Pengalaman Menginap Di Anjungan Beach Resort Semasa Percutian Di Pulau Pangkor

Saya dah lama teringin nak pergi bercuti ke Pulau Pangkor. Seingat saya, sejak saya masih lagi dibangku sekolah, sekitar tahun 90an lagi saya teringin menjejakkan kaki ke pulau ini.

Tapi sayangnya, hasrat tersebut asyik tak kesampaian. Sama ada sebab tak ada teman untuk pergi bercuti, ataupun tak ada masa untuk pergi ke sini. Ya, tak ada modal pun satu hal juga.

Baru-baru ini, peluang untuk bercuti ke Pulau Pangkor ini muncul.

Biasalah, kalau nak pergi bercuti, sudah tentu kita kena decide, nak bermalam dekat mana. Ada banyak hotel yang kita boleh tempah secara online sahaja. Kalau anda tak pasti nak buat tempahan dimana, saya syorkan guna website ini.

Sebelum pergi bercuti ke Pangkor, saya ada tanya pendapat dari kenalan yang pernah bercuti ke sini. Ada juga yang bagi cadangan supaya saya menginap di Lumut atau sekitar Manjung sahaja.

Sebabnya dekat Pangkor ini sebenarnya “tak ada apa-apa”. Kalau nak bandingkan antara Pulau Pangkor dengan Pulau Langkawi, lagi seronok dan happening kalau bercuti ke Langkawi.

Ya saya setuju. Tapi kalau dah biasa pergi ke Langkawi, sesekali mesti nak rasa pengalaman percutian yang berbeza. Saya percaya, Pangkor pasti memberikan kepuasan dan keseronokkan yang berbeza kepada para pengunjungnya.

Idea untuk menginap di Lumut is a no no.

Lagipun, bukan semua orang perlukan suasana percutian yang bising dan happening setiap masa. Kalau betul Pangkor ini lebih sesuai untuk mereka yang sukakan suasana tenang, nak berehat dan sebagainya, maka saya kira ini adalah destinasi percutian yang perfect.

Bila nak pilih tempat penginapan ini, kita perlu tahu mana satu pantai peranginan yang popular yang terdapat di Pulau Pangkor. Untuk menjimatkan masa anda, biarlah saya bagitahu disini.

Pantai tersebut adalah Pantai Pasir Bogak dan juga Pantai Teluk Nipah.

Sekiranya pengunjung memilih pantai pasir bogak, maka nama-nama hotel seperti Coral Bay Resort, Pangkor Sandy Beach dan juga Puteri Bayu Beach Resort akan dijadikan pilihan.

Walaubagaimanapun, saya memilih untuk menginap di Teluk Nipah. Salah satu hotel yang pada saya agak menonjol dengan review dari para tetamu sebelum ini yang banyak memberikan feedback positif, adalah Anjungan Beach Resort.

Saya dah agak lama tak menginap dan membuat tempahan hotel. Beberapa tahun kebelakangan ini, kebanyakkan tempat penginapan yang saya tempah, saya dapatkan dari laman web Airbnb.

Dalam konsep Airbnb, kita akan buat tempahan terus dengan pemilik unit kediaman. Kali ini, bila saya mula kembali menginap di hotel, feeling dia agak berbeza. Ada sedikit perasaan rindu disitu!

Baiklah, jom saya kongsikan sedikit pengalaman saya menginap di Anjungan Beach Resort ini. Kita tengok apa yang ada dalam bilik.

Bangunan hotel ini walaupun nampak agak berusia, tapi dibahagian dalam ia tidak mengecewakan.

Pihak hotel menyediakan kemudahan asas kepada para tetamu, seperti safety deposit box, ada sebuah almari, rak kasut.

Welcome drink beserta dengan buku panduan untuk para tetamu juga disediakan. Kalau anda tak tau nak buat apa bila dah sampai ke pulau ini, boleh buka buku panduan yang disediakan dan jelajah pulau Pangkor ini berdasarkan kepada maklumat yang diberikan.

Dalam bilik tersedia set meja dan juga kerusi rotan untuk kita duduk beristirehat. Kalau anda nak alihkan kerusi tersebut untuk duduk di balkoni juga boleh.

Tilam dan bantal yang disediakan cukup untuk memberi keselesaan kepada para tetamu.

Saya kurang pasti, apa channel yang terdapat pada saluran TV. Maklumlah, waktu bercuti macam ni, saya memang tak berapa pedulikan apa yang ada di TV. For me, kalau tak ada TV pun tak apa.

Jangan tak ada peti sejuk!

Kalau nak lepak dekat balkoni waktu malam tu ok. Tapi kalau siang-siang hari, biasanya sangat panas. Tak berapa digalakkan dan kalau nak gunakan kerusi tu untuk sidai pakaian mandi yang basah, itu tak ada masalah.

Nah.. dari balkoni kita boleh lihat apa yang berlaku di cafe dan juga swimming pool.

Walaupun saya dapat bilik yang agak terlindung dengan sebatang pokok, tapi itu tak menghalang saya untuk meninjau keadaan di swimming pool.

Boleh tahan family mat saleh ni. Pukul 3 petang waktu tengah panas terik mandi swimming pool.

Ini pula ruang dibahagian bilik air.

Ada ruang pembahagi antara tempat mandi dan juga tempat untuk buang air.

Saya tak pasti, adakah setiap bilik hotel mempunyai ruang yang sama besar, cuma yang pasti saya dapat bilik yang agak luas. Boleh solat dalam bilik dengan selesa, itu dah cukup buat saya rasa puas hati.

Maklumlah ada hotel yang sangat sempit. Tak ada ruang langsung untuk solat, dan kalau nak solat juga, kena solat atas katil. Ia cukup menyusahkan. Saya gembira sebab hotel ini tak ada masalah seperti itu.

Pada saya, saya sukakan suasana tempat ini. Dengan dikelilingi oleh pokok-pokok besar, ia menjadikan suasana penginapan disini cukup mengasyikkan.

Sajian sarapan pagi yang disediakan oleh pihak hotel tidak mengecewakan. Jika anda turun awal untuk sarapan pagi, ada macam-macam pilihan sarapan pagi tersedia untuk anda.

Sepanjang dua hari menginap di Anjungan Beach Resort ini, saya tiada sebarang komplen untuk menu sarapan pagi.

Saya rasa, berbaloi memilih tempat ini.

And tak mustahil, kalau next time saya datang bercuti ke Pangkor, saya akan memilih Anjungan Beach Resort sekali lagi.

Memang tak hairanlah kalau laman web Agoda memberikan review yang sangat baik tentang hotel ini. Saya dah lihat sendiri dan merasai pengalaman menginap disini, dan saya setuju dengan review positif tersebut.

Oh right, cerita tentang swimming pool.

Keunikkan swimming pool di Anjungan Beach Resort ini ialah bentuknya seperti sebuah kapal.

Andai kata anda tidak ada sebarang aktiviti, bolehlah cuba mandi di swimming pool ini atau sekadar bersantai ditepi pool sambil membaca buku atau majalah.

Anda boleh pinjam atau mungkin sewa novel dari pihak hotel jika anda tidak membawa sebarang bahan bacaan.

Anjungan Beach Resort ini terletak antara dua pantai yang popular di Pulau Pangkor. Pantai yang saya maksudkan ialah Pantai Teluk Nipah dan juga Pantai Coral. Kedua-dua pantai ini kita boleh kunjungi hanya dengan berjalan kaki sahaja.

Sekitar hotel juga ada banyak kedai-kedai yang menjual makanan, barang keperluan dan juga cenderahati. Tak susah nak cari makanan bila menginap disini.

Walaupun ada banyak yang saya suka tentang Anjungan Beach Resort ini, namun ada juga beberapa perkara yang saya rasa kurang senang.

Pertama, bilik tempat saya menginap tak kalis bunyi (not sound proof). Saya boleh dengar perbualan dari penghuni bilik sebelah. Saya rasa kalau saya boleh dengar apa yang mereka bualkan, bermakna mereka juga boleh dengar apa yang saya bualkan.

Rasa kurang syok pula bila bilik ni tak kalis bunyi.

Kedua, berkenaan dengan swimming pool. Walaupun bentuknya unik, macam sebuah kapal tapi pada saya saiznya tak berapa besar. Jadi, saya kurang bernafsu untuk cuba mandi disitu.

Hmm entahlah, mungkin saya je kot yang rasa pool tu tak cukup besar.

Ketiga, sila berhati-hati dengan kehadiran monyet. Tentang monyet ini kita memang tak boleh buat apa-apa, tapi sebagai pengunjung, kena selalu pastikan pintu bilik sentiasa bertutup.

Bila nak keluar tu, kena pastikan pintu sliding door dan tingkap berkunci. Bimbang nanti ada tetamu yang tak diundang masuk dalam bilik pula.

Berbaloi ke tidak menginap di Anjungan Beach Resort? Ya, sangat berbaloi.

Tak mahu sembang panjang-panjang.

Biasalah, mana-mana hotel pun pasti ada kekurangannya. Kalau hotel ini ada sedikit kelemahan tu biasalah. Ia bukannya teruk sangat sampai saya rasa macam dah tak nak datang lagi ke sini.

In fact, kalau ada rezeki, saya nak datang sekali lagi menginap disini. Baiklah, itu sahaja yang saya nak kongsikan kepada para pembaca sekalian. Jika anda rasa nak menginap di Anjungan Beach Resort ini juga, bolehlah buat semakan harga disini.

Jika bernasib baik, anda juga boleh dapat potongan harga, atau special deal. Selamat bercuti ke Pulau Pangkor!

The post Pengalaman menginap di Anjungan Beach Resort semasa percutian di Pulau Pangkor appeared first on Xplorasi Destinasi.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

Travelog Percutian Ke Pulau Pangkor 2020 Hari Pertama Di Pangkor

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 805 hits
Beberapa bulan sebelum saya pergi bercuti ke Pulau Pangkor saya menerima emel dari seseorang yang mewakili syarikat percutian Mereka ini mempromosikan pakej percutian di pulau pulau yang popular yang terdapat di Malaysia Oleh sebab saya mem...
Percutian 3 Hari 2 Malam Di Pulau Pangkor Beserta Dengan Itinerary

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 1008 hits
Anda dah pernah bercuti ke Pulau Pangkor ke belum Kalau jawapan anda belum pernah kat sini saya nak kongsikan serba sedikit pengalaman saya dan isteri berbulan madu di Pulau Pangkor awal tahun ini Pulau Pangkor dipilih sebagai destinasi per...
Day 1 3 Hari 2 Malam Percutian Kami Di Berjaya Resort Pulau Tioman

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 1025 hits
3 HARI 2 MALAM PERCUTIAN KAMI DI BERJAYA RESORT PULAU TIOMAN Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua Lama tak bercuti jauh jauh Baru baru ini kami bercuti jauh sket je ke Berjaya Resort Pulau Tioman selama 3 hari 2 malam Tapi entri ini ...
Serius Cantik Jom Ke Pantai Teluk Nipah Pulau Pangkor

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 955 hits
Pertama kali menjejakkan kaki di Pantai Teluk Nipah Pulau Pangkor Saya terus jatuh cinta Serius Pantai Teluk Nipah ni cantik And I am wondering kenapalah saya tunggu begini lama untuk jejakkan kaki ke Pulau Pangkor Patutnya dua atau tiga ta...
Pengalaman Menginap Di Hotel Indra Boutique Suites Ipoh

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 1290 hits
Macam biasalah aku memang suka bercuti time weekend Kali ini nak pergi Ipoh pula Apa yang best kat Ipoh Ak pun sendiri tak tahu apa yang best kat Ipoh ini dan kebanyakkan orang kata tempat penuh dengan makanan yang sedap serta banyak kedai ...
2d1n Stay At Swiss Garden Beach Resort Damai Laut Perak

papar berkaitan - pada 29/1/2020 - jumlah : 438 hits
Manjung is very close to the beach one of the most beautiful sunset view ever This town is blessed with few strategic locations to enjoy the view Lumut Teluk Batik Marina Teluk Senangin Pangkor Island etc There is a resort that Haziq and I ...
Seronok Makan Dinner Grill Buffet Yolo Eats Philea Mines Beach Resort

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 507 hits
Assalamualaikum kawan kawan Dah lama BBL tak update cerita bab MakanMakan ni Maklumlah sibuk pindah rumah baru Tak sempat nak taip entri best untuk korang baca ha sebab nak celebrate semangat pindah kawasan baru BBL cuba la terjah tempat ma...
Suatu Petang Di Pantai Pasir Bogak Pulau Pangkor

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 788 hits
Apa lagi yang lebih mengujakan selain meluangkan masa diwaktu petang sambil bersantai di tepi pantai dan melihat pemandangan matahari terbenam Kalau ada peluang sedemikian pastinya saya tak akan lepaskan begitu sahaja Hari kedua percutian d...
Waktu Subuh Di Pulau Pinang Ditambah Lapan Minit Mulai Esok

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 251 hits
GEORGE TOWN 7 Feb Waktu solat subuh di Pulau Pinang ditambah lapan minit daripada waktu solat sedia ada berkuat kuasa esok 8 Feb kata Mufti Pulau Pinang Datuk Seri Dr Wan Salim Wan Mohd Noor Beliau berkata mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Neger...
Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Cheah Liek Hou

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Adapting To Consumer Behavior

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

Kenyataan Wan Rosdy Bakar Semangat Penyokong Pakatan Harapan Di Prk Dun Kuala Kubu Bharu