Travelog Percutian Ke Pulau Pangkor 2020 Hari Pertama Di Pangkor

Beberapa bulan sebelum saya pergi bercuti ke Pulau Pangkor, saya menerima emel dari seseorang yang mewakili syarikat percutian. Mereka ini mempromosikan pakej percutian di pulau-pulau yang popular yang terdapat di Malaysia.

Oleh sebab saya memang ada plan nak pergi bercuti ke Pangkor, saya balaslah emel tersebut dan nyatakan yang saya bersedia nak jalinkan kerjasama. Tapi lepas tu mereka senyap pulak.

Maka tak jadilah saya nak dapatkan pakej percutian ke Pulau Pangkor ini melalui syarikat percutian mereka. Akhirnya saya tempah sahaja hotel melalui laman web Agoda. Kalau anda juga merancang untuk pergi bercuti ke Pulau Pangkor, boleh buat tempahan melalui pautan ini.

Dekat situ, anda boleh pilih sendiri nak hotel yang macam mana. Sama ada nak yang ada breakfast, ada free wifi, bilik mengadap laut, lokasi yang best dan menarik yang senang nak cari tempat makan, nak hotel yang paling murah pun ada dan lain-lain lagi.

Kadang-kadang bila kita nak tempah pakej percutian melalui travel agent ni, kita tak tahu apa nama hotel atau resort yang bakal kita perolehi. Dari segi harga, kita mungkin akan dapat harga yang murah, tapi masalahnya kita tak tau macam mana keadaan hotel yang kita akan dapat tu nanti.

Sebaliknya, kalau kita buat tempahan melalui laman web online travel agent (OTA) macam Agoda, booking.com, Airbnb dan sebagainya, kita boleh baca dulu review dari pengalaman pelanggan terdahulu.
Baca juga: Guna tips ini untuk dapatkan hotel murah ketika pergi bercuti

Ikut rancangan asal, kami nak pergi bercuti ke Pangkor ni pada tarikh 15hb sampai 17hb januari 2020. Tapi memandangkan ada cuti tahun baru yang agak panjang, jadi kami awalkan pada tarikh tersebut.

Sempena tahun baru 2020, destinasi percutian kami dimulakan dengan Pulau Pangkor. Tempahan hotel yang dah dibuat untuk tarikh 15hb tu kami batalkan. Oleh sebab buat booking sebelum ini pakai Agoda, jadi boleh cancel tanpa sebarang kos. Bayaran pun masih belum dibuat sebab pilih opsyen Pay Later.

Itu salah satu kelebihan yang ada pada Agoda. Kalau buat booking, boleh bayar kemudian (pay later). Kalau agak-agak pada tarikh nak travel tu tak jadi pergi, boleh cancel sahaja tempahan tersebut. Lihat contoh yang kat bawah ni ya.

Saya sengaja buat contoh booking untuk bulan Mac 2020. Masa buat booking ni tadi, Agoda tak minta pun untuk terus buat bayaran. Kalau nak bayar terus pun boleh, tapi dalam contoh ni Agoda bagi masa sampai 20 Feb 2020.

Tak perlu nak bayar deposit atau apa-apa. Kiranya ok la kan kalau booking melalui Agoda? Dalam contoh kat atas tu, saya buat booking di Anjungan Beach Resort Pulau Pangkor.

Hari saya nak pergi tu, baru saya packing barang-barang yang nak dibawa. Siap packing barang, keluar rumah dalam pukul 8.30 pagi.

Pagi tu kami breakfast ala kadar je. Just beli roti dan minum kopi yang beli dekat stesen minyak Petronas. Saya memang tak tau jalan, jadi saya hanya bergantung seratus peratus pada Waze.

Saya guna lebuhraya PLUS dan lepas tu Waze suruh saya exit dekat Sungkai. Lepas tu terus ikut jalan lama. Jalan dia kira ok la, cuma tak boleh nak bawa laju. Speed limit 90KM/j.

Tapi kalau kebetulan jumpa lori atau kenderaan orang kampung, memang kena banyak bersabar.

Bawa slow-slow je la. Tak apalah… lagipun kita nak pergi bercuti, bukan nak pergi meeting. Biar lambat asalkan selamat.

Ikut perancangan, saya nak drive straight terus ke Jeti Lumut. Tapi baru sampai sekitar Teluk Intan, perut saya mula rasa meragam. Mujur ada tempat yang sesuai untuk berhenti.

Ada satu tempat ni namanya Bazar Nanas Kampung Selabak.

Dekat situ ada tempat untuk makan, ada tandas, dan ada juga tempat untuk beli barang-barang keperluan. Next time, kalau ada keperluan untuk saya pergi ke Jeti Lumut sekali lagi, saya akan set waze untuk ke tempat ni dulu.

Bolehlah alas perut dulu sebelum sampai ke destinasi.

Selesai apa yang patut dekat sini, saya teruskan semula perjalanan untuk ke Jeti Lumut. Mula-mula sekali kena cari dulu tempat untuk parking kereta.

Dari pembacaan yang saya buat, kalau nak parking kereta kita boleh parking di Medan Tempat Letak Kereta bertingkat. Tempat parking ini tak berapa jauh dengan jeti Lumut. Dari tempat parking ini kita boleh jalan kaki sahaja.

Senang je nak cari bangunan ini. Dari jauh lagi kita boleh nampak.

Harganya tak terlalu mahal dan yang penting, tempat parking ini juga selamat.

Parking area dilengkapi dengan kamera cctv dan ada juga pengawal keselamatan yang bertugas. Selain itu, dekat bangunan ini juga ada kemudahan tandas.

Harga parking di Medan Tempat Letak Kereta, Lumut
Jam pertama hingga jam kedua  RM1.00
Jam ketiga hingga berikutnya  ++RM1.00 sejam
Kadar maksima harian RM15.00
15 minit yang pertama percuma (just in case selepas anda pusing-pusing dalam tu tapi tak jumpa petak parking, boleh keluar semula tanpa perlu bayar apa-apa)
Kadar bayaran ini adalah seperti yang tertulis pada notice board dan berkuat kuasa 1 Disember 2019. Pada waktu anda membaca catatan ini, harganya mungkin masih sama, ataupun telah berubah.

Selepas dapat tempat parking, saya terus ke jeti lumut.

Tiket feri boleh beli terus dari kaunter. Kita sendiri pilih nak ambil feri pukul berapa.

Harga tiket feri untuk ke Pulau Pangkor dari Jeti Lumut ialah RM14.00 untuk dewasa. Tiket feri yang kita beli ini adalah untuk perjalanan pergi dan balik.

Nanti akan ada staf yang tanya, kita nak ambil feri balik pukul berapa. Lepas tu tiket feri tu akan di stamp (cop) untuk menandakan waktu balik yang kita pilih.

Feri gerak ke Pulau Pangkor pada jam 1.49 petang dan pada pukul 2.14 petang, saya dah mula nampak jeti Pulau Pangkor. Perjalanan ambil masa lebih kurang 30 minit sahaja. Tak sempat pun nak merasa mabuk laut.

Bila sampai je dekat jeti, masa ini akan ada ramai juga ejen-ejen yang akan cuba jual pada kita perkhidmatan sewa motor, sewa kereta, pakej aktiviti dan lain-lain. Terpulanglah pada anda sama ada nak ambil perkhidmatan tu dari mereka atau tidak.

Macam saya sendiri, saya ucap terima kasih sahaja.

Saya cuma perlukan khidmat teksi sahaja untuk ke hotel. Nanti akan ada orang yang akan tunjukkan pada kita, teksi mana satu yang kita patut naik.

Mula-mula tu saya ingatkan teksi yang dimaksudkan ialah kereta biasa, rupa-rupanya saya silap. Teksi dekat Pulau Pangkor ini sebenarnya adalah van yang dicat warna pink.

Semua teksi dekat sini warnanya sama.

Teksi dekat sini tak menggunakan sistem meter.

Untuk ke Anjungan Beach Resort, saya dikenakan caj RM16. Saya ada cuba mintak diskaun sikit, tapi tak dapat. Katanya tu merupakan harga standard.

Saya tak pasti, adakah harga RM16 itu untuk semua destinasi atau harga sekali naik. Apa-apa pun, anda standby je la dengan amaun tersebut ya.

Selepas siap check in, saya tidur dulu beberapa jam. Hilangkan dulu penat memandu. Lagipun kalau nak keluar kemana-mana, keadaan tak berapa sesuai dengan panasnya dekat luar sana tu.

Sekitar jam 5.30 petang, barulah saya keluar.

Anjungan Beach Resort ini terletak di Teluk Nipah. Pada saya secara peribadi, Teluk Nipah ini merupakan tempat yang paling bagus kalau nak bercuti dan menginap di Pulau Pangkor.

Dekat sekitar Teluk Nipah ni, ada banyak kedai-kedai dan tempat makan. Dari hotel, kita boleh jalan kaki sahaja untuk cari tempat makan.

Petang tu, saya plan nak jalan-jalan dekat kawasan sekitar sambil-sambil tu nak cari pakej snorkeling dekat Pulau Pangkor.

Ada banyak beach boy yang offer pakej snorkeling. Kena pandai-pandai cari dan tanya.

Saya tanya dua tempat. Tempat pertama, dia tawarkan RM80 pakej snorkeling untuk dua orang. Tapi saya tak terus setuju, dan bila saya tanya tempat lain, ada yang boleh offer RM60 untuk dua orang.

Pakej snorkeling dia sama sahaja. Apa yang kita bayar termasuk dengan perkhidmatan bot untuk hantar dan balik, set snorkeling, jaket keselamatan dan dalam pakej yang sama disertakan juga aktiviti bersiar-siar melawat pulau-pulau berhampiran.

Snorkeling tu kalau tak silap saya buat di Giam Island. Lepas tu kami dibawa untuk melihat pulau berhampiran untuk melihat tarikan di Pulau Pangkor, antaranya Whale Rock, Crocodile Rock, dan Turtle Rock.

Saya dah deal dengan salah seorang beach boy dan akan datang semula keesokkan hari untuk buat aktiviti snorkeling. Pakej snorkeling yang saya ambil ialah RM60 untuk dua orang. Bayaran saya buat masa nak pergi buat snorkeling tu nanti.

Hari pertama ini, saya just ambik gambar sahaja. Saya ambil juga gambar beach boy yang offer pakej snorkeling tu just in case kalau-kalau esok dia hilang ingatan yang dia bagi harga RM60, dan saya ambil gambar pemandangan pantai sekitar Teluk Nipah.

Ini pemandangan pantai dekat Teluk Nipah.

Pasir dia putih.

Air laut dia pun nampak jernih.

Kiranya tak salahlah pilihan kami memilih untuk cari tempat penginapan di Teluk Nipah.

Next time kalau saya nak datang bercuti sekali lagi ke Pulau Pangkor, saya rasa saya akan pilih Teluk Nipah sekali lagi.

Legalah juga bila dah dapat pakej snorkeling yang kena dengan bajet. Next, cari tempat makan sambil-sambil melihat matahari terbenam.

Untuk pengetahun anda, dekat area Teluk Nipah ini juga ada banyak kemudahan yang disediakan. Ada surau, mini market, kedai serbaneka, ada banyak tempat makan, dan tandas awam berbayar juga tersedia.

Andai kata hotel tempat anda menginap terlalu sempit dan tak ada ruang untuk solat, boleh jalan kaki sahaja untuk ke Surau Haruniah ini.

Kedai runcit dan kedai serbaneka semua walking distant.

Jumpa satu kedai makan yang lokasi dia agak best.

Saya kata agak best sebab ada meja kosong yang mengadap laut. Kiranya sambil makan bolehlah menikmati pemandangan matahari terbenam.

Kami order mee sup, koe tiew goreng dan teh o ais dua. Semua ini harganya RM19.

Sambil makan tu sambil tengok pemandangan laut.

Dengar bunyi ombak, bunyi desiran angin, rasa macam semua masalah boleh dilupakan sejenak.

Lepas tu pulak dapat menikmati pemandangan matahari nak terbenam, memang terbaik.

Lebih kurang pukul 7.30 macam tu saya balik ke bilik. Nak solat maghrib dan berehat. Esok siang nak sambung percutian di Pulau Pangkor ini dengan aktiviti snorkeling pulak.

Saya plan nak tidur awal malam tu.

Kemudian baru saya teringat, selipar yang saya pakai ni rasa kurang selesa. Masa keluar rumah tersilap pakai selipar.

Malam tu terpaksa keluar balik untuk beli selipar lain. Terbang RM26 untuk beli selipar baru.

Waktu malam di Teluk Nipah tak terlalu sunyi. Ada banyak kedai-kedai makan yang siangnya tutup, kini dibuka. Kalau nak makan seafood, ikan bakar segar, semuanya ada dekat sini.

Cuma sebelum nak order tu, jeling-jeling dulu harga yang ditawarkan. Saya rasa harga ikan bakar dekat sini agak mahal. Kalau setakat nak makan ikan siakap 3 rasa tu, rasa macam tak berbaloi, sebab boleh dapat harga lebih murah kalau di KL.

Ataupun kalau ada rezeki, lebih baik makan seafood dekat Kota Kinabalu. Dekat sana ada banyak pilihan seafood dan jenis ikan, dengan harga yang lebih murah. Oh… bilalah agaknya dapat pergi makan seafood dekat KK lagi.

Bila dah duduk luar, jalan-jalan sekitar Teluk Nipah di waktu malam, masa ni perut mula rasa lapar. Bukan selalu boleh luangkan waktu malam di tempat percutian macam ni kan.

Malam tu, saya beli burger sebungkus dan lepas tu lepak di kedai Mijuen Thai Food Project ini. Dalam banyak-banyak kedai makan, saya tengok kedai ni yang paling happening.

Kami order sangkaya, air ambik laichikang dengan lemon selasih. Air lemon selasih ni saja order sebab nak tau rasa dia macam mana.

Keluar malam tu, saya dapat selipar baru, dapat makan burger daging special, and dapat juga luangkan masa dengan yang tersayang.

Selesai buat semua tu, barulah balik ke bilik.

Siang nanti nak kena prepare apa yang patut dan kena keluar awal untuk sarapan pagi.

Untuk aktiviti hari kedua ni, saya sambung dalam perkongsian yang seterusnya. Nampak cantik kan pemandangan hotel yang kami pilih pada waktu malam kan?

Andai kata anda juga nak menginap disini, bolehlah buat booking melalui Agoda atau klik sahaja pautan ini ya. Kita jumpa lagi dalam entry seterusnya.

The post Travelog Percutian ke Pulau Pangkor 2020 – Hari pertama di Pangkor appeared first on Xplorasi Destinasi.

Hari Penerangan Konsep Tabika Bagi Tahun 2020

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 511 hits
hai assalammualaikumHari Penerangan Konsep Tabika Bagi Tahun 2020 Hari Isnin haritu semua ibu bapa yang anaknya sekolah tabika area Pandan Mewah Pandan Jaya dan Pandan Indah hadir ke Hari Penerangan Konsep Tabika Bagi Tahun 2020 Majlis ni a...
Pengganti Poco F1 Dijangka Hadir Pada Suku Pertama 2020 Ini Spesifikasi Tinggi Pada Harga Kompetitif

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 245 hits
https ift tt 30PUntd Poco sebelum ini telah pun mengumumkan akan beroperasi sebagai jenama berasingan berbanding Xiaomi dan kini mereka turut telah berkongsi sejumlah informasi lanjut mengenai syarikat terbaru berkenaan Melalui temuramah te...
Pembayaran Fasa Pertama Serta Permohonan Baru Dan Kemaskini Bantuan Sara Hidup 2020

papar berkaitan - pada 20/1/2020 - jumlah : 705 hits
Pihak Kerajaan melalui Kementerian Kewangan telah mengumumkan dimana pada 20 Januari 2020 ini Bantuan Sara Hidup bagi kategori isi rumah akan mula dibayar Jadi bermula pada hari tersebut 3 golongan daripada kategori tersebut akan mula mener...
Baru 22 Hari Tahun 2020 Ph Sudah Pinjam 11 Billion Najib

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 544 hits
22 hari pertama tahun 2020 pinjam RM11 bilion Slow sikit lah PH 22 Jan 2020 Pinjam RM3 bilion 10 Jan 2020 Pinjam RM3 5 bilion 7 Jan 2020 Pinjam RM1 bilion 3 Jan 2020 Pinjam RM3 5 bilion Satu sen hutang pun tak dibayar balik oleh kerajaan PH...
Indeks Usd Cuba Untuk Menguji Tahap 98 19 Untuk Hari Ini 30 Jan 2020

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 257 hits
Indeks USD masih meningkat Ia dijangka menguji tahap kecairan terkumpul pembelian carta harian pada tahap 98 19 Senario ini perlu dibentangkan sebelum Februari 2020 kerana kecenderungan bermusim untuk Indeks USD pada bulan Februari menurun ...
Jadual Pembukaan Kaunter Pembayaran Fasa Pertama Bsh 2020 Dan Kaunter Pendaftaran Bsh Bagi Negeri Sabah Dan Sarawak

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 885 hits
Perbendaharaan Malaysia Sabah dan Sarawak melalui Kementerian Kewangan Malaysia telah menyelaraskan pembukaan Kaunter pembayaran BSH fasa pertama bagi tahun 2020 bagi Kawasan Pedalaman Sabah dan Sarawak LHDNM dan BSN akan berada di lokasi m...
Jadual Cuti Sekolah Pulau Pinang Tahun 2020

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 575 hits
Di bawah adalah Jadual cuti sekolah bagi sekolah sekolah seluruh Pulau Pinang Cuti peristiwa bergantung kepada keputusan pihak sekolah Cuti perayaan adalah sebagaimana yang diperuntukan oleh KPM Jumllah hari persekolahan pada tahun 20202 ia...
Muhammad Umar Syazuli Dan Awatif Johan Tilawah Al Quran Peringkat Negeri Pulau Pinang 2020

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 451 hits
Muhammad Umar Syazuli Mohd Tahir dan Awatif Abd Majid masing masing dinobatkan johan Tilawah Al Quran Ke 63 Peringkat Negeri Pulau Pinang yang berlangsung dekat Dewan Millenium Kepala Batas di sini malam tadi Kemenangan tersebut melayakkan ...
Akhirnya Wishlist 2020 Pertama Termakbul

papar berkaitan - pada 19/1/2020 - jumlah : 364 hits
Akhirnya wishlist 2020 pertama termakbul Syukur Alhamdulillah terima kasih Ya Allah kerana makbulkan wishlist yang sebenarnya dari tahun ke tahun carry forword akhirnya dengan izin Nya 16 Januari 2020 nieyl berjaya memiliki domain blog send...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton

Always Evolving Explore The Latest Offerings At Bandarbetvip

Menang Dipuji Kalah Dicaci Begitulah Nasib Salah Di Liverpool

Najis Boleh Jadi Petunjuk Anda Alami Kanser Usus Ini Tanda Tandanya

Rm1 500 Pay And No Retirement Plan Why Teachers In Pas Linked Kindergarten Pasti Are Disgruntled