Serius Cantik Jom Ke Pantai Teluk Nipah Pulau Pangkor

Pertama kali menjejakkan kaki di Pantai Teluk Nipah, Pulau Pangkor.

Saya terus jatuh cinta.

Serius, Pantai Teluk Nipah ni cantik.

And I am wondering, kenapalah saya tunggu begini lama untuk jejakkan kaki ke Pulau Pangkor. Patutnya dua atau tiga tahun lepas lagi dah datang bercuti ke sini.

Pantai ini ada suatu getaran yang lain daripada yang lain, berbanding pantai-pantai lain yang saya pernah kunjungi.

Pasir pantai yang putih kekuningan, bertukar warna seakan kuning keemasan tatkala senja kian hampir.

Alunan ombak manja yang sesekali menghempas pantai.

Menyerlahkan lagi keindahan panorama di Pantai Teluk Nipah.

Bercakap dari segi kebersihan, saya dapat katakan pantai ini cukup bersih. Airnya cukup jernih dan mudah-mudahan ianya kekal begitu sampai bila-bila, walau berjuta pelancong datang bercuti di pulau ini.

Aktiviti yang sesuai dilakukan di Pantai Teluk Nipah Saya rasa cukup puas hati tatkala dapat duduk bersantai ditepi pantai sambil menikmati keindahan panorama. Namun, saya faham mungkin ada pengunjung yang ingin lakukan aktiviti di pantai ini.

Untuk makluman anda, dipantai ini dengan mudah kita boleh berurusan dengan pengendali aktviti sukan air.

Sama ada anda ingin berkayak, bermain banana boat, big mable mahupun bumper ride, semuanya boleh diatur.

Malahan jika anda ingin buat aktiviti snorkeling juga boleh berurusan dikaunter yang sama.

Sebarang aktiviti snorkeling dijalankan di Pulau Giam yang tak berapa jauh dengan Teluk Nipah.

Di Pulau Giam, anda boleh snorkeling puas-puas tanpa ada had masa. Terpulang pada anda, nak bersnorkeling berapa lama. Asalkan jangan lebih daripada masa operasi pengendali aktiviti sukan air ini. Saya difahamkan, aktiviti snorkeling dan Island Hopping di Pulau Pangkor sehingga jam 6.30 petang sahaja (lebih kurang).

Kalau anda mulakan aktiviti snorkeling pada waktu pagi, anda boleh duduk lebih lama di Pulau Giam.

Nanti kalau dah bosan (atau mungkin dah penat) call sahaja mereka dan mereka akan datang jemput anda untuk balik ke Teluk Nipah.

Andai kata anda sukakan sesuatu yang lebih mencabar, boleh berkayak sahaja ke Pulau Giam.

Anda boleh berkayak sampai ke Pulau Giam, kemudian singgah sebentar untuk buat snorkeling atau sekadar mandi-manda.

Saya tak pasti berapa harga untuk sewa kayak, tapi kalau anda benar-benar berminat boleh runding harga dengan beach boy yang menjadi pengendali aktiviti sukan air disini.

Sepanjang saya berada di Teluk Nipah ini, saya tak nampak pula ada ombak besar macam dekat Cherating tu. Kat sini pantainya nampak calm (tenang) je. Perfect untuk orang yang tak pandai berenang.

Menikmati pemandangan matahari terbenam dengan suasana romantik Pada pengamatan saya, di Pantai Teluk Nipah ini adalah salah satu lokasi yang bagus untuk melihat pemandangan yang cantik ketika matahari terbenam.

Biasanya bermula jam 6.00 petang, ada banyak kedai-kedai makan yang mula dibuka.

Banyak juga kedai-kedai disini yang menyusun meja dan kerusi betul-betul tepi pantai.

Kalau anda tak bercadang untuk makan, cukup sekadar order air dan duduk santai disini sambil menghayati pemandangan.

Suasana seperti ini memang susah nak dapat.

Teringin pulak rasanya nak datang ke pulau ini sekali lagi.

Tempat penginapan di Pantai Teluk Nipah Dekat sini ada banyak tempat penginapan yang anda boleh pilih. Boleh jadi lebih banyak berbanding di Pantai Pasir Bogak.

Ada satu masa tu, ketika saya sedang makan, saya rasa seperti diperhatikan.

“Kau apahal pandang aku macam tu?”

Kalaulah dia faham.

Burung hornbill atau dikenali juga dengan nama burung enggang. Ini merupakan spesies burung yang agak banyak dekat tempat ini.

Boleh jadi burung ini datang dari resort berhampiran.

Hornbill Resort Teluk Nipah

Jangan main-main, kat sini hornbill ada resort sendiri.

Anda boleh bermalam dekat resort ini, kalau nak tengok lebih banyak hornbill dengan lebih dekat. Ada pengunjung yang diberi peluang untuk bergambar bersama dengan hornbill dan beri makan kepada burung ini dari jarak yang sangat dekat.

Definitely unforgetful moment.

Kalau ada yang nak tahu berapa kos bermalam di hornbill resort ini, boleh semak dekat sini.

Anjungan Beach Resort
Anjungan ini adalah resort yang saya pilih untuk penginapan di Teluk Nipah.

Anda boleh baca review dan pengalaman saya menginap di Anjungan Beach Resort di Pulau Pangkor ini disini.

Selain dua ini ada tempat lain yang anda boleh pilih, misalnya Pangkor View Beach Resort, Nipah Bay Villa, dan banyak lagi. Anda boleh guna Agoda untuk buat tempahan.

Cuma untuk makluman anda, tiada resort yang lokasinya betul-betul tepi pantai. Kebanyakkan adalah roadside, dan kena lihat betul-betul peta lokasi, sebab ada resort yang nampak macam dekat tapi sebenarnya kena jalan agak jauh.

Aktiviti waktu malam di Teluk Nipah Saya agak risau kalau-kalau pantai ini “mati” pada waktu malam.

Tapi mujurlah telahan saya salah.

Di sekitar Teluk Nipah ada banyak kedai-kedai yang menjual cenderamata, barangan runcit dan kedai makan.

Anda risau kalau-kalau tak cukup baju? Atau mungkin tertinggal pakaian yang sesuai untuk aktiviti air?

Dekat sini ada kedai yang menjual pakaian.

Harganya tak terlalu mahal dan tidak juga murah. Pretty standard kalau bandingkan dengan pantai-pantai lain.

Anda nak solat berjemaah bersama penduduk setempat? Disini juga ada surau yang anda boleh kunjungi hanya dengan berjalan kaki.

Andai kata bilik hotel yang anda tempah terlalu sempit untuk solat, boleh datang ke Surau Haruniah ini.

Ada kedai makan yang dibuka hanya untuk sarapan pagi dengan makan tengahari, dan ada juga kedai makan yang hanya dibuka disebelah malam.

Kalau anda teringin nak merasa ikan bakar dan lain-lain seafood, anda boleh order sahaja dari mana-mana satu kedai yang anda rasa berkenan.

Bagi mengelakkan sebarang kejutan yang tak diingini, pastikan anda tawar-menawar terlebih dahulu atau setidak-tidaknya anda confirmkan dulu harga sebelum order.

Oh by the way, kena pastikan tukang ambik order tu betul-betul faham yang anda serius nak order. Kalau tak nanti jadi macam saya.

Penat je tawar-menawar, tunggu lebih satu jam, rupanya staf restoran tu tak sediakan pun order saya. Siap salahkan saya balik, katanya saya tak confirm nak order. Macam-macam la..

Waktu malam hari, tak perlu nak duduk terperuk dalam bilik sahaja.

Kita boleh jalan-jalan sekitar Teluk Nipah dengan yakin, sebab kawasan ini agak hidup dan ada ramai orang.

Daripada duduk dalam bilik je, lebih baik kita lepak-lepak dekat luar, tengok pemandangan, lihat gelagat pelancong asing yang turut datang bercuti ke Pulau Pangkor ini sambil makan-makan.

Kalau anda datang bercuti dengan kumpulan yang agak besar, mungkin dalam 5 – 6 orang, saya rasa lebih seronok kalau bentang tikar tepi pantai dan duduk ramai-ramai dekat situ.

Ada satu malam tu, saya ada terserempak dengan sekumpulan remaja yang buat macam tu. Just bentang tikar, letak lampu pelita, dan sama-sama makan apa bekalan yang dibawa.

Pantai Teluk Nipah atau Pantai Pasir Bogak? Mana satu yang lebih best kalau nak bandingkan antara Pantai Teluk Nipah dengan Pantai Pasir Bogak?

Kali pertama saya datang ke Teluk Nipah, saya rasa saya lebih sukakan pantai ini. Lain orang kan lain citarasanya.

Mungkin next time, saya akan cuba menginap di sekitar Pasir Bogak, just untuk dapatkan pengalaman yang berbeza tu. In Shaa Allah.
Baca juga: Suatu petang di Pantai Pasir Bogak

Baiklah saya ucapkan terima kasih sudi baca pengalaman saya di Pantai Teluk Nipah. Saya harap semoga apa yang saya kongsikan disini ada manfaat untuk anda.

The post Serius cantik! Jom ke Pantai Teluk Nipah Pulau Pangkor appeared first on Xplorasi Destinasi.

Suatu Petang Di Pantai Pasir Bogak Pulau Pangkor

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 785 hits
Apa lagi yang lebih mengujakan selain meluangkan masa diwaktu petang sambil bersantai di tepi pantai dan melihat pemandangan matahari terbenam Kalau ada peluang sedemikian pastinya saya tak akan lepaskan begitu sahaja Hari kedua percutian d...
Suka Di Perairan Cuaca Panas Kenali Obor Obor Berbisa Yang Ditemui Di Pantai Pulau Kekabu

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 436 hits
Baru baru ini digemparkan tentang penemuan sejenis obor obor di Pantai Pulau Kekabu yang katanya boleh memudaratkan anda jika terkena sengatan daripada haiwan tersebut Walaupun ianya kelihatan cantik dan menarik perhatian sesiapa saja yang ...
Pengalaman Menginap Di Anjungan Beach Resort Semasa Percutian Di Pulau Pangkor

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 633 hits
Saya dah lama teringin nak pergi bercuti ke Pulau Pangkor Seingat saya sejak saya masih lagi dibangku sekolah sekitar tahun 90an lagi saya teringin menjejakkan kaki ke pulau ini Tapi sayangnya hasrat tersebut asyik tak kesampaian Sama ada s...
Percutian 3 Hari 2 Malam Di Pulau Pangkor Beserta Dengan Itinerary

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 1007 hits
Anda dah pernah bercuti ke Pulau Pangkor ke belum Kalau jawapan anda belum pernah kat sini saya nak kongsikan serba sedikit pengalaman saya dan isteri berbulan madu di Pulau Pangkor awal tahun ini Pulau Pangkor dipilih sebagai destinasi per...
Makan Kari Claypot Ilyana Cafe Teluk Kumbar Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 2/2/2020 - jumlah : 667 hits
MAKAN KARI CLAYPOT ILYANA CAFE TELUK KUMBAR PENANGAssalamualaikum semoga semua pembaca arzmoha com terus sihat dan diberi ketenangan hati serta selalu bahagia Hari minggu kebiasaannya merupakan hari untuk bersama keluarga samada berkunjung ...
5 Pantai Unik Yang Hanya Ada Di Pulau Nusakambangan Tak Kalah Indah

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 306 hits
Siapa sangka Nusakambangan memiliki sederet pantai unik yang tak kalah indah dari pantai pantai lain di Indonesia
Travelog Percutian Ke Pulau Pangkor 2020 Hari Pertama Di Pangkor

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 803 hits
Beberapa bulan sebelum saya pergi bercuti ke Pulau Pangkor saya menerima emel dari seseorang yang mewakili syarikat percutian Mereka ini mempromosikan pakej percutian di pulau pulau yang popular yang terdapat di Malaysia Oleh sebab saya mem...
Hayaki The Curve Ada Pelbagai Menu Masakan Pantai Timur

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 579 hits
Assalamualaikum Hujung bulan Disember Tahun lepas memang banyak Fiza habiskan masa berjalan jalan dengan famili mak dan adik Kebetulan adik Fiza hendak ke IKEA Damansara jadinya kami menaiki MRT di stesen Sg Buloh dan turun di Stesen MRT Mu...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik