Eh Dulu Depa Kata Haram Sekarang


 
Sememangnya diketahui umum bahawa sebelum ini Pemuda Pas bertegas tidak menyokong pembukaan semula pawagam di Kelantan bagi membendung gejala sosial dari berleluasa di negeri itu.
Menerusi hantaran di Facebook rasmi Pemuda Pas pada Isnin, pentadbir halaman dengan nama 'Zack' dilihat mempertahankan tindakan Tindakan Ketua Pemuda Pas, Ahmad Fadhli Shaari dengan memberi beberapa penerangan mengenai adab menonton wayang yang dibenarkan Islam.
"Tengok wayang bukan haram terus. Kalau cerita ditayangkan itu seru kepada kebaikan, ajak orang kenal sejarah, ajak cintakan negara, itu tak haram.
"Kalau cerita ditayangkan itu pelakonnya semua tutup aurat, tengok wayang jaga batas syarak, itu tak haram," menurut kenyataan itu.
Zack turut menjelaskan pendirian Pemuda Pas yang menyatakan panggung wayang tetap dikategorikan haram sekiranya tidak menepati syariat Islam.

"Tengok wayang haram kalau duduk berdua-duaan dengan bukan mahram, sebelah-sebelah, tengok wayang cerita cintan-cintun, ajak kepada kemaksiatan dan tiada nilai pengajaran.
"Tengok wayang sampai lupa solat, masuk waktu solat pun masih di pawagam, itu haram," jelasnya.
Dalam pada itu 'Zack' turut menjelaskan Pemuda Pas membantah pembukaan pawagam di Kelantan bagi menjaga kesucian agama Islam.
"Betul, kita tidak setuju buka panggung wayang dibuka dekat Kelantan selagi panggung wayang itu tak selesaikan bab-bab yang kita sebut tadi, bab yang bawa kepada haram tengok wayang.
"Kalau panggung wayang boleh asingkan tempat duduk lelaki, perempuan dan keluarga, boleh 'set' tiada tayangan semasa waktu solat, boleh pastikan cerita yang ditayang betul-betul patuh syariah, tak ada masalah. Kita pun setuju.
"Tengok (di) Terengganu. Ada panggung wayang. Dekat sana semua panggung wayang diasingkan tempat duduk lelaki, perempuan dan keluarga. Dekat sana tiada cerita ditayangkan semasa waktu solat, ada Pemuda Pas bantah? Kita raikan lagi," katanya lapor Sinar Harian
Ini komen Ipoh Mali yang aku petik dari laman FaceBook dia..
Seminggu ni riuh rendah tentang tayangan filem Mat Kilau di Pawagam, aku tak boleh nak komen..sebab tak tonton lagi..sampaikan dulu Ulama,pemimpin dan Pemuda PAS yang kuat menentang Pawagam, sambil bertanjak mengajak orang ramai ke pawagam..
Sebenarnya takda masalah pun ke Pawagam..Yang salah mudah menghukum orang lain dulunya dengan pawagam..Dulu gegak gempita Pemuda PAS desak pawagam ditutup..
Aku dah masuk umur 40 ni.. Belum lagi sekali dalam hidup aku, jejak kaki ke pawagam untuk tonton movie..Belum pernah.. Tapi tidak pernah aku mudah menghukum HARAM, dan bermudah mudah menuduh Maksiat kepada mereka yang ke pawagam.. tak kira lah alasan maksiat atau menghindari Ikhtilat acah acah suci dari Dosa..
Bila aku kata aku kata aku tak pernah ke pawagam, Bukan bermaksud aku tak pernah tonton wayang..TV, Astro hat kat TV dan Internet tu wayang lah.. Hukum dia sama jer.. Kalau keadaan, Tujuan, dan filem yang kita tengok tu haram..Hukum dia sama, hatta tengok di HP kita..
Cuma aku tak pergi ke Pawagam ni disebabkan kebiasaan dari didikan ayah aku tak ketempat seperti Pawagam, sepanjang aku sekolah rendah, Rumah aku tak pernah ada TV, Nak tengok TV pun kena jenguk rumah jiran sebelah walaupun keluarga aku jauh lebih senang dari jiran aku.. mungkin ayah aku pada masa tu pendekatan dia Syadid sgt... atau lebih konsevertif.. tapi sekarang berbeza..
Sama lah konteks main mercun, Aku tak pernah main mercun sebab itu kebiasaan didikan ayah aku.. aku tak mudah kata haram..orang lain aku tak larang.. Adik beradik aku layan jer pawagam dan wayang.. Tak semestinya org yang tak pergi ke Pawagam, jauh lebih baik dan suci orang kaki Wayang..
Hukum sesuatu yang berkait dengan Mumalah, Bukan melibatkan Ibadah berawal hukumnya harus, Sehingga datang dalil atau Illah akan haramnya sesuatu..dan setiap hukum itu terbina atas gambaran, seperti mana kaedah Fiqh..
الْحُكْمُ عَلَى الشَّيْءِ فَرْعٌ عَنْ تَصَوُّرِهِ.. " Hukum atas sesuatu adalah melihat kepada cabang dari gambarannya…
hari ini konteks Hukum berubah sejajar dengan perubahan zaman ..Sebenarnya hari ini ancaman wayang dan Pawagam tidaklah seperti dulu.. ancaman besar Ummat Islam hari ini jauh lebih besar datang dari gadjet dan device seperti smartphone dan Internet.. Pendedahan di Internet melalui aplikasi internet seperti Tiktok,facebook hatta Netflix jauh lebih besar..
Tu Sebabnya..Jangan mudah berhukum.. yang ini haram, yang itu Maksiat..yang itu neraka..Sekarang ni yang paling aktif di media sosial hatta di tiktok adalah Asatizah dan Tok guru depa sendiri biarpun berselang seli dgn selawat di mulutnya..
Depa mampu komen dan ulas fenomena tarian di tiktok jauh dari org kebiasaan..Sampaikan mana artis yang seksi..mana artis yang tayang itu dan ini, Para asatizah lah yang laju komen di media sosial..
Hari ini dunia sudah tanpa sempadan.. pengaruh media sosial itu bukan lagi soal minah rempit..kaki wayang.. ada ketika melibatkan asatizah hatta yang bepurdah berselfie dan Salfa di media sosial..
Jika minah rempit menunjukkan teman lelakinya..yang si ustaz pula berbangga bangga dgn bidadarinya.. Sama saja.. kadang bukan jadi fenomena mat Kilau, dah jadi mat galau..

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2022/06/bila-pemuda-pas-pi-tengok-wayang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kata Lah Apa Pun Kami Tetap Macam Dulu Kerana

Kata Lah Apa Pun Kami Tetap Macam Dulu Kerana

papar berkaitan - pada 25/6/2022 - jumlah : 187 hits
BIARLAH KAMI DIKUTUK DAN DIHINA SEBAGAI PARTI YANG TAK PUNYA PENDIRIAN DAN MENUMPANG KEMENANGAN ORANG LAIN KAMI TETAP SOKONG WALAU PUN PIMPINAN KAMI KENCING KAMI DENGAN RUU 355 HUDUD HAPUS JUDI KILANG ARAK JENAMA TIMAH SOKONG PENYAMUN DAN T...
Nostalgia Kenangan Kasur Kapuk Spring Bed Orang Zaman Dulu Sekarang Ada Yang Masih Pakai

Nostalgia Kenangan Kasur Kapuk Spring Bed Orang Zaman Dulu Sekarang Ada Yang Masih Pakai

papar berkaitan - pada 28/6/2022 - jumlah : 200 hits
Ternyata memang bener sih kalau kasur kapuk itu bentuk kemewahan zaman dulu Nggak semua orang punya
Rm65j Dana Yab Bukan Hasil Aktiviti Haram Kata Zahid

Rm65j Dana Yab Bukan Hasil Aktiviti Haram Kata Zahid

papar berkaitan - pada 28/6/2022 - jumlah : 179 hits
Ahmad Zahid Hamidi membela diri atas 47 pertuduhan pecah amanah rasuah dan pengubahan wang haram membabitkan puluhan juta ringgit dana milik Yayasan Akal Budi PETALING JAYA Ahmad Zahid Hamidi memberitahu Mahkamah Tinggi hari ini bahawa dana...
16 Mitos Sebab Apa Anda Tak Ada Duit Mencukupi Dari Dulu Sampai Sekarang Sila Semak

16 Mitos Sebab Apa Anda Tak Ada Duit Mencukupi Dari Dulu Sampai Sekarang Sila Semak

papar berkaitan - pada 20/6/2022 - jumlah : 203 hits
Bertambah lagi naik satu tahun Tak terasa sungguh 1 haribulan Jun 2022 baru baru ni meningkat umur saya naik setahun lagi Dah masuk 5 series Kalau ada rezki panjang umur mungkin sempat sampai 7 series Insyaallah Macam tulah setiap tahun umu...
Cadangan Untuk Pm Apa Kata Gaji Menteri2 Dipotong 50 Peratus Ketika Rakyat Susah Sekarang Ini

Cadangan Untuk Pm Apa Kata Gaji Menteri2 Dipotong 50 Peratus Ketika Rakyat Susah Sekarang Ini

papar berkaitan - pada 24/6/2022 - jumlah : 137 hits
Di mana mana ketika ini kedengaran rakyat sedang merungut dan marah berikutan beban kenaikan kos sara hidup yang diakibatkan oleh meningkatkan harga barang barang keperluan seharian Ditambah dengan pemansuhan subsidi minyak sawit berbotol d...
Mana Mungkin Kami Jual Ayam Rm15 Sekilogram Jual Rm10 Sekarang Pun Ramai Bising Kata Peniaga Ayam

Mana Mungkin Kami Jual Ayam Rm15 Sekilogram Jual Rm10 Sekarang Pun Ramai Bising Kata Peniaga Ayam

papar berkaitan - pada 23/6/2022 - jumlah : 107 hits
Peruncit atau penjual ayam di negeri ini mendakwa yang mereka bukan suka suka mahu menetapkan harga cekik daarah bagi sekilogram ayam standard sehingga RM15 sekilogram bulan depan Sebaliknya rata rata mereka mengatakan desas desus mengenai ...
Risau Peminat Lari Buat Masa Ini Saya Tangguh Kahwin Nak Fokus Kerja Dulu Kata Ewal

Risau Peminat Lari Buat Masa Ini Saya Tangguh Kahwin Nak Fokus Kerja Dulu Kata Ewal

papar berkaitan - pada 4/7/2022 - jumlah : 165 hits
Penyanyi kumpulan Kristal Ewal Ismail 30 belum mempunyai tarikh sesuai untuk melangsungkan perkahwinan bersama tunangnya Nur Syuhada Baharuddin atau Adda kerana mahu mendahulukan urusan kerja Ewal atau nama sebenarnya Ikhwan Hafiz Ismai
8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nostalgia Bedak Sejuk



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional