Risau Anak Suka Mengempeng Susahkan Pengasuh Ini Cara Paling Mudah Mama Nak Tinggalkan Anak Tanpa Rasa Risau


Bila habis tempoh berpantang, ibu yang berkerja perlu kembali ke pejabat. Apa yang membuatkan ibu-ibu risau adalah bila keadaan anak yang suka mengempeng. Apa yang menjadi kebimbangan adalah bayi anda akan menangis dan keadaan itu akan menyusahkan pengasuh atau nurseri yang menjaganya.
Bayi yang menyusu atau BF sampai tidur adalah normal kerana mereka berasa selesa dan selamat dalam dakapan ibu. Jadi untuk memberikan rasa yang sama walaupun ketika bersama pengasuh atau penjaga, perkongsian daripada Puan Uswatun Hasanah Mohd Habib, Konsultan Tangisan Bayi yang tidak asing lagi mungkin boleh menjadi penyelesaian buat masalah yang dihadapi.

Ikuti perkongsian beliau:
” SAYA SELESA BIAR ANAK TIDUR MENGEMPENG, TAPI RISAU NANTI SUSAHKAN PENGASUH…”
Sebelum saya jawab, saya perlu betulkan sedikit ayat ibu ini yang berbunyi: “Masalah nya sekarang, bayi saya akan BF sampai tertidur “.
BF sampai tertidur BUKAN satu masalah. Ia fitrah. Ia normal. Bukan sahaja kerana anak merasa selamat dan selesa berada di dalam dakapan ibu, tetapi juga kerana aksi mengempeng (nurse to sleep)ini MEMENUHI KESEMUA 5 sensasi yang alam rahim pernah berikan kepada bayi.
Iaitu:
1.  Balutan dinding rahim+kedudukan berlipat badan bayi (fetal position) Pelukan/dakapan 
Posisi mengiring+terlangkup semasa dalam bayi mengiring rapat stomach to stomach semasa di riba ibu  Bunyi bising rahim dari degup jantung ibu+pergerakan tisu, otot dan organ dalam badan ibu+bunyi aliran darahbunyi jantung ibu bila telinga bayi rapat ke dada ibu Hayunan yang bayi rasa setiap kali ibu bergerak+ kerana terapung dalam air ketubanibu menepuk-nepuk punggung bayi + ibu bergerak-gerak akibat beralih membetulkan posisi badan ketika menyusukan bayi Bayi menghisap jari ketika di dalam rahim bayi menghisap susu/puting ibu  Nampak bagaimana aksi mengempeng meniru atau ‘replicate’ cara rahim ?
Maka tak hairan ramai bayi mudah diam dan tidur bila menyusu di badan ibu bayi dapat ‘skin to skin’ dengan ibu  dapat juga replika cara ibu rahim nya dulu tenangkan dan tidurkan dia. 2 in 1…memang double syok.
Now, soalannya, bagaimana bila ibu tiada Bolehkan bayi survive tidur tak ada ibu niRisaunya…
Jawapan pendek nya: BOLEH. No worries mommy.
Kalau lah anak manusia ni tak boleh langsung beradaptasi atau ‘cari jalan’ tidur tanpa nenen ibu, hai….alamatnya kena berhenti kerja lah semua ibu-ibu BF yang memang jenis tidurkan anak sambil menyusu.
Di antara yang sedang membaca posting ini pun saya yakin benar ada ibu yang: sedang di tempat kerja + ada anak memang jenis tidur mengempeng + kini sedang di taska/rumah pengasuh.
Kan?

Cuma, ada 1 perkara yang ibu perlu sedar
 Anak infant berusia bawah 4 bulan PERLU EKSTRA BANTUAN untuk bertenang dan lena TAK KIRA SAMADA KETIKA DI RUMAH SENDIRI ATAU DI TASKA kerana perkembangan mental dan motor mereka yang ‘primitif’. Ayat mudah nya: infant tak tahu dan tak mahir nak tenangkan diri dan tidur ‘sendiri’ kecuali jika bayi anda dari kategori easy-going.
Ekstra bantuan itu SAMADA dari ibu atau alat. Either one. Contoh nak kasi mudah faham ayat ni: jika ibu tak nak dan tak larat nak dodoi anak lama-lama ibu gunalah buai (yang patuh spesifikasi of course).
Untuk infant, memang either one perlu ada. Tak boleh dan kejam sebenarnya jika ibu atau mana-mana penjaga ada sikap: saya tak nak dodoi anak DAN saya jugak tak nak anak saya berbuai. Saya nak anak saya boleh tidur sendiri (nota: ~20% bayi infant memang perlukan elemen constant swinging untuk kekal tenang).
Bekal alat pengganti untuk pengasuh!
Maka, dengan pengetahuan ini, apa yang ibu perlu buat ialah ganti saja lah elemen berikut:
1.Pelukan ibu  bedung
2.Bunyi jantung ibu  bunyian white noise atau soothing sound dari mesin/alat/radio/phone
3.Dodoian ibu  buaian
4. Hisap puting ibu  puting tiruan.
Bekalkan sajalah alat-alat tersebut kepada pengasuh anda.
NOTA PENTING: ada bayi perlukan bedung + white noise saja . Ada bayi perlukan bedung + white noise + buai . Ada bayi perlukan bedung + white noise + buai + puting. Ada bayi perlukan bedung + white noise + puting. Belajarlah cara untuk kenalpasti anak anda perlukan ‘apa’ dan ‘berapa’. Bila dah kenalpasti, bekalkan saja kepada pengasuh. Cara nak kenalpasti? Kena belajar lah.
Inilah ‘beauty’ anak infant. Mereka belum pandai mendiskrimasi (memilih/favoritism) di antara manusia. Ya, bayi paling kenal ibu mereka dan paling gemar memanding wajah manusia berbanding objek lain namun ‘behavior attachment’ mereka belum kukuh terbentuk. Maka, asal ‘kena cara’, tenang dan dan tidurlah mereka di mana-mana saja , dengan sesiapa saja.

 …..baby besar 4 bulan ke atas yang dah pandai pilih orang pula macam mana?
Pertama sekali, bayi besar tidak perlukan lagi ekstra bantuan sebanyak dan sekerap bayi infant.
Kedua, sekitar 3-4 bulan, bayi perlahan-lahan belajar membezakan manusia dengan lebih terperinci dan mengukuhkan behavior attachment nya dari masa ke semasa.
Inilah permulaan bayi mula memilih primary mother figure (penjaga utama) , secondary mother figure (penjaga ke dua) dan seterusnya.
Teori attachment ini di perkenalkan oleh kumpulan Attachment Parenting.
(http://theattachedfamily.com/membersonly/?p=1259)
Secondary Mother Figure
Primary mother figure selalunya ibu kandung bayi walaupun sesiapa saja yang paling banyak meluangkan masa berada di dalam hidup bayi secara AKTIF DAN SENSITIF boleh menjadi primary mother figure ini. Misalnya dalam kes ayah yang menjadi penjaga utama kerana ketiadaan ibu misalnya.
Secondary mother figure boleh jadi ayah kandung bayi, nenek bayi, makcik bayi….malah guru atau pengasuh bayi!
Bayi MEMILIH individu yang menjadi secondary mother figure nya juga berdasarkan siapa yang paling aktif dan sensitif terhadapnya bila primarily mother figurenya tiada/tidak ‘available’.
Maka tak hairan bayi ada favourite teacher atau favorite pengasuhnya.
Maksudnya, bayi memang boleh beza orang, cara dia di layan oleh setiap orang dan cara dia di tidur kan oleh setiap orang. Inilah juga sebab nya elok saja bayi tidur di ribaan atok sedang kan bila nampak ibunya, mula lah nak cari susu ibunya.
Asal ada usaha dari pihak pengasuh untuk sayang dan bina hubungan dengan bayi, bayi dan pengasuh akan sama-sama cari jalan untuk serasi.
Inilah juga sebabnya mengapa ibu tak perlu sehingga berbalah tentang cara pengasuh menidurkan bayi selama mana cara tersebut tidak membahayakan bayi. Dan ibu juga tak perlu nak ikut cara pengasuh tidurkan bayi dek risau bayi keliru. Tidak. Bayi tak keliru.
Ibu tidur kan bayi cara ibu mahu dan selesa. Pengasuh juga tidurkan bayi cara dia rasa paling berkesan dan selesa.

NAMUN, tentu sekali isu tidur tidak seelok ketika bersama ibu di rumah itu tak dapat di elakkan. Suasana, jumlah beban tugas dan keterbatasan masa adalah halangan terbesar bila anak di bawah jagaan pihak lain. Sedikit sebanyak ia pasti akan beri kesan sedikit kepada kualiti dan jumlah tidur bayi.
Asalkan kita sedar pengasuh telah berusaha memberikan yang terbaik, InsyaAllah semuanya akan baik-baik sahaja.
sumber: USWATUN HASANAH MOHD HABIB, KONSULTAN TANGISAN BAYI
Baca: Sakit Bersalin Bukan Main-main, Doktor Terangkan Fungsi Epidural Buat Ibu Bersalin. Kalau Perlu Jangan Takut Nak Guna!
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Risau Anak Suka ‘Mengempeng’ Susahkan Pengasuh, Ini Cara Paling Mudah Mama Nak Tinggalkan Anak Tanpa Rasa Risau! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/risau-anak-suka-mengempeng-susahkan-pengasuh-ini-cara-paling-mudah-mama-nak-tinggalkan-anak-tanpa-rasa-risau/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bila Hamil Banyak Benda Buat Rasa Resah Tak Selesa Ini Cara Mama Nak Dapat Tidur Lena Masa Mengandung

Bila Hamil Banyak Benda Buat Rasa Resah Tak Selesa Ini Cara Mama Nak Dapat Tidur Lena Masa Mengandung

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 425 hits
Mata dah mengantuk tapi tak boleh nak tidur itulah yang sering menjadi keluhan ibu hamil yang menunggu saat melahirkan Perut yang membesar dan rasa tidak selesa sering mengganggu tidur nyenyak pada malam hari Waktu tidur yang diperlukan ole...
Lambatnya Anak Nak Merangkak Ini 6 Tip Mama Boleh Praktis Lagi Cepat Dia Merangkak

Lambatnya Anak Nak Merangkak Ini 6 Tip Mama Boleh Praktis Lagi Cepat Dia Merangkak

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 262 hits
Perkembangan anak mengikut umur sememangnya cukup penting bagi membolehkan semua anggota fizikal dapat berfungsi dengan baik Bagi seorang bayi melengkapkan proses meniarap merangkak dan seterusnya melalui fasa berjalan adalah satu perkemban...
Cara Perbaharui Insurans Kenderaan Atas Talian Paling Mudah Dan Jimat Masa

Cara Perbaharui Insurans Kenderaan Atas Talian Paling Mudah Dan Jimat Masa

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 452 hits
Ketika dunia sedang dilanda pandemik covid19 sudah semestinya disarankan untuk kekal dirumah kecuali mempunyai urusan penting Namun tahukah kita kini hampir semua urusan sudah mula beroperasi diatas talian dan paling menarik ia boleh diurus...
Buat Agar Agar Cara Paling Mudah

Buat Agar Agar Cara Paling Mudah

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 520 hits
Buat Agar Agar Cara Paling Mudah Assalamualaikum Hai hari ini Cik Ash nak berkongsi masakan dari dapurcikash Ni terajin nak tulis sebab cara buatnya paling mudah Cik Ash guna jer bahan bahan yang tersedia ada dekat rumah ni hihihi Agar agar...
Resipi Ikan Percik Yang Sedap Paling Mudah Nak Buat

Resipi Ikan Percik Yang Sedap Paling Mudah Nak Buat

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 310 hits
Salah satu masakan ikan yang sedap adalah ikan percik Ikan percik sememangnya disukai ramai Rasanya sedikit berlemak kerana penggunaan santan dan jika anda suka pedas boleh lebihkan cili padi ke dalam masakan anda Kali ini kami akan kongsik...
Terlalu Kurus Ini Cara Mama Perlu Praktikkan Untuk Tingkatkan Perkembangan Berat Badan Anak

Terlalu Kurus Ini Cara Mama Perlu Praktikkan Untuk Tingkatkan Perkembangan Berat Badan Anak

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 396 hits
Setiap ibu bapa pasti mengimpikan untuk memiliki anak yang sihat dan sempurna dalaman serta luarannya Disebabkan itu isu perkembangan dan berat badan akan sangat dititikberatkan Kanak kanak yang sihat berumur 2 hingga 3 tahun memerlukan kir...
Cara Paling Mudah Untuk Betulkan Pandangan Cermin Sisi Kereta Anda

Cara Paling Mudah Untuk Betulkan Pandangan Cermin Sisi Kereta Anda

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 266 hits
Mengubah dan menetapkan cermin sisi kereta untuk mendapatkan pandangan terbaik ada ketikanya boleh menjadi satu tugas yang agak rumit terutama buat mereka yang masih baru di atas jalan raya Walaupun kita bebas untuk mengubah kedudukan c
Ini Cara Betul Simpan Bawang Agar Tidak Mudah Rosak Boleh Stok Bawang Tanpa Risau

Ini Cara Betul Simpan Bawang Agar Tidak Mudah Rosak Boleh Stok Bawang Tanpa Risau

papar berkaitan - pada 2/11/2020 - jumlah : 275 hits
Seringkali kita membeli bawang dalam kuantiti yang banyak namun tidak tahu cara yang tepat untuk menyimpan bawang Kadangkala rosak begitu sahaja dan dibuang Kan membazir Jom semak langkah ini untuk langkah berjimat SIMPAN BAWANG YANG MASIH ...
Nak Yang Biru Ke Merah Bagi 2 Pilihan Sahaja Pada Anak 0 5 Tahun Cara Ajar Anak Supaya Tak Keliru

Nak Yang Biru Ke Merah Bagi 2 Pilihan Sahaja Pada Anak 0 5 Tahun Cara Ajar Anak Supaya Tak Keliru

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 287 hits
Membuat pilihan adalah sebahagian dari proses membesar Apabila kanak kanak diberikan peluang untuk membuat pilihan kita membantu anak untuk mengembangkan pemikiran membentuk estim diri dan membina keyakinan dirinya Ia bukan hanya sekadar pr...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai