Day 1 3 Hari 2 Malam Percutian Kami Di Berjaya Resort Pulau Tioman

3 HARI 2 MALAM PERCUTIAN KAMI DI BERJAYA RESORT PULAU TIOMAN - Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua. Lama tak bercuti jauh-jauh. Baru-baru ini, kami bercuti jauh sket je...ke Berjaya Resort Pulau Tioman selama 3 hari 2 malam. Tapi, entri ini, mummy akan tulis tentang aktiviti DAY 1 kami di BERJAYA RESORT PULAU TIOMAN dulu ye. Day 2, day 3 entri yang lain. Kang panjang sangat pulak hehe. Bagi yang ada ikuti mummy di Facebook dan Instagram mummy ...tentunya korang ada terbaca dan ternampak posting mummy holidays ke Pulau Tioman ni. Kalau korang nak tahu...Pulau Tioman merupakan pengalaman percutian kedua keluarga kami. Pengalaman pertama, adalah pada tahun 2014 (lama jugak tak ke Tioman rupanya). Pengalaman pertama dan kedua amatlah berbeza, boleh baca di SINI untuk pengalaman pertama kami.

3 HARI 2 MALAM PERCUTIAN KAMI DI BERJAYA RESORT PULAU TIOMANRamai juga yang bertanyakan pada mummy,"eh Januari dah boleh masuk ke Pulau Tioman ke?" .Kalau tak boleh, macam mana kami boleh bercuti 3 HARI 2 MALAM PERCUTIAN KAMI DI BERJAYA RESORT PULAU TIOMAN kan?  Okay, sebenarnya boleh aje masuk ke Pulau Tioman. Untuk tempat yang kami pergi ini di BERJAYA RESORT TIOMAN ni, memang tak ada masalah. Cuma pada bulan Januari ini, jeti yang beroperasi adalah Jeti di Mersing, Johor sahaja.
Untuk pengehtahuan pada kawan-kawan (readers) mummy yang belum pernah sampai ke Pulau Tioman ni. Ada 2 jeti (feri) yang boleh di naiki untuk ke Tioman. Jeti Tanjung Gemuk Pahang dan juga Jeti Mersing di Johor

Resort kami untuk 3 hari 2 malam, sebelah laut ! Tenang bunyi laut asli memalam

Bilik kami ada 1 katil king + 1 katil saiz single

As usual baju bercuti haruslah warnanya sedondon untuk keluarga kami hehehe. Kuning coklat untuk baju ketibaan gittewww
MACAM MANA NAK KE PULAU TIOMAN
Pengalaman kami sebelum ini iaitu pada tahun 2014, kami naik feri ke Pulau Tioman dari Jeti Tanjung Gemuk Pahang.
Tahun 2020 ini pula, kami naik feri dari Jeti Mersing Johor untuk ke Pulau Tioman.
Ha..sebab apa kami tak naik feri dari Tanjung Gemuk Pahang untuk ke Pulau Tioman?
Januari merupakan monsun dan jalan dari Tanjung Gemuk ke Pulau Tioman akan melalui kawasan laut yang agak terbuka.

Jeti yang beroperasi adalah Jeti Mersing Johor untuk bulan Januari ini. Bagi mummy, tak ada masalah pun mana-mana jeti pun sama aje ! Asalkan selamat sampai ke Pualu Tioman.

Di Jeti Mersing ni... Parking di mana? Kami parking di kawasan Mersing Harbour dan kami berjalan kaki ke Jeti Mersing je.

Sebenarnya, kami dah bermalam (satu malam) di Mersing. Kami memang sengaja bertolak dari Shah Alam awal (5 ptg) ke Mersing sehari sebelum itu. Kerana perjalanan memakan masa 5 jam. tak nak daddy rasa penat. So, bermalam lah di Mersing. Sampai sahaja di Mersing check in sebentar untuk bermalam dan rehatkan diri sebelum ke Pulau Tioman pada keesokkan harinya.

uruskan tiket

map ke Tioman, kami akan ke Kg Tekek

Kami menaiki feri Bluewater Express. Harga untuk feri dari Jeti Mersing ke Tioman adalah :
RM35 (dewasa) sehalaRM30 (kanak-kanak 2- 11 tahun) sehalaKanak-kanak bawah 23 bulan adalah PERCUMA

Siap ambil tiket dan bayar fi pemulihan laut RM5 seorang (wajib bayar ye), seterusnya mummy ke bahagain pengambilan boarding pass. Boarding pass tu penentu feri pukul berpaa yang kitorang akan naik. Sebenarnya, tak lama pun tunggu feri sampai.. Memang dah bersusun feri masa pagi ini. Tiket kami adalah tiket paling awal iaitu 7.40 pagi.

Seat adalah bebas, kami duduk bahagian depan, anak-anak semua duduk dengan mummy. Sebab daddy ada sket mabuk laut. Feri ke Tioman pun agak lama juga almost 3 jam (pergi) sebab feri berhenti di kawasan atas terlebih dahulu di Pulau Tioman
Yeay, sampai dah di Kampung Tekek Pulau Tioman

AKTIVITI HARI PERTAMA KAMI DI BERJAYA TIOMAN RESORT
Holiday trip kali ini, kami memang spend 100% lakukan aktiviti dalam Berjaya Tioman Resort je. Puas hati bercuti di sini, banyak aktiviti yang ada di sediakan dalam Berjaya Tioman Resort ini. Senang ! tak perlu cari kenderaan nak keluar resort atau keluar resort untuk mencari aktiviti lain.

Sampai sahaja di Berjaya Tioman Resort, macam biasa kami menaiki van , tentunya van dari Berjaya Tioman Resort yang datang pick up kami di Jeti.

Van Berjaya Tioman Resort terus membawa kami ke lobi untuk pendaftaran. Oleh kerana kami sampai awal dalam 10 pagi. Sementara tunggu bilik ready, kami ambil angin di sekitar Berjaya Tioman Resort. Memang best, tenang je di kelilingi dengan pantai

Apa plan kami untuk DAY 1 BERJAYA RESORT PULAU TIOMAN? Okay..untuk hari pertama di BERJAYA RESORT PULAU TIOMAN kami ada banyak juga aktiviti. Agak full juga masa kami untuk hari pertama.
Tentatif Day 1 BERJAYA RESORT PULAU TIOMAN10.00 pagi : Tiba di Berjaya Tioman Resort12 tengah hari : Makan tengah hari di Matahari Restaurant1.30 petang : ambil kunci bilik di lobi1.35 petang : tunggu van untuk ke bilik1.40 petang : rehat di bilik4.30 petang : picnic6.00 petang : ATV ride6.45 petang : mandi swimming pool7.00 malam : balik bilik dan rehat8.30 malam : makan malam di Restoran Cina
Cerita lengkap. Jemput baca dan ikuti gambar kami sehingga habis entri ye !

Matahari Restaurant untuk lunch

Pilihan makanan secara buffet. Pilihan banyak

Bergambar di sekitar Matahari Restaurant
Bilik dah ready. Bilik kami 246 Beach View Chalet

Bilik lengkap dengan pelbagai kemudahan, kids suka bila ada bath tub ! Itu yang depa cari dulu hehe
while kids mandi, kita posing dulu haha
PICNIC TIME !

Nak picnic / nak kena ke lobi terlebih dahulu untuk ambil foods dan barang picnic. Untuk ke lobi, macam biasa lah... Kena call van pick up kami dari bilik

Sementara nak tunggu van datang jemput dari bilik terlebih layan kids main pasir .

Hahaha kemahen, macam raja siap berhantar, berjemput. Inilah istimewanya BERJAYA TIOMAN RESORT !
Kids nak main pasir dulu, pasir bersih memang mummy no hal. Main lah , anak

Thank you Dhia, ambilkan gambar mummy daddy

Ready for picnic, masa ni air laut surut. Tapi, tetap cantik...

Syiok amek gambar, monkeys sedang perhatikan kami haha. Perhatikan foods sebenarnya...

So, picnic lelaju gamaknya hehe

Ni adalah set picnic kami. Amek set untuk family terus

Sorang satu set (1 kotak) u tuk Ayam, sausages, fruits, sandwiches. Kenyang sampai esok pagi hehe
ATV RIDE

Masa untuk ATV, sambil naik ATV sambil layan sunset.. Memang best!

Full video ATV ada di YouTube. Pengalaman paling best kami sekeluarga sebanarnya.
1st time buat ATV ride beramai-ramai, memula risau juga sebab nak kena bawa anak. Kalau bawa sengsorang, jatuh ke apa ke. Tak pe...
Kalau bawa anak, terjatuh ke apa.. Fuh! Nayaaaa
Alhamdulillah selesai bawa dengan jayanya

Sempatkan masa, untuk bawa kids layan swimming pool sebelum Maghrib.
Selepas Isyak, aktiviti makan malam di Restoran Cina - Xuan Restaurant

Layan jus, sup..

Sup paling famous kalau ke mana-mana restoran Cina

Tauhu..

Pan kek. Paling sedap!

Sayuran

Nasi goreng

Beef Black pepper

Kenyang...

10 malam, terus balik bilik. Lepas 10 malam perkhidmatan van hantar ke Chalet dah tak ada.
So, nak tak nak, 10 malam kita balik lah ke bilik hehe
Rehatkan diri, dan prepare mental dan fizikal untuk beraktivi hari kedua pulak.
Apa aktiviti kami hari kedua di Berjaya Tioman Resort?

Bab tu, kena stay tune entri blog mummy ye!

Percutian 3 Hari 2 Malam Di Pulau Pangkor Beserta Dengan Itinerary

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 1010 hits
Anda dah pernah bercuti ke Pulau Pangkor ke belum Kalau jawapan anda belum pernah kat sini saya nak kongsikan serba sedikit pengalaman saya dan isteri berbulan madu di Pulau Pangkor awal tahun ini Pulau Pangkor dipilih sebagai destinasi per...
Pengalaman Menginap Di Anjungan Beach Resort Semasa Percutian Di Pulau Pangkor

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 639 hits
Saya dah lama teringin nak pergi bercuti ke Pulau Pangkor Seingat saya sejak saya masih lagi dibangku sekolah sekitar tahun 90an lagi saya teringin menjejakkan kaki ke pulau ini Tapi sayangnya hasrat tersebut asyik tak kesampaian Sama ada s...
Travelog Percutian Ke Pulau Pangkor 2020 Hari Pertama Di Pangkor

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 806 hits
Beberapa bulan sebelum saya pergi bercuti ke Pulau Pangkor saya menerima emel dari seseorang yang mewakili syarikat percutian Mereka ini mempromosikan pakej percutian di pulau pulau yang popular yang terdapat di Malaysia Oleh sebab saya mem...
4 Makanan Yang Pantang Dikonsumsi Pada Malam Hari Jika Ingin Menurunkan Berat Badan

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 233 hits
Makanan tinggi serat bisa membantu organ pencernaan dan membuat perut kenyang lebih lama Walau begitu terdapat juga makanan yang berdampak sebaliknya dan malah membuat upayamu untuk menurunkan berat badan menjadi percuma
5 Wisata Semarang Yang Wajib Dikunjungi Saat Malam Hari

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 262 hits
Beberapa kawasan wisata di Semarang tidak hanya dapat dikunjungi di pagi atau siang hari tetapi juga masih dapat dinikmati di malam hari Berikut beberapa rekomendasi tempat wisata malam hari di Semarang yang patut untuk dicoba
5 Kuliner Semarang Malam Hari Yang Cocok Disantap Malam Hari Wajib Dicoba

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 239 hits
Dari semua wisata kuliner di Semarang ada beberapa tempat makan yang menarik untuk dikunjungi di malam hari Berikut merdeka com merangkum beberapa tempat kuliner Semarang yang dapat dikunjungi di malam hari
Bajet Dan Internary Travel Ke Korea Style Backpackers Hari 3 Everland Resort Dongdaemun

papar berkaitan - pada 1/2/2020 - jumlah : 248 hits
Bajet Dan Internary Travel Ke Korea Style Backpackers Hari 3 Everland Dongdaemun Assalamualaikum dan Selamat Petang Hai semua reader pasti ramai yang tertunggu tunggu part sambungan trip Korea This is a content summary only Visit my website...
Day 3 More Revelations Expected From Former Education Minister Mahdzir Khalid

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 309 hits
The corruption trial of former prime minister Najib Abdul Razak s wife Rosmah Mansor involving alleged misappropriation of funds for the supply and installation of solar energy at 369 rural schools in Sarawak continues today at the High Cou...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria