Putrajaya Tak Setuju Penyahwartaan Hutan Simpan Kuala Langat


MALAYSIA NOW
Takiyuddin berkata Malaysia komited untuk memastikan sekurang-kurangnya 50% daripada keluasan tanah negara dilitupi kawasan berhutan.

Menteri Tenaga dan Sumber Asli Takiyuddin Hassan. Gambar: Bernama Menteri Tenaga dan Sumber Asli Takiyuddin Hassan hari ini berkata kementerian tidak bersetuju terhadap tindakan kerajaan Selangor yang menyahwartakan sebahagian Hutan Simpan Kuala Langat Utara.
Dalam sebuah kenyataan, Takiyuddin berkata Malaysia komited untuk memastikan sekurang-kurangnya 50% daripada keluasan tanah negara dilitupi kawasan berhutan selaras dengan komitmen yang dinyatakan di peringkat antarabangsa
“Kementerian tenaga dan sumber asli (Ketsa) dan jabatan/agensi di bawah kementerian telah menyatakan pendirian tidak bersetuju terhadap tindakan pewartaan keluar Hutan Simpan Kuala Langat Utara ini khususnya di peringkat awal cadangan oleh Kerajaan Negeri Selangor.
“Pihak kementerian dan jabatan/agensi berkaitan juga telah mengemukakan bantahan rasmi kepada kerajaan Selangor berhubung pewartaan keluar Hutan Simpan Kuala Langat Utara pada tahun 2020,” katanya.
Takiyuddin berkata kementeriannya memandang berat isu penyahwartaan berkenaan yang melibatkan kehilangan sebahagian daripada keluasan asal iaitu seluas 957.63 hektar.
Katanya, sehingga tahun 2019, data Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia (JPSM) menunjukkan jumlah kawasan berhutan Selangor adalah pada 31.74%.
Selain itu kementeriannya juga mengambil maklum penggantian seluas 579.64 hektar melibatkan 4 kawasan hutan berasingan meliputi Hutan Simpan Sungai Panjang, Buloh Telor Barat, Buloh Telor Timur dan Broga sebagai Hutan Simpanan Kekal.
Selain itu Takiyuddin turut mengingatkan kerajaan Selangor memastikan kawasan hutan yang telah dinyah warta tersebut dibangunkan dengan bertanggungjawab dan mengambil kira amalan pembangunan lestari termasuk memastikan kecukupan zon penampan dan mematuhi semua syarat Laporan Kajian Penilaian Kesan Kepada Alam Sekeliling (EIA).
“Ini bagi memastikan pembangunan yang bakal dilaksanakan tidak mengganggu gugat kawasan hutan dan ekosistem yang terletak bersebelahan, mahupun kehidupan masyarakat setempat khususnya masyarakat Orang Asli,” jelasnya.
30 Ogos lalu, Exco Selangor, Hee Loy Sian mendedahkan penyahwartaan Hutan Simpan Kuala Langat Utara yang dibuat pada Mei ketika sesi soal jawab sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor.
Penyahwartaan membabitkan 536.70 hektar kawasan di bawah Seksyen 12, Enakmen (Pemakaian) Akta Perhutanan Negeri Selangor 1985 dibuat setelah keputusan dicapai pada Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri pada 5 Mei lalu.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/09/putrajaya-tak-setuju-penyahwartaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Syarikat Modal Rm1 Dapat Hak Bangunkan Hutan Simpan Kuala Langat

Syarikat Modal Rm1 Dapat Hak Bangunkan Hutan Simpan Kuala Langat

papar berkaitan - pada 3/9/2021 - jumlah : 330 hits
Annabelle LeePada Isnin lalu orang ramai dikejutkan dengan pendedahan bahawa kerajaan Selangor telah memindahkan separuh daripada Hutan Simpan Kuala Langat Utara kepada sebuah syarikat swasta Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri memutuskan hal ...
Kenapa Perlu Mangsakan Hutan Simpan Kuala Langat Demi Pembangunan

Kenapa Perlu Mangsakan Hutan Simpan Kuala Langat Demi Pembangunan

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 239 hits
Oleh Athirah Huda Zalhe Apakah ada deal yang cuba disorokkan kerajaan PH Selangor BANGI Kenapa hutan simpan Kuala Langat Utara menjadi mangsa sedangkan banyak tanah tanah lain di Selangor yang boleh digunakan untuk tujuan pembangunan Persoa...
Nyahwarta Hutan Simpan Kuala Langat Utara Selari Matlamat Pembangunan Selangor Jpns

Nyahwarta Hutan Simpan Kuala Langat Utara Selari Matlamat Pembangunan Selangor Jpns

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 205 hits
Nilai biodiversiti hutan simpan dan kawasan gantian hampir sama SHAH ALAM Kerajaan negeri Selangor telah mengambil kira kesemua aspek dalam membuat keputusan yang terbaik berkaitan isu penyahwartaan Hutan Simpan Kuala Langat Utara Jabatan P...
Anwar Minta Amirudin Jelaskan Isu Nyahwarta Hutan Simpan Kuala Langat Pada Parti

Anwar Minta Amirudin Jelaskan Isu Nyahwarta Hutan Simpan Kuala Langat Pada Parti

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 269 hits
SITI NUR ZAWANI MISCONPresiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim telah meminta Menteri Besar Selangor Datuk Seri Amirudin Shari untuk memberi penjelasan terperinci berhubung aduan bahawa kerajaan negeri telah melakukan penyahwartaan Hutan Simpan...
Mb Selangor Setuju Tangguh Nyahwarta Hutan Simpan Tapi Memadaikah Tangguh Saja

Mb Selangor Setuju Tangguh Nyahwarta Hutan Simpan Tapi Memadaikah Tangguh Saja

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 197 hits
Biro Politik KEADILAN malam ini telah menerima pandangan dan penjelasan dari YAB Dato Seri Amiruddin Shari Menteri Besar Selangor dan YB Hee Loy Sian Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelancongan Alam Sekitar Teknologi Hijau dan Hal Ehwal Orang ...
Penyahwarta Hutan Simpan Langat Boleh Jadi Isu Panas

Penyahwarta Hutan Simpan Langat Boleh Jadi Isu Panas

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 378 hits
ULASANMB kena jawab PENYAHWARTAAN sebahagian hutan simpan kekal di Kuala Langat Utara bakal menjadi isu panas di Selangor jika ia tidak dituntaskan dengan baik Pilihan raya akan datang menanti dengan penuh gahirah untuk menatang isu berkena...
Environmentalists Stop Clearing Forest To Replace Kuala Langat

Environmentalists Stop Clearing Forest To Replace Kuala Langat

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 213 hits
The Coalition for the Protection of Selangor Forests is calling for urgent action against the Selangor State Agriculture Corporation for clearing part of the 308ha peat swamp forest in the Sungai Panjang Forest Reserve The forest land was r...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya