Tiada Kerusi Di Sabah Pru 15 Pas Kena Lebih Teruk



Ketetapan demi ketetapan yang diambil dalam Muktamar Pas ke 66 di Pengkalan Chepa, Kelantan baru-baru ini tidak mungkin menutup kegelisahan ahli biasa parti itu yang melihat ada sesuatu yang tidak kena dalam langkah politik Pas menyertai Perikatan Nasional (PN).
Tidak sebagaimana layanan baik yang diberi DAP kepada parti itu ketika mereka berkerjasama, pemimpin PN dan BN lebih senang meminggirkan terus Pas daripada memberi parti itu peluang bertanding dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah.
Pas yang masuk ke Sabah sejak 1986 dan tidak pernah tidak bertanding, dinafikan walau satu kerusi pun dalam PRN 2020.
Bagi Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri KEADILAN Terengganu, Azan Ismail, tragedi di Sabah sewajarnya memberi pengajaran kepada pemimpin Pas agar bersedia menghadapi situasi yang lebih buruk.
Jika pemimpin Pas masih leka dengan habuan politik, katanya, maka Pas akan menerima padah. Malah kerusi di Kelantan, Terengganu dan Kedah pun akan dicerobohi oleh PN dan BN.
“Apa yang berlaku di Sabah membuktikan Pas ini tak berubah dalam 50 tahun. Pas mudah terpengaruh sejak zaman Tun Razak (masuk kerajaan BN-Pas, 1971 -1978) sehinggalah zaman pemerintahan anaknya, Najib (Razak), Pas tak sedar mereka mudah terikut.
“Nak gunakan Pas bukan mudah. Tetapi kalau kena cara dengan taburan wang, jawatan dalam GLC sehingga mereka terasa terhutang budi sampailah membawa kepada sekarang, makin teruk Pas dicucuk hidung.
“Selama pilihan raya kecil sebelum ini Pas tidak diberi tempat sampailah dalam PRN Sabah. Mereka hanya digunakan untuk menunjukkan berlaku penyatuan Melayu, agama Islam.
“Kita tengok parti sekecil Amanah dan parti kecil lain pun diberi tempat tetapi bukan pada Pas,” katanya dipetik Suara Keadilan.
Oleh itu, kepada penyokong Pas, Azan menasihatkan agar tidak lagi terpedaya dengan laungan perjuangan Islam
Perjuangan Pas yang mahu menegakkan Islam di Sabah dan mengekang pengaruh Kristian yang dibawa oleh Parti Bersatu Sabah (PBS) suatu ketika dahulu telah kendur dan tidak lagi berbekas kepada pemimpin utamanya sehingga sanggup menyerahkan kerusi tradisi mereka kepada MCA dan PBS.
“Sabah ini suatu testimoni menilai sikap pemimpin Pas yang dilihat kendur atau “menyerah diri” dan tak boleh berbuat apa-apa lagi di Sabah walaupun ramai orang Melayu di sana.
“Kita nampak kedudukan Melayu yang dibawa Pas dipersendakan, RUU 355 pun tidak ke mana. Semua yang datang dari Pas mereka sanggup ketepikan isu itu walaupun berpuluh tahun dibawa dan diperjuangkan,” katanya.
Menurut Azan lagi, rakyat Malaysia seharusnya berhenti mempercayai Pas sebagai pembela Islam sebagai mana pada era Tok Guru Nik Aziz Nik Mat dan Ustaz Fadzil Noor yang tegas menegakkan kebenaran dan menolak kebatilan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/29697

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Mungkin Dipinggirkan Lebih Teruk Pada Pru 15 Azan

Pas Mungkin Dipinggirkan Lebih Teruk Pada Pru 15 Azan

papar berkaitan - pada 15/9/2020 - jumlah : 212 hits
Ketetapan demi ketetapan yang diambil dalam Muktamar Pas ke 66 di Pengkalan Chepa Kelantan baru baru ini tidak mungkin menutup kegelisahan ahli biasa parti itu yang melihat ada sesuatu yang tidak kena dalam langkah politik Pas menyertai Per...
Ahmad Jazlan Umno Kelantan Akan Bantu Pas Akur Dengan Agihan Kerusi Pru 15

Ahmad Jazlan Umno Kelantan Akan Bantu Pas Akur Dengan Agihan Kerusi Pru 15

papar berkaitan - pada 16/9/2020 - jumlah : 283 hits
KOTA BHARU Semua pemimpin UMNO di Kelantan memberi perakuan untuk akur dengan keputusan pucuk pimpinan parti berhubung agihan kerusi pada pilihan raya umum akan datang selain komited membantu calon PAS melalui semangat Muafakat Nasional Per...
Prn Sabah Prk Tuntut Lebih Banyak Kerusi

Prn Sabah Prk Tuntut Lebih Banyak Kerusi

papar berkaitan - pada 6/9/2020 - jumlah : 337 hits
KOTA KINABALU 6 SEPT Presiden PKR Anwar Ibrahim berkata dia akan bertemu dengan Presiden Warisan Shafie Apdal hari ini untuk membincangkan pengagihan kerusi bagi pilihan raya negeri Sabah Ketika berucap di Majlis Pelancaran Jentera Pilihanr...
Pas Hasrat Tanding 10 Kerusi Prn Sabah

Pas Hasrat Tanding 10 Kerusi Prn Sabah

papar berkaitan - pada 8/9/2020 - jumlah : 338 hits
PAS berhasrat bertanding di 10 kerusi Dewan Undangan Negeri pada Pilihan Raya Negeri Sabah hujung bulan ini kata Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan Beliau bagaimanapun berkata perincian kawasan DUN yang bakal ditandingi parti itu ...
Pas Boleh Jadi Mangsa Pengagihan Kerusi Pru 15

Pas Boleh Jadi Mangsa Pengagihan Kerusi Pru 15

papar berkaitan - pada 14/9/2020 - jumlah : 180 hits
Menyuarakan hasrat untuk bertanding di sepuluh kerusi DUN ketiadaan calon PAS dalam PRN Sabah kali ini mengundang perhatian Lebih mengundang cakap cakap apabila parti itu tidak diundang dalam majlis pengumuman calon gabungan Perikatan Nasio...
Demi Dakwah Pas Mesti Ugut Umno Mn Untuk Kerusi Di Sabah

Demi Dakwah Pas Mesti Ugut Umno Mn Untuk Kerusi Di Sabah

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 228 hits
Sehingga kini sah Pas tidak diberikan sebarang kerusi untuk ditandingi dalam PRN Sabah walaupun sebelum ini lebih awal menyatakan keinginan mahu bertanding 10 kerusi Bagi Pas bertanding dalam pilihanraya bukan saja untuk menang dan menjadi ...
Pas Lebih Baik Bersendirian Pru 15

Pas Lebih Baik Bersendirian Pru 15

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 229 hits
Pengkhianatan yang dilakukan oleh Perikatan Nasional dan Muafakat Nasional menyebabkan Pas tidak bertanding di Sabah buat pertama kali sejak 1986 membuat banyak penyokong parti itu berpendapat tiada gunanya bekerjasama dalam mana mana gabun...
Prn Sabah Tiada Kerusi Untuk Pas Game Ppbm Atau Game Umno

Prn Sabah Tiada Kerusi Untuk Pas Game Ppbm Atau Game Umno

papar berkaitan - pada 14/9/2020 - jumlah : 420 hits
Suruhanjaya Pilihan Raya telah menerima 447 kertas pencalonan untuk bertanding di 73 kerusi Dewan Undangan Negeri pada Pilihan Raya Negeri Sabah 26 Sept ini selepas tempoh penamaan berakhir pada 12 September jam pukul 10 pagi Menurut Penger...
Muktamar Pemuda Luluskan Usul Pas Tanding Minima 50 Kerusi Parlimen Pada Pru 15

Muktamar Pemuda Luluskan Usul Pas Tanding Minima 50 Kerusi Parlimen Pada Pru 15

papar berkaitan - pada 13/9/2020 - jumlah : 257 hits
KOTA BHARU Pemuda PAS meluluskan usul yang dikemukakan agar parti itu bertanding sekurang kurangnya 50 kerusi parlimen pada pilihan raya umum ke 15 Usul tersebut dikemukakan oleh Pemuda PAS kawasan Bagai Serai dan kemudiannya dibuka untuk d...
Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

218 Fibonaci

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas

Persediaan Awal Haji



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Strategic Alliances For Business

Vaksin Astrazaneca Ditarik Balik Bukti Kukuh Perlu Tolak Ihr 2005 Malaysia Tribune 08 05 2024

Faja Skali Angga Dermawan Chord

Biodata Akhyar Rashid Penyerang Kebangsaan Malaysia

9 Makanan Yang Tidak Boleh Dipanaskan

Mega Minion Hadir Membantu Gru Dalam Trailer Terbaru Despicable Me 4