Pulau Pinang Harap Operasi Saringan Babit Empat Kluster Covid 19 Diteruskan


 


October 29, 2020
JAWI – Kerajaan Negeri Pulau Pinang berharap operasi saringan melibatkan Kluster Penjara Reman Pulau Pinang, Kluster Penjara Seberang Perai, Kluster Bayan dan Kluster Alma dapat diteruskan secara bersepadu memandangkan kes positif COVID-19 harian di seluruh negara masih meningkat dalam tiga angka.
Exco Perumahan, Kerajaan Tempatan, Perancangan Bandar & Desa, Jagdeep Singh Deo berkata demikian pada sidang media bersama-sama Datuk Bandar Majlis Bandaraya Seberang Perai (MBSP), Dato’ Sr. Rozali Mohamud semasa melakukan operasi pemeriksaan mengejut berhubung amalan pematuhan prosedur operasi standard (SOP) di Pasar Awam Taman Berjaya, Nibong Tebal di sini pada 29 Oktober 2020.
“Pada kita (Pulau Pinang), paling penting operasi saringan itu diteruskan (yang mana) ada kluster,” tegasnya yang juga ADUN Datuk Keramat sambil merakamkan penghargaan atas komitmen semua anggota barisan hadapan di negeri ini.
Menurut sumber KKM, sehingga 28 Oktober 2020 seramai 2,964 orang dalam kalangan Kluster Penjara Reman Pulau Pinang dekat George Town telahpun disaring; dan 461 kes adalah positif COVID-19.
Bagi Kluster Penjara Seberang Perai dekat Jawi pula, 3,392 orang telahpun disaring dan 256 adalah kes positif.
Sementara itu, hasil saringan 578 orang bagi Kluster Bayan pula menyaksikan 24 kes positif.
Manakala bagi kluster baharu iaitu Kluster Alma, 592 orang telahpun disaring dan 36 direkodkan positif.
Jumlah keseluruhan kes di seluruh negara sehingga 28 Oktober 2022 dicatatkan sebanyak 29,411 dengan pertambahan 801 kes baharu.
Daripada jumlah itu, bilangan keseluruhan kes di Pulau Pinang sehingga semalam adalah sebanyak 925 dengan 13 kes baharu positif COVID-19 dicatatkan.
Mengulas lanjut, Jagdeep memberitahu bahawa Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) dan MBSP akan meningkatkan operasi pemantauan terutama di kawasan berisiko tinggi iaitu di sekitar kawasan empat kluster berkenaan.
Berucap selepas itu, Rozali memberitahu MBSP sejak minggu lepas telah melaksanakan operasi penguatkuasaan bersepadu dengan penglibatan Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan kakitangan KKM demi merosotkan angka kes baharu COVID-19 di bahagian Seberang Perai.
“Atas individu (yang tidak patuh SOP), penguatkuasaan oleh PDRM, manakala atas premis pula kita (MBSP) akan ambil tindakan… (termasuk) rampas (aset) serta tamatkan lesen (premis perniagaan) mereka,” tegasnya.
Selain itu, menurutnya, segala aktiviti gotong-royong dihentikan serta-merta kecuali di lokaliti berkaitan wabak denggi dan chikungunya.
Menjawab soalan pemberita selepas itu, Mooi Lye memberitahu bahawa kontroversi isu pekerja-pekerja asing yang telahpun disaring dalam kalangan Kluster Alma serta dikuarantin di rumah dan asrama tanpa memakai ‘gelang merah jambu’ telahpun dipanjangkan kepada pihak KKM.
Dalam perkembangan berkaitan, Jagdeep mengumumkan hasil pemantauan sehingga 28 Oktober 2020 ke atas 388,689 premis yang dilakukan MBPP di bahagian Pulau mendapati bahawa kadar pematuhan SOP pada angka 99.69 peratus.
Di bahagian Seberang Perai pula, tambah beliau, hasil pemantauan MBSP ke atas 614,832 premis mendapati kadar pematuhan pada angka 99.34 peratus; iaitu hanya 0.66 peratus atau 4,082 premis dikenal pasti tidak mematuhi SOP secara holistik.
Pada majlis sama, Jagdeep turut mengedarkan bungkusan pelitup muka kepada ‘Wira Oren’ MBSP di sekitar Pasar Awam Taman Berjaya, Nibong Tebal di sini. 
Sumber Buletin Mutiara
Oleh : ZAINULFAQAR YAACOB
Gambar : AHMAD ADIL MUHAMAD


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/10/pulau-pinang-harap-operasi-saringan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Covid 19 Tabika Taska Perpaduan Di Seremban Mukim 12 Pulau Pinang Ditutup

Covid 19 Tabika Taska Perpaduan Di Seremban Mukim 12 Pulau Pinang Ditutup

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 225 hits
PUTRAJAYA Semua Tabika Perpaduan dan Taska Genius Perpaduan di Seremban Negeri Sembilan dan Mukim 12 Daerah Barat Daya Pulau Pinang ditutup setelah kedua dua kawasan berkenaan diisytiharkan sebagai zon merah COVID 19 oleh Kementerian Kesiha...
Covid 19 Kes Pertama Lokap Polis Dicatat Di Pulau Pinang

Covid 19 Kes Pertama Lokap Polis Dicatat Di Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 17/10/2020 - jumlah : 315 hits
nbsp Dewi Nur Harasha AliasOktober 17 2020 14 14 MYTCOVID 19 Kes pertama lokap polis dicatat di Pulau PinangSehingga kini keseluruhan kes COVID 19 di Pulau Pinang di rekod sebanyak 402 kes dengan tiga kematian Astro AWANIGEORGE TOWN Selepas...
Kerajaan Pulau Pinang Keluarkan Rfp Projek Kereta Kabel Bukit Bendera Bulan Depan

Kerajaan Pulau Pinang Keluarkan Rfp Projek Kereta Kabel Bukit Bendera Bulan Depan

papar berkaitan - pada 16/10/2020 - jumlah : 253 hits
GEORGE TOWN Kerajaan Pulau Pinang akan mengeluarkan tawaran Permohonan Cadangan untuk pelaksanaan Projek Kereta Kabel Bukit Bendera pada bulan depan kata Ketua Menteri Chow Kon Yeow Beliau berkata keputusan itu diambil selepas Kementerian K...
Industri Pelabuhan P Pinang Turut Terkesan Covid 19

Industri Pelabuhan P Pinang Turut Terkesan Covid 19

papar berkaitan - pada 19/10/2020 - jumlah : 140 hits
Industri pelabuhan Pulau Pinang sangat terkesan akibat penularan wabak Covid 19 di mana selain pengendalian kontena pengendalian kargo konvensional dijangka turut menyusut 17 2 jika dibandingkan dengan pengendalian pada 2019 GEORGE TOWN Ind...
Kerajaan Negeri Akur Titah Agong Mahu Usaha Bendung Covid 19 Diteruskan

Kerajaan Negeri Akur Titah Agong Mahu Usaha Bendung Covid 19 Diteruskan

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 262 hits
BernamaKerajaan negeri menjunjung kasih titah Yang di Pertuan Agong Bernama KUALA LUMPUR Pucuk pimpinan kerajaan negeri akur dan menjunjung kasih titah Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah yang mahuka...
Dun Pulau Pinang Kecoh Adun Pantai Jerejak Masih Tidak Kelihatan

Dun Pulau Pinang Kecoh Adun Pantai Jerejak Masih Tidak Kelihatan

papar berkaitan - pada 16/10/2020 - jumlah : 241 hits
GEORGE TOWN Sesi persidangan Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang hari ini kecoh hampir 10 minit dengan pertikaman lidah beberapa Ahli Dewan Undangan Negeri berhubung isu ketidakhadiran ADUN Pantai Jerejak ADUN Zulkifli Ibrahim telah bangun b...
Warga Pulau Pinang Diseru Berhenti Mengotorkan Jalanan Dengan Membuang Pelitup Muka Secara Merata Rata Mbpp

Warga Pulau Pinang Diseru Berhenti Mengotorkan Jalanan Dengan Membuang Pelitup Muka Secara Merata Rata Mbpp

papar berkaitan - pada 17/10/2020 - jumlah : 223 hits
Majlis Bandaraya Pulau Pinang menyeru orang ramai untuk membuang pelitup muka dengan penuh bertanggungjawab dan bukannya membuangnya ke merata rata tempat di jalanan dan ke dalam longkang Dalam satu posting di Facebook Majlis Bandaraya Pula...
Jom Pekena Ais Tingkap Di Lebuh Tamil George Town Pulau Pinang

Jom Pekena Ais Tingkap Di Lebuh Tamil George Town Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 19/10/2020 - jumlah : 395 hits
Ais Tingkap hanya boleh dapat di Pulau Pinang sahaja Terletak di Lebuh Tamil George Town sering menjadi tumpuan dan kunjungan orang ramai terutamanya orang luar dari Pulau Pinang Ais Tingkap ni adalah air sirap yang ditambah dengan selasih ...
Kpdnhep Pulau Pinang Lupus Barang Tiruan Bernilai Lebih Rm1 Juta

Kpdnhep Pulau Pinang Lupus Barang Tiruan Bernilai Lebih Rm1 Juta

papar berkaitan - pada 18/10/2020 - jumlah : 256 hits
Pelbagai rampasan barangan berjenama tiruan cetak rompak dan makanan bernilai lebih RM1 juta sejak 2018 lalu dilupuskan Pelupusan dilakukan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Pulau Pinang sejak Januari hingga Oktobe...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams