Tip Keselamatan Wifi Hotspot



Assalamualaikum wbt..Sekarang nie adalah zaman yang memerlukan internet untuk kegiatan kerja-kerja harian kita.. Tapi kita kena fikirkan keselamatan Wifi hotspot di rumah agar ianya tidak disalahguna oleh pihak yang tak bertanggungjawab..
So, pagi nie saya nak berkongsi dengan awak tips bagaimana nak menjaga keselamatan wifi hotspot di rumah.. Jom kita selidik..
Matikan penyesuai WiFi andaApabila awak tidak berada di rumah atau di tempat kerja, adalah tindakan bijak untuk mematikan sambungan WiFi. Jika tidak, komputer awak mungkin menyambung ke Hotspot berniat jahat secara automatik tanpa awak sedari.
Pastikan firewall aktifFirewall membantu melindungi PC dengan menghalang pengguna lain mengakses komputer awak menerusi rangkaian WiFi. Ia bertindak menghalang maklumat atau membenarkan ia melaluinya.
Gunakan Virtual Private Network (VPN)Apabila memilih untuk menggunakan sambungan WiFi, pastikan ia dilengkapi dengan bentuk kunci keselamatan. Maklumat yang dihantar melalui rangkaian ini lebih sulit dan salah satu alternatifnya menggunakan VPN.*Pengguna Windows 7 - Klik Start - Control Panel - Network and Internet - Network and Share Center - Set up a new connection or network. Pilih Connect to a Workplace – Next - Use my internet connection (VPN). Taip alamat IP dan nama sambungan pada bahagian Destination.Masukkan nama pengguna serta kata unik sebelum klik Connect.
Sulitkan dataAwak boleh melindungi fail dengan menjadikannya sulit. Membuka dan mengubah suainya memerlukan kata laluan. Laksanakan prosedur hanya ke atas satu fail pada satu masa. Pertimbangkan untuk lindungi fail yang hanya digunakan semasa bekerja di tempat awam.
Gunakan HTTPS dan SSLKini, banyak laman web menggunakan HTTPS dan SSL untuk menyedia sambungan selamat. Ia protokol perhubungan komunikasi sulit. Akses laman web atau e-mel dengan dimulai https://.
Melumpuhkan perkongsian fail dan pencetakPerkongsian fail dan pencetak ialah ciri yang membolehkan komputer lain dalam rangkaian mengakses sumber pada komputer anda. Apabila awak menggunakan PC mudah alih awak di tempat Hotspot, lumpuhkan fail dan pencetak daripada perkongsian dan serangan penggodam.*Pengguna Windows 7 - Klik Start - Control Panel - Network and Internet - Network and Sharing Center - Homegroup and sharing options - Change advanced sharing settings - File and printer sharing - Turn off file and printer sharing - Save changes.
Pemantauan pintu aksesJika terdapat kemudahan WiFi, awak pasti terdorong melakukan sambungan. Ia akan menyambung ke pusat akses dan menghubungkan awak ke sistem berwayar utama untuk Internet. Untuk memastikan sambungan betul, konfigurasi PC awak untuk membolehkan awak meluluskan pusat akses sebelum menyambung.
Privasi folder awakApabila folder pada PC mudah alih awak diprivasi, ia adalah lebih sukar bagi penggodam untuk mengakses fail awak.*Pengguna Windows 7 - Start - Control Panel - Dalam kotak carian, taip Network - Network and Sharing Center - Change advanced sharing settings - Klik pada V untuk memperluaskan profil rangkaian semasa anda. Di bawah Public folder sharing - Turn off Public folder sharing (people logged on to this computer can still access these folders) - Save changes.
OS dan aplikasi ‘up to date’.Hampir setiap minggu ada kemas kini keselamatan terbaru diumumkan dan tidak terhad di bahagian sistem OS Windows atau pun program Office sahaja. Kebanyakan virus dan worm berniat jahat telah merebak dan tersebar melalui e-mel, jadi berhati-hati terutamanya ketika membuka lampiran.
Gunakan AntivirusSeharusnya tidak perlu diberitahu lagi, cuma mengingatkan. Pastikan peranti akses WiFi awak dipasang perisian antivirus. Ini untuk kawalan malware dan memastikan awak terlindung dari bahaya lain apabila mengakses WiFi secara terbuka.
Semoga ianya memberi manfaat...
#shikinrazalidotcom #Malaysianblogger #bloggerTerengganu #bloggerSepang #mypersonaljournal





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.shikinrazali.com/2021/01/tip-keselamatan-wifi-hotspot.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hasutan Anwar Ancam Ketenteraman Keselamatan Negara

Hasutan Anwar Ancam Ketenteraman Keselamatan Negara

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 173 hits
Cubaan menimbulkan huru hara dengan mencabar dan mempersoal Proklamasi Darurat dan tidak setia kepada Yang di Pertuan AgongJanuary 27 2021 KUALA LUMPUR Tindakan Ketua Pembangkang Dato Seri Anwar Ibrahim disifatkan sebagai tidak setia kepada...
Tambah Pengepala Keselamatan Wordpress

Tambah Pengepala Keselamatan Wordpress

papar berkaitan - pada 26/1/2021 - jumlah : 230 hits
Pengepala Keselamatan WordPress atau pengepala keselamatan HTTP dicipta untuk melindungi aplikasi daripada serangan biasa tanpa perlu menambah atau menukar kod aplikasi anda Keselamatan laman web atau aplikasi web mempunyai pelbagai aspek y...
Full Video Pengajaran Sains Kssm Tingkatan 4 Bab 1 Keselamatan Makmal

Full Video Pengajaran Sains Kssm Tingkatan 4 Bab 1 Keselamatan Makmal

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 385 hits
FULL VIDEO Pengajaran Sains Secara Online Sains KSSM Tingkatan 4 Bab 1 Keselamatan Makmal Dalam tajuk ini murid akan mempelajari tentang langkah keselamatan di dalam makmal Antara subtopiknya adalah peralatan perlindungan diri pembuangan ba...
8 Peralatan Yang Mesti Dimiliki Oleh Pengawal Keselamatan

8 Peralatan Yang Mesti Dimiliki Oleh Pengawal Keselamatan

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 827 hits
1 Pakaian uniform Pakaian Pengawal Keselamatan adalah salah satu perkara terpenting yang harus dimiliki oleh Pengawal Keselamatan dan ia terdiri daripada perkara berikut Rompi kalis peluru membantu menyerap kesan peluru dan peluru peluru da...
Pkp Darurat Melawan Covid 19 Untuk Keselamatan Diri Negara Titah Agong

Pkp Darurat Melawan Covid 19 Untuk Keselamatan Diri Negara Titah Agong

papar berkaitan - pada 1/2/2021 - jumlah : 248 hits
On Jan 31 2021 Perintah Kawalan Pergerakan dan darurat yang dilaksanakan untuk melawan Covid 19 demi kepentingan dan keselamatan rakyat serta negara titah Yang di Pertuan Agong Agong menasihati rakyat supaya terus bertenang tabah dan cekal ...
Guru Positif Covid 19 Kpm Digesa Perketat Aspek Keselamatan

Guru Positif Covid 19 Kpm Digesa Perketat Aspek Keselamatan

papar berkaitan - pada 26/1/2021 - jumlah : 224 hits
BANGI 12 Jamadilakhir 1442H Isnin Ikatan Guru Guru Muslim Malaysia meminta Kementerian Pendidikan Malaysia mengetatkan aspek keselamatan para guru terutama ketika menjalankan tugas Ini susulan laporan media yang mengesahkan 11 orang guru di...
Peruntukan Asal Darurat Untuk Jaga Keselamatan Bukan Gantung Parlimen

Peruntukan Asal Darurat Untuk Jaga Keselamatan Bukan Gantung Parlimen

papar berkaitan - pada 23/1/2021 - jumlah : 156 hits
Kerajaan Perikatan Nasional dinasihatkan agar melaksanakan darurat mengikut semangat sebenar Perlembagaan Persekutuan sebagaimana yang disyorkan Suruhanjaya Reid Pakar undang undang Perlembagaan Dr Aziz Bari berkata bahawa laporan Reid iait...
Aku Pasang Wifi Kau Plak Panas Jiran Bergaduh Sebab Wifi

Aku Pasang Wifi Kau Plak Panas Jiran Bergaduh Sebab Wifi

papar berkaitan - pada 4/2/2021 - jumlah : 416 hits
Viral sebuah video di Tiktok yang menunjukkan empat wanita bertikam lidah di depan rumah Salah seorang wanita yang memakai baju biru dan berseluar hitam memarahi wanita bertudung labuh Sementara itu wanita yang merakam video tersebut berang...
Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Gear Up For Standard 1 Registration

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Suami Tukang Masak Dadah Isteri Tolong Edar

Tahukah Anda Fasal Bas Dari London Ke Calcutta



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


10 Tahanan Berkait Lelaki Israel Dirujuk Agc Minggu Ini Kp Kl

Pj Mayor Denies Being Rude To Residents Group

Police To Meet Ag On Further Action Against 10 Sosma Detainees Linked To Israeli Man Says Kl Top Cop

Don T Use Mosques Suraus For Political Activities Reminds Jais

There Is An Awakening

2 Aidilfitri 2024