Sprm Didesak Siasat Pm


Pertubuhan bukan kerajaan (NGO), Laskar Siber Malaysia tampil membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengenai dakwaan rasuah terang-terangan oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam usaha untuk meraih sokongan.



Presidennya, Datuk Lokman Adam berkata, rakyat Malaysia telah menyaksikan bagaimana seorang Perdana Menteri tampil dengan kenyataan menawar atau dalam kata lain cubaan untuk merasuah secara terang-terangan.

“Menerusi siaran langsung di saluran televisyen semalam, Muhyiddin secara terangan menawarkan rasuah untuk meraih sokongan dengan memberi habuan terhadap ketua pembangkang dan Ahli Parlimen pembangkang.

“Perbuatan ini menawarkan suapan kepada seseorang pegawai badan awam sebagai dorongan agar pegawai itu mengundi atau tidak mengundi dalam mana-mana mesyuarat badan awam bagi menyokong atau menentang apa-apa langkah, ketetapan serta soal yang dikemukakan kepada badan awam itu, adalah perbuatan yang salah,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika bersama UMNO Seremban mengemukakan laporan aduan kepada SRPM di Ibu Pejabat SPRM, Putrajaya hari ini.

Lokman berkata, tindakan itu adalah ‘unprecedented’ dan meletakkan kewibawaan Perdana Menteri pada tahap yang tidak boleh diyakini dalam tindakan dan kenyataannya.

LOKMAN Adam (tengah) menunjukkan memorandum berkaitan isu tawaran rasuah politik di perkarangan Ibu Pejabat SPRM, Putrajaya. Menurutnya lagi, Perdana Menteri jelas menggunakan Perlembagaan untuk kelangsungan hayat politiknya dengan merasuah ahli Parlimen lain secara terang-terangan dan secara tidak langsung memburukkan lagi kewibawaan institusi Perdana Menteri.

“Tindakan Perdana Menteri yang nyata hilang keabsahan dan kelayakan setelah hilang sokongan majoriti dan tidak bertindak segera meletakan jawatan akan menyebabkan pelbagai tindakan yang diputuskan kerajaan memberi risiko perundangan yang besar.

“Semua keputusan eksekutif tersebut boleh dicabar keabsahan dan keperlembagaannya. Ini meletakkan kerajaan dalam kedudukan terdedah kepada pelbagai pertikaian undang-undang dan risiko kerugian kewangan dan rasuah,” jelasnya.

Tambahnya lagi, bagi mengelakkan negara terus berada dalam kancah rasuah yang dimulakan Perdana Menteri sendiri, SPRM harus tampil dan melakukan tindakan yang benar dan membasmi jenayah rasuah daripada terus berlarutan.

“Tiada yang lebih penting kepada seorang Perdana Menteri selain melaksanakan tanggungjawabnya selari dengan batas dan mandat yang diperuntukkan oleh Perlembagaan.

“Jadi, kami memohon SPRM untuk menjalankan siasatan terhadap kenyataan Muhyiddin bagi menjaga nama baik negara di bawah Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 Seksyen 21,” ujarnya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/08/sprm-didesak-siasat-pm.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ph Mahu Sprm Siasat Segera Cubaan Beli Mp Pembangkang

Ph Mahu Sprm Siasat Segera Cubaan Beli Mp Pembangkang

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 257 hits
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia perlu melakukan siasatan dan mengenalpasti individu atau kumpulan di belakang tawaran sogokan kepada beberapa Ahli Parlimen pembangkang agar berpaling tadah menyokong kerajaan Perikatan Nasional sejak ...
Sprm Siasat Dakwaan Mp Dap Dapat Tawaran Jawatan Menteri Durian Rm30

Sprm Siasat Dakwaan Mp Dap Dapat Tawaran Jawatan Menteri Durian Rm30

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 245 hits
MALAYSIAKINISuruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia berkata pihaknya telah menemui tiga ahli parlimen DAP yang mendakwa menerima tawaran termasuk jawatan menteri agar menyokong kerajaan Perikatan Nasional SPRM dalam kenyataan hari ini berkat...
Amanah Adukan Muhyiddin Ke Polis Amk Minta Sprm Siasat

Amanah Adukan Muhyiddin Ke Polis Amk Minta Sprm Siasat

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 191 hits
MALAYSIAKINI Parti Amanah mengadukan kepada polis tawaran tawaran dibuat Muhyiddin Yassin kepada ahli parlimen pembangkang semalam agar membolehkan perdana menteri itu disiasat kerana didakwa melibatkan unsur rasuah Berdasarkan maklumat yan...
Himpunan Haram Siasat Berpuluh Mp Membuang Masa Sim

Himpunan Haram Siasat Berpuluh Mp Membuang Masa Sim

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 123 hits
Tindakan kerajaan Perikatan Nasional mengenakan tekanan dengan memanggil seorang demi seorang Ahli Parlimen untuk disoal sisat berkenaan perhimpunan di Dataran Merdeka 2 Ogos lalu dikecam Ahli Parlimen Bayan Baru Menurut Sim Tze Tzin Ahli P...
Polis Siasat Gambar Tular Jalur Gemilang Dipasang Terbalik

Polis Siasat Gambar Tular Jalur Gemilang Dipasang Terbalik

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 195 hits
Gambar yang tular menunjukkan Jalur Gemilang dipasang terbalik BATU PAHAT Polis sedang menyiasat satu gambar memaparkan bendera Malaysia dipasang terbalik yang tular di media sosial dipercayai berlaku di daerah ini Ketua Polis Daerah Batu P...
Tun Disoal Siasat

Tun Disoal Siasat

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 164 hits
PUTRAJAYA Pengerusi Parti Pejuang Tanah Air Tun Dr Mahathir Mohamad tiba di Yayasan Kepimpinan Perdana pada jam 2 16 petang tadi Elok JUGA semua 107 diheret ke mahkamah denda dan penjara supaya hilang kelayakan MP
Adakah Polis Akan Siasat Sanusi Raptor

Adakah Polis Akan Siasat Sanusi Raptor

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 146 hits
August 13 2021 Ahli Parlimen Bukit Gelugor Ramkarpal Singh menyoal sama ada polis harus menyiasat Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor atau tidak atas gurauan kontena mayat Covid 19 yang mencetuskan kontroversi Ini selepas polis menyi...
Polis Akan Soal Siasat Mahathir Isu Perarakan Di Luar Parlimen

Polis Akan Soal Siasat Mahathir Isu Perarakan Di Luar Parlimen

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 197 hits
MALAYSIAKINIPolis akan menyoal siasat bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad tengah hari ini berhubung penglibatannya dalam perhimpunan di luar bangunan Parlimen pada Isnin lalu Soal siasat itu dijangka dibuat di pejabat Mahathir di Yaya...
Kkm Siasat Dakwaan Individu Dapat Vaksin Lain Untuk Dos Kedua

Kkm Siasat Dakwaan Individu Dapat Vaksin Lain Untuk Dos Kedua

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 228 hits
MALAYSIAKINI Kementerian Kesihatan sedang menyiasat dakwaan bahawa berlaku kesilapan dalam pemberian jenis vaksin Covid 19 bagi suntikan dos kedua kepada seorang penerima di Sik Kedah pada Khamis lepas Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Dr No...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Sambutan Ulang Tahun Vivo Malaysia Yang Ke 10 Dan Berpeluang Untuk Menang Perjalanan Ke Shenzhen China

Tahniah Izzat Upkk

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura