Tiada Jasad Yang Ke Syurga Akibat Dibekalkan Dengan Makanan Yang Haram 9650



Allah ﷻ dan Rasulullah ﷺ
Allah ﷻ dan Rasulullah ﷺ
Allah ﷻ dan Rasulullah ﷺ

Kisah Kisah IslamiSuka Halaman Ini · 29 Oktober 2019 ·Suatu hari, Imam Ahmad bin Hanbal, Pendiri Mazhab Hambaliyah dikunjungi seorang perempuan yang ingin mengadu.

Ya syaikh, saya adalah seorang ibu rumah tangga yang sudah lama ditinggal mati suami. Saya ini sangat miskin, sehingga untuk menghidupi anak-anak saja, saya merajut benang di malam hari, sementara siang hari saya gunakan untuk mengurus anak-anak dan menyambih sebagai buruh kasar di sela waktu yang ada. Karena saya tak mampu membeli lampu, maka pekerjaan merajut itu saya lakukan apabila sedang terang bulan."

Imam Ahmad menyimak dengan serius penuturan si ibu tadi. Perasaannya miris mendengar ceritanya yang memprihatinkan. Imam Ahmad adalah seorang ulama besar yang kaya raya dan dermawan. Sebenarnya, hatinya telah tergerak untuk memberi sedekah kepada perempuan itu, namun ia urungkan dahulu karena menunggu perempuan itu melanjutkan pengaduannya.

"Pada suatu hari, ada rombongan pejabat negara berkemah didepan rumah saya. Mereka menyalakan lampu yang jumlahnya amat banyak sehingga sinarnya terang benderang. Tanpa sepengetahuan mereka, saya segera merajut benang dengan memanfaatkan cahaya lampu-lampu itu," tegas perempuan.

"Tetapi setelah selesai saya sulam, saya bimbang, apakah hasilnya halal atau haram kalau saya jual? Bolehkah saya makan dari hasil penjualan itu? Sebab saya melakukan pekerjaan itu dengan diterangi lampu yang minyaknya dibeli dengan uang negara dan tentu saja itu tidak lain adalah uang rakyat." Perempuan itu kembali menjelaskan.

Imam Ahmad terpesona dengan kemuliaan jiwa perempuan itu. Ia begitu jujur, ditengah masyarakat yang begitu bobrok akhlaknya dan hanya memikirkan kesenangan sendiri, tanpa peduli Halal haram lagi. Padahal jelas, wanita ini begitu miskin dan papa.

Maka dengan penuh rasa ingin tahu, Imam Ahmad bertanya, "ibu, sebenarnya engkau ini siapa?" "Saya ini adik perempuan Basyar Al-Hafi," Perempuan itu mengaku dengan suara serak karena penderitaannya yang berkepanjangan.

Imam Ahmad makin terkejut. Basyar Al-Hafi adalah Gubernur yang terkenal sangat adil dan dihormati rakyatnya semasa hidupnya. Rupanya, jabatannya yang tinggi tidak disalahgunakannya untuk kepentingan keluarga dan kerabatnya. Sampai-sampai adik kandungnya pun hidup dalam keadaan miskin.

Dengan menghela nafas berat, Imam Ahmad berkata pada masa kini, ketika orang-orang sibuk memupuk kekayaan dengan berbagai cara, bahkan dengan cara menggerogoti uang negara dan menipu serta membebani rakyat yang sudah miskin, ternyata masih ada perempuan terhormat seperti engkau ibu".

Sungguh, sehelai rambutmu yang terurai dari sela-sela jilbabmu jauh lebih mulia dibanding dengan berlapis-lapis surban yang kupakai dan berlembar-lembar jubah yang dikenakan para ulama."

Subhanallah, sungguh mulianya engkau, hasil rajutan itu engkau haramkan? Padahal bagi kami itu tidak apa-apa, sebab yang engkau lakukan itu tidak merugikan keuangan negara." Kemudian Imam Ahmad melanjutkan, "ibu, izinkan aku memberi penghormatan untukmu. Silahkan engkau meminta apa saja dariku, bahkan sebagian besar hartaku, niscaya akan kuberikan kepada perempuan semulia engkau." 

Diriwayatkan dari ABU BAKAR ASH-SHIDDIQ, dari RASULULLAH SHALLALLAHU ALAIHI WASALLAM. BELIAU BERSABDA: TIDAK AKAN MASUK KEDALAM SURGA SEBUAH JASAD YANG DIBERI MAKAN DENGAN YANG HARAM." Shahih lighairihi, HR. Abu Ya'la, Al-Bazzar, Ath-Thabarani dalam kitab Al-ausath dan Al-Baihaqi, dan sebagian sanadnya hasan .

Kisah ini ada dalam kitab shahih at- targhib 2/150, no .1730
.
Sumber: 
https://www.facebook.com/TentangKisahIslam/photos/a.791038717765312/1242485969287249/?type=3&theater



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://peceq.blogspot.com/2020/01/tiada-jasad-yang-ke-syurga-akibat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Surah Al Ma Idah Ayat 3 Atur Makanan Halal Dan Haram Sup Kelelawar Masuk Yang Mana

Surah Al Ma Idah Ayat 3 Atur Makanan Halal Dan Haram Sup Kelelawar Masuk Yang Mana

papar berkaitan - pada 28/1/2020 - jumlah : 385 hits
Ketentuan mengenai makanan halal dan haram sudah disebutkan dalam Al Qur an Surat Al Maidah ayat 3 Di situ Allah SWT menerangkan makanan apa saja yang boleh dimakan dan dilarang untuk disantap Muncul pertanyaan bagaimana hukumnya memakan su...
Semua Nak Dicekeknya Itu Sebab Allah Tetapkan Halal Haram Makanan 9673

Semua Nak Dicekeknya Itu Sebab Allah Tetapkan Halal Haram Makanan 9673

papar berkaitan - pada 26/1/2020 - jumlah : 642 hits
Allah dan Rasulullah Allah dan Rasulullah Allah dan Rasulullah Kemaruk jamah daging ular berbisa punca koronavirus tersebar Agensi Diterjemahkan oleh Januari 23 2020 13 58 MYTLapor CNN ular berkenaan yang juga dikenali dengan nama saintifik...
Hanya Dibekalkan Kurma Dan Kismis Murid Ini Terpaksa Kutip Sisa Makanan Kerana Lapar

Hanya Dibekalkan Kurma Dan Kismis Murid Ini Terpaksa Kutip Sisa Makanan Kerana Lapar

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 578 hits
Pengambilan makanan seimbang sangat penting agar anak anak dapat membesar dengan sihat Setiap ibu bapa sudah pasti mahukan anak mereka mengambil makanan yang sihat dan mampu beri rangsangan kepada otak dengan baik Pun begitu kisah yang dice...
Kami Sangat Perlukan Makanan

Kami Sangat Perlukan Makanan

papar berkaitan - pada 21/1/2020 - jumlah : 277 hits
APABILA tiba musim sejuk bukan pakaian menjadi keutamaan namun kami lebih memerlukan makanan bagi meneruskan kelangsungan hidup Hidup kami terlalu susah sukar digambarkan apa yang perlu dilalui setiap hari namun sedaya upaya kami kuatkan di...
Pier 12 Seafood Tavern Makanan Lazat Suasana Santai

Pier 12 Seafood Tavern Makanan Lazat Suasana Santai

papar berkaitan - pada 21/1/2020 - jumlah : 163 hits
Assalammualaikum dan Salam Sejahtera Baru ni aku berkesempatan menikmati makan malam di Pier 12 Seafood Tavern Seriously perkara yg buat aku rasa best ialah restoran ni betul berada dekat dengan KL Tower Bagi aku tempat ni memang strategic ...
Restoran Sisik Sajian Pelbagai Makanan Laut Segar

Restoran Sisik Sajian Pelbagai Makanan Laut Segar

papar berkaitan - pada 21/1/2020 - jumlah : 279 hits
Assalammualaikum dan Salam SejahteraAlhamdulillah baru ni aku dan rakan media ada dapat jemputan untuk makan malam kat Restoran Sisik Fokus utama Restoran ni adalah makanan laut serius makanan laut mereka memang semua segar dan sedap Malam ...
Tempahan Makanan Dari Cik Jun Kitchen

Tempahan Makanan Dari Cik Jun Kitchen

papar berkaitan - pada 21/1/2020 - jumlah : 216 hits
Bila Angah sudah menetapkan tarikh untuk ayahnya mula susah hati Bukan apa kami bukanlah orang yang sebut sahaja terus ada Banyak yang kena difikirkan Termasuklah jemputan dan hidangan Fikiran Angah adalah sama dengan fikiran emaknya yang p...
Ini Dia 10 Makanan Yang Bikin Gemuk

Ini Dia 10 Makanan Yang Bikin Gemuk

papar berkaitan - pada 21/1/2020 - jumlah : 155 hits
Kali ini ane membahas tentang apa saja makanan yang bikin gemuk gan ane bikin ini thread karena pengalaman ane sendiri gan makin gemuk nih badan ane ane share supaya agan semua tahu apa aja makanan yg bikin gemuk So check this out Berbadan ...
Makanan Wajib Cari Dan Rasa Bila Ke Kelantan

Makanan Wajib Cari Dan Rasa Bila Ke Kelantan

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 903 hits
Assalamualaikum Kalau sebelum ini Cik Nor kongsikan tempat tempat menarik yang wajib korang kunjungi bila datang ke Kelantan tapi kali ini Cik Nor kongsikan makanan yang wajib korang cari dan rasa sendiri keenakannya 1 Kuih Akok Kuih akok m...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan