Nak Cerai Susu Kena Buat Betul Betul Jangan Separuh Jalan Pakar Kongsi 6 Tip Mudah


Rasa kasihan dan tidak sampai hati, dua perkara yang selalu ibu fikirkan apabila memilih untuk ‘wean off’ atau bercerai susu anak. Hal sebegini seharusnya tidak patut berlaku jika ibu benar-benar mahukannya.
Menurut Kaunselor Laktasi, Dr Nurhaya Yacob daripada Dr Nurhaya Lactation Center, ibu harus menguatkan hati terlebih dahulu sebelum memilih untuk memberhentikan anak daripada menyusu. Terdapat beberapa cara namun tip ini merupakan cara yang aplikasikan olehnya sendiri kepada anak-anaknya. Memang menjadi!
Apabila nak cerai susu, ibu mesti ready. Bila tak ready, inilah punca ibu akan “give in” bila anak menangis tantrum tak dapat apa yang dia nak. Bila anak tahu mommy akan give in dengan mudah, maka mereka hanya akan “press the button” untuk dapatkan apa yang mereka mahu.
Contoh tak ready, “alaa tak sampai hati” atau “kesiannya”. Sekiranya tak ready, ready kan diri terlebih dahulu. Apabila sudah tetapkan diri, “ok ready to wean off” maka kita mulakan proses ini.

 
1. Saya mulakan pada usia 1 tahun 8 bulan. Saya ada 4 bulan sebelum capai usia 2 tahun. (Ini kalau nak wean off usia 2 tahun, kalau nak lebih, silakan)
Its a process, no rush. Apabila ibu ready, dalam proses cerai susu ini, ibu pula readykan anak tersebut.
2. Apabila bersama dengan anak, contohnya pada hari minggu/ cuti, jangan offer. Jangan tanya “Sofea nak susu?” “Sofea nak nenen?”.
Tak perlu ingatkan mereka. Buat sahaja macam biasa. Teruskan kerja.
3. Bila anak minta, LENGAHKAN!
“Mommy, nak susu please”. Setelah beberapa ketika. “Ok boleh, boleh susu, lepas kita makan ni dulu ya, mommy make some yummy amazing cupcake”. Cuba lengahkan. Ia adalah sebuah proces, boleh jadi hari ini tak berjaya, tapi esok berjaya. Maka perlulah ibu konsistant.
Ibu sahaja ke? Tidak. Ayah pun main peranan. Ketika anak meminta, ayah boleh alihkan perhatian dengan ajak bermain di luar atau sebagainya. Proses cerai susu sangat meruntun emosi dan fizikal. Kerjasama sangat penting.

4. Alihkan perhatian anak.
Apabila ibu sedang cuba lengahkan, sebenarnya ibu juga sedang mengalihkan perhatiannya daripada penyusuan. Its a process. Ibu perlu terus persistance and consistance. Lagi sekali diingatkan, proses ibu bukan buat sekali berjaya. Dari mungkin 6 kali menyusu kalau hari cuti, dah mulai drop ke 4 kali dalam tempoh 2 minggu. Dengan Cik Bunga agak cepat process cerai susu.
5. Bercakap ketika anak sedang separa tidur, kata-kata ini akan masuk dan tersemat rapi di minda separa sedar.
Masa tidur anak menyusu sebentar dan tidur. Cik bunga memang tidak mengempeng sebab saya ajar dari bayi tidur di katilnya sendiri. Selesai menyusu, saya letakkan di baby cot sebelah katil saya. Ni memang semua anak saya train dari lahir.
6. Time out / count down.
Apabila anak ibu menyusu dimalam hari, kerapnya ia hanyalah untuk tujuan keselesaan. Bukan sebab lapar pun. Bila dah agak lama seperti 10 minit menyusu, ibu boleh nyatakan “ok lagi 5 minit sahaja ya susu, lepas ni kita stop dan tidur”.
Anak tidak tahu 5 minit tu berapa lama, tapi kita boleh follow dengan count down. 10 9 8 7 6 5 4 sampai 0. Mula-mula memang liat. Lepas beberapa kali, anak akan lepas sendiri dan tepuk-tepuk sikit lalu tidur.

Sekiranya anak tantrum bagaimana?
Boleh minta bantuan pasangan. Tapi sekiranya sudah buat semua dan masih juga anak mahu menyusu, tak apa, nama pun proses. Susuilah, anaknya belum bersedia. Cubalah lagi secara terus menerus. Ada yang cepat ada yang lama. Yang penting faham bahawa ia adalah sebuah proses.
Proses untuk ibu dan anak. Fokus pada progress, teruskan dengan konsistan dan persistant. Jangan lupa doa dan tawakal pada yang Esa. Dia yang menjaga hati kita dan anak kita.
Mungkin dengar macam mudah sahaja saya wean off, tapi ia memerlukan kesabaran kerana perlu ulang berkali-kali. Dari 8 kali penyusuan turun ke 6 kali, kemudian 4 kali lalu 2 kali dan akhirnya cerai susu.
Penyusuan susu ibu itu perjalanannya indah. Memorinya sangat manis. Membina keyakinan diri anak melalui ikatan yang luar biasa, nutrisi yang hebat dan lengkap. Namun kenapa perlu di rentap perjalanan yang indah itu dengan pengakhiran yang traumatik.
Dr Nurhaya Yacob
Nak buat, buat betul-betul.

Jangan lupa saksikan pada 18 November nanti.
Artikel berkaitan: Anak Merayu Nak BF Tak Sampai Hati Tapi Dah Sampai Masa Kena Wean Off Juga!
Nak macam-macam info? Jom join telegram Pa&Ma D Parents https://t.me/pamadparents
The post Nak Cerai Susu Kena Buat Betul-Betul, Jangan Separuh Jalan, Pakar Kongsi 6 Tip Mudah! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/nak-cerai-susu-kena-buat-betul-betul-jangan-separuh-jalan-pakar-kongsi-6-tip-mudah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Sampai Bayi Tersedak Susu Sendawakan Dulu 3 Tip Praktis Cara Tepat Sendawakan Bayi

Jangan Sampai Bayi Tersedak Susu Sendawakan Dulu 3 Tip Praktis Cara Tepat Sendawakan Bayi

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 308 hits
Proses untuk sendawakan bayi selepas menyusu sememangnya penting Tidak kira pada bayi masih kecil ketika usia lima bulan ke bawah atau juga kurang daripada usia setahun kedua duanya harus disendawakan dengan sebaiknya Menurut Kaunselor Peny...
Ibu Bekerja Nak Susu Banyak Kuncinya Jangan Stres Ikut Cara Ni Sangat Membantu

Ibu Bekerja Nak Susu Banyak Kuncinya Jangan Stres Ikut Cara Ni Sangat Membantu

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 474 hits
Bagi ibu yang bekerja dan mengimpikan untuk menyusu bayi dengan susu badan sepenuhnya sudah tentu terdetik rasa risau adakah mampu atau tak memberi susu ibu hingga anak berumur dua tahun Disebabkan fikir hal ini emosi ibu sedikit terganggu ...
Panik Tiba Tiba Anak Melecur Jangan Guna Ubat Gigi Redakan Luka Ini Cara Betul Nak Urus Sebelum Bawa Ke Hospital

Panik Tiba Tiba Anak Melecur Jangan Guna Ubat Gigi Redakan Luka Ini Cara Betul Nak Urus Sebelum Bawa Ke Hospital

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 330 hits
Malang memang tak berbau kadang dah ambil langkah berjaga jaga tapi situasi seperti anak terkena air panas memang tak dapat dijangka Bila ini yang berlaku pastinya ibu ayah rasa panik tambah pula bila ia melibatkan anak yang masih kecil Ser...
Macam Macam Ibu Bapa Fikir Sebelum Beli Susu Anak Cerewet Nak Yang Terbaik

Macam Macam Ibu Bapa Fikir Sebelum Beli Susu Anak Cerewet Nak Yang Terbaik

papar berkaitan - pada 14/11/2020 - jumlah : 456 hits
Sebagai ibu bapa kita pasti menginginkan hanya yang terbaik buat si manja Apabila sudah masanya anak perlu minum susu tepung formula kita akan memilih jenama yang diyakini dengan pelbagai kandungan nutrisi yang bagus untuk kesihatan anak Ib...
Kah Nak Bodek Pun Jangan Bodohkan Pembaca

Kah Nak Bodek Pun Jangan Bodohkan Pembaca

papar berkaitan - pada 3/11/2020 - jumlah : 193 hits
W FAUDZINHarakahdaily kata 80 rakyat sokong Muhyiddin Dia ukur bagaimana Bila parti Muhyiddin iaitu Bersatu atau parti PN masuk pilihanraya umum dan dipilih jadi kerajaan Sanggup lebai jadi bodo pasal nak bodek Muhyiddin Dia kata hanya tiga...
Anak Menangis Ada Alasannya Mak Ayah Kena Kenal Keperluan Perkembangan Si Kecil Orang Keliling Jangan Mudah Melabel

Anak Menangis Ada Alasannya Mak Ayah Kena Kenal Keperluan Perkembangan Si Kecil Orang Keliling Jangan Mudah Melabel

papar berkaitan - pada 14/11/2020 - jumlah : 275 hits
Bila anak mula menangis terutamanya ditempat umum emosi mak ayah mulalah terganggu Nak dimarah nanti makin kuat pula menangis nak dibiarkan apa pula kata orang ramai yang lalu lalang Serba tak kena dibuatnya Apa yang ibu ayah perlu buat ada...
Nak Prank Member Dengan Lipas Mainan Sekali Betul Ada Lipas Sebenar Lawak Video

Nak Prank Member Dengan Lipas Mainan Sekali Betul Ada Lipas Sebenar Lawak Video

papar berkaitan - pada 3/11/2020 - jumlah : 433 hits
Rakan adalah seseorang yang sangat dekat dengan kita selain ahli keluarga Tentunya kehadiran mereka sedikit sebanyak dapat mewarnai keceriaan dalam hidup kita Mereka ibarat ahli keluarga yang sering bersama kita dalam suka dan duka Ada keti...
Roti Dah Nak Expired Jangan Buang Cuba Lasagna Roti Gardenia Ni Resipi Jimat Tapi Sedap

Roti Dah Nak Expired Jangan Buang Cuba Lasagna Roti Gardenia Ni Resipi Jimat Tapi Sedap

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 318 hits
Lebihan roti selalu buat kita rasa serba salah Hendak dibuang terasa membazir jika dibiarkan sudahnya roti terbiar hingga sudah menampakkan kulatnya Ada baiknya sebelum tarikh mati tiba cepat cepat buatkan lasagna ni Confirm anak suka Resip...
Tapak Tangan Gatal Tanda Nak Dapat Duit Betul Ke

Tapak Tangan Gatal Tanda Nak Dapat Duit Betul Ke

papar berkaitan - pada 2/11/2020 - jumlah : 412 hits
Tapak Tangan Gatal Tanda Nak Dapat Duit Betul ke Ayat ayat seperti ini dari zaman tok nenek moyang kita lagi kita dengar kan Tapi realitinya betul ke ek Sekiranya gatal sekali sekala itu adalah perkara yang normal tetapi jika ia terjadi unt...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11