Ph Mahu Sprm Siasat Segera Cubaan Beli Mp Pembangkang



Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) perlu melakukan siasatan dan mengenalpasti individu atau kumpulan di belakang tawaran sogokan kepada beberapa Ahli Parlimen pembangkang agar berpaling tadah menyokong kerajaan Perikatan Nasional sejak beberapa hari lalu.
Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH) berkata demikian dalam satu kenyataan hari ini.
“Majlis Presiden PH gusar dan mengutuk usaha kotor pihak tertentu ke atas sekurang-kurangnya tujuh Ahli Parlimen termasuk Ahli Parlimen Rasah, Kota Melaka, Ipoh Barat, Kulim Bandar Baharu, Setiawangsa, Kuala Kedah dan Alor Setar untuk menawarkan habuan serta jawatan bagi memberi sokongan kepada Kerajaan.
“SPRM perlu mengambil tindakan secara serius, memandangkan kejadian-kejadian serupa pernah berlaku kepada Ahli-ahli Parlimen pembangkang sebelum ini.
“Sekiranya SPRM gagal berbuat demikian, ini hanya membuktikan dakwaan agensi Kerajaan diperalatkan sebagai senjata politik demi survival politik pihak tertentu, dan bukannya mendaulatkan undang-undang negara,” kata mereka.
Menurut Majlis Presiden lagi, perbuatan rasuah berlaku kerana keengganan Perdana Menteri (PM) Mahiaddin Yaddin meletakkan jawatan.
Oleh kerana kedegilan beliau, kata mereka, menyebabkan kerajaan yang tiada keabsahan dan tandus idea untuk mentadbir terpaksa membeli wakil-wakil rakyat pembangkang untuk menyokong mereka.
“Seperti yang umum maklum, Tan Sri Mahiaddin telah kehilangan majoriti dan masih enggan meletakkan jawatan berdasarkan Perkara 43(4) Perlembagaan Persekutuan.
“Sesiapa yang cuba merasuah Ahli-ahli Parlimen pembangkang mahupun yang telah menarik sokongan terhadap Tan Sri Mahiaddin telah bukan sahaja melakukan satu kesalahan, tetapi juga membolehkan PM yang tiada keabsahan mahupun majoriti untuk kekal berkuasa sambil rakyat terus merana.
“Oleh itu, kami menegaskan Tan Sri Mahiaddin mesti meletak jawatan segera, atau memanggil sidang khas Parlimen untuk membahas dan memutuskan usul Undi Percaya dalam masa terdekat. Jangan gunakan masa sehingga September “membeli” sokongan dengan pelbagai taktik yang tidak bermaruah dan menyalahi undang-undang,” kata mereka lagi.
Kenyataan bersama itu dikeluarkan oleh Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim, Presiden Amanah Mohamad Sabu dan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32772

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sprm Siasat Dakwaan Mp Dap Dapat Tawaran Jawatan Menteri Durian Rm30

Sprm Siasat Dakwaan Mp Dap Dapat Tawaran Jawatan Menteri Durian Rm30

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 244 hits
MALAYSIAKINISuruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia berkata pihaknya telah menemui tiga ahli parlimen DAP yang mendakwa menerima tawaran termasuk jawatan menteri agar menyokong kerajaan Perikatan Nasional SPRM dalam kenyataan hari ini berkat...
Dakwaan Beli Sokongan Sprm Panggil 3 Pemimpin Dap

Dakwaan Beli Sokongan Sprm Panggil 3 Pemimpin Dap

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 125 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia sudah mengambil keterangan tiga Ahli Parlimen DAP berhubung dakwaan beberapa Ahli Parlimen parti itu ditawarkan rasuah untuk menyokong kerajaan Perikatan Nasional Bagaimanapu...
Laporan Terbuka Cubaan Rasuah Pemimpin Pembangkang

Laporan Terbuka Cubaan Rasuah Pemimpin Pembangkang

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 130 hits
Setelah meneliti Ucapan Khas Tan Sri Mahiaddin Bin Haji Md Yasin semalam Angkatan Muda KEADILAN telah mendapati bahawa ucapan tersebut mengandungi unsur unsur yang sesungguhnya bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan memberi impak nega...
Cubaan Ahli Parlimen Pembangkang Masuki Parlimen Gagal

Cubaan Ahli Parlimen Pembangkang Masuki Parlimen Gagal

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 167 hits
Ahli Parlimen pembangkang yang mengadakan perhimpunan di Dataran Merdeka di sini hari ini hampa apabila niat mereka untuk memasuki perkarangan bangunan Parlimen gagal KUALA LUMPUR Ahli Parlimen pembangkang yang mengadakan perhimpunan di Dat...
Beli Sokongan Kulasegaran Setiausaha Sulit Bakal Dipanggil Sprm

Beli Sokongan Kulasegaran Setiausaha Sulit Bakal Dipanggil Sprm

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 159 hits
bebasnews myBy 09 08 2021IPOH Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Perak akan memanggil Ahli Parlimen Ipoh Barat M Kulasegaran dalam masa terdekat untuk membantu siasatan berhubung pendedahannya mengenai tawaran wang RM30 juta dan jawatan...
Amanah Adukan Muhyiddin Ke Polis Amk Minta Sprm Siasat

Amanah Adukan Muhyiddin Ke Polis Amk Minta Sprm Siasat

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 189 hits
MALAYSIAKINI Parti Amanah mengadukan kepada polis tawaran tawaran dibuat Muhyiddin Yassin kepada ahli parlimen pembangkang semalam agar membolehkan perdana menteri itu disiasat kerana didakwa melibatkan unsur rasuah Berdasarkan maklumat yan...
Sprm Didesak Siasat Pm

Sprm Didesak Siasat Pm

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 91 hits
Pertubuhan bukan kerajaan Laskar Siber Malaysia tampil membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia mengenai dakwaan rasuah terang terangan oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam usaha untuk meraih sokongan Pre...
Pembangkang Mahu Parlimen Bersidang Segera Bentang Usul Undi Percaya Pm

Pembangkang Mahu Parlimen Bersidang Segera Bentang Usul Undi Percaya Pm

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 285 hits
IMBAS Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim bersama ahli ahli parlimen pembangkang berkumpul di Dataran Merdeka sebelum bergerak menuju ke Jalan Parlimen berikutan tidak dibenarkan masuk ke dalam Parlimen Kuala Lumpur Foto HAFIZ SOHAIM...
Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Lahirkan Generasi Fasih Digital Kpm Mahu Guru Jauhari Digital Jadi Pembimbing

Kes Denggi Meningkat



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Filem Ngesot

Zikir Hari Isnin Fadhilat Membacanya

Monosterio Jadi Raya Tak Jadi Chord

Shinta Angely Nyaman Ku Harap Luka Ku Dapat Chord

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office