Perigi Lama Nek Mah Bab 5


Bab 5




KEADAAN di dalam rumah agak suram namun semua barang-barang dan perabot tersusun. Tiada satu pun yang berselerak. Cuma agak berhabuk sedikit dan terasa lemas kerana tingkap tidak dibuka. Aku pun pergi membuka tingkap dan barulah cahaya menerobos masuk ke dalam rumah. Bukan ke lebih seronok kalau keluarga aku tinggal di rumah Nek Mah ini, aku tengok elok semuanya.

Aku perhati Madi ralit menilik keadaan. Dia masuk ke kamar melihat-lihat. Aku pulak meninjau sekeliling isi rumah. Hurm… boleh tahan rumah kampung. Sejuk. Aku seolah-olah lupa apa yang berlaku di halaman tadi. Apa yang aku fikirkan adalah bagaimana nak ajak keluarga aku tinggal di rumah ini.

Bunyi derap kaki kami jelas di atas lantai papan. Di dinding pula tergantung jam dinding yang sudah tidak aktif.  Ayat-ayat suci Al-Quran tergantung cantik. Ketika asyik menilik-tilik, aku jadi terlupa apa yang sedang Madi lakukan sekarang. Lagut aku meninjau sendiri sehingga langkahku diheret sampai ke muka pintu dapur. Ada tangga kayu untuk turun ke ruang dapur. Rumah ini diperbuat daripada jenis kayu yang baik kerana tiada pun kesan dimamah anai-anai.

Rumah yang mempunyai empat bilik itu aku lihat begitu selesa untuk diami, tetapi kenapa ditinggalkan begitu sahaja tidak berpenghuni? Kenapa tak disewakan ke atau apa? Aku memikirkannya lagi. Aku berundur mencari Madi, aku pun menjengul kepala ke satu sudut bilik. Aku nampak Madi pegang sesuatu. Aku tanya Madi pegang apa, dia tunjuk kepadaku.

Eh? Dia ambil dari dalam laci katanya. Kotak diselimut dengan kain kuning. Kotak kayu tersebut tak adalah besar mana, lebih kurang kotak kaca mata cuma terdapat ukiran pada luarannya. Di dalamnya pula terselit sebentuk cincin. Madi keluarkan cincin itu dari tempatnya dan dihadapkan depan muka aku. Aku pun mengambilnya, cantik cincin bermata hitam tu. Aku tengok-tengok, cincin ni seperti diperbuat daripada tembaga. Permatanya pulak aku tak pasti tapi yang jelas adalah warna hitam.

Madi memuncung mulut mulutnya sambil angkat bahu. Dia mintak balik apa yang dia bagi pada aku. Aku masih nak tengok. Tiba-tiba dia merengus geram. “Sini!” Kenapa Madi macam nak naik angin je bila aku tengok lama-lama? Cepat-cepat aku kasi pada dia.

Selepas dia ambil je cincin tu, terus dia kucup. Selepas tu dia meletakkan semula cincin tu dalam bekas tadi. “Ini Madi punya.” Katanya. Cepat mengaku kepunyaannya.

“Jangan ambil barang orang.” Kataku.

“Tapi Madi yang jumpa dulu cincin ni.” Dia sorok kotak tu ke belakang tubuhnya. Cara dan lagaknya berlainan benar. Keadaan itu menimbulkan rasa kurang senang aku terhadapnya.

“Masalahnya, itu bukan barang kita.” Ujarku meminta agar Madi memahaminya. Barang yang tidak diketahui milik siapa harus diletakkan semula ke tempatnya, tetapi aku rasa ada sesuatu yang tak kena.

“Siapa kata?” Balasnya mencerlung biji mata.

Aku agak tak puas hati dengan tingkah laku Madi kali ini. Memang lain macam sahaja. Aku kata jangan ambil, simpan semula di tempatnya. Kalau diusik, bimbang nanti ada yang marah. Madi ni pun satu hal, cubalah fikir panjang sikit. Asyik nak melawan cakap sahaja. Aku dah kata letak balik, dia ingkar.

“Abang kata letak balik.” Suruh aku sekali lagi. Dia berkerut dahi.

Aku berdua bertengkar. Aku suruh dia letak, dia pulak enggan. Maka aku tak ada pilihan, terpaksa rebut dari tangan dia. Ketika perebutan itu berlaku, kotak yang dipegang Madi terlepas dari tangan, jatuh ke papan lantai. Kotak itu terbuka dan cincin tu pula tercabut dari selitan tercampak masuk bawah katil.

“Kau ni kan Madi, kalau hilang macam mana?” Aku terpaksa menunduk untuk menjenguk cincin itu. Tiba-tiba, aku rasa tak sedap hati, macam dengar-dengar sahaja nama aku diseru. Ismael…

Madi pulak berjongket bahu buat muka tak bersalah. Aku juga yang susah payah meraba-raba cari cincin bawah katil tu. Huh! Nasib baik jumpa. Aku ambil dan berdiri tegak semula. Aku letak cincin dalam kotak kemudian balut semula dengan kain kuning yang aku sendiri pun tak tahu apa maksudnya benda-benda tu semua.

“Dah la bang, boring la main-main dalam rumah ni…” Madi mengeluh. Aku rasa dia dah bosan sebab baginya tiada apa-apa yang menarik.

“Ala, lepak la Madi…” Kataku sambil memasukkan kotak tersebut ke dalam laci di mana Madi ambil tadi.

“Abang senang la cakap lepak, lepak… tengok rumah ni pun dah rasa seram.”

“Tahu pulak kau nak rasa seram.”

“Ye la, tengok abang tadi duk pegang cincin tu tadi siap cium-cium bagai.” Katanya. Aih! Bukan dia ke  yang aku tengok duk cium cincin? Pelik aku rasa. Padahal aku yang minta tengok cincin daripada Madi, kemudian dia minta balik. Siap cerlung biji mata lagi macam nak telan aku. Ah! Peduli la. Yang penting aku nak lepak sini hari ini menikmati suasana baru di sini.

“Bang, tengah hari nanti kita nak makan apa?” Madi dah gosok-gosok perut. Lapar lagi la tu. Dasar kuat makan!

“Tak apalah, kita tahanlah sampai petang.”

“Senangnya abang cakap.” Balas Madi sambil melangkah keluar dari kamar tu. Aku pulak tertoleh pada laci, rasa macam nak ambil semula je cincin tu. Geram pulak aku  tengok. Aku jengul kepala tengok Madi, dia siap keluar rumah lagi pergi ke beranda sambil hentak-hentak kaki. Merajuk la tu.

“Madi… abang nak try pakai cincin ni boleh…?” Saja aku mengusik dia. Sebab tadi dia macam nak sangat cincin tu.

Usikan aku itu tak berbalas. Suaranya tak kedengaran. Barangkali merajuk dengan aku agaknya. Madi ni memang la… tak boleh nak bergurau sikit, pasti ada sahaja helah nak buat. Pernah hari tu merajuk, beberapa hari tak bercakap. Kalah main PS4 dengan aku aje pun. Katanya aku kena buat-buat kalah, tapi mana boleh… setiap perlawanan kena main betul-betul. Kalah atau menang itu adatlah. Kata juara…

Lagi sekali aku panggil, tiada kedengaran pun suara Madi menyahut. Mana pulak dia pergi ni? “Madi!” Aku panggil kuat-kuat. Aik? Hati aku dah mula risau. Rasa tidak tenteram. Debaran kian terasa bukan kerana tak pernah berhadapan dengan tingkah laku dia tu, cuma tak kena dengan tempat. Sini kampung, tambah lagi ini rumah Nek Mah.

Bila tiada sahutan, maka aku rasa tak sedap hati. Berdebar-debar rasanya. Desiran angin yang manerobos masuk dari kekisi atap membuatkan jantung aku berdegup kecang. Ia seperti bersiul-siul. Tiba-tiba langkah aku seperti diekori sahaja. Aduh, apakah ini perasaan aku cuma? Aku tak pasti tetapi yang aku rasa ketika ini adalah sangat tidak wajar.

Aku menoleh ke kanan dan ke kiri, kenapa kebas semacam sahaja seluruh tubuh aku ni? Nak bergerak pun rasa berat seolah-olah aku dipeluk. Ya Allah… kecut rasa kaki aku ni. Meremang rasanya. Perasaanku ini berbaur. Janganlah ada apa-apa yang berlaku kepada aku dan Madi. Aku datang ke rumah ini hanya untuk mengetahui sesuatu yang aku ingin tahu.



~Bersambung...



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://rashidsalim.blogspot.com/2020/06/perigi-lama-nek-mah-bab-5.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perigi Lama Nek Mah Bab Awal 1 5

Perigi Lama Nek Mah Bab Awal 1 5

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 263 hits
Bab 1 SUDAH lama tak balik kampung tapi kali ini kata ayah balik kampung ibu Aku tak pernah tahu tentang kampung ibu sebabnya ibu pernah cakap yang dia tak ada adik beradik Tapi kali ini ibu bercakap benar yang selama ini dia terpaksa berbo...
Perigi Lama Nek Mah Bab 2

Perigi Lama Nek Mah Bab 2

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 310 hits
Bab 2 SENJA tadi mendebarkan aku Sangat sangat panik dibuatnya Gila tak aku bercakap dengan siapa pun aku tak tahu Katanya Pak Lang Muda pak cik aku Haish Ghaib tiba tiba gitu pakcik apa macam tu Itu hantu Nak tanya ibu memang dituduhnya na...
Perigi Lama Nek Mah Bab 4

Perigi Lama Nek Mah Bab 4

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 179 hits
Bab 4 RUPA RUPANYA tak mudah untuk aku mencari kebenaran Terlalu banyak ujian yang terpaksa aku hadapi termasuklah misteri Pak Lang Muda Ketika berada di halaman rumah ini aku dapati ia bersih sebersih bersihnya Seperti ada orang yang menja...
Perigi Lama Nek Mah Bab 3

Perigi Lama Nek Mah Bab 3

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 198 hits
Bab 3 SELEPAS bersarapan pagi yang disediakan oleh Mak Cik Peah adikku Ismadi atau aku panggil Madi je yang berusia sembilan tahun tu telah memandang ke arah aku Sejurus kemudian dia pun datang kepadaku di mana ketika itu aku telah pun bera...
Taktik Lama Guna Penahanan Pekerja Elak Bayar Gaji

Taktik Lama Guna Penahanan Pekerja Elak Bayar Gaji

papar berkaitan - pada 12/4/2021 - jumlah : 188 hits
PETALING JAYA Majikan membuat laporan terhadap pekerja asing kepada Jabatan Imigresen bagi mengelak membayar gaji pekerja bukanlah perkara baharu aktivis berkata pekerja asing sudah sekian lama digunakan sebagai gadaian dalam meminimumkan k...
Kenapa Siasatan Audio Libatkan Pm Ambil Masa Terlalu Lama

Kenapa Siasatan Audio Libatkan Pm Ambil Masa Terlalu Lama

papar berkaitan - pada 13/4/2021 - jumlah : 131 hits
Rakyat masih tertanya tanya ketulenan audio rakaman Perdana Menteri yang sudah lama viral FB pro Tun M paling awal memuat naik satu rakaman mirip suara PM Rakaman itu katanya dibuat dalam mesyuarat MPT PPBM pada 23 2 2020 sebelum kejatuhan ...
Hiburan Pelakon Lama Jangan Berlagak Dan Rasa Awak Sentiasa Betul Mimi Lana

Hiburan Pelakon Lama Jangan Berlagak Dan Rasa Awak Sentiasa Betul Mimi Lana

papar berkaitan - pada 11/4/2021 - jumlah : 212 hits
Pelakon berbakat Mimi Lana tampil memberi sedikit pendapat mengenai isu sesetengah pelakon baru yang didakwa tidak profesional dan sombong ketika berada di set penggambaran dan enggan bergaul dengan pelakon senior View this post on Instagra...
Mengapa Dan Berapa Lama Bitcoin Akan Terhenti

Mengapa Dan Berapa Lama Bitcoin Akan Terhenti

papar berkaitan - pada 13/4/2021 - jumlah : 540 hits
Bitcoin bertemu minggu baru dengan catatan positif Pada masa penyediaan bahan pendahulu kripto berkembang secara aktif diperdagangkan pada tanda AS 60 5 ribu Walaupun begitu penganalisis kewangan tidak percaya bahawa dalam jangka masa pende...
Hiburan Bangkai Gajah Lama Lama Pun Akan Busuk Chef Wan Mohon Maaf Jika Luahan Dianggap Buka Aib Keluarga

Hiburan Bangkai Gajah Lama Lama Pun Akan Busuk Chef Wan Mohon Maaf Jika Luahan Dianggap Buka Aib Keluarga

papar berkaitan - pada 12/4/2021 - jumlah : 199 hits
Kecoh di media tempatan beberapa hari ini apabila seleberiti cef terkenal negara Datuk Redzuwan yang lebih mesra dipanggil Cef Wan mendedahkan bahawa anak perempuannya iaitu pelakon Serina telah bernikah secara rahsia tanpa pengetahuannya S...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Pengalaman Kerja Sambil Belajar

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Terkejut Dr M Rakib Sampai Di Pelabuhan Udara Bandung

Cara Atasi Rambut Gugur Dengan Mudah

Medical Follow Up With Dato Dr Marina Di Kpj Seremban

Sarapan Di Kacang Pool Haji Larkin