Proses Pitching Penulis Upahan Kena Reject Atau Close Deal


 Mesti ada yang tertanya-tanya dalam benak fikiran. Macam mana proses pitching penulis upahan tu? Sepanjang minggu lalu, saya menerima pertanyaan mengenai servis penulis upahan atau Ghostwriter  yang saya sediakan sejak tahun 2020. Korang tolong yer, kalau prospek tanya tu. Tidak semestinya akan menjadi pelanggan. Ada segelintir sekadar 'survey' harga servis sahaja. Ini amaran keras buat korang yang baru berjinak dalam dunia ghostwriting. Bukan apa, tak nak korang hancur hati jika prospek tak jadi ambil servis. 









Ikuti 4 panduan ini, jika tiada tawaran menulis sebagai penulis upahan 


Walau bagaimanapun, tetaplah perlu bersyukur.  Ada lah juga prospek datang kat awak. Hahah. Saya lah tu, diulangi. Saya sendiri. Saya ni suka berangan tau. Selalu berangan dapat job banyak-banyak. Dapat uruskan projek besar-besaran bersama pelajar saya. Ok, abaikan ini. 


Jika ada projek penulisan besar, atau kebetulan slot penulisan saya penuh. Tugasan tersebut saya akan bahagikan kepada pelajar-pelajar daripada Kelas Ghostwriter Expert. Tawaran ini tidak dibuka kepada orang luar kerana, saya mempunyai komuniti sendiri yang mana mereka  sudah di latih  dari awal. 




Berbalik kepada cerita diatas, 3 pertanyaan mengenai tawaran menulis artikel SEO ( Search Engine Optimization ) . 2 darinya adalah 'loyalty klien' serta 1 prospek hasil rakan-rakan yang mencadangkan nama saya kepada bisnes rakannya. 


Proses Ghostwriting 

Kebiasaannya, saya akan mendengar dahulu apa masalah dan kehendak bakal pelanggan. Dia nak apa, apa yang nak ditambah baik dalam bisnes melalui servis saya. Jadi, tugasan saya mencadangkan kepada bakal pelanggan dengan idea. 


Bakal pelanggan iaitu prospek mahu bina website bagi perniagaan bengkel kereta ( Niche Automotif ) . Kebetulan sangat, saya pernah menjadi Content Writer dalam bidang tersebut selama hampir 2 tahun. Selain itu, beliau mahukan SEO bagi website. 


Apa yang saya cadangkan adalah, tarik trafik organik melalui artikel SEO. Cara ini adalah percuma, kerana tiada pengiklanan berbayar dilakukan.


 Hanya sediakan artikel dengan keyword sahaja. Itu lah yang dinamakan sebagai artikel SEO  ( Search Engine Optimization ) . Jadi, pelanggan bengkel tersebut akan menjumpai bisnes mereka di carian Google melalui keyword yang digunakan dalam artikel. 


Sekurang-kurangnya, untuk website baharu saya mencadangkan paling sedikit adalah 5  artikel SEO di website. Jenis artikel SEO bergantung kepada strategi. 


Buat pengetahuan pembaca, artikel SEO yang saya tawarkan kepada bakal pelanggan adalah termasuk mencari keyword yang berpotensi ranking pada halaman pertama Google . Bukan itu sahaja, selain menulis artikel SEO. 


Tugasan lain juga, perlu lakukan setup di bahagian artikel supaya   mesra SEO. Ada beberapa bahagian teknikal perlu disentuh. Jika tidak, rugi sahaja hanya artikel SEO tetapi tidak pada bahagian siaran. 


Artikel lain : Jauhi 5 jenis upah servis Ghostwriter ini !


Bina Website dengan Web Design 

Memandangkan bakal pelanggan ini tiada lagi website, jadi satu website akan di bina. Bukan saya uruskan, tetapi rakan saya yang mana beliau selalu mengambil upah buat web design. Ini antara kerjasama saya bersama rakan untuk website.
Kat sini, bakal pelanggan perlu tahu website yang diinginkan. Berapa page dalam website, dan web design akan install perisian mengikut keperluan. Anggaran siap hanya 4 hari sahaja jika segala maklumat diberikan dengan mudah oleh bakal pelanggan. 




Setuju atau tak?


Sebelum mahu bermula projek penulisan, satu sebut harga akan diberikan kepada bakal pelanggan. Dalam sebut harga akan dimasukkan kuantiti produk, keterangan kerja, harga seunit dan harga keseluruhan. Tidak lupa juga, berapa peratus deposit yang dikutip serta deadline kerja. 


Ada segelintir bakal pelanggan takut bila keluarkan sebut harga. Kalau sebut harga diberikan oleh seorang Ghostwriter, tidak semestinya perlu menerima. Sebagai bakal pelanggan, korang berhak untuk menolak atau terimanya. 


Setiap urusan yang dijalankan oleh Ghostwriter, ada persetujuan kedua belah pihak. Maka, berlaku jualan. Close deal! Jika salah seorang tidak bersetuju, projek tidak akan bermula. Begitulah. Seterusnya, Ghostwriter boleh mencari pelanggan baharu tanpa perlu menunggu. 




Close Deal


Sementara saya menanti juga bayaran pendahuluan kerja menulis artikel dari 'loyalty klien'. Bajet dengan 3 artikel SEO dalam niche Travel. Sebelum terlupa, untuk dapatkan tawaran menulis sebagai penulis artikel SEO pelanggan perlukan testimoni dan result artikel yang ditulis. 




Sempat saya menerima upah bagi masalah teknikal di website 'loyalty klien'. Rasanya sudah beberapa kali beliau menggunakan servis penulis upahan dari saya. Kali ini, adalah tugasan fix error di website pula.


Bila tiada job penulisan 


Bila bercakap mengenai masalah teknikal, paling berat sedikit. Sebab perlu bermain dengan coding. Masya Allah, klien ini memberi kepercayaan kepada saya sebanyak 2 kali  untuk baik pulih masalah teknikalnya. Saya bukanlah seorang web developer, tetapi berbekalkan pengalaman yang sedikit, saya gunakan. 


Alhamdulillah, syukur dengan izin Allah. Selesai masalah dalam 2 jam sahaja. Kebetulan tidak perlu usik di bahagian Core Web Vital. Tapi di bahagian website dan Google Search Console sahaja. 


Akhir kata, untuk mengambil job teknikal di website. Korang patut memiliki sebuah website unuk latihan. Dari sini proses pembelajaran berlaku. Jika serius dalam SEO bahagian teknikal.




Secara kesimpulannya, proses pitching sebagai penulis upahan perlu mempunyai sifat sabar yang tinggi dalam meraikan bakal pelanggan dan pelanggan. Dalam proses ghostwriting, sebut harga diberikan sebelum projek penulisan bermula. Seterusnya selepas siap tugasan kerja satu invois diberikan kepada pelanggan bagi mengutip bayaran baki. 


Saya doakan kepada sesiapa yang masih struggle dalam bidang ghostwriting, dipermudahkan urusan serta lancar rezekinya. 










Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ehbelogaku.com/2024/08/proses-pitching-penulis-upahan-kena.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pdip Gelar Rapat Usai Mk Ubah Syarat Pilkada Ahok Atau Anies

Pdip Gelar Rapat Usai Mk Ubah Syarat Pilkada Ahok Atau Anies

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 63 hits
Menurut Eriko rapat nanti akan membahas siapa yang akan diusung PDIP di Jakarta
Said Abdullah Pdip Terbuka Kadernya Diusung Jadi Cagub Atau Cawagub Di Jatim

Said Abdullah Pdip Terbuka Kadernya Diusung Jadi Cagub Atau Cawagub Di Jatim

papar berkaitan - pada 19/8/2024 - jumlah : 74 hits
Ketua DPD PDIP Jatim Said Abdullah mengatakan partainya terbuka bila dalam bekerja sama dengan partai lainnya
Mana Lebih Baik Hidup Cara Primitif Orang Dahulu Kala Atau Hidup Cara Moden Seperti Sekarang

Mana Lebih Baik Hidup Cara Primitif Orang Dahulu Kala Atau Hidup Cara Moden Seperti Sekarang

papar berkaitan - pada 19/8/2024 - jumlah : 135 hits
Salah satu dari perkara yang menarik minat saintis adalah perkembangan kemajuan manusia Tujuan perkara itu di kaji tidak lain tidak bukan untuk membuka rahsia pencapaian di setiap tamadun dalam sejarah agar ia dapat dipelajari dan diadaptas...
Pbnu Panggil Cak Imin Kita Lihat Dia Datang Atau Enggak

Pbnu Panggil Cak Imin Kita Lihat Dia Datang Atau Enggak

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 52 hits
PBNU bakal memeriksa Cak Imin besok Rabu di kantor pusat PBNU Jakarta Pusat
Muhyiddin Aset Atau Liabiliti

Muhyiddin Aset Atau Liabiliti

papar berkaitan - pada 21/8/2024 - jumlah : 63 hits
freemalaysiatoday com 21 Aug 2024Rasanya Bersatu bukanlah naif sehingga tidak tahu masalah bos mereka sekarang boleh membawa padah Tidak dinafikan Muhyiddin Yassin berjasa kepada Bersatu sekali gus Perikatan Nasional Jasa paling besar belia...
Hati Hati Taip 4 Aksara Ini Boleh Tergendalakan Sebentar Iphone Atau Ipad Anda

Hati Hati Taip 4 Aksara Ini Boleh Tergendalakan Sebentar Iphone Atau Ipad Anda

papar berkaitan - pada 23/8/2024 - jumlah : 51 hits
Seorang penyelidik keselamatan melaporkan penemuan pepijat baru yang boleh menyebabkan iPhone dan iPad ranap sebentar Apa yang diperlukan hanyalah dengan menaip 4 aksara ini 8220 8221 untuk mencetuskan pepijat tersebut Menaip aksara 8220 82
Cara Cepat Mengetahui Windows 32 Bit Atau 64 Bit Pada Semua Versi Windows

Cara Cepat Mengetahui Windows 32 Bit Atau 64 Bit Pada Semua Versi Windows

papar berkaitan - pada 23/8/2024 - jumlah : 56 hits
Berdasarkan arsitekturnya Sistem Operasi Windows tersedia dalam dua pilihan yaitu 32 bit dan 64 bit Kita perlu mengetahui sistem operasi yang kita gunakan ketika kita akan menginstla suatu aplikasi misalnya kita mendownload aplikasi dari in...
Nenggiri Milik Pn Atau Kembali Ke Pangkuan Bn

Nenggiri Milik Pn Atau Kembali Ke Pangkuan Bn

papar berkaitan - pada 17/8/2024 - jumlah : 118 hits
bebasnews myBy 17 08 2024Apakah akan selesai segala masalah di Nenggiri setelah melalui PRK Tertunaikah segala janji yang ditaburkan oleh kedua dua pihak Cukupkah sekadar sudah tersedia mesin juruwang automatik PERIKATAN Nasional dan Barisa...
Nenggiri Pilih Siapa Wadi Atau Mawi

Nenggiri Pilih Siapa Wadi Atau Mawi

papar berkaitan - pada 17/8/2024 - jumlah : 152 hits
Ketemu Asmawi di Kampung Bertam ULASAN AKHIR PIRAKE NENGGIRIBESOK 17 Ogos seramai kira kira 20 259 rakyat Nenggiri yang berdaftar dengan Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia akan diberikan tanggungjawab kenegaraan untuk memilih wakil rakyat bar...
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Mengajar Kaedah Asas Memasak Untuk Anak

Manfaat Susu Ikan Keajaiban Dari Laut Yang Mulai Dikenal

Pas Bantah Tanah Melayu Jadi Milik Bukan Melayu Ibrah Nasib Palestin

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Purnawirawan Jenderal Israel Kita Kalah Perang

Cops On Hunt For Inmate Who Fled Sungai Buloh Hospital

Self Love Learning To Value And Appreciate Yourself


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Lirik Lagu Dusta Ukays

Makanan Yang Meredakan Emosi

Valdy Nyonk Mengapa Kau Berubah Chord

Chella Julia Enda Sanggup Agi Chord

Nota Grammar Paling Mudah

4 Resipi Sarapan Mudah Boleh Masak Guna Air Fryer Je