Rm65j Dana Yab Bukan Hasil Aktiviti Haram Kata Zahid


 
Ahmad Zahid Hamidi membela diri atas 47 pertuduhan pecah amanah, rasuah dan pengubahan wang haram, membabitkan puluhan juta ringgit dana milik Yayasan Akal Budi.PETALING JAYA: Ahmad Zahid Hamidi memberitahu Mahkamah Tinggi, hari ini, bahawa dana Yayasan Akalbudi (YAB) berjumlah RM65 juta yang didakwa diterimanya dan dipindahkan ke akaun simpanan tetap sebuah firma guaman bukan hasil wang haram.
Bekas timbalan perdana menteri itu, sebaliknya berkata dana RM65 juta melalui cek itu adalah hasil sumbangan daripada individu dan badan korporat bagi tujuan amal jariah, menurut laporan Bernama.
“Saya menegaskan bahawa dana tersebut adalah bukan hasil daripada aktiviti haram yang didefinisikan di bawah Akta AMLA,” katanya semasa membacakan pernyataan saksi semasa membela diri atas 47 pertuduhan, iaitu 12 pecah amanah, lapan rasuah dan 27 pertuduhan pengubahan wang haram, membabitkan puluhan juta ringgit dana milik YAB.
Zahid, 62, berkata, beliau juga tidak pernah mengarahkan mana-mana peguam atau pekerja termasuk kerani V Sothilechmy daripada Tetuan Lewis & Co untuk mendepositkan wang tersebut ke dalam akaun simpanan tetap.
-ADVERTISEMENT-Ads by 
Katanya, Sothilechmy telah mengesahkan di mahkamah bahawa beliau (Sothilechmy) mendapat arahan daripada peguam B Muralidharan untuk memasukkan dana-dana tersebut ke dalam akaun simpanan tetap.
“Semasa saya melantik Tetuan Lewis & Co untuk menguruskan dana Yayasan Akalbudi, Muralidharan pernah memberitahu saya bahawa akan menguruskan dana itu dengan membuka akaun simpanan tetap supaya yayasan itu dapat memperoleh kadar faedah. Muralidharan juga memberitahu saya bahawa beliau perlu berbuat demikian berdasarkan undang-undang,” katanya.
Mengenai dana YAB berjumlah RM5.9 juta, Ahli Parlimen Bagan Datuk itu, berkata beliau tidak pernah memberi arahan kepada Muralidharan untuk membuat pembayaran bagi pembelian dua lot tanah banglo di Country Height, Kajang, menggunakan akaun simpanan tetap. Katanya, dana Yayasan Akalbudi dikendalikan Muralidharan menggunakan budi bicara tunggal peguam itu sepenuhnya.
Zahid juga berkata, pengeluaran RM5.9 juta daripada akaun simpanan tetap oleh Muralidharan bagi tujuan pembayaran dua lot tanah untuk dijadikan pusat pengajian al-Quran bagi golongan yang akan bersara dan juga pelajar tahfiz dan ia bukan wang daripada hasil aktiviti haram.
Selain itu, Zahid berkata, beliau tidak pernah mengarahkan pengurup wang, Omar Ali Abdullah untuk menukarkan wang tunai berjumlah RM 7,511,250.20 kepada 35 keping cek.
“Semasa saya berjumpa dengan Omar Ali untuk berbincang berkenaan mendepositkan wang tunai ke dalam akaun pelanggan Tetuan Lewis & Co, Omar Ali telah memberitahu saya bahawa beliau akan menggunakan inisiatif beliau sendiri untuk menukarkan wang tunai tersebut kepada beberapa cek,” katanya.
Zahid berkata, beliau tidak mempunyai apa-apa kaitan berkenaan penukaran wang tunai kepada cek itu. Susulan itu, beliau menegaskan bahawa sumber wang tunai yang diuruskan oleh Omar Ali adalah sumbangan dan derma daripada Yayasan Al-Bukhary, bukannya wang hasil daripada aktiviti haram.
Perbicaraan di hadapan Hakim Collin Lawrence Sequerah bersambung esok. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/06/rm65j-dana-yab-bukan-hasil-aktiviti.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Monster Young Boy Dalam Lejar Uksb Merujuk Kepada Zahid Kata Saksi

Monster Young Boy Dalam Lejar Uksb Merujuk Kepada Zahid Kata Saksi

papar berkaitan - pada 17/6/2022 - jumlah : 160 hits
freemalaysiatoday com June 16 2022 3 58 PMAhmad Zahid Hamidi 69 menghadapi 33 pertuduhan menerima rasuah berjumlah SGD13 56 juta daripada Ultra Kirana Sdn Bhd untuk dirinya sebagai menteri dalam negeri bagi menyambung kontrak syarikat itu s...
Muhyiddin Shafie Terima Dana Uksb Perbicaraan Zahid Diberitahu

Muhyiddin Shafie Terima Dana Uksb Perbicaraan Zahid Diberitahu

papar berkaitan - pada 19/6/2022 - jumlah : 127 hits
Seorang bekas pengurus pentadbiran Ultra Kirana Sdn Bhd memberitahu Mahkamah Tinggi dalam perbicaraan rasuah Ahmad Zahid Hamidi bahawa Muhyiddin Yassin bersama Shafie Apdal menerima dana daripada syarikat itu
Aktiviti Pembalakan Di Hsk Adalah Sebahagian Hasil Kepada Kerajaan Negeri Sejak Sekian Lama Timb Mb Kelantan

Aktiviti Pembalakan Di Hsk Adalah Sebahagian Hasil Kepada Kerajaan Negeri Sejak Sekian Lama Timb Mb Kelantan

papar berkaitan - pada 16/6/2022 - jumlah : 152 hits
2 Jun lalu pengawas hutan mendedahkan berlaku kes pencerobohan di Hutan Simpan Kekal Nenggiri Gua Musang Kelantan untuk aktiviti pembalakan haram Menurut sumber keluasan hutan simpan kekal yang diceroboh itu membabitkan tanah seluas 80 hekt...
Ormula Rafizi Tidak Selesaikan Masalah Kata Zahid Hamidi Pakatan Harapan Pun Tak Gunakan Nya

Ormula Rafizi Tidak Selesaikan Masalah Kata Zahid Hamidi Pakatan Harapan Pun Tak Gunakan Nya

papar berkaitan - pada 27/6/2022 - jumlah : 128 hits
Oleh Sirajuddin AhmadSenang cerita Ketika Pakatan Harapan pimpinan Tun Mahathir menjadi kerajaan 22 bulan ia di lihat l sebagai kerajaan paling teruk dan gaga dalam sejarah negara selain kerajaan pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin Dalam jang...
Eh Dulu Depa Kata Haram Sekarang

Eh Dulu Depa Kata Haram Sekarang

papar berkaitan - pada 29/6/2022 - jumlah : 182 hits
Sememangnya diketahui umum bahawa sebelum ini Pemuda Pas bertegas tidak menyokong pembukaan semula pawagam di Kelantan bagi membendung gejala sosial dari berleluasa di negeri itu Menerusi hantaran di Facebook rasmi Pemuda Pas pada Isnin pen...
Periksa Sprm Kerana Tak Siasat Nama Besar Berhubung Dana Uksb Kata C4

Periksa Sprm Kerana Tak Siasat Nama Besar Berhubung Dana Uksb Kata C4

papar berkaitan - pada 22/6/2022 - jumlah : 104 hits
June 21 2022 SPRM digesa mengeluarkan kenyataan umum mengenai kegagalannya melancarkan siasatan terhadap ahli politik yang dikaitkan dengan UKSBPETALING JAYA Pusat Memerangi Rasuah dan Kronisme menggesa Jawatankuasa Kira kira Wang Negara me...
Zahid Akan Bantu Selepas Terima Wang Kata Bekas Pengarah Uksb

Zahid Akan Bantu Selepas Terima Wang Kata Bekas Pengarah Uksb

papar berkaitan - pada 15/6/2022 - jumlah : 223 hits
Wan Quoris Shah Wan Abdul Ghani berkata Zahid terima sumbangan wang itu antara 2014 dan 2018 Mahkamah Tinggi Shah Alam diberitahu bahawa Ahmad Zahid Hamidi akan membantu syarikat Ultra Kirana Sdn Bhd selepas mendapat bantuan kewangan daripa...
Hayat Umno Bn Masih Panjang Zahid

Hayat Umno Bn Masih Panjang Zahid

papar berkaitan - pada 2/7/2022 - jumlah : 156 hits
agendaily com02 07 2022Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob bertemu Pengerusi Barisan Nasional dan Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi di Kota Kinabalu semalam Gambar FBKebangkitan semula Barisan Nasional terutama dalam be...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Iced Butterscotch Latte Zus Coffee



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Boarding Pass Tak Mention Am Pm Pelajar Kolej Terlepas Flight Kerana Salah Waktu

Leadership Skills For Owners

Konsert Aku Muzik Kamu 2 0

Tomislav Steinbruckner Enggan Melatah

Kalendar 2025 Tarikh Cuti Umum Dan Cuti Sekolah

Rukun Wuduk Niat Doa Selepas Wuduk