Selepas Kartel Pkr Kini Wujud Kartel Umno








NORMAN RADZUAN
MAHATHIR KACAU PH AZMIN KACAU UMNO...

UMNO kini diambang perpecahan kali kedua sama apa yg berlaku kpd PH. Modus operandi kerajaan PN terhadap UMNO sama digunakan terhadap PKR. Mari kita lihat bagaimana ia berlaku.

1. Seperti dibicarakan Husam niat buruk Mahathir ini telah dikesan seawal hari pertama lagi PH memenangi PRU14. Bagi saya seawal dia memohon bertemu Anwar di mahkamah lagi. Mahathir seperti kita ketahui modus operandi tetap sama ketika menjadi PM4 dahulu iaitu pecah dan perintah. Kedua meletakkan 'file' di atas meja.

2. Apabila memenangi PRU14, Mahathir terus menggunakan kuasa eksekutif utk menidakkan senarai MP PKR yg diserahkan kpdnya utk dilantik menjadi Menteri dan Timbalan Menteri. Dia melantik Menteri dari PKR yg menyokong Azmin Ali. Kemudian Mahathir melantik seberapa byk yg boleh MP Amanah menjadi Menteri dan Timbalan walaupun parti itu hanya memenangi 11 Parlimen sahaja. Untuk apa? ...Utk dikenang hingga kini.

3. Dlm beberapa bulan Mahathir mengarahkan agar LGE menyalurkan RM400 juta kpd negeri Kelantan. Akhirnya PAS tiba2 mengatakan akn membuat undi percaya kpdnya di Parlimen. Semua ini dibuat utk mengukuhkan penubuhan PN. Dlm masa yg sama beliau melemahkan PH dari dlm... akhirnya manisfesto PH dijadikan bualan manifesto janji tinggal janji.

4. Parti Mahathir juga memancing beberapa MP UMNO melalui agennya Hishamuddin. Ramailah juga MP UMNO yg beralih arah. Namun numbers masih tidak mencukupi utk membentuk kerajaan. Menutup sebelah mata Mahthir membenarkan MP2 UMNO berunding di rumah Azmin dgn alasan ia perbincangan kementerian. Tawar menawar pun berlaku. Zahid tidak tahu perbincangan tersebut umpama dlm filem P. Ramlee 'abang2 di saja nak kena jual.'

5. Akhirnya jumlah Parlimen utk 'simple majority' mencukupi apabila solid PAS, UMNO dan GPS menyokong pembentukkan PN sebagai kerajaan. Seperti dibincangkan Mahathir dan Muhyiddin dlm meeting parti Bersatu, mereka memberi segala jawatan Menteri dan Timbalan malah mewujudkan beberapa kementerian utk memenuhi nafsu 'pelacur politik' dgn jawatan dan kuasa. Akhirnya dikhabarkan sebanyak RM 7.1 billion wang rakyat terpaksa digunakan utk Kementerian2 baru tersebut.

6. Mahathir tahu rakyat Malaysia lebih 50% menolak kerajaan kleptopkrasi BN dahulu. Penubuhan PN ini tidak akn kekal lama jika PH ditinggalkan begitu sahaja kerana pastinya rakyat akn bangkit. PH mesti dihancurkan dari dlm. Mahathir memainkan peranan atas jasa2 beliau kpd pimpinan parti2 dlm PH ( terhutang budi ). Ada mengatakan ada antara pemimpin2 parti yg setia dgnnya kerana terhutang budi kerana 'file' atas meja PM 7 itu. Ada mengatakan ada pemimpin sebuah parti bersama Mahathir berunding dgn Ku Li....wallahuallam.

7. Azmin dan Hishamuddin memainkan peranan yg sama terhadap UMNO sepertimana dilakukan Mahathir terhadap PH atau PKR. Maksudnya sokongan UMNO diperlukan hanya bersifat sementara utk kuasa sepertimana Mahathir lakukan terhadap PH. Dia gunakan PH sebagai platform merampas kuasa dari Najib.

Azmin dan Hishamuddin tahu PAS mudah dipancing dgn jawatan. Ya memang benar PAS adalah King Maker samada utk Bersatu dan UMNO. PAS dipelihara seperti Ratu Cantik. Bersatu dan UMNO tahu tanpa PAS mereka tidak mampu menewaskan PH berdasarkan keputusan PRU yg lalu. Lalu PAS menjadi rebutan.

8. Jika dlm PKR muncul kartel seperti Azmin Ali, Zuraida, Saifuddin Abdullah dan ramai lagi... kini UMNO menghadapi situasi yg sama. Jika sebelum ini Azmin langgar Presidennya Anwar utk mempertahankan Mahathir... kini Hishamuddin, Annuar Musa, Shahidan Kassim yg pula mempertahankan PN dan Muhyiddin. Cakap Zahid Hamidi dan Najib sudah tidak dipedulikan lagi. Malah Najib dituduh pengkhianat jika tidak menyokong Belanjawan kerajaan PN.

9. Saya merasakan UMNO cuba dihijack oleh kartel2 ini utk memudahkan kerjasama antara Bersatu, UMNO dan PAS. Cita2 Mahathir seperti umum mengetahuinya, dia mahu Bersatu mengambil alih tugas UMNO sebagai wadah baru org Melayu. UMNO akn dilemahkan perlahan lahan. Jika gagal saya meramalkan Annuar Musa, Hishamuddin, Shahidan Kassim akn menyertai Bersatu sepertimana dilakukan oleh Azmin kerana jika berlaku snap election pastinya watikah Presiden tidak akn menyenaraikan mereka lagi.

Sekadar pandangan, mereka sehingga kini kekal dlm UMNO sekadar musuh dlm selimut samada ( memecah belahkan parti ) mempengaruhi MT UMNO atau mengintip rahsia dalaman parti sepertimana dilakukan Azmin dan Zuraida dahulu.

10. UMNO tiada pilihan. Jika mereka tidak mengambil peluang utk menjatuhkan PN pada undian Belanjawan nasib Zahid Hamidi dan Najib samada dipenjara atau hanyut dari kancah politik tanahair. Perlu diingat Muhyiddin dan Azmin mahu menduduki kerusi nombor 1 dan 2 ni bukan utk 2-3 tahun kerana ia hanya kerja sia2. Mereka jika boleh mahu selama yg mungkin apatah lagi Azmin dan Hishamuddin boleh dianggap masih muda. Tiada jalan lain selain melemahkan UMNO dan pimpinan utamanya.

Belanjawan wajib ditolak oleh UMNO utk snap election. Persoalannya yg bermain di fikiran Zahid dan Najib tanpa kuasa 'Ratu Cantik' mereka tidak mungkin akn berkuasa semula. Ratu Cantik yg sudah dipinang dan menanti hari ke majlis pernikahan pasti akn menyerahkan cincin pertunangan itu kembali jika melihat perkembangan terkini.

Ia ibarat waktu dipinang dahulu UMNO adalah anak teruna bergelar jutawan. Ada harta dan kuasa tetapi kini perniagaan telah bankrap. Dlm masa sama muncul jejaka baru ( Bersatu ) muncul menjadi jutawan segera. Siapa sanggup menolak tambah Ratu Cantik tersebut mata duitan.

Pilihan yg ada UMNO terpaksa meminta kerjasama Anwar. UMNO skg terpecah 3 dan sgt lemah. MP UMNO yg setia atau bersama Zahid dan Najib hanya tinggal 20-25 MP sahaja. UMNO bersendirian tanpa PAS... ia umpama mimpi utk mereka kembali berkuasa. Sebab itulah pemimpin UMNO sampai skg tidak berani mengkritik tindak tanduk PAS akhir2 ini. Jadi apa pilihan yg ada?

Tanya saya kerajaan PN perlu dijatuhkan segera. Jika Snap election berlaku baik juga utk rakyat. Azmin kata PN mampu menang besar jika berlaku snap election...dia sengaja mahu ugut MP UMNO tu. Cakap dgn Azmin sembang dgn Zuraida boleh la....

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/11/selepas-kartel-pkr-kini-wujud-kartel.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selepas Patriot Kini Giliran Adik Ipar Tun M Pula Yang Membantah Larangan Jual Arak

Selepas Patriot Kini Giliran Adik Ipar Tun M Pula Yang Membantah Larangan Jual Arak

papar berkaitan - pada 25/11/2020 - jumlah : 571 hits
Bekas Ketua Turus Angkatan Tentera Malaysia Jeneral Hashim Mohd Ali tampil membantah sekatan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur terhadap penjualan minuman keras jenis liquor di kedai runcit kedai serbaneka dan kedai ubat Cina mulai Oktober tahun ...
Umno Serang Umno Kini Umno Tak Serang Dap Kenapa

Umno Serang Umno Kini Umno Tak Serang Dap Kenapa

papar berkaitan - pada 22/11/2020 - jumlah : 272 hits
Islam mengajar kita untuk bersyukur Sekiranya kita makan hanya sekali sehari kita kena bersyukur sebab ramai yang tak makan langsung Tetapi ramai orang Umno tak pandai bersyukur Pada bulan Mei 2018 Umno telah hilang kuasa sebab sikap bongka...
Selepas Mendakwa Menjadi Kaya Kini Jutawan Tahi Bintang Ghaib

Selepas Mendakwa Menjadi Kaya Kini Jutawan Tahi Bintang Ghaib

papar berkaitan - pada 22/11/2020 - jumlah : 268 hits
Seorang lelaki di Sumatera Utara yang sebelum ini didakwa menjadi jutawan segera selepas tahi bintang jatuh di atap rumahnya kini didakwa bersembunyi Ia selepas orang tengah yang menjadi pengantara urusan jual beli tahi bintang itu mendakwa...
Hiburan Selepas Noorkhiriah Kini Giliran Nourul Depp Pula Terima Ugutan Santau

Hiburan Selepas Noorkhiriah Kini Giliran Nourul Depp Pula Terima Ugutan Santau

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 357 hits
Selepas pelakon Noorkhiriah kini penyanyi Nourul Depp pula berdepan situasi sama apabila dirinya dipercayai menerima mesej berbaur ugutan di mana ada pihak mendakwa mahu menghantar santau kepadanya tanpa sebarang sebab Beliau yang seakan te...
Sony Kini Menawarkan Xperia 10 Ii Pada Harga Rm1299 Diskaun Rm500 Tiga Bulan Selepas Ditawarkan Di Malaysia

Sony Kini Menawarkan Xperia 10 Ii Pada Harga Rm1299 Diskaun Rm500 Tiga Bulan Selepas Ditawarkan Di Malaysia

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 228 hits
Sony Xperia 10 II merupakan salah satu telefon pintar terbaharu dari Sony untuk tahun 2020 ini Ia telah ditawarkan di Malaysia sejak bulan Ogos 2020 lepas dan kini selepas hanya tiga bulan Sony menawarkan diskaun sebanyak RM500 untuk telefo...
Umno Sudah Boleh Lupakan Pas Hatinya Kini Melekat Pada Pn Dan Bukan Lagi Mn

Umno Sudah Boleh Lupakan Pas Hatinya Kini Melekat Pada Pn Dan Bukan Lagi Mn

papar berkaitan - pada 11/11/2020 - jumlah : 286 hits
Dua hari lalu Muhyiddin Yassin memaklumkan mengenai mesyuarat Majlis Tertinggi PN yang dipengerusikannya secara sidang video Kehadiran pemimpin lain yang dimaklumkan beliau dalam mesyuarat tersebut adalah seperti berikut 1 Hadi Awang Timbal...
Pkr Perlu Berubah Singkir Kartel

Pkr Perlu Berubah Singkir Kartel

papar berkaitan - pada 25/11/2020 - jumlah : 174 hits
Oleh Mohamad Saja Saya sampai sekarang tak faham kenapa ada tuduhan Amanah tak sokong Anwar Kalau yang ada pun adalah kritik kerja politik Anwar tak jaga parti khusus bagi peluang kartel di Selangor bermaharajalela melalui proksi MB Amirudd...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Filem Sheriff

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu

Cara Claim Towing Kereta Dengan Etiqa Auto Assist Care

15 Timeless Rustic Shed Designs With Unmatched Outdoor Versatility



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Fashion Forward Styling Tips For Incorporating Shapewear Into Your Outfits

Buasir Otak Tv Bahasa Malaysia Jadi Ibu English Jadi Daddy Be Like

Cerita Aidilfitri 2024 Teamrayakedah

Resepi Ayam Masak Lemak Tak Pedas

Skeletal Remains Found At Abandoned Teachers Quarters In Membakut

Ex Judge Urges Govt To Apologise For Ops Lalang