Pkpb Beri Kesan Serius Ke Atas Zon Perdagangan Bebas Pulau Pinang Kata Pengilang




Pemimpin industri di Pulau Pinang menyuarakan kekecewaan berhubung pelaksanaan perintah kawalan pergerakan bersyarat (PKPB) di kawasan Bayan Baru, termasuk di zon perindustrian bebasnya (FIZ) bermula esok.
Pengerusi Persekutuan Pengilang-pengilang Malaysia cawangan Pulau Pinang Ooi Eng Hock berkata, PKPB tidak dapat dielakkan, tetapi ia .menyedihkan kerana kira-kira 700 syarikat yang beroperasi di FIZ baru bangkit semula daripada perintah sekatan pertama pada Mac.
Katanya, terdapat lebih 200,000 pekerja di FIZ.
FIZ penting kepada ekonomi negeri itu dan negara amnya kerana ia menempatkan lebih 500 kilang, termasuk firma elektronik antarabangsa utama.
Pulau Pinang memperoleh pelaburan diluluskan sebanyak RM7.1 bilion dalam sektor pembuatan pada suku pertama tahun ini, dan merupakan angka ke-2 tertinggi di Malaysia.
Bercakap kepada FMT, Ooi berkata, PKPB hampir pasti akan menterbalikkan proses pemulihan syarikat di FIZ, sekali gus memberi kesan ke atas produktiviti dan membawa kepada kerugian dalam jangka panjang.


“Kesannya serius. Banyak kerja pembuatan mungkin terpaksa dihentikan akibat PKPB. Ia menyedihkan, tetapi kami kita mempunyai pilihan selain terus bertahan.
“Kami menggesa semua syarikat di FIZ mematuhi PKPB bagi mengurangkan kes jangkitan Covid-19 dan supaya ia tidak dilanjutkan lebih daripada 2 minggu,” katanya.
Dalam pada itu katanya, polis dan pihak yang menguatkuasakan PKPB perlu jelas dalam memberi kebenaran kepada mereka yang bekerja di FIZ, terutama pengeluaran surat kebenaran rentas daerah kerana kebanyakan pekerja tinggal berjauhan.
Beliau berkata, laluan keutamaan bagi pekerja dan barangan dari zon industri hendaklah ditimbangkan, terutama pada masa puncak.
“Kami juga berharap Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang, yang turut dikenakan PKPB, dibenar beroperasi seperti biasa supaya pergerakan bebas barangan tidak terganggu,” katanya.
Presiden Persatuan Syarikat Zon Perindustrian Bebas Pulau Pinang Ruben Nyul berkata, ia menyokong penuh pelaksanaan PKPB, tetapi berharap pihak berkuasa membenarkan orang ramai bekerja seperti biasa.
Katanya, 47 syarikat anggota persatuan itu mengambil langkah proaktif bagi menyekat penularan wabak Covid-19 dengan membenarkan sebanyak mungkin pekerja bekerja dari rumah, selain menjalankan kerja sanitasi di tempat kerja secara kerap.
“Langkah penjejakan kontak secara dalaman juga dilaksanakan dan setakat ini kami membenarkan pekerja yang memerlukan kuarantin di rumah menjalaninya.
“Kami juga proaktif, malah mengambil langkah mengatasi SOP pencegahan Covid-19 yang ditetapkan oleh kerajaan,” katanya kepada FMT.


Pengerusi Persatuan Penduduk Bayan Baru Dr Manjit Singh berkata, walaupun PKPB tidak dapat dielakkan, penguat kuasa harus memantau tempat makan dan pasar bagi memastikan peraturan penjarakan fizikal dipatuhi.
“Pada peringakt awal pelaksanaan PKPB, pasar Bayan Baru menyaksikan kawalan orang ramai yang ketat. Tetapi sekarang ia longgar dan sendat dengan orang. Sesuatu perlu dilakukan,” katanya.
Semalam kerajaan mengumumkan 12 mukim di daerah barat daya pulau itu diletakkan di bawah PKPB bermula 19 Nov ini.
Mukim atau sub daerah terlibat merangkumi Pantai Jerejak di utara, SungaiNibong, Bayan Baru, Queensbay, Sungai Ara, FIZ fasa 111 dan 1V, Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang, Batu Maung dan sebahagian daripada Permatang Damar Laut dan Bayan Lepas.
Menurut surat edaran Jabatan Kesihatan negeri petang semalam, terdapat 176 kes aktif Covid-19 di selutuh negeri itu, dengan jumlah kes sebanyak 1,096 setakat ini.


FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/11/pkpb-beri-kesan-serius-ke-atas-zon.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pkpb Di Mukim 12 Daerah Barat Daya Pulau Pinang Mulai Jumaat Hingga 18 Nov Ismail Sabri

Pkpb Di Mukim 12 Daerah Barat Daya Pulau Pinang Mulai Jumaat Hingga 18 Nov Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 308 hits
KUALA LUMPUR Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat akan dilaksanakan di Mukim 12 Barat Daya Pulau Pinang berkuat kuasa Jumaat ini hingga 18 Nov Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata pelaksanaan PKPB ini bagi membolehkan Kemen...
Pkpb Pulau Pinang Tutup Taman Rekreasi Bukit Dumbar 2 Empangan Hingga 6 Dis

Pkpb Pulau Pinang Tutup Taman Rekreasi Bukit Dumbar 2 Empangan Hingga 6 Dis

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 255 hits
Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang berkata langkah penutupan sementara kesemua kawasan rekreasi di negeri itu adalah bagi mematuhi prosedur operasi standard PKPB GEORGE TOWN Taman Rekreasi Bukit Dumbar serta 2 empangan masing masing di Air...
Bekalan Keperluan Asas Mencukupi Sepanjang Pkpb Dan Deepavali Di Pulau Pinang

Bekalan Keperluan Asas Mencukupi Sepanjang Pkpb Dan Deepavali Di Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 9/11/2020 - jumlah : 253 hits
GEORGE TOWN Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Pulau Pinang memberi jaminan bahawa bekalan keperluan asas di negeri ini mencukupi sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat dan menjelang perayaan Deepavali Peng...
Covid 19 Tabika Taska Perpaduan Di Seremban Mukim 12 Pulau Pinang Ditutup

Covid 19 Tabika Taska Perpaduan Di Seremban Mukim 12 Pulau Pinang Ditutup

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 225 hits
PUTRAJAYA Semua Tabika Perpaduan dan Taska Genius Perpaduan di Seremban Negeri Sembilan dan Mukim 12 Daerah Barat Daya Pulau Pinang ditutup setelah kedua dua kawasan berkenaan diisytiharkan sebagai zon merah COVID 19 oleh Kementerian Kesiha...
Pulau Pinang Perkenal Kaedah Baharu Tatacara Mal Mahkamah Syariah Bagi Fi Elaun Dan Kos

Pulau Pinang Perkenal Kaedah Baharu Tatacara Mal Mahkamah Syariah Bagi Fi Elaun Dan Kos

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 498 hits
GEORGE TOWN Pulau Pinang hari ini memperkenalkan kaedah baharu bagi Kaedah Kaedah Tatacara Mal Mahkamah Syariah Negeri Pulau Pinang 2020 dalam usaha menyelaraskan undang undang syariah di seluruh Malaysia Ketua Hakim Syarie Pulau Pinang Muh...
Pulau Pinang Harap Operasi Saringan Babit Empat Kluster Covid 19 Diteruskan

Pulau Pinang Harap Operasi Saringan Babit Empat Kluster Covid 19 Diteruskan

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 302 hits
October 29 2020JAWI Kerajaan Negeri Pulau Pinang berharap operasi saringan melibatkan Kluster Penjara Reman Pulau Pinang Kluster Penjara Seberang Perai Kluster Bayan dan Kluster Alma dapat diteruskan secara bersepadu memandangkan kes positi...
Pembeli Di Pulau Pinang Akan Perlu Bayar Rm1 Untuk Beg Plastik Bermula Januari 2021

Pembeli Di Pulau Pinang Akan Perlu Bayar Rm1 Untuk Beg Plastik Bermula Januari 2021

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 287 hits
Pulau Pinang sedia mengecaj sebanyak 20 sen sejak tahun 2009 yang lepas untuk setiap beg plastik dan duit yang dikumpulkan disalurkan kepada usaha pengurusan alam sekitar oleh kerajaan negeri berkenaan Bergerak ke hadapan bermula Januari 20...
Covid19 Penduduk Pulau Pinang Diminta Bertenang Patuhi Sop

Covid19 Penduduk Pulau Pinang Diminta Bertenang Patuhi Sop

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 234 hits
Lebih 5 000 pegawai dan kakitangan Majlis Bandaraya Pulau Pinang dan Majlis Bandaraya Seberang Perai ditugaskan bagi memantau pematuhan prosedur operasi standard Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan di negeri ini Exco Kerajaan Tempatan Per...
Pulau Pinang Pohon Pkpd Di Penjara Reman Tidak Disambung

Pulau Pinang Pohon Pkpd Di Penjara Reman Tidak Disambung

papar berkaitan - pada 9/11/2020 - jumlah : 263 hits
GEORGE TOWN Jabatan Kesihatan Negeri Pulau Pinang mencadangkan agar Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan di Penjara Reman dan Kuarters Penjara Reman Negeri Pulau Pinang yang bakal tamat Rabu ini tidak disambung dan tertakluk kepada pro...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Tiada Peruntukan

How Working For Google Amazon And Microsoft Lost Dream Job Status

5 Rekomendasi Laptop Untuk Mahasiswa Akuntansi Terbaru

Amang Seksual Inspektor Polis Ditahan Kerja

Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih