Rezeki Buat Keluarga Makin Sempit Ustaz Ebit Lew Jelaskan Sebabnya Tolong Ambil Peduli


Rezeki Buat Keluarga Makin Sempit. Ustaz Ebit Lew Jelaskan Sebabnya! Tolong Ambil Peduli. Ketua keluarga iaitu seorang suami tanggungjawabnya bukan kepada isteri dan anak-anak tetapi ibu bapanya. Jika suami merasakan rezeki makin menyempit iaitu sentiasa tak cukup tentu ada yang tak kena dalam kehidupan.
Perkongsian ustaz Ebit Lew sungguh menyentuh hati untuk kita renung-renungkan diri. Moga kisah ini dijadikan ikhtibar untuk muhasabah diri.
Semasa cuci kereta tadi jumpa seorang abang muka serabut dan masam. Saya salam dengannya dan kata apa khabar? Selalu cuci kereta di sini ke? Yer selalu cuci di sini sebab bersih.
Begitulah iman cara nak bersihkan dan gilapkannya dengan puji Allah. Cakap kalimah. Dialah Allah. Dialah tuhan yang buat segalanya. Allah maha kaya. Allah Sayang kita banyak nikmat dia beri. Hanya Allah yang berkuasa. Semua makhluk langsung tiada kuasa.
Terus dia mencelah. Saya sedih sebab ada masalah hutang yang terlalu banyak. Saya ada buat beberapa personal loan. Dua-dua dah kena bayar. Dah lebih tarikh. Macam -macam saya kena nanti. Mak ayah dan isteri saya dah marah dan kami asyik bergaduh.
Tak tahu nak buat macam mana. Ada nasihat ke ustaz?
Jika abang jumpa saya awal mungkin saya akan nasihatkan jangan buat personal loan dengan sesiapa pun termasuk bank. Saya ada 3 soalan jer untuk abang. Jika abang jawab 3 ini insyaAllah segalanya akan jadi mudah dan Allah mudahkan segala urusan hutang tu.
Pertama abang solat awal waktu tak? Allah jika sebab tu. Saya memang jarang sangat solat. Kadang-kadang jer solat. Tapi sebenarnya dah lama juga tak solat. Jika abang jaga solat Allah akan jaga abang.
Kedua bagaimana layanan abang pada orang tua dan isteri ? Mak ayah ada. Tapi jarang ziarah.. Isteri pun selalu kena marah dan kena tengking. Kami selalu bergaduh.
Jaga Ibu Bapa
Sebenarnya jika abang jaga ibubapa dan isteri dengan baik. Allah akan berkatkan rezeki kita. Sentiasa niat bekerja untuk bahagiakan hati mereka. Sikit pun tak nak susahkan mereka. Jaga isteri dengan baik. Rezeki bertambah. Pengalaman semua kawan saya, jika mereka setia dan baik dengan isteri rezeki bertambah. Jika mereka sakiti hati ibubapa atau isteri. Rezeki yang dah ditangan pun hilang. Dah nak masuk mulut pun keluar semula.
Ketiga suka beri duit pada mak ayah dan isteri. Beri mereka duit belanja. Walau sedikit. Saya pernah ada hutang 20ribu. Tak tahu nak bayar macam mana. Saya ada sedikit duit 2 ribu jer saya selesaikan semua hutang isteri dulu. Minggu depan Allah hantar jalan selesaikan hutang saya rm20k. Sebenarnya saya tak sangka secepat itu Allah buka jalan.
Pernah juga saya terlalu sempit dan anak-anak sakit yang buat saya betul-betul menangis. Saya ada duit sikit. Saya cepat-cepat pergi rumah mak ayah bagi duit sikit dan kata mak ayah tolong doakan. Mereka tolak duit saya. Ebit lagi perlukan duit ni. Kata saya mak…ayah…tolong terima sebab bila mak ayah terima dengan gembira. Allah sayang ebit. Bila Allah sayang tak ada lagi perkara perlu risau. Lepas tu Allah selesaikan masalah dan sakit. Lagi kita pemurah pada ahli keluarga. Lagi murah rezeki kita. Jika pada isteri dan ibubapa kedekut bagaimana rezeki nak datang lagi. Kita diberi rezeki mengikut ramainya tanggungan kita. Nampak besar beban tapi sebenarnya Allah nak bagi rezeki lebih. Payah nak faham. Tapi itulah iman. Itulah hakikat yang sedang terjadi dan sentiasa terjadi.
Dia terus sebak. Dan kata saya dah lama tak buat semua tu. Saya keras hati. Ya Allah.
Cubalah abang buat 7hari baki Ramadhan ni. Bila dia datangkan masalah yang buat kita hilang cerdik dan rasa betul-betul bodoh. Begitulah bila dia selesaikan kita sampai terlupa kita pernah ada masalah. Mintalah pada dia. Dia cuma sayang kita dan nak betulkan hidup kita. Supaya kita tak hanyut. Dialah Allah yang sedang menyaksikan kita semua. Lailatulqadar lebih baik dari seribu bulan. Semua doa dimakbulkan. Buatlah 3 perkara tadi. Pasti Allah mudahkan buat abang.
Sumber Ebit lew
The post Rezeki Buat Keluarga Makin Sempit. Ustaz Ebit Lew Jelaskan Sebabnya! Tolong Ambil Peduli appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/rezeki-buat-keluarga-makin-sempit-ustaz-ebit-lew-jelaskan-sebabnya-tolong-ambil-peduli/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Tolong Keluarga Cari Rezeki 5 Sekawan Rentung Bersama

Nak Tolong Keluarga Cari Rezeki 5 Sekawan Rentung Bersama

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 396 hits
Nak Tolong Keluarga Cari Rezeki 5 Sekawan Rentung Bersama Ibu bapa sentiasa inginkan yang terbaik buat anak mereka anak anak ditatang bagai minyak yang penuh dari kecil hingga dewasa dengan penuh kasih sayang Tidak terlintas mahupun terdeti...
Jangan Sesekali Tinggalkan 14 Amalan Ini Untuk Jadi Kaya Baca Perkongsian Ustaz Ebit Lew Rileks Media

Jangan Sesekali Tinggalkan 14 Amalan Ini Untuk Jadi Kaya Baca Perkongsian Ustaz Ebit Lew Rileks Media

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 266 hits
Masalah kewangan perkara yang biasa dialami oleh kebanyakkan manusia Kami ada kongsikan tips bagaimana pengurusan kewangan jika anda memerlukan Tapi faktor luaran sahaja tidak cukup kita memerlukan juga faktor dalaman supaya kita dimurahkan...
Apa Yang Kita Dah Buat Untuk Agama Ini Ebit Lew

Apa Yang Kita Dah Buat Untuk Agama Ini Ebit Lew

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 265 hits
Apa Yang Kita Dah Buat Untuk Agama Ini Ebit Lew The post appeared first on
Rezeki Sempit Boleh Berpunca Dari Dalam Rumah

Rezeki Sempit Boleh Berpunca Dari Dalam Rumah

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 1581 hits
Rezeki Sempit Boleh Berpunca Dari Dalam Rumah Salam Jumaat semua Sekejap je dah Jumaat kan Dah potong kuku ke tu Sunat potong kuku hari ini Sesama kita ingatkan Mummy pun kekadang lupa jugak Rezeki Sempit Boleh Berpunca Dari Dalam RumahBila...
Ustaz Ebit Liew Sebak Lihat Himpunan Sejuta Umat Islam

Ustaz Ebit Liew Sebak Lihat Himpunan Sejuta Umat Islam

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 531 hits
Sebak tengok himpunan sejuta orang ini dipenuhi dengan kasih sayang solat berjemaah dan menyampaikan kebenaran Allah yang Maha Baik dan Maha Kaya Semoga kita orang Islam akan sentiasa menyampaikan kebenaran dengan iman dan kasih sayang berg...
Rezeki Jadi Sempit Akibat Tabiat Si Suami Suka Menipu Isterinya

Rezeki Jadi Sempit Akibat Tabiat Si Suami Suka Menipu Isterinya

papar berkaitan - pada 8/12/2018 - jumlah : 687 hits
Seorang suami mengadu rezekinya asyik sempit Semua serba tak cukup Terasa dunia ni sempit Dah usaha macam macam Semua cara dah buat Hati pun resah dan rasa nak marah jer kenapa yer ustaz Abang ada ibubapa lagi ke Mak ayah saya dah tiada Aba...
Wahai Suami Melukai Hati Isteri Boleh Membuatkan Pintu Rezeki Sempit Benarkah

Wahai Suami Melukai Hati Isteri Boleh Membuatkan Pintu Rezeki Sempit Benarkah

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 449 hits
Suami yang merupakan imam memiliki kedudukan penting keluarga Mereka bertugas menjadi pemimpin dan memastikan kebutuhan keluarga tercukupi Dengan kedudukan yang krusial ini tidak jarang suami yang tidak menghargai posisi istri Terlebih jika...
Ingatkan Ruam Susu Lepas Makin Teruk Doktor Sahkan Adriana Ekzema Ikuti Kisahnya Dalam Pa Ma Tv

Ingatkan Ruam Susu Lepas Makin Teruk Doktor Sahkan Adriana Ekzema Ikuti Kisahnya Dalam Pa Ma Tv

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 420 hits
Kisah adik Nur Adriana Maisarah 1 tahun yang menghidap ekzema teruk dan viral baru baru ini selepas bapanya Mohd Shahril meminta nasihat dan bantuan di laman sosial mendapat perhatian orang ramai Mula disahkan ekzema ketika usia 4 bulan per...
Bila Stress Perut Makin Buncit Kenalah Rajin Amalkan Petua Ibu Ibu Zaman Dulu Confirm Cun

Bila Stress Perut Makin Buncit Kenalah Rajin Amalkan Petua Ibu Ibu Zaman Dulu Confirm Cun

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 286 hits
Bila Stress Perut Makin Buncit Kenalah Rajin Amalkan Petua Ibu Ibu Zaman Dulu Confirm Cun Ditegur rakan sepejabat akan perut yang makin buncit memang buat wanita stress Di tambah pula dengan rungutan suami yang semakin membingitkan telinga ...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Crisis Management 101

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain

Untonglah Menantu Zahid Hamidi Dilantik Pengerusi Jiankun

Mad Science A Harley Sportster Grand Prix Racer By A Nuclear Chemist

Sa Tak Pernah Buat Muka