Pernah Hidap Kanser Prostat Nazir Razak Pesan Lelaki Mesti Ambil Tahu Jangan Malu


RASA berbesar hati berkongsi kisah seorang insan ternama, Chairman & Founding Partner of Ikhlas Capital, Dato’ Sri Nazir Razak. Siapa sangka beliau ialah seorang pejuang kanser. Kita kena sedar, kanser tak kenal siapa. Beliau sangat bertuah kerana telah sembuh dan kini bercita-cita ingin membantu lebih ramai individu supaya meningkatkan kesedaran mengenai kanser.

Dato’ Nazir Razak.
Lelaki selalu dikaitkan dengan ego dan selalu ingin tampil macho. Apabila kena kanser prostat, terasa malu dan menganggap bagai hilang kelelakiannya kerana kanser itu di bahagian alat sulit. Itu jugalah yang dirasai oleh Nazir apabila dimaklumkan beliau menghidap kanser prostat. Paling mengejutkan adalah beliau menghidap kanser tanpa sebarang simptom atau tanda. Beliau merasakan dirinya sihat namun tanpa sedar beliau sebenarnya menghidap kanser tahap dua.
“Kisah kanser saya bermula semasa hendak beli insurans. Macam biasa sebelum beli kena buat medical test. Salah satunya PSA test iaitu ujian cancer marker. Bila bacaan tinggi, saya kena buat test sekali lagi dengan MRI. Nampak ada tumor di prostat. Buat test lagi iaitu biopsi untuk mengesahkan kanser atau bukan. Apabila result keluar, memang sah itu adalah kanser. Tambah gusar apabila doktor kata sel-sel kanser itu adalah jenis agresif,” ceritanya.
SOKONGAN ISTERI

Sentiasa positif dan ceria, itulah personaliti Nazir yang aktif bersukan ketika muda.
Bagi lelaki yang menghidap kanser, pasangan yang sangat rasional pastinya menenangkan jiwa. Nazir bersyukur kerana mempunyai isteri yang sangat positif sekali gus membuatkan jiwanya lebih tenang saat berdepan dengan kanser.
“Doktor sarankan saya jalani pembedahan segera. Saya sebenarnya masih dalam keadaan terkejut. Maklumlah tiada simptom langsung. Tarikh 15 Disember, saya dan isteri berjumpa doktor. Doktor maklumkan kanser saya sudah stage dua. Apabila doktor terangkan segalanya mengenai apa yang saya perlu jalani seterusnya, isteri pegang tangan saya dan isteri kata kita akan lawan,” katanya.
Selain isteri, Nazir turut memaklumkan mengenai penyakitnya itu kepada ibu. Doa seorang ibu sangat mustajab untuk kesejahteraan.
“Saya turut bertanya pada doktor, apa next step yang perlu saya lakukan. Doktor kata, beritahu mengenai kanser saya ini kepada anak-anak. Bagi saya bab ini susah sikit. Tapi peranan isteri saya banyak sangat membantu. Isteri bercakap pada anak-anak kami dengan tenang dan tanpa sebarang emosional,” ceritanya lagi.

Mengenai kawan-kawan pula, Nazir mengakui bukan semua kawan dimaklumkan mengenai penyakitnya. Nazir memilih kawan yang tidak mudah emosi dan kawan yang boleh memberikan saranan bermanfaat saja. Nazir lakukan ini demi mengelakkan drama dan tidak mahu orang cepat emosi dengan khabar kanser yang dihidapinya.
“Semua orang yang saya beritahu mengenai penyakit ini, saya pesan supaya tidak menyampaikan berita tersebut kepada orang lain,” ujar Nazir lagi.
MASA UNTUK BERKONGSI DAN MEMBANTU

Lelaki usah malu dengan kanser prostat. (Gambar hiasan)
Selesai pembedahan dan keadaan kesihatan bertambah baik, Nazir kini bangkit sebagai pejuang kanser yang sangat bermotivasi. Menurut beliau, kini adalah masa terbaik untuk berkongsi mengenai kanser prostat. Jangan anggap kanser ini memalukan walaupun kanser itu terletak di ruang paling sensitif bagi seorang lelaki.
“Saya ada kawan yang menghidap kanser prostat. Dia pergi luar negara. Apabila balik ke tanah air, dia cakap dengan famili dia yang dia pergi buat heart check up sahaja. Padahal dia pergi ke luar negara untuk merawat kanser. Sebabnya, dia malu nak cerita yang dia ada kanser tersebut. Di UK, saya lihat ramai pemain bola yang bercakap mengenai kanser prostat. Di US pula 10 peratus lelaki adalah penghidap kanser prostat. Lelaki patut kena peka dengan situasi ni. Kita sama-sama kena tingkatkan kesedaran,” katanya menutup bicara.
PESAKIT KANSER PERLU PEMAKANAN YANG SESUAIDiet seimbang memang disarankan untuk setiap individu. Pun begitu, bagi pesakit kanser mereka lebih digalakkan untuk mengamalkan pemakanan yang sihat. Mengikut saranan Institut Kanser Negara (IKN), pesakit kanser disarankan mengambil makanan yang tinggi kalori dan protein. Ini bagi memastikan tahap kesihatan mereka berada pada tahap optimum. Pesakit perlu berdepan dengan proses rawatan kanser. Di sinilah letaknya keperluan pemakanan sihat itu tadi. Pesakit kanser mudah menjadi lemah dan tidak bertenaga akibat penyakit kanser dan juga ketika menjalani rawatan.
Hidangan tinggi kalori adalah seperti nasi goreng, roti canai, murtabak, bubur kacang, puding bersusu, sup berkrim, sup ayam, susu penuh krim dan juga aiskrim. Selain itu hidangan tinggi protein pula adalah ayam, daging, ikan, hasil tenusu, telur, kekacang, tempe dan tauhu.
KEPENTINGAN PROTEIN DAN KALORI UNTUK PESAKIT KANSER
Ada sebab mengapa pesakit kanser perlu mengamalkan pemakanan tinggi protein dan kalori. Mereka perlukan makanan sedemikian untuk menjamin tahap kekuatan pada tubuh. Menerusi laman sesawang IKN, antara sebab pesakit kanser perlu amalkan diet sebegini adalah seperti berikut:
a) Mengekalkan dan memperbaiki sistem pertahanan tubuh yang baik.
b) Menggantikan tisu-tisu yang rosak atau tercedera.
c) Mengurangkan risiko dan jangkitan kuman.
d) Mencapai dan mengekalkan berat badan yang sesuai.
Mungkin anda tertanya-tanya bagaimana cara untuk meningkatkan kalori dan protein dalam setiap hidangan pesakit kanser. Anda boleh cuba amalkan tip yang disediakan oleh Jabatan Dietetik & Sajian IKN ini.
TIP TINGKATKAN KALORI & PROTEIN DALAM HIDANGAN
1. Tambah susu atau gula dalam puding, telur hancur, lempeng dan ABC.
2. Celup roti dalam telur dan susu, kemudian goreng dengan mentega. Makan dengan jem.
3. Tambah keju dan mentega dalam sandwich.
4. Tambah sos salad dalam salad sayur-sayuran.
5. Tambah telur dalam cucur. Cecah dengan sos atau kuah kacang.
6. Tambahkan minyak bawang goreng ke dalam sup atau bubur.
7. Gunakan formula khas tinggi kalori dan protein sebagai minuman.
Sumber: Institut Kanser Negara

Jangan lupa saksikan Power Talk Fight Against Cancer, 18 November 2020, secara LIVE di facebook Mingguan Wanita.
Jom tonton video temuramah bersama Dato’ Nazir Razak di sini (tonton video)
Sumber gambar hiasan: 123rf


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://rasanakmasak.blogspot.com/2020/11/pernah-hidap-kanser-prostat-nazir-razak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pernah Hidap Kanser Tahap 4 Kini Ustaz Hanafi Makin Sihat Kongsi Formula 5 S Untuk Lawan Kanser

Pernah Hidap Kanser Tahap 4 Kini Ustaz Hanafi Makin Sihat Kongsi Formula 5 S Untuk Lawan Kanser

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 380 hits
Siapapun kala berdepan dengan dugaan penyakit sehebat kanser pastinya akan merasa sedih dan kecewa Tertanya tanya mengapa kita menjadi insan terpilih untuk melalui semua ini Namun kalimat alhamdulillah menjadi ucapan pertama Ustaz Hanafi ka...
Apakah Itu Kanser Prostat

Apakah Itu Kanser Prostat

papar berkaitan - pada 9/11/2020 - jumlah : 266 hits
APAKAH ITU KANSER PROSTAT Kanser prostat ialah ketumbuhan berbahaya yang bermula dari dalam kelenjar prostat Ia merupakan kanser yang paling kerap berlaku di kalangan lelaki Sesetengah kanser prostat membesar secara perlahan lahan dan mungk...
Sosej Memang Sedap Tapi Bahaya Anak Anak Boleh Hidap Kanser Usus

Sosej Memang Sedap Tapi Bahaya Anak Anak Boleh Hidap Kanser Usus

papar berkaitan - pada 13/11/2020 - jumlah : 222 hits
Kebiasaanya jika ibu bapa sibuk bekerja atau ingin memudahkan kerja memasak sosej adalah pilihan utama sebagai juadah pagi Lebih senang apabila anak langsung tidak menolak makanan segera ini Tapi sayangnya ramai dalam kalangan kita yang mem...
Nak Cerai Susu Kena Buat Betul Betul Jangan Separuh Jalan Pakar Kongsi 6 Tip Mudah

Nak Cerai Susu Kena Buat Betul Betul Jangan Separuh Jalan Pakar Kongsi 6 Tip Mudah

papar berkaitan - pada 8/11/2020 - jumlah : 278 hits
Rasa kasihan dan tidak sampai hati dua perkara yang selalu ibu fikirkan apabila memilih untuk wean off atau bercerai susu anak Hal sebegini seharusnya tidak patut berlaku jika ibu benar benar mahukannya Menurut Kaunselor Laktasi daripada Dr...
Peruntukan Vernakular Ingat Pn Jangan Tunduk Desakan Ultra Kiasu

Peruntukan Vernakular Ingat Pn Jangan Tunduk Desakan Ultra Kiasu

papar berkaitan - pada 8/11/2020 - jumlah : 192 hits
Tunduk desakan tak adil kepada sekolah kebangsaan pelajar SMJKC BANGI 21 Rabiulawal 1442H Sabtu Kerajaan Perikatan Nasional diingatkan untuk tidak mempedulikan desakan ultra kiasu berhubung peruntukan sekolah vernakular Tunduk kepada desaka...
Jangan Hanya Pandai Kutuk Pn Dengan Jasa Ph Sendiri Lemah Dalam Medsos

Jangan Hanya Pandai Kutuk Pn Dengan Jasa Ph Sendiri Lemah Dalam Medsos

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 243 hits
MAN TOBAWaktu PH perintah takde departmant ini tutup terus Sebab tu perihal kerajaan masa PH tadbir dulu rakyat banyak tak tau Fitnah fitnah musuh sukar ditangani masa tu Nak tubuh team cytro pro PH pon taknak Sebab dah ada RTM ada Bernama ...
Pengunggah Jalanan Rusak Dipolisikan Dpr Undang Undang Ite Jangan Dipakai Menindas Rakyat

Pengunggah Jalanan Rusak Dipolisikan Dpr Undang Undang Ite Jangan Dipakai Menindas Rakyat

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 268 hits
Wakil Ketua Komisi III DPR Ahmad Sahroni mengecam tindakan pemerintah desa dan Polisi karena memproses Badrudin atau Badru hingga mengamankannya selama dua hari di Polsek Panggarangan Lebak Banten Badru diamankan atau menginap di Polsek Pan...
Wahh Bagusnya Kakak Puji Jangan Kecam Beri Kepercayaan Anak Lakukan Tugas

Wahh Bagusnya Kakak Puji Jangan Kecam Beri Kepercayaan Anak Lakukan Tugas

papar berkaitan - pada 8/11/2020 - jumlah : 302 hits
Bukan mudah untuk mendidik anak melakukan sesuatu tugas terutama tugas rumah Malah ibu ayah perlu membiasakan mereka dengan pelbagai tugasan sejak kecil lagi Mungkin ada caranya yang lebih tepat untuk mengajar mereka Baca pandangan ni Berik...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


The Helical Pearl House By A3 Projects In Ipoh Malaysia

Cops Tracking Down Duo Involved In Pasir Mas Shooting

Issue Warning Not Rm250 000 Fine For First Time No Palm Oil Label Offences Urges Mydin Boss

There Are Many Types Of Indians

Pengalaman Kerja Sambil Belajar

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit