Pas Boleh Jadi Mangsa Pengagihan Kerusi Pru 15



Menyuarakan hasrat untuk bertanding di sepuluh kerusi DUN, ketiadaan calon PAS dalam PRN Sabah kali ini mengundang perhatian.
Lebih mengundang cakap-cakap apabila parti itu tidak diundang dalam majlis pengumuman calon gabungan Perikatan Nasional (PN) dan BN pada 10 September lalu.
Ketua penyelidik badan pemikir Ilham Centre, Mohd Yusri Ibrahim mengingatkan PAS sekali lagi boleh menjadi “mangsa” pada PRU15 jika parti itu tidak bertegas dalam soal agihan kerusi.
Apatah lagi mengambil kira PAS dan sekutunya Umno dan Bersatu memiliki tapak sokongan yang sama iaitu pengundi Melayu-Islam, dan justeru akan bersaing di kawasan yang sama.
“Setiap parti akan jadi lebih licik dan berstrategi untuk memastikan memperolehi kerusi maksimum untuk ditandingi.
“Jika pasukan perunding agihan kerusi daripada PAS tidak kompeten seperti ditunjukkan dalam PRN Sabah ini, sekali lagi mereka akan jadi mangsa dalam agihan kerusi PRU15 nanti,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini.
Kelmarin, Presiden PAS Abdul Hadi Awang berkata pihaknya mengambil pendirian untuk memberi laluan kepada sekutu dalam Perikatan Nasional (PN) bagi mengelakkan pertembungan sesama sendiri dalam PRN yang bakal berlangsung 26 September ini.
Katanya, parti itu kekal fokus terhadap persiapan untuk menghadapi PRU15 yang dijangka dalam masa terdekat.
Semalam, timbalannya Tuan Ibrahim Tuan Man pula berkata memang ada desakan agar PAS diberi laluan tetapi keputusan untuk tidak bertanding adalah bagi “mengelak perangkap musuh”.
Dalam pada itu Muktamar Pemuda PAS yang berlangsung di Kota Bharu semalam turut meluluskan usul supaya parti itu bertanding minima 50 kerusi parlimen pada PRU akan datang.
‘Perdebatan hangat di muktamar’
Menyifatkan nasib yang dihadapi PAS dalam agihan kerusi PRN Sabah sebagai malapetaka, Mohd Yusri menjangkakan hal tersebut akan menjadi isu perdebatan hangat di muktamar ke-66 parti itu yang sedang berlangsung di Kota Bharu, Kelantan.
“Kegagalan bertanding walau satu kerusi menimbulkan kekecewaan ramai ahli dan pemimpin, banyak yang meluahkannya di pelbagai medium.”
Baca: Kerusi PRN Sabah: ‘Orang tak bagi, kita berlaga’ – Kias AJK PAS Pusat
Maka, kata Mohd Yusri, perkara itu pastinya akan dibangkitkan para perwakilan terutama dari Sabah, dan menurutnya tidak mustahil jika ada yang menggesa agar PAS menilai semula kerjasama dengan sekutunya.
Bagaimanapun dia mengakui setakat ini belum ada tanda-tanda bahawa perkara itu menjejaskan kerjasama dalam Perikatan Nasional (PN) mahupun Muafakat Nasional (MN).
Sementara itu, Prof Azizuddin Mohd Sani dari Universtiti Utara Malaysia berpendapat perkembangan itu akan mempengaruhi tuntutan PAS bagi peruntukan kerusi pada PRU15.
“PAS mungkin menerima keputusan tersebut memandangkan pengaruhi mereka juga tidak kuat di Sabah.
“(Tetapi) PAS mungkin akan menggunakan keadaan ini untuk menuntut lebih banyak kerusi di Semenanjung pada PRU15 nanti,” katanya kepada Malaysiakini.
‘PAS sudah kaut untung’
Beliau beranggapan PAS telah pun mencapai matlamatnya dengan menjadi sebahagian daripada kerajaan Persekutuan dan mengetuai pentadbiran di tiga negeri, iaitu Kelantan, Terengganu dan Kedah.
“Langkah seterusnya untuk PAS mungkin untuk meluaskan pengaruh di negeri-negeri lain,” katanya.
Menyuarakan sentimen sama, Mohd Yusri berkata PAS pada satu sisi telah mengaut banyak keuntungan hasil kerjasama politik dalam PN dan MN.
Kalau anda terlepas…
Agoes Salim – Watak penting membidankan Rukun Negara
Beliau merujuk kepada jawatan menteri, timbalan menteri serta lantikan dalam syarikat berkaitan kerajaan (GLC) melibatkan pemimpin parti itu.
“PAS telah memperolehi banyak keuntungan bersifat jangka pendek melalui kerjasama dengan PN dan MN, apatah lagi PAS adalah sebuah parti yang oportunis akhir-akhir ini,” katanya.
Bagaimanapun, menurutnya kerugian yang ditanggung PAS daripada kerjasama itu adalah risiko terjejasnya kepercayaan awam terhadap apa yang dianggap sebagai prinsip dan perjuangan parti sebelum ini.
“Dalam kalangan golongan pertengahan dan berpendidikan, mereka melihat PAS sekarang sudah goyah dalam aspek nilai apabila bekerjasama dengan Umno dan Bersatu,” katanya.
Penamaan calon bagi PRN Sabah berlangsung semalam. SPR mengumumkan sejumlah 447 kertas pencalonan bagi 73 kerusi DUN telah diterima.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/29676

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Muktamar Pemuda Luluskan Usul Pas Tanding Minima 50 Kerusi Parlimen Pada Pru 15

Muktamar Pemuda Luluskan Usul Pas Tanding Minima 50 Kerusi Parlimen Pada Pru 15

papar berkaitan - pada 13/9/2020 - jumlah : 256 hits
KOTA BHARU Pemuda PAS meluluskan usul yang dikemukakan agar parti itu bertanding sekurang kurangnya 50 kerusi parlimen pada pilihan raya umum ke 15 Usul tersebut dikemukakan oleh Pemuda PAS kawasan Bagai Serai dan kemudiannya dibuka untuk d...
Tiada Kerusi Di Sabah Pru 15 Pas Kena Lebih Teruk

Tiada Kerusi Di Sabah Pru 15 Pas Kena Lebih Teruk

papar berkaitan - pada 15/9/2020 - jumlah : 290 hits
Ketetapan demi ketetapan yang diambil dalam Muktamar Pas ke 66 di Pengkalan Chepa Kelantan baru baru ini tidak mungkin menutup kegelisahan ahli biasa parti itu yang melihat ada sesuatu yang tidak kena dalam langkah politik Pas menyertai Per...
Ahmad Jazlan Umno Kelantan Akan Bantu Pas Akur Dengan Agihan Kerusi Pru 15

Ahmad Jazlan Umno Kelantan Akan Bantu Pas Akur Dengan Agihan Kerusi Pru 15

papar berkaitan - pada 16/9/2020 - jumlah : 281 hits
KOTA BHARU Semua pemimpin UMNO di Kelantan memberi perakuan untuk akur dengan keputusan pucuk pimpinan parti berhubung agihan kerusi pada pilihan raya umum akan datang selain komited membantu calon PAS melalui semangat Muafakat Nasional Per...
Berita Video Pn Dan Bn Berebut Kerusi Pas Dapat Apa

Berita Video Pn Dan Bn Berebut Kerusi Pas Dapat Apa

papar berkaitan - pada 13/9/2020 - jumlah : 248 hits
Alasan Bung Moktar bahawa Musa Aman tidak memohon langsung tidak masuk akal sedangkan beliaulah yang memulakan langkah untuk menebuk atap sehingga akibatnya Dewan Undangan Negeri Sabah dibubarkan Pemerhati melihat tindakan mengenepikan Musa...
Pas Mungkin Dipinggirkan Lebih Teruk Pada Pru 15 Azan

Pas Mungkin Dipinggirkan Lebih Teruk Pada Pru 15 Azan

papar berkaitan - pada 15/9/2020 - jumlah : 209 hits
Ketetapan demi ketetapan yang diambil dalam Muktamar Pas ke 66 di Pengkalan Chepa Kelantan baru baru ini tidak mungkin menutup kegelisahan ahli biasa parti itu yang melihat ada sesuatu yang tidak kena dalam langkah politik Pas menyertai Per...
Kenapa Umno Berani Kincin Atas Kepala Pas Sebab Pas Tak Boleh Buat Apa Pun

Kenapa Umno Berani Kincin Atas Kepala Pas Sebab Pas Tak Boleh Buat Apa Pun

papar berkaitan - pada 13/9/2020 - jumlah : 396 hits
Mula sekali Pas telah tersilap langkah apabila bergabung dengan UMNO Buat masa ini Umno adalah parti yang kedua lemah sekali dalam politik negara kita Parti yang lemah sekali adalah Pas Jangan lupa bahawa apabila mereka kalah PRU14 setelah ...
Jika Jujur Masih Sempat Lagi Pn Bn Beri Satu Kerusi Pada Pas

Jika Jujur Masih Sempat Lagi Pn Bn Beri Satu Kerusi Pada Pas

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 215 hits
SITI NUR ZAWANI MISCON Parti kecil seperti AMANAH pun diberi laluan untuk bertanding dengan sekurang kurangnya satu kerusi mustahil parti besar seperti Pas dibiarkan terkulat kulat tanpa sebarang kerusi kata Ketua Penyelidik Ilham Centre Dr...
Pas Tetap Nafi Dipinggirkan Walaupun Tak Dapat Kerusi Kah

Pas Tetap Nafi Dipinggirkan Walaupun Tak Dapat Kerusi Kah

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 232 hits
September 12 2020 Meskipun tidak diperuntukkan sebarang kerusi dalam pilihan raya negeri Sabah Mursyidul Am PAS Hashim Jasin menafikan bahawa parti itu dipinggirkan dalam gabungan Perikatan Nasional Sebaliknya Hashim berkata bahawa parti Is...
Pas Berdepan Nasib Sama Pada Pru15 Jika Tak Bertegas Soal Pengaihan Kerusi

Pas Berdepan Nasib Sama Pada Pru15 Jika Tak Bertegas Soal Pengaihan Kerusi

papar berkaitan - pada 13/9/2020 - jumlah : 271 hits
Menyuarakan hasrat untuk bertanding di sepuluh kerusi DUN ketiadaan calon PAS dalam PRN Sabah kali ini mengundang perhatian Lebih mengundang cakap cakap apabila parti itu tidak diundang dalam majlis pengumuman calon gabungan Perikatan Nasio...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik