabangsa Jeju, ambil Bas Lapangan Terbang No. 600 dan turun di Pertubuhan Pelancongan Korea, Cawangan Jeju
 
Restoran mesra-Muslim
1.   Restoran Baghdad

Salah satu restoran mesra muslim di Jeju ; Restoran Baghdad Café menyajikan hidangan India yang bersumberkan dengan daging halal. Menu ini termasuk Tandoori Ayam Pedas, Semua jenis kari pedas dan roti Naan.
 
Nota: Restoran tidak bersertifikat Halal, yang bermaksud semua restoran lain yang mereka berikan alkohol juga.
 
Harga: Sekitar 10,000 ₩ hingga 15,000 ₩
Waktu Operasi: 11:00 pagi – 11:00 petang, ditutup pada Tahun Baru Lunar dan Hari Kesyukuran Korea
Hubungi: + 82-64-757-8182
Cara untuk ke sana: Dari Lapangan Terbang Antarabangsa Jeju, mengambil Bas 36, 37, atau 500 ke Dewan Bandaraya Jeju. Pergi terus 40m dan belok kanan ke Gwangyang 14-gil. Terus berjalan 100m dan belok kiri ke bawah sidestreet kedua. Bagdad adalah 40m di sebelah kanan.
Alamat: 38, Seogwang-ro 32-gil, Jeju-si, Jeju-do
 
2.   Restoran Cheon Hye Cheon Shabu Shabu

Shabu Shabu pada dasarnya adalah hidangan bangsa Jepun, di mana anda adalah tukang masak, iaitu anda memilih pelbagai jenis sayuran segar, cendawan dan makanan laut seperti sotong, sotong, kerang, dan ikan shell seperti udang, udang karang, dan ketam.
 
Restoran ini merupakan satu lagi restoran mesra Muslim. Semua daging yang mereka tawarkan adalah daging Halal yang diimport dari Australia.

Selain Shabu Shabu, terdapat bufet untuk salad, menu sampingan, pencuci mulut, kopi dan ais krim Haagen Dazs. Anda akan dihidangkan dengan banyak makanan sampingan yang lazat selain Shabu Shabu. Bufet makan tengah hari adalah harga 34,000 ₩ bergantung juga atas menu yang anda order.
 
Waktu Operasi: Waktu Makan Tengahari: 11:00 pagi – 5:00 petang, Makan Malam: 5:00 petang – 9:30 malam, Malam Terakhir: 9:30 malam – 11:30 malam Nombor Telefon: Tempahan diperlukan, hubungi + 82-64-742-1101
Harga: Makan Tengahari / Makan Malam Buffet 34,000 ₩ setiap orang; Kanak-kanak 50% off, Preschooler 70% off.
Alamat: Jeju-si, Halla Daehak-ro, Nohyong-dong 3813 Bon-ji, di bawah Halla University Main gate, Berlawanan Neulpheom HeokTwaeji.
Maklumat Lanjut: http://seaskys.co.kr/
 
Bonus!
Jeju Golden Bus City Tour

Salah satu perkhidmatan yang hebat bagi pelancong Jeju ialah perkhidmatan Tour City Jeju Golden Bus. Anda boleh membeli golden ticket untuk 12,000 won dan kemudian anda boleh menggunakannya sepanjang hari. Perjalanan balik bas adalah di antara 22 perhentian dan ada bas setiap 1 jam.
 
Untuk maklumat lanjut, lihat: Jeju Golden Bus City Tour
 
Senarai ini lebih menumpukan pada keindahan alam Pulau Jeju. Untuk maklumat anda, terdapat lebih daripada 80 tempat muzium dan pelancongan yang lain terdapat di Jeju termasuk Muzium Trick-Eye; Ripley’s Believe it or Not Museum, Muzium Teddy Bear dan banyak lagi. Jadi jika anda mempunyai masa lapang selepas melawat semua pantai yang telah kami disenaraikan di sini, sila teruskan dan jelajah Jeju sedikit demi sedikit!
 
Sumber : Have Halal Will Travel
The post Panduan Pelancong Muslim untuk ke Jeju appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/panduan-pelancong-muslim-untuk-ke-jeju/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
What Malay Muslim Nationalism Is And How It Matters

What Malay Muslim Nationalism Is And How It Matters

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 223 hits
Ooi Kok Hin Malaysiakini This is a rejoinder to Bersatu supreme council member and policy and strategy bureau chief Rais Hussin s article No way will MMN be the future of Malaysian politics The article was in turn a response to my essay The...
Chinese Muslim Abdullah Restaurant Pilihan Chinese Food Yang Wajib Anda Rasa Di Ipoh

Chinese Muslim Abdullah Restaurant Pilihan Chinese Food Yang Wajib Anda Rasa Di Ipoh

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 551 hits
Chinese Muslim Abdullah Restaurant Pilihan Chinese Food Yang Wajib Anda Rasa di Ipoh Allhamdulilllah Setelah berhempas pulas pusing sepetang lepas maghrib Allah Ya Karim Ya Razzak syukur kami semua team blogger pantai timur diberi peluang m...
9 Keperluan Kecantikan Popular Korea Yang Mesra Muslim Untuk Percutian Seoul Anda

9 Keperluan Kecantikan Popular Korea Yang Mesra Muslim Untuk Percutian Seoul Anda

papar berkaitan - pada 10/12/2018 - jumlah : 667 hits
Salah satu perkara popular apabila melancong ke Korea ialah produk produk kencantikan mereka yang lebih murah jika beli di sini Terdapat satu laman yang menyenaraikan bahan bahan yang terdapat di dalam produk produk kecantikan Walaupun prod...
26 Produk Kitkat Dari Jepun Tidak Selamat Untuk Pengguna Muslim Halal Japan

26 Produk Kitkat Dari Jepun Tidak Selamat Untuk Pengguna Muslim Halal Japan

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 375 hits
26 produk KitKat dari Jepun tidak selamat untuk pengguna muslim Halal JapanLaman Facebook hari ini mendedahkan sebanyak 26 produk KitKat dari Jepun adalah tidak selamat untuk dimakan oleh pengguna beragama Islam Menurut laman berkenaan piha...
Tim Kampanye Minta La Nyalla Luruskan Soal Hoaks Jokowi Pki Dan Non Muslim

Tim Kampanye Minta La Nyalla Luruskan Soal Hoaks Jokowi Pki Dan Non Muslim

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 171 hits
Kedatangan La Nyalla Mattalitti ke kediaman calon wakil presiden nomor urut 01 Ma ruf Amin untuk silaturahmi disambut baik oleh Tim Kampanye Nasional Jokowi Ma ruf Amin Juru Bicara TKN Ace Hasan Syadzily berharap silaturahmi ini dapat semak...
Misi Musim Sejuk Pelarian Syria Bersama Ikon Ikon Muslim Volunteer Malaysia 2019

Misi Musim Sejuk Pelarian Syria Bersama Ikon Ikon Muslim Volunteer Malaysia 2019

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 398 hits
Ingat lagi tentang perkongsian saya mengenai Muslim Volunteer Malaysia atau Pertubuhan Sukarelawan Muslim Malaysia tu tak What Tak baca lagi Come on benda baik kot apa yang dibuat oleh NGO ni Ok Cari balik post tu ehh Kali ini saya nak kong...
5 Kehebatan Bisnis Busana Muslim Indonesia Di Dunia

5 Kehebatan Bisnis Busana Muslim Indonesia Di Dunia

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 225 hits
Presiden Jokowi menyampaikan setiap tahun ada Rp 166 triliun nilai ekonomi dari dunia industri fashion muslim Khusus busana muslim saja tercatat ada sebesar Rp 45 triliun Indonesia sendiri menempati peringkat lima besar dari negara anggota ...
Ikon Muslim Volunteer Malaysia Bukti Sokongan Tidak Berbelah Bahagi

Ikon Muslim Volunteer Malaysia Bukti Sokongan Tidak Berbelah Bahagi

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 354 hits
Assalamualaikum Pada khamis 6 Disember yang lalu Amni sempat menghadirkan diri ke majlis sidang media pelantikan Ikon Muslim Volunteer Malaysia bagi sesi 2019 2020 Baca sini Hari demi hari dunia semakin tenat tanpa disedari Majlis yang berl...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses

6 Bulan Sudah Berlalu

Kenapa Media Takut Sebut Gomo Kini Rapat Dengan Mahathir

Di Mana Letaknya Negeri Syam Sekarang

Influencer Marketing For Businesses