Prinsip Jutawan Yang Tidak Akan Gagal Part 4



Disiplin lawan penyesalan.

Jim Rohn, seorang ahli motivasi terkenal, pernah berkata,’ Berat disiplin adalah sekati tetapi berat untuk penyesalan adalah setan.’ Sungguh dalam kata-katanya. Prinsin jutawan seterusnya adalah lebih mendisiplinkan diri dari terpaksa berhadapan dengan penyesalan.

Ungkapan di atas adalah satu kebenaran. Abu di diagnos kencing manis di sebabkan pengambilan gula berlebihan. Kesian, ia terjadi bukanlah di sebabkan keturunan tetapi di sebabkan masalah disiplin. Kita selalu memandang rendah akan pengambilan gula berlebihan dalam makanan kita, sedangkan kita tahu bahawa pengambilan gula berlebihan akan menyebabkan kita menghidap penyakit kencing manis. 

Katakan Abu mendisiplinkan diri sejak dahulu lagi. Setiap hari Abu akan mendisiplinkan diri untuk hanya mengambil gula sebanyak sekian-sekian. Hasilnya, seumur hidup beliau bebas dari kencing manis. Jika tidak, Abu terpaksa bergelut dengan penyakit tersebut separuh dari hayatnya. Tiada jalan untuk berpatah balik jika anda tidak mendisiplinkan diri dari awal kerana masa tidak boleh di undur.

Begitu juga dengan gigi anda. Jika setiap hari anda menghisap rokok, anda tidak boleh menganggap gigi anda akan sihat seumur. Mungkin anda akan mendapat penyakit kanser. Jika anda tidak mendisiplinkan diri sekarang, apa yang bakal anda dapat adalah penyesalan. Hidup ini terlalu singkat untuk anda habiskannya dengan penyesalan.

Jangan paksa diri untuk disiplin

Seorang jutawan tidak akan memaksa dirinya sendiri kerana kejayaan sebenar bukanlah sebegitu. Anda perlu jadikan disiplin tersebut sebagai salah satu cara hidup anda. Sembahyang lima waktu contohnya, anda tidak boleh memaksa diri anda untuk sembahyang jika anda tidak menerimanya sebagai salah satu dari corak hidup anda.

Tingkatkan keyakinan diri anda dengan menerapkan disiplin dalam kehidupan anda satu persatu. Jika setiap hari anda berhasrat untuk bangun pada pukul 5 pagi, anda perlu melatih diri anda untuk bangun dengan selesa pada pukul 5 pagi tersebut. Amat rugi anda memaksa diri anda untuk bangun pada pukul 5 jika se awal jam lapan anda akan mengantuk.

Sentiasa melunaskan cita-cita.

Prinsip seterusnya adalah sentiasa melunaskan cita-cita. Setiap jutawan bercita-cita untuk menjadi seseorang yang unik iaitu lain dari yang lain. Namun, bagaimana hendak nampak cahaya dalam proses mengejar cita-cita anda?
Cahaya cita-cita

Proses angan-angan dan cita-cita berkait rapat antara satu sama lain. Anda akan hanya terus berangan-angan jika tiada tindakan dari pihak anda. Angan-angan hanya akan bertukar menjadi cita-cita jika anda memulakan sesuatu. Ketika kecil, ramai kanak-kanak menetapkan cita-cita untuk menjadi seorang doktor tetapi apabila besar mereka menjadi manusia yang lain. 

Sebenarnya, kanak-kanak tersebut keliru antara angan-angan dan cita-cita. Cahaya cita-cita anda akan terpancar apabila anda memulakan sesuatu untuk mencapainya. Tindakan pertama dan berterusan memastikan cita-cita anda semakin hampir bergerak ke arah anda.

Seorang jurujual yang tidak pernah berjaya menjual seumur hidupnya, tiba-tiba berjaya menjual. Beliau berfikir, jika satu barang sudah terjual, ini bermakna beliau hanya perlu mengulangi proses yang sama untuk menjual barang seterusnya. Apabila barang sudah habis di jual, beliau mula berfikir bahawa beliau memang ada bakat dan seharusnya menjadi seorang yang hebat.

Nampak, cahaya cita-cita akan berkembang setiap kali anda melakukan tindakan untuk membolehkan anda mencapai cita-cita tersebut. Jika anda bercita-cita untuk mengembangkan bisnes anda kepada 1000 orang, mulakan dengan perlahan-lahan. Jika setiap hari anda melakukan 10 panggilan, dalam masa 100 hari anda akan berjaya melunaskan cita-cita anda. Bayangkan antara 1000 orang tersebut, separuh darinya adalah berkualiti, perniagaan anda akan berkembang dengan sendirinya. 10 panggilan sehari anda nampak seperti sikit tetapi selepas beberapa tahun, anda akan lihat hasilnya.

Ia amat mudah untuk di lakukan tetapi lebih mudah untuk kita tidak lakukannya.

Tetapkan matlamat yang sentiasa boleh di capai.

Dalam perniagaan, proses berterusan adalah penting. Jika anda pasti boleh memperoleh keuntungan 10 ribu sebulan kenapa perlu mengejar keuntungan 10 juta dalam setahun di mana keuntungan tersebut belum lagi pasti. Tetapkan matlamat berdasarkan kesanggupan dan kemampuan anda untuk melakukannya.

Jika anda ingin membaca 100 buah buku untuk mendalami perniagaan anda, pastikan matlamat tersebut boleh anda capai. TIdak perlu anda memaksa diri anda untuk membaca buku tersebut sedangkan minda anda berada pada bahagian lain. Tulis senarai buku yang anda ingin baca di atas kertas. Apabila masa lapang, anda membacanya. Tidak kisah anda habiskan 5 tahun untuk melunaskan matlamat anda. Ia bukan masalah masa tetapi masalah kesanggupan.

Proses pencapaian matlamat

Proses pencapaian matlamat selalunya berkaitan dengan psikologi anda. Jika semangat anda tidak kuat, anda akan terpesong. Oleh itu, sebelum menetapkan matlamat, pastikan anda berfikir dahulu. Jika anda ingin menghasilkan sejuta dalam sebulan, anda perlu memikirkan cara untuk menghasilkan 10 ringgi dalam sebulan dahulu. Beginilah ia berfungsi. Anda tidak boleh pergi ke tingkat atas tanpa menaiki tangga. Walaupun anda mempunyai kuasa terbang, anda tetap terbang dari bawah. Walaupun anda mempunyai kuasa telipot, anda tetap bermula dari bawah.

Matlamat dan tindakan perlu seiring. Jika anda menetapkan matlamat untuk menghapuskan hutang dalam tahun ini, janganlah pula anda membuat hutang baru. Selalunya masalah perlunasan matlamat ini berlaku pada mereka yang ingin menguruskan badan. Setiap hari mereka berazam untuk menguruskan badan tetapi pada yang sama, mereka tetap mengambil bilangan kalori yang sama banyaknya setiap hari.

Sentiasa murah dengan sumbangan.

Prinsip jutawan seterusnya adalah murah dengan sumbangan. Sumbangan tidak termasuk pada wang semata-mata, anda juga boleh menyumbangkan idea. Saya pasti anda sentiasa membaca biografi jutawan-jutawan hebat di dunia, ia adalah salah satu dari cara mereka menyumbangkan idea mereka. Begitu juga dengan ceramah-ceramah. Anda jangan memandang rendah mereka seperti, ‘ Ala, dia kaya pun sebab buat ceramah.’ Pernahkah anda terfikir bahawa apa yang akan terjadi jika mereka tidak memberi ceramah? Mereka tetap akan kaya kerana mereka ada ilmu. 

Sebenarnya mereka sedang mempraktikkan prinsip jutawan iaitu sentiasa murah dengan sumbangan. Anda perlu ajar diri anda untuk sentiasa murah dengan sumbangan. Anda tidak perlu menunggu sehingga wang anda berjuta-juta untuk memberi sumbangan pertama. Mulakan dengan sumbangan kecil dahulu.

Latih diri untuk memberi sumbangan.

Di jimrohn.com, ada nasihat mudah bagaimana hendak melatih diri memberi sumbangan. Dari wang seringgit-seringgit, anda bahagikan ia pada  70, 10, 10, 10. 70 sen di gunakan untuk perbelanjaan anda, 10 sen pertama untuk di simpan dalam akaun aktif, 10 sen kedua untuk di simpan dalam akaun pasif manakala 10 ketiga adalah untuk di dermakan pada masjid atau mana-mana tempat yang sesuai untuk di beri sumbangan. 

Walaupun nilai 10 sen tersebut kecil, ia tetap membantu. Jika anda beragama Islam, anda pasti tahu akan kuasa memberi. Setiap nilai yang di beri secara ikhlas akan di balikkan berkali-kali ganda  dari nilai yang di beri. Sumbangan tidak terhad pada kewangan sahaja, ia juga merangkumi masa, idea, tenaga dan apa sahaja yang anda sedia untuk korbankan.

Peka terhadap setiap tindakan dan di dahului dengan perancangan.
Pernahkah anda melihat kontraktor membina rumah tanpa melihat pada pelan yang di lukis oleh arkitek. Jangan mulakan sesuatu jika anda tidak mahu melihat keputusannya. Ia bersifat logik, jika anda tidak tahu kenapa anda hendak lakukannya. Prinsip seorang jutawan adalah sentiasa peka akan sesuatu tindakan dan perlukan perancangan yang rapi untuk memastikan ia berfungsi. 

Hanyutkan minda anda dengan masa hadapan. Oleh itu, perancangan yang merangkumi objektif, tindakan dan hasil yang di jangka perlu di rancang. Minda seorang jutawan sentiasa penuh dengan perancangan, perangcangan dan perancangan. Selain itu, minda seorang jutawan mampu melihat seminit ke hadapan, seminggu ke hadapan, sebulan ke hadapan, malah ada sebilangan jutawan boleh melihat sehingga berpuluh-puluh tahun ke hadapan. Mereka inilah golongan genius dan manusia masa hadapan. 

Kuasa melihat ke hadapan boleh di latih. Peka terhadap persekitaran, perancangan yang meliputi kuasa yang maha Esa, keadaan sekeliling dan tindakan yang tepat memperngaruhi minda anda untuk melihat ke hadapan. Sebab itu saya sentiasa mengatakan seorang jutawan berada dalam dunia yang lain. Dunia yang terasing dari manusia biasa. Manusia biasa tidak dapat melihat apa yang mereka lihat.

Latih diri untuk pandang kehadapan

Semua manusia mempunyai kebolehan ini, namun jarang-jarang manusia mempraktikkanya. Kita sentiasa mahu menjadi seorang yang hebat, yang pertama dan di pandang mulia oleh manusia lain. Kuncinya adalah menjadikan diri kita sebagaimana yang kita mahu.

Ada satu falsafah menarik untuk kita renungkan.‘Jika anda sudah menjadi seorang jutawan, beri sahaja wang tersebut kepada orang lain kerana wang sudah tidak penting jika anda sudah bergelar jutawan‘. Lihat, apa yang anda telah dan akan jadi adalah penting. Pandang kehadapan bermaksud mendapatkan apa yang anda mahu. Anda mahu jadi yang pertama, anda mahu jadi yang terkaya dan sebagainya.

Saya percaya anda pasti tidak faham akan tindakan sesetengah jutawan yang tidak mementingkan kewangan. Ini kerana mereka faham akan makna kejayaan sebenar. Seorang suami menceraikan isterinya yang cantik dan kita pula yang heboh memikirkan kerugian sang suami tersebut. Isteri yang cantik tidak penting tetapi yang lebih penting, lelaki tersebut telah memperisterikan perempuan yang cantik. Ketidaksefahaman menyebabkan mereka berpisah.

Sekian sahaja prinsip-prinsip yang di amalkan oleh seorang manusia bergelar jutawan. Menjadi jutawan tidak sukar. Namun, yang menjadi dilemma kepada kita semua adalah prinsip. Anda tidak ada prinsip jutawan, bagaimana hendak menjadikan diri anda seorang jutawan? Renung-renungkan. Atur kembali hidup anda.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://tikarbiru.blogspot.com/2017/04/prinsip-jutawan-yang-tidak-akan-gagal_8.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pn Kerajaan Yang Gagal Memang Wajar Dijatuhkan

Pn Kerajaan Yang Gagal Memang Wajar Dijatuhkan

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 165 hits
Wajarkah Muhyiddin Yassin dan kerajaan PN dijatuhkan pada waktu ini Barangkali ini merupakan persoalan yang banyak berlegar di fikiran kita di mana di ketika Covid19 melanda semula gerakan mahu menjatuhkan kerajaan pun dilihat sama aktifnya...
30 Minit Terperangkap Atas Bumbung Kereta Selepas Gagal Redah Banjir

30 Minit Terperangkap Atas Bumbung Kereta Selepas Gagal Redah Banjir

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 303 hits
Oleh NIK NUR IZZATUL HAZWANI NIK ADNAN TIGA sekeluarga yang terperangkap atas bumbung kenderaan pacuan empat roda mereka gara gara meredah banjir di Kampung Batu 10 berhampiran susur keluar Plaza Tol Chukai di Kemaman Terengganu hari ini IH...
Masyarakat Mula Sedar Betapa Kaya Azwan Ali Apabila Berjaya Membayar Rm17 000 Tanpa Gagal

Masyarakat Mula Sedar Betapa Kaya Azwan Ali Apabila Berjaya Membayar Rm17 000 Tanpa Gagal

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 254 hits
loading Pengacara Azwan Ali 54 menyifatkan 2020 adalah tahun yang paling mencabar apabila did3nda RM17 000 oleh Mahkamah
Pkpb Gagal Kurangkan Kes Kadar Kebolehjangkitan Noor Hisham

Pkpb Gagal Kurangkan Kes Kadar Kebolehjangkitan Noor Hisham

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 146 hits
Pelaksanaan perintah kawalan pergerakan bersyarat sejak 14 Oktober lalu telah gagal menjadikan penularan wabak Covid 19 ke tahap terkawal menurut Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah Sebaliknya kes baru harian serta kadar kebole...
Kerajaan Gagal Kawalwabak

Kerajaan Gagal Kawalwabak

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 268 hits
Ibrahim Mat Isa Kau tau kenapa Malaysia gagal bendung penularan Covid19 Nak tau jawabnya Sebab kerajaan yang mentadbir sekarang kerajaan pengkhianat rompak orang punya secara tebuk atap Pak haji lebai ulamak pula bersekongkol nak habaq bagi...
Gagalis Kerajaan Yang Gagal

Gagalis Kerajaan Yang Gagal

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 641 hits
Faezuddin Puad1 Kalau tahun lepas buat PKP kita paham Semua tak bersedia Baru kali pertama 2 Tahun ini berulang lagi PKP Orang yang sama umum 3 Bila umum PKP tapi tak umum bantuan 4 Umum PKP tapi tak umum SOP atau syarat syarat 5 Tak belaja...
Kerajaan Paling Gagal

Kerajaan Paling Gagal

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 253 hits
Hasina HamzahKerajaan paling gagal hanya ramai otak tak tahu tinggal dimana Mereka2 ini bukan shj gagal tetapi tamak jahat dan penipu
Pentadbiran Pn Gagal Muhyiddin Seharusnya Letak Jawatan

Pentadbiran Pn Gagal Muhyiddin Seharusnya Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 202 hits
AKHMAL NASIRPengisytiharan Darurat yang diumumkan oleh Perdana menteri hari ini telah membuktikan bahawa pentadbiran kerajaan Perikatan Nasional telah gagal dalam menguruskan negara mendepani cabaran Covid 19 Segala galanya bermula dari lan...
Gagal Tu Banyak Kali Menangis Selepas Disahkan Hamil Lagi Siti Nurhaliza Kongsi Video Perjalanan Ivf

Gagal Tu Banyak Kali Menangis Selepas Disahkan Hamil Lagi Siti Nurhaliza Kongsi Video Perjalanan Ivf

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 383 hits
Perjalanan melalui Proses Persenyawaan In Vitro sememangnya tidak mudah Ada yang berjaya mengesahkan kehamilan dengan jaya malah ada berdepan sebaliknya Bersempena hari lahirnya yang ke 42 penyanyi nombor satu negara Datuk Seri Siti Nurhali...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Program Permuafakatan Ibu Bapa Penjaga Sra Di Sini

Satu Kesulitan Tidak Mungkin Menang Melawan Dua Kemudahan Tetap Optimis

Nostalgia Bedak Sejuk

Lima Gandingan Makanan Hebat Untuk Pemakanan Sihat Dari Susan Bowerman

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Experience The Bee Heat Ac Difference Experience Superior Comfort